KTM 390 Duke

Standaard is twee jaar, met de mogelijkheid om een of twee jaar bij de kopen. Wat het bijkopen van garantie kost, weet ik niet zo snel.
Soms hebben ze leuke acties: Ik heb bijvoorbeeld dit jaar een nieuwe maar overjarige (2016) Duke 390 gekocht en kreeg daar standaard 4 jaar garantie bij.

Zie ook: Warranty

Het nadeel vind ik wel dat je vervolgens 2, 3 of 4 jaar vast zit aan een dure dealer. Bijvoorbeeld 200,00 Euro voor een 1000 km-beurt, waarbij er naast een snelle check van de motor, alleen maar de olie en het oliefilter zijn vervangen, vind ik snel verdiend.
 
Laatst bewerkt:
Mede KTM rijders, vraagje.

Onder het motorblok zit een kijkglasje
Als je erop zit, aan de rechterkant.

Bij mij lijkt er bijna niks in te zitten.. zie vanonder een klein geel lijntje. Of is dit geen kijkglas met olie/vloeistof??

Bedankt!!!


Edit:
Het boekje doorgelezen. Is het Olie Level.
Voorwaarde is wel dat het blok warm is én de motor recht staat.

Als ik hem nu recht zet, zie ik maar weinig gebeuren, lijkt erop alsof er érg weinig in zit. Zal het vrijdagavond eens controleren. Na 10 km warm te hebben gereden.
 
Laatst bewerkt:
Goed en uitgebreid verslag, was je in Oostenrijk?
Maar eh, zadelhoogte is met 830 mm aan de lage kant? Daar heb ik een keukentrap voor nodig. :+

Nee, de importeur heeft hier ook de Oostenrijkse platen.
Ja, eigenlijk is 830mm niet laag he. Maar het ding voelt redelijk laag aan qua zithoogte. Met gemak de voeten bij de grond, al ben ik 1.80m (maar dat is tegenwoordig al niet lang). Ik ben nu een Honda Rebel 500 aan het rijden, die is wel écht laag; 690mm.
 
Welke is er sneller? De Rebel 500 of de Duke?

Ik ben er gisteravond voor het eerst mee weggeweest.
Nog aan het inrijden. Netjes onder de 7.000TPM. Veel schakelen. Pit genoeg!
 
Ik moet die Rebel 500 nog opendraaien. Die zal wel iets van 170 lopen ofzo. Beetje zelfde als de Duke (hoewel ik niet verder dan 161 kwam, maar hij schijnt nog wat vlotter te worden als ie wat meer is ingereden). De vraag is alleen; wil je zo hard op een Rebel 500? Vandaag met tegenwind, denk windkracht 4 a 5 was het echt aanpoten op de snelweg. Met een Duke gaat dat denk ik makkelijker. Custom en snelweg vind ik persoonlijk een no go. Naked en snelweg, heb ik geen moeite mee.

De Duke 390 is onder de 6000tpm een beetje slapjes, vanaf zeg 7000tpm is het pas echt leuk, dus je gaat nog wat meemaken als ie is ingereden!
 
Laatst bewerkt:
Ja, Duke is veel sportiever. Duke is knallen, Rebel is gewoon rustig aan een beetje pruttelen. Mijn rijstijl is gewoon lekker vlot rijden, dus ik moet mij enorm aanpassen. Gister met windkracht 4 was snelweg gewoon echt niet leuk en boven 130km/u zelfs gevaarlijk, dat is denk ik wel anders op de 390, omdat je meer voorover zit. Gevoelsmatig heb ik dan ook het idee dat je meer controle over de motor hebt, dan een beetje half onderuitgezakt (hoewel dat bij de Rebel wel meevalt).

Maar het is een leuk motortje en ik denk een ideale motor voor de wat minder lange dames, ivm lage zadelhoogte en de voetstepjes zitten ook nog eens dichtbij, waar het bij custom bikes en choppers vaak ver weg zit. Bij de oude Rebel zaten ze ook een stukje verder naar voren en met korte benen schiet dat ook niet op. :)

Anyway, terug naar de 390 Duke. :)
 
Zojuist een Duke gespot door mijn broertje.
Die vroeg of ik dat was. Scheldeweg Hoogerheide, 10.30 uur.

