onduidelijkheid rijbewijzen

lukepro3

MF veteraan
21 apr 2013
1.377
8
Arnhem
Hallo,

Inmiddels gaat er over facebook het volgende,

Hoe oud moet ik zijn voor ik rijles mag nemen en rijexamen mag doen voor mijn motorrijbewijs?

er staat iets raars, wij kennen de

18jaar a1
20jaar a2
24jaar a
(of 22jaar met 2jaar a2 naar vol vermogen)

Nu het gene wat appard is,

Als je 21 jaar bent kan je afrijden voor A maar dan komt er de eerste 2 jaar of tot je 24e (wat eerder is code 80 op je rijbewijs te staan).

houd in dat je a1 en a2 mag rijden, (dus eigenlijk gewoon a2 rijbewijs??? |( )
maar het stomme is dat die code 80 na die 2 jaar of 24+ vervalt?

dus eigenlijk een soort van a2 rijbewijs waar je wel 'gratis' je A vol vermogen krijgt na 2 jaar.

weet iemand hier iets meer van?
 
"code 80 (Alleen 3-wielige voertuigen)",

Als je op een Mp3 wilt gaan rijden is dat handig idd.
Maar voor motoren zal je toch het hele proces nog moeten doorlopen.
Ze zeggen wel "Motoren met onbeperkt vermogen" maar da's denk ik een foutje in de tekst.
 
Laatst bewerkt:
Hier was ik nog niet van op de hoogte, zelfs ik kan nog wat leren. :+ Dus als je 21 bent, doe je er goed aan om voor rijbewijs A met code 80 te gaan. Dan hoef je in elk geval niet nog een keer opnieuw examen te doen.

Met die A code 80 mag je dus A1 en A2 motoren rijden én driewielers. Nu vraag ik mij alleen af of dit dan specifiek de driewielers zijn die je met een A-rijbewijs alleen mag rijden (omdat je voor bijv. een MP3 qua B-rijbewijs 'm voor 19 jan 2013 moet hebben gehaald), of dat je alles mag rijden, bijv. ook een Can Am Spyder.
Vanavond maar eens een mailtje naar RDW sturen.
 
tvp

RDW schrijft het ook:
"U mag vanaf 18 jaar rijden op een lichte motor met een rijbewijs met categorie A1. Vanaf 20 jaar mag u op een zwaardere motor rijden (tot 35 kW) met een rijbewijs met categorie A2. Om op een motor te rijden zonder beperkingen heeft u categorie A nodig. Deze categorie kunt u halen vanaf 21 jaar. U krijgt dan wel tot uw 24e een code 80 op uw rijbewijs."

Motor | RDW


Categorieën op het rijbewijs vanaf 14 november 2014 | Rijbewijs.nl

Deze rijbewijscategorie kunt u halen als u minimaal 21 jaar bent . U doet een theorie- en een praktijkexamen als u nog niet in het bezit bent van de categorie A2. Bent u in het bezit van de categorie A2? Dan doet u een praktijkexamen. Bent u jonger dan 24 en nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan krijgt u een categorie A met een code 80 (Code 80 betekent ‘Alleen voor houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijwielen van de categorie A, die jonger zijn dan 24 jaar’) totdat u 24 jaar bent. U mag dan een motor besturen voor de categorie A1 en A2 en driewielige motorrijwielen. Na uw 24e of als u 2 jaar in het bezit bent van de categorie A2 vervalt de code 80 en mag u met deze rijbewijscategorie een motor met onbeperkt vermogen besturen, maar ook een gemotoriseerde driewieler met meer dan 15 kW zonder nog een apart examen hiervoor te moeten doen.

lijkt toch minder een foutje als het op meerdere plekken herhaald wordt?
 
Laatst bewerkt:
CBR kan idd ook. Enige nadeel is dat als je start met A op je 21e, dat je wel 3 jaar vast zit aan A2-motoren. Niet dat dat heel erg is, maar wel goed om te weten. Code 80 vervalt na 2 jaar A2 of op je 24e.

Ik denk niet dat het zinvol is als je al A2 hebt gehaald op je 20e, om op je 21e dit te gaan doen, want je moet dan toch nog een examen halen, wat je toch al moest.
Alleen dus zinvol als je 21 bent en een extra jaar A2 niet erg is. Mij zou een extra jaar 35kW niet boeien, loopt hard zat en een motor als bijv. een Z650 of Ninja 650 hebben voor een beginner veel koppel voorhanden, vlot van 0 naar 100 en een topsnelheid waarbij je ook kans maakt je rijbewijs in te leveren.
 
CBR kan idd ook. Enige nadeel is dat als je start met A op je 21e, dat je wel 3 jaar vast zit aan A2-motoren. Niet dat dat heel erg is, maar wel goed om te weten. Code 80 vervalt na 2 jaar A2 of op je 24e.

Ik denk niet dat het zinvol is als je al A2 hebt gehaald op je 20e, om op je 21e dit te gaan doen, want je moet dan toch nog een examen halen, wat je toch al moest.
Alleen dus zinvol als je 21 bent en een extra jaar A2 niet erg is. Mij zou een extra jaar 35kW niet boeien, loopt hard zat en een motor als bijv. een Z650 of Ninja 650 hebben voor een beginner veel koppel voorhanden, vlot van 0 naar 100 en een topsnelheid waarbij je ook kans maakt je rijbewijs in te leveren.

Maar als je 22 bent, geen A1 hebt en nu eigenlijk voor A2 zou gaan, dan kan je beter wel deze weg volgen, toch? Geen extra examenkosten.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je 22 bent, geen A1 hebt en nu eigenlijk voor A2 zou gaan, dan kan je beter wel deze weg volgen, toch? Geen extra examenkosten.

Ja bij 22 jaar en 23 jaar ook, natuurlijk. Gewoon vanaf je 21e dit doen, als je nog geen motorrijbewijs hebt. Scheelt geld en tijd. Ben je 20, dan zou ik nog wel voor A2 gaan. Een jaar minder motorrijden in je leven is ook zonde. :] Alleen jammer dat als je toch een jaar zou wachten, je dan geen extra examen hoeft te doen.
Ben je 20 en 8 maanden, dan zou ik 4 maanden wachten. :+
 
Laatst bewerkt:
haha, precies de reactie's die ik verwachten :P,
maar waarom zouden ze met die code 80 wel automatisch hun a krijgen en a1 en a2 rijders niet de volgende stap...
 
"code 80 (Alleen 3-wielige voertuigen)",

Als je op een Mp3 wilt gaan rijden is dat handig idd.
Maar voor motoren zal je toch het hele proces nog moeten doorlopen.
Ze zeggen wel "Motoren met onbeperkt vermogen" maar da's denk ik een foutje in de tekst.

er staat wel a1 a2 motoren en 3 wielers? erg onduidelijk.
 
haha, precies de reactie's die ik verwachten :P,
maar waarom zouden ze met die code 80 wel automatisch hun a krijgen en a1 en a2 rijders niet de volgende stap...

Addertje in de wet 16A:

Aan de aanvrager van een rijbewijs A die op het tijdstip van de aanvraag de leeftijd van ten minste eenentwintig jaren, maar nog niet de leeftijd van vierentwintig jaren heeft bereikt, en op het tijdstip van de aanvraag nog niet beschikte over een rijbewijs voor de categorie A1 of A2, dan wel op dat tijdstip korter dan twee jaar beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2, wordt een rijbewijs A afgegeven dat tot het bereiken van de leeftijd van vierentwintig jaren slechts geldig is voor het besturen van driewielige motorrijtuigen van die categorie. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.
 
Addertje in de wet 16A:

Aan de aanvrager van een rijbewijs A die op het tijdstip van de aanvraag de leeftijd van ten minste eenentwintig jaren, maar nog niet de leeftijd van vierentwintig jaren heeft bereikt, en op het tijdstip van de aanvraag nog niet beschikte over een rijbewijs voor de categorie A1 of A2, dan wel op dat tijdstip korter dan twee jaar beschikte over een rijbewijs voor de categorie A2, wordt een rijbewijs A afgegeven dat tot het bereiken van de leeftijd van vierentwintig jaren slechts geldig is voor het besturen van driewielige motorrijtuigen van die categorie. In het rijbewijs is deze beperking aangeduid met een bij ministeriële regeling vastgestelde codering.

aha dus toch puur voor 3 wielers, maar krijgen die 2 jaar later dan een A rijbewijs? want daar lijkt het dus op.
 
Mail gestuurd naar rijbewijs.nl, maar dat is van RDW. Als ik het dus begrijp mag je met A code 80 alleen op driewielers rijden, vanaf je 24e dan op alles. Ik wacht af en anders het CBR. Ga er maar vanuit dat je met die code 80 dus geen gewone tweewielers mag rijden.
 
Mail gestuurd naar rijbewijs.nl, maar dat is van RDW. Als ik het dus begrijp mag je met A code 80 alleen op driewielers rijden, vanaf je 24e dan op alles. Ik wacht af en anders het CBR. Ga er maar vanuit dat je met die code 80 dus geen gewone tweewielers mag rijden.

rdw gaat het verder uitzoeken, hun conclusie tot nu toe 'hoe betreffende medewerkers het lazen' mag je 3 wielers EN a1 + a2 motoren. maar ze zijn bezig het echt goed uit te zoeken onderling.
 
Dit is wel heel interessant voor mij. Ik zit namelijk met een aparte situatie op dit moment:

Op mijn 23ste het A2 rijbewijs gehaald (ja i know, jaartje kunnen wachten, maar dat wilde ik niet) en ben nu afgelopen zondag 24 geworden en heb nu 1 jaar het A2 rbw in bezit. Als ik nou in theorie voor mijn A rijbewijs zou gaan met die code 80 erbij, dan zou ik daar alleen een praktijkexamen voor hoeven doen zoals het hier staat, omdat ik al in het bezit ben van mijn A2. Máár, ik ben al 24, zou dan meteen bij het behalen van het A-code-80 rbw die code 80 vervallen, omdat ik de leeftijd van 24 heb?

Zou namelijk wat kosten schelen voor mij, omdat ik geen AVB+lessen hoef te doen en het scheelt 1 jaar wachten op mijn A rbw (die ik dan zonder AVb kan halen, want 2 jaar A2).

Hoor graag wat jullie kijk hierop is.
 
Antwoord terug van RDW, nadat ik nog een extra vraag had of ik nu begreep dat je dus alleen op 3-wielers mag rijden met code 80 en NIET op A1/A2 motoren. Ik kreeg dit terug:

"Geachte heer Monomuis,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wanneer u rijbewijs categorie A behaald op uw 21e, mag u rijden op motoren van de categorie A1 en A2. U mag tevens op een motor met volledig vermogen rijden die geschikt is voor 3-wielige motorvoertuigen.

Wanneer de rijbewijshouder 24 wordt vervalt de code 80. Met categorie A onder code 80 mag er gereden op 2 wielige motorvoertuigen met volledig vermogen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Ligt het aan mij of lees ik hier tegenstrijdigheden? Ik ben er nog