KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Inmiddels de nieuwe SDGT ingereden, want tussen de bedrijven door moest het er een keer van gaan komen: motorvakantie. Knorrigheid sloeg toe, is voor niemands humeur goed, en was een goed excuus om op pad te gaan.

Er was niet echt een plan, behalve 7 dagen motorrijden, richting Frankrijk ditmaal, want al een poosje niet meer geweest, en snel- en tolwegen te vermijden. Aldus, het werden 3854 km: via Duitsland binnendoor naar de Vogezen, aldaar een dagje verkenningswerk gedaan voor een toertochtje dat ik binnenkort mag begeleiden, en daar vandaan naar Zuid-Frankrijk. Via Italië, Zwitserland en Duitsland weer huiswaarts.

full

Hebben we nog passen gedaan? Ja, een paar, de voornaamste:

• Col des Gets
• Col de la Colombiere
• Col des Aravis
• Col des Saisies
• Col du Pre
• Col de Meraillet
• Cormet de Roselend
• Col de Petit Saint Bernard
• Col de l’Iseran
• Col du Telegraphe
• Col du Galibier
• Col du Lautaret
• Col d’Izoard
• Col de Vars
• Col de la Bonette
• Col de la Cayolle
• Col de la Croix Haute
• Col de la Morte
• Col de Chaussy
• Col de la Madeleine
• Col de Petit Saint Bernard (wederom, ivm hotel)
• Furkapass
• Nufenenpass
• Tremola (beter bekend als de oude St.-Gotthard-Pass)
• Sustenpass
• Bruenigpass
• Glaubenbueeeeelelelenpass, of zoiets…

full

Onderweg naar huis, in de buurt van Simmerath, de geinigste snelheidscontrole gespot die ik recentelijk zag: een ogenschijnlijk picknickend echtpaar bij een rode Ford Focus met geopende achterklep, compleet met kleed, picknickmand, kind (of gewoon een hele kleine BOA in kinderkleertjes) én een Gatso op statief... leuk gedaan!

Een paar aan- en kanttekeningen:

• Aanrader, zo'n tripje, al zou ik er een volgende keer wss een dagje extra voor plannen. Want 2 keer een etappe van meer dan 14 uur (incl. tanken en lunch) hakte er een beetje in, zeker als de dag afgesloten wordt met regen, hagel en onweer.
• Cormet de Roselend is na onze passage tijdelijk onbegaanbaar, hoorde ik in het hotel. KTM noch ik hebben daar iets mee te maken, heus, echt waar. Kwestie van instorten berg na noodweer (zie vorige bullet), zal inmiddels wel weer opgelapt zijn.
• De collen in Zuid-Frankrijk zijn erg druk rond deze tijd van het jaar, met wielrenners, campers, caravans en wat dies meer zij. Leuk voor het trainen in "Italiaans inhalen", maar verder kost het gewoon een boel tijd. Had ik moeten weten, maar niet bij stilgestaan: beter ga je die kant een maand eerder of (beter) later op.
• Een wesp, die op mysterieuze wijze een weg mijn motorpak in vond, zich onder mijn t-shirt begaf en aldaar besloot in mijn buik te gaan zitten bijten: niet chill. Zeker niet als je nog een paar haarspelden door moet alvorens er plek is om veilig te stoppen...
• Motorherberg La Mouche, nabij Le Clerjus, is niet duur, de eigenaar is Nederlands en rijdt KTM. Je kunt er ook kamperen als je wilt, en er zijn eenvoudige kamers die je kunt huren. Je eet wat de pot schaft, en dat is oké. Ik had echter de indruk dat er vooral vaste clubjes verbleven, en die maken dat je je er als "nieuweling" niet echt welkom voelt. Als je - zoals wij - op doorreis bent dan maakt dat natuurlijk niet uit. Niet duur, functioneel, dus prima.
• Hotel Belvédère, middenop de Route Petit Saint Bernard, is qua locatie mooi gelegen, en er werd ooit een James Bond film opgenomen, al weet ik zo even niet welke. Eigenaren zijn een soort van Frans-Italiaans, weetniet, maar het is inmiddels een echt motorhotel: met parking, belabberd parkerende gasten, gereedschap en bergen motorbladen. Eten is conform plaatselijk menu, al weet niemand wat dat precies betekent: wel lekker.
• Hotel Les Glycines, nabij Mison Les Armands, is absoluut een aanrader als je je in de buurt van de Provence begeeft. Niet echt een motorhotel overeenkomstig hetgeen zich doorgaans zo noemt, maar des te beter: schoon, luxe, welhaast culinair eten, en spotgoedkoop. Eigenaren zijn Nederlands, en naast dat ze voornamelijk aan parachutes e.d. bungelen rijden ze ook met de moto de bergen op. Ingrediënten voor het eten worden zelf verbouwd of komen uit de directe omgeving, en er is een zoutwater-zwembad, voor als je daarvan houdt. Erg gastvrij, en zowel de prettigste, goedkoopste en beste plek waar we verbleven.
• Hotel Waldblick in Schenkenzell is gewoon een Duits hotel, hoewel het hier hier en daar geadverteerd wordt als motorhotel. Het is er luxe, en er is sauna, het eten is er prima, vriendelijke doch ietwat formele bediening. Motor-clientele bestaat voornamelijk uit ernstig-kijkende plaatselijke motorrijders die er alleen even een ijsje komen eten. Persoonlijk zou ik volgende keer even verder kijken.

Over de KTM... :9

full

Lekker ding, en een verschil van dag en nacht t.o.v. het vorige exemplaar dat ik had. Geen klap verkeerd, geen olieverbruik, geen lekkages, en zowaar nog comfortabel ook. Het comfortzadel - meegenomen van het vorige exemplaar, en heeft er inmiddels dus bijna 28k km op zitten - bevalt mij nog steeds goed: geen pijntjes, ook niet na 14 uur in het zadel. Combinatie vering en banden geeft eindeloos vertrouwen, waardoor zelfs de race om aan onweer te ontkomen - hoewel glibberig op het versleten wegdek - niet eens heel erg spannend werd. met het hele spulletje in "Street"-modus worden oneffenheden met groter raffinement verorbert dan waarmee mijn FJR dat doet. Wel even de vering in rijder+passagier gezet (ipv rijder+bagage) tbv de betere balans voor-achter.

Zeker op de verbindingsstukken is het ding verrassend zuinig: diverse tankjes leeg gereden tegen 18 à 19 km/liter. Op de collen ging het verbruik natuurlijk omhoog, maar werd nooit slechter dan 15 km/liter, en dat heb ik weleens gekker meegemaakt. Met een Super Adventure reed ik ooit 9.8 km/l, in Nederland... Huidige SDGT scoort, over de pakweg 10000 km die ik er nu mee heb gereden, gemiddeld 17 km/l, t.o.v. 16.3 km/l van de vorige (18000 km). Al met al best netjes dus.

Het onlangs gemonteerde KTM-bagagerekje (t.b.v. roltas) heeft flink wat op-en-neerwaartse flex, aldus metgezel, maar is heel gebleven, en blijkt handig in gebruik. De motor wordt er i.c.m. volle koffers en vastgeknoopte 40 liter roltas wel flink topzwaar door, maar na de eerste meters gewenning merk je daar weinig meer van, behoudens dat je je met accelereren een beetje in wilt houden (of juist niet, al naar gelang je bedoelingen m.b.t. wegcontact van het voorwiel). Echt hele hoge snelheden zou ik niet mee rijden, maar een kruissnelheid van 150-160 km/u is prima te doen, en slechts bij handjes los wil de motor een beetje pendelen.

Cruise control werkt nu wel goed, maar de plaatsing van de knoppen is en blijft ruk, waardoor ik er maar weinig gebruik van heb gemaakt. En reflectie van zonlicht maakt het dashboard soms onleesbaar, maar dat zijn dan ook de enige minpuntjes die ik kan noteren.

Of nee, toch nog een puntje... ketting smeren: moest 3 keer gebeuren onderweg, en dat is bij deze motor imo wel een gekudt van jewelste. Bij de Triple (waarmee partner onderweg was) is het een kwestie van rits-rats-klaar, terwijl ik met de KTM toch al gauw een kwartier bezig was. Want die enkelzijde achterbrug ziet er weliswaar mooi uit, maar laat erg weinig ruimte om de ketting (aan binnenzijde) in te spuiten. Of hebben jullie daar een truukje voor?
 
Laatst bewerkt:
Of nee, toch nog een puntje... ketting smeren: moest 3 keer gebeuren onderweg, en dat is bij deze motor imo wel een gekudt van jewelste. Bij de Triple (waarmee partner onderweg was) is het een kwestie van rits-rats-klaar, terwijl ik met de KTM toch al gauw een kwartier bezig was. Want die enkelzijde achterbrug ziet er weliswaar mooi uit, maar laat erg weinig ruimte om de ketting (aan binnenzijde) in te spuiten. Of hebben jullie daar een truukje voor?

Mooi verslag. De meeste Cols deed ik de eerste week van Augustus (twee weken geleden). Ook in een week en idd, een dag extra is prettiger. Dan kan je boven wat ruimer tijd nemen voor fotowerk, bijvoorbeeld. De drukte viel toen wel mee, alhoewel je geen bussen o.i.d. voor je neus moet krijgen op weg naar boven. Maar dan bieden pk's en koppel van de KTM uitkomst. Italiaans inhalen, inderdaad. Ik deed toen ook de Mont Ventoux. Aan de westkant omlaag is een feestje. Prachtige brede weg met mooie bochten. Maar de Alpen barst van de feestjes.

Wat de KTM betreft, klopt exact met mijn bevindingen. Behalve dan dat zadel waarvoor ik dus even bij Tijger ben langsgegaan. Nu helemaal top. In juni deed ik een retourtje Spanje en toen behalve koffers ook een roltas die toen op de koffers lag. Ik reed op snelwegen een kruis van soms 180 en dat ging goed maar harder was minder fijn. Dan veroorzaakt de bagage wat instabiliteit. Mijn retourtje Alpen had ik alleen zijkoffers en daarmee ging een kruis van 200 ook nog prima. Zonder bagage is de KTM strak als een scheermes bij elke snelheid. Ketting smeer ik gewoon aan de bovenkant. Waar de indicatoren voor slijtage/afstelling zitten. Het blijft een beetje tobben maar van bovenaf kan je er wel makkelijk bij. Kennissen van mij met KTM's hebben Scottoilers gemonteerd. Dat schijnt goed te werken. Maar ik vind dat oliereservoir op de buis niet zo mooi.

KTM_Galibier.jpg
 
Mooie trip ducbmw.
Ik zit nog te wachten op mijn koffers.
Zouden op zijn vroegst 15 sept binnen zijn en dan ben ik idd al weg ook zo'n tripje maar wel ff korter.
Zwitserland ban ik .
Heb de passen daar gereden met samengeknepen billen omdat een bon daar erg duur is.
Ga met mijn waterdichte zak en een givi tanktassie voor de kleine dingen.

Hoe ziet jou rekje er dan uit ?

Wat mij opvalt is dat de teller veel minder afwijkt als de 2015 superduke.
Daar was 120 teller 108 echt en bij de gt is 120 teller 117 echt.
 
Mooie trip ducbmw.
Ik zit nog te wachten op mijn koffers.
Zouden op zijn vroegst 15 sept binnen zijn en dan ben ik idd al weg ook zo'n tripje maar wel ff korter.
Zwitserland ban ik .
Heb de passen daar gereden met samengeknepen billen omdat een bon daar erg duur is.
Ga met mijn waterdichte zak en een givi tanktassie voor de kleine dingen.

Hoe ziet jou rekje er dan uit ?

Wat mij opvalt is dat de teller veel minder afwijkt als de 2015 superduke.
Daar was 120 teller 108 echt en bij de gt is 120 teller 117 echt.
Snelheidsmeter van de SDGT is akelig precies idd, wijkt maar iets van 2 procent af. Dat is iets om op te letten, zeker als je weleens op andere moto's rijdt (ik wissel regelmatig tussen de KTM en een FJR, die laatste wijkt een procent of 10 af).

Rekje vervangt de duogreep, plaatje hiero (klik)

Levertijd koffers is bizar, maar ik moest er destijds ook een poosje op wachten.

Waar gaat de reis naartoe?
 
Snelheidsmeter van de SDGT is akelig precies idd, wijkt maar iets van 2 procent af. Dat is iets om op te letten, zeker als je weleens op andere moto's rijdt (ik wissel regelmatig tussen de KTM en een FJR, die laatste wijkt een procent of 10 af).

Rekje vervangt de duogreep, plaatje hiero (klik)

Levertijd koffers is bizar, maar ik moest er destijds ook een poosje op wachten.

Waar gaat de reis naartoe?
zsm naar traben tarbach vanuit daar alleen maar binnendoor door het pfalzerwald zwartewoud oversteken naar de Jura om Genève heen en dan de RDGA tot barcolonete.
Daaronder heb ik al 8 jaar,jaar in en uit rondgeragt.
Kan wel nog veranderen ivm weersvoorspelling.
Als het echt slecht wordt dan kijken we waar het mooi wordt.
Niets afgesproken dus kunnen overal heen.
 
Snelheidsmeter van de SDGT is akelig precies idd, wijkt maar iets van 2 procent af. Dat is iets om op te letten, zeker als je weleens op andere moto's rijdt (ik wissel regelmatig tussen de KTM en een FJR, die laatste wijkt een procent of 10 af).

Rekje vervangt de duogreep, plaatje hiero (klik)

Levertijd koffers is bizar, maar ik moest er destijds ook een poosje op wachten.

Waar gaat de reis naartoe?
duur voor als ik straks de koffers hebt.
Ga er ff over nadenken.
 
Dat comfortzadel, is dat dan ook voor de passagier? Of zijn dat delen die los verkocht worden?

En die Akrapovic slip-on, heeft die een uitneembare dB-killer?

Ik ga misschien mijn Speed Triple inruilen op een nieuwe SDGT. Nu met die inruilbonus is dat een mooie aanbieding :) Ik ga 'm dan wel pas in 2018 op kenteken laten zetten.


Nu nog kiezen: oranje of grijs? :P
 
Dat comfortzadel, is dat dan ook voor de passagier? Of zijn dat delen die los verkocht worden?

En die Akrapovic slip-on, heeft die een uitneembare dB-killer?

Ik ga misschien mijn Speed Triple inruilen op een nieuwe SDGT. Nu met die inruilbonus is dat een mooie aanbieding :) Ik ga 'm dan wel pas in 2018 op kenteken laten zetten.


Nu nog kiezen: oranje of grijs? :P
zadel is 2 delen en de db killer zit vast maar met een slijptol en een beetje handigheid moet het geen probleem zijn.
 
zadel is 2 delen en de db killer zit vast maar met een slijptol en een beetje handigheid moet het geen probleem zijn.
Thanks. Zadel vond ik wel erg aan de prijs, richting de €500.
dB-killer uitneembaar maken doet de KTM dealer voor aflevering.
Krijg komende week een echte offerte :)
 
Laatst bewerkt:
Heb een offerte ontvangen voor een grijze met de inruilbonus, kofferset gratis, met een Akra slip-on, 2 jaar extra garantie en alarm ingebouwd voor €20K (inruil motor 7K plus 13K bijbetalen).

Kwam erachter dat je met een SCM2 alarm erin flink kunt besparen op een All-risk verzekering, dus die verdient zichzelf heel snel terug :)
 
Heb een offerte ontvangen voor een grijze met de inruilbonus, kofferset gratis, met een Akra slip-on, 2 jaar extra garantie en alarm ingebouwd voor €20K (inruil motor 7K plus 13K bijbetalen).

Kwam erachter dat je met een SCM2 alarm erin flink kunt besparen op een All-risk verzekering, dus die verdient zichzelf heel snel terug :)
Alleen kan je net als ik en nog een paar in het land een tijdje wachten op de ko fferset
Mijne staat gepland voor 15 september net als mijn akra.
 
Da's waar ik rij al ruim 2 maanden nu.
Na mijn proefrit op de SDGT had ik het gevoel dat het de beste motor is die er bestaat. Ben ik daar de enige in? :D

Of zijn jullie, ook na 2 maanden of langer, nog net zo enthousiast? :]
 
Ziet er goed uit *D

Grappig dat jij ook voor de KTM een Speed Triple had :)

Daar is niks grappigs aan. Da's een lijdensweg. Want welke brommer is geschikt om een Speed te vervangen? Niet één! Totdat KTM vorig jaar die GT neerzette. Toen dacht ik....verrek. Dat is hem!
 
Daar is niks grappigs aan. Da's een lijdensweg. Want welke brommer is geschikt om een Speed te vervangen? Niet één! Totdat KTM vorig jaar die GT neerzette. Toen dacht ik....verrek. Dat is hem!
Haha, herkenbaar ;)
Als je een fiets wil die alles kan dan is een Speed bijna onverslaanbaar idd. Hoewel ik laatst op een Tuono R 2006 heb gereden en dat was ook smullen. Maar ik wil een sportieve tour waar m'n vriendin ook goed achterop kan zitten, wat op een Speed toch niet echt ideaal is voor lange ritten. De Multistrada S vond ik tegenvallen, vooral voor het prijskaartje dat eraan hangt. Ik ken iemand bij mij in de straat die eerst een Multistrada 1200 S pikes peak had, maar die ook zwaar minder vond dan de GT. De GT is gewoon fantastisch :] :9~
 
Ik heb de GT ook op de verlanglijst staan.
Rijd nu Tiger Explorer en mijn vrouw gaat ook wel eens mee voor een weekendje Moezel oid.

Is de Duke GT geschikt om met duo lange toeren te maken?
 
Is de Duke GT geschikt om met duo lange toeren te maken?

Vind ik wel. Mijn vrouw zit prima achterop. Misschien kan de buddyseat iets beter. Daar heeft Tijger Leathers in Den Haag een prima oplossing voor, voor een paar tientjes. Een kwestie van even uitproberen.
 
Ik moet wel eerlijk zeggen....de nieuwe Superduke R...dat vind ik ook wel een waanzinnig ding. Maar de GT is gewoon meer praktisch. Met die grotere tank, dat ruitje en die koffers. Daar heb je gewoon meer aan op de lange baan.
 
Haha, herkenbaar ;)
Als je een fiets wil die alles kan
Euh... volgens mij komt het er gewoon op neer dat je een motor wilt die - althans anno nu - nogal uniek is qua eigenschappen. Bij mij volgde de SDGT een Yamaha FJR op, min of meer, want i.v.m. garantieperikelen vorig jaar zit ik alsnog met een FJR "opgescheept".

FJR is op zich oké: veel vermogen, heel veel koppel, en hoewel je dat mss niet onmiddellijk zou verwachten: het stuurt voldoende goed om vrijwel iedere supersport, dartele all-road, of naked het nakijken te geven. Of iig het inhalen erg uitdagend te maken. Dat alles met een vinger in je neus, want het is een makkelijk ding. Maar na 6 van die dingen, en een profi-rijopeleiding erop, is dat mss niet direct een representatieve weergave.

Neemt niet weg dat nou juist die FJR destijds de roots legde voor het (toen) nieuwe segment: sport-toer. Suzuki probeerde dat weliswaar in 1988 met de GSX1100F, maar toen was er klaarblijkelijk geen markt voor. Er waren destijds Honda Pan Europeans, Kawa 1000 GT's en BMW K-RT/GT's, maar een toerfiets met 145 pk was in 2001 erg onorthodox. Supersportfietsen haalden dat net aan. Overigens is het ding sinds 2001 - via updates in 2006, 2013 en 2016 - imo veel te veel getransformeerd richting toermotor, maar nog steeds is het een praktisch ding: relatief klein, onverwacht wendbaar, snel en (inmiddels) erg comfortabel, en gelukkig nog lang geen GoldWing. Beetje zwaar, dat wel, scheelt inmiddels een rijklare kilo of 70 t.o.v. een SDGT.

Een Multistrada - en zeker de Pikes Peak - vind ik fantastisch. Als ik er eentje zie begin ik spontaan te kwijlen, sorry, mss is dat teveel detail. Maar ja, dat motorkarakter: het ding wordt pas bij teveel toeren wakker, heeft een gat van jewelste in het koppelverloop, en dat is gewoon jammer.