Iemand?

Bedankt voor jullie reacties!
Ben benieuwd na de 1000km beurt!
 
Vandaag voor het eerst met de Duke 390 de snelweg op geweest. Dat viel zeker niet tegen. Het was best druk, dus de teller niet verder aangetikt dan 138 km/h. Wel is het flink hangen aan het stuur, zeker als ik het vergelijk met mijn ST1300. Maar de motor heeft toch flink power om op de snelweg meer dan gemiddeld mee te komen. Ook het accelereren als je op de linker baan even vlot wilt door trekken is boven verwachting. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een <400 1 cilinder.
 
Iemand interesse in een Pirelli Diablo Rosso 2 achterband?
De band heeft de maat 150/60-17
Ik heb er 250km mee gereden, maar ik heb een smallere band nodig
Vraagprijs €75 incl montage op een losse velg
Woonplaats Wilnis
Stuur maar een Pm bij interesse
 
Laatst bewerkt:
Wat voor extra opties hebben jullie extra besteld bij je nieuwe motor van KTM?
Al die beschermkapjes in oranje, hebben die echt nut of zijn ze echt voor de show?
 
Heb alleen de Bobbins bij de dealer er bij besteld. De TomTom en handvat verwarming heb ik naderhand zelf gedaan.
 
Wat voor extra opties hebben jullie extra besteld bij je nieuwe motor van KTM?
Al die beschermkapjes in oranje, hebben die echt nut of zijn ze echt voor de show?

Nog helemaal niets extra gekocht voor de Duke. Eerst maar eens gewoon zo genieten en wie weet hou ik 'm ook gewoon zo.
 
Ik heb na een jaar een andere buddy gekocht. Nu een gel zadel ipv de plank die er origineel opzit. Kan het nu heel wat kilometers langer volhouden voordat ik pijn in mijn kont krijg. Een echte aanrader.
 
~
Op het vorige model had ik een PowerTronic, die ........ werken goed.

tzrider,
zou je misschien iets specifieker willen zijn?
Ik ben niet zozeer op zoek naar meer vermogen, maar wel naar een blok dat bij lage toeren wat gelijkmatiger draait.
En dan bedoel ik niet het specifieke ééncilinder stampen, maar wel het aan/uit-effect, het zgn "fahrrückeln" in de eerste en tweede versnelling bij constant gas en zeg, onder de 50 km/u.
Alvast bedankt!


Over het geluid:
de Kat is de 'boosdoener' als het om het dempen van het geluid gaat.
Daar is dus alleen iets aan te doen met rigoreuze ingrepen.
Maar de 390 met een Akrapoviç demper zonder dbkiller klinkt erg goed en zeker niet te hard.
Alleen, die dbkiller er uit halen is een lastige klus vanwege bijzonder harde popnagels die je er niet zomaar uitboort, maar waarvan je de kopjes weg moet slijpen.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door filmpjes hierover op youtube, het is echt lastig.
Maar de beloning is er naar: stationair klinkt je 390 zonder dbkiller lekker donker en bij accelereren maakt-ie een lekkere Brôôôôôhhmmmm..............
 
Ja, heb je wel RVS-boortjes gebruikt? Anders kan je er lang op staan beunen.
Qua decibels zonder killer, is dat nog te doen of maak je er ruzie mee met de buurt?
 
Hss gecoated kom je er echt wel doorheen hoor. 14meter snijsnelheid, olie erop en gaan.
Maar anders heb je nog de hardmetalen boren. Boren we lagerschalen mee van 55-60 Rockwell.
 
ik heb hss boren gebruikt, natuurlijk met olie: nix,
toen cadmium gecoate boortjes: braken de splinters van af zonder resultaat,
toen heb ik een widia slijpkopje op de dremel gezet: twee, waren in no-time versleten,
uiteindelijk, en met vier handen, de kopjes van de popnagels weggeslepen met een slijpschijf in de dremel.

dus uh, BikerRichard.......... succes!
laat maar weten hoe het is gegaan.

@ Monomuis, ik citeer mezelf: "..de 390 met een Akrapoviç demper zonder dbkiller klinkt erg goed en zeker niet te hard"
ja lezen is lastig, ik weet het........... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan