KTM 390 Duke

JackSparrow, wat moet ik doen als ik ze uitgeboord heb?? Wat ga ik dan tegenkomen?

Dankje!

Edit:
Heb je de Akrapovic uitlaat gedemonteerd of kun je er zo tussen??
 
Laatst bewerkt:
BikerRichard, je demonteert de demper,
'verwijdert' *D de popnagels,
(geen doe-het-zelfer? doe het samen met iemand)
haalt de carbon eindkap er af,
boort/slijpt het boutje waarmee de dbkiller vastzit los,
trekt de dbkiller er uit (enorm ding),
zet de carbon eindkap er weer op
en zet die vast met nieuwe popnagels.
En dan: starten en genieten............... :]
 
Testrit gepland voor dinsdag.
Als ik iets opvallend te melden heb, hoor je het.
Vooral zithouding is voor mij van tel.
 
Vandaag de testrit gedaan. Wat is er me bijgebleven?
Met Street naar dealer gereden (ter info om initieel gevoel te verklaren).
Ben 182cm, beenlengte 83-84cm.

- Testmotor is nog niet ingereden, dus beschaafd gehouden.
- Motor is vrij hoog voor zijn type. Voeten plat is wel geen probleem.
- Dashboard is cool, maar je moet echt naar beneden kijken om je snelheid te weten. De veranderende kleur is handig om te weten wanneer je hoog in toeren zit. Dit is vrij snel als je een zwaardere motor gewend bent.
- Het stuur ligt goed in de hand. Lekker breed. Waar ik op de meeste motoren last krijg in handen of polsen zonder aanpassingen aan stuur of stuur positie, was dit echt perfect.
- Je zit echt bovenop het voorwiel. Nog meer dan ik me herinner van de Duke 690. Effe wennen.
- De eerste kilometer had ik echt gevoel van dit wordt niks. Motor weegt te weinig om stabiel te zijn, vermogen is noppes. Alles wat je kan verwachten als je van een zwaardere overstapt. Dan verlaat je het drukke industrieterrein en kom je op je vertrouwde (binnen)wegen. En dan klikt het.
- Je moet wat meer schakelen dan je gewend bent maar het vermogen is ruim voldoende. Max 90 gereden. Lange bocht bergaf; je voelt dan dat het een lichte motor is. Niet zo stabiel als een motor met 50kg meer.
- Je kan even snel of sneller door die bochtjes.
- Stabiliteit is nog niet helemaal zoals gewend, maar het vertrouwen voel je gaandeweg toenemen.
- De voorrem werkt verrassend goed, doseerbaar en geeft goeie feedback.
- De achterrem heb ik niet gebruikt. Weet ook niet of ik die zou vinden, wat soms een probleem is op bepaalde motoren.
- Trillingen waren er meer dan ik verwacht had. In het begin viel het niet zo op, maar na een tijd toch wel. Misschien zat ik niet helemaal juist qua toerental; met extra gas verminderden ze terug drastisch.
- Het 'zadel'. Ahem. Dat is geen zadel. Als er één komt is het met een ander zadel. Halfuurtje en het begon redelijk pijnlijk te worden.En verzitten zit er ook niet echt in, daarvoor is het allemaal wat krap. (Was ook zo met standaard 690 zadel).
- Koelventilator sloeg zeer vaak aan. Het is nu wel een zeer warme dag. Die maakt echt meer lawaai dan een standaard stofzuiger.
- Kniehoek. Dit is het enige mogelijke probleem voor mij. Het is een vrij sportieve opstelling van zadel en voetsteunen. Als resultaat een vrij scherpe hoek. Nu zou het ergo-zadel 2cm hoger zijn en dat maakt (misschien) een wereld van verschil.
- Motorgeluid. Er stond een Akra op met db-killer. Resultaat is een niet luide aangename brom. Volgens dealer geen gigantisch verschil met de standaard uitlaat. Iets luider.
- Spiegels: rechter geeft goed zicht. Linkerspiegel kreeg ik niet goed. Waarschijnlijk eerst losvijzen aan het stuur.

Voila. Dit is wat momenteel is blijven hangen.
 
Laatst bewerkt:
Betreft de trillingen,
ik probeer hem rond de 5.000TPM te houden.
Merk nu er bijna 2.000 kilometers op staan, het blok soepeler wordt.

Verder dik tevreden erover!
 
Laatst bewerkt:
Het verwijderen van de Akra db-killer kan veel eenvoudiger en is in 5 minuten gepiept.
Door een gat van ca. 1 cm aan de binnenzijde van de demper in de endcap te boren. Met een inbussleutel (bolkop) kan je het boutje in de killer losdraaien. Trek vervolgens met een tang de killer uit de demper. Voordeel is natuurlijk dat de killer ook weer eenvoudig kan worden teruggeplaatst. Plak een klein rond stickertje over het gaatje om het te verbloemen :).
full
 
Goeie tip Stinkdoos,
ik had er over gelezen op het duitse forum, scheelt veel werk!

hoe heb jij het uiteindelijk gedaan BikerRichard?

geluid is Goed hè!

HERHAALDE VRAAG:
is er iemand met ervaring met bijvoorbeeld de PowerTronic en/of de PowerCommander?
 
Ligt het aan mij of zijn de 390 Duke's tweedehands behoorlijk aan de prijs (of waardevast als je hem positief moet formuleren)?

Voor een 2014 model zit je al snel boven de €4.000,- terwijl je voor dat geld ook bijna een ER6-n of MT-07 hebt met een gelijk bouwjaar/KM-stand. Met het risico dat ik een domme vraag stel; Wat mis ik hier?

Met de recente pricedrop van de 690 Duke wordt de keuze er niet makkelijker op, al lijkt deze mij iets te zwaar als eerste motor.
 
Ook in BE tussen de 3750 en 5000 (uitschieter). Meestal een dikke 4000. Maar verkopen ze ook aan die prijs?
Een nieuwe 390 kost hier 5500.

Je kan een 690 in rain-modus zetten ;)
 
Ik kom waarschijnlijk in een klassieke valkuil terecht doordat ik zo'n 4-4.5k uit wil geven. Het verschil met nieuw (6-6.5k) is dan niet bijzonder groot meer, maar wanneer je nieuw overweegt kom je ineens in een andere prijsklasse waar ook een jonge of zelfs nieuwe ER6-n, MT-07/09, Duke 690, F800R of STR etc het overwegen waard zijn.

Dit zou ik aan mijzelf kunnen verkopen door te zeggen dat je er langer mee door kan rijden. Het lijkt me alleen niet verstandig om 6k uit te gaan geven aan een eerste motor (waarvan sommige ook geen beginners meer zijn).

Verder ga ik er vanuit dat ik met mijn eerste motor vast wel een keer op de snuffert ga of omvallen laat (wat ook niet erg is). Bij een nieuwe motor zou ik dan voor all-risk gaan onder het mom 'don't race what you can't replace' en ben je uiteindelijk 2x zoveel geld kwijt. Dit is niet helemaal de bedoeling omdat ik ook een leaseauto met tankpas van de baas heb en de motor uitsluitend voor voor de fun ga gebruiken (woon-werk kan wel, maar leaseauto rijdt gratis).

Lang verhaal kort, de Duke 390 lijkt me de ideale motor maar is aan de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Vraag 1: pas je er op?

Kan je gaan verzitten.
Dat ben ik in mijn testverslag vergeten, maar gaan verzitten was er op de 390 ( nieuw model) niet bij.

En waarom altijd dat op je snuffer gaan? Dat moet niet, hoor. Omvallen kan ook nog met motor 5 of 6, dus ga je wachten tot motor 12.

Belangrijker dan de discussie oud of nieuw is of de motor de juiste is voor jou.
 
Ik heb alleen nog de zadelhoogtes en reviews van de eerder genoemde modellen vergelijken. De Duke 390 '17 is met 830mm niet laag en met een comfort seat komt daar nog 10-20mm bij. Dit beschouw ik als een pluspunt met mijn 1.86m en in verhouding lange benen (93cm BBL). Flexibiliteit/comfort zal als wielrenner niet direct een issue zijn, maar ik zal de motor met name gebruiken voor de wat langere (2u+) plezierritjes.

Op m'n snuffert gaan staat niet in de planning maar zal vast een keer gebeuren. Is opzich niet zo erg, maar ik kan de financiële schade nu minder goed tillen dan over 3-5 jaar (ben net 27 en leef nog van een starters salaris). Bij een motor van <4k valt dat nog wel te overzien (of negeren), maar bij een motor van >6k waar ik langere tijd mee zou willen doen zit me dat toch minder lekker.
 
De banden van mijn Duke zijn bijna op. Het betreft nog de originele set Metzelder's. Nu weet ik dat KTM later is overgegaan met het leveren van de Pirelli Diablo Rosso II's op de Duke. Maar van welke banden maken jullie gebruik? Zelf zit ik te kijken naar de Continental Sport Attack 3, Pirelli Diablo Rosso III of de Bridgestone S21.
 
DiBlo's?? Volgens mij worden er (nog steeds) metzeler M7RR banden geleverd, in ieder geval op alle modellen uit 2016

Persoonlijk zou ik gaam voor een nieuwe M7RR aangezien ik die heerlijk voorspelbaar vind rijden, op de voet gevolgd door de dunlop sportsmart (of de roadsmart 3 voor mensen die de winter door rijden)
 
Is bij mij fabrieksaf geinstalleerd, heb nooit origineel gereden. Kan er niet over oordelen. Maar ben dik tevreden over de Duke. Helemaal zonder DB Killer!

Ik rij nu nog op de standaard mapping (duke 2016) maar wel met een Arrow thunder racing pipe, dus zonder cat. Nu knalt en ploft de uitlaat tijdens het gas lossen en als ik de DB killer verwijder dan is het bijna niet meer te doen, knalt en ploft als een kanon en draaid WOT zeer hard...met DB-killer erin draait hij heel wat stiller ook met plofjes met naar mijn gevoel wat meer koppel in het midden gebied maar het ontbreekt aan die mooie diepe bas.

Nu volgens bepaalde bronnen zou de akra mapping iets rijker staan en een andere vooronsteking geven waardoor de slag van de motor minder (hard) heftig zou klinken.

Heb jij (of iemand anders) met de akra mapping bv nog plofjes ??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag voor de KTM 390 Duke rijders. Ik rijd nu een R 850 GS maar wil graag een wat lichtere motorfiets omdat ik niet zoveel PK's nodig vind en graag een wat lichtere/speelsere motor zou willen. Maar ik rijd toch met enige regelmaat over de snelweg. Mijn vraag is eigenlijk; is dat nog wel te doen, of ga ik daar spijt van krijgen?
 
Ik heb de 390 getest. Vermogen was voor mij ook geen must.
Ik ga enkel 2 minpunten vermelden.

Trillingen boven de 90.
Geen plaats om te verzitten.

Heb dan maar een 2dehandse Duke post 2016(extra balansas) gekocht.
Gisteren gaan ophalen en deels over autostrade naar huis gereden.
Bijna geen trillingen en plaats om te verzitten.

Test beide dus eens uit.
 
Ik heb een vraag voor de KTM 390 Duke rijders. Ik rijd nu een R 850 GS maar wil graag een wat lichtere motorfiets omdat ik niet zoveel PK's nodig vind en graag een wat lichtere/speelsere motor zou willen. Maar ik rijd toch met enige regelmaat over de snelweg. Mijn vraag is eigenlijk; is dat nog wel te doen, of ga ik daar spijt van krijgen?
de duke 390 is wel een erg groot verschil met wat je nu hebt, ook qua maatvoering. Ik zou m zeker proefrijden want hij rijdt voor krap 400cc enorm leuk, maar zelf ben ik ondertussen voor zn grote broer gevallen, de 690.
 
Terug
Bovenaan Onderaan