Adventures 1050 en 1290 van KTM de revue zien passeren: all-road vind ik leuk, zeker als er een scherp randje is (Triumph en BMW vielen in dat segment om die reden af), en als reismotor is het objectief bezien ideaal. Maar niet als sportieve reismotor voor hoofdzakelijk verharde wegen, want dan is het imo toch al snel teveel compromis.

BMW S1000XR - voor de hand liggend alternatief - heb ik diverse keren mee gereden, bijna 10000 km bij elkaar, maar ik kan er geen vriendjes mee worden. Rijdt goed en supergemakkelijk, maar mist gewoon de finesse die ik van een 20€k+ motor verwacht, en heeft volstrekt geen karakter. Verbaasde me nogal, want van de S1000RR (2 gehad) was ik erg onder de indruk, veel plezier mee gehad.

Speed Triple heb ik veel mee gereden, ongeveer 24k km als reisbegeleider, en dat is een erg leuke fiets: comfortabeler dan verwacht, ongekend soepele motor, en naar goede Triumph-traditie voorzien van prima vering en remmerij. Bij Triumph heb ik altijd zo'n "voor-motorrijders-door-motorrijders"-gevoel: eenvoudig en doeltreffend. Stiekum vind ik de lichtere Street Triple beter, althans, in R-uitvoering, want stuurt en remt beter, maar met pakweg 180 kg rijklaar kan dat eigenlijk ook niet anders. Maarja, dat is een naked, en mist om die reden nu eenmaal wat ergonomische "dingetjes" die ik prettig vind voor Europeesch sport-cruisen...

Keuze voor de SDGT werd gemaakt na een ervaring met een 1290 Super Duke uit 2014: ruim 3000 km door heuvelig Duitsland, Oostenrijk. Toen dacht ik: als ze hier nou eens koffers en een ruitje op monteerden... En het is precies wat KTM deed, zonder al teveel compromissen: welkom SDGT. Markt-technisch is er imo een minpuntje: door er óók meteen een vrachtwagenlading electronica aan te hangen werd het ding duur. Zei ik duur? Objectief klopt dat niet: hooggeprijst dus. In perceptie, want een willekeurige BMW met overeenkomstige uitrusting kost minimaal 25k€. Een idem Ducati is er "vanaf" sowieso niet voor minder dan dat laatste, en kost met inbegrip van praktische zaken om en nabij 30k€. Zo bekeken is de KTM SDGT dus eigenlijk lekker goedkoop *D .

Imo was het beter geweest om gewoon een basisversie aan te bieden: met niet-zo-slimme-maar-handmatig-te-verstellen-vering. Had goedkoper kunnen zijn, was ik wss nòg blijer mee geweest, en had mogelijke concurrenten als Kawa Z1000SX en Yam MT-10 GT volledig van de kaart geveegd. Maar dat zijn 1000's, en met 1000 cc zul je - zonder turbo en bijbehorende neveneffecten - nooit in de buurt komen van het koppel dat een 1300 biedt.

Dus de SDGT zoals-ie nu is, zo'n beetje halfsupersport-en-halftoer, is precies waar ik hoopte dat de FJR naartoe zou evolueren. Yamaha had - in 2001 - de potentie - KTM sprong in het gat. Beetje jammer alleen dat dat 15 jaar moest duren... maar we zijn er! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de GT ook op de verlanglijst staan.
Rijd nu Tiger Explorer en mijn vrouw gaat ook wel eens mee voor een weekendje Moezel oid.

Is de Duke GT geschikt om met duo lange toeren te maken?
Als ik jou was zou ik gaan proefrijden, met de vrouw achterop. Want de Tiger en de SDGT zijn volstrekt verschillende motoren. Mijn vriendin is aardig wat gewend - rijdt normaliter zelf, en sportief - maar zit niet echt relaxed achterop de SDGT. Dat zou met mijn rijstijl te maken kunnen hebben, maar op FJR of Bandit gaat het met dezelfde rijstijl prima (beter), aldus...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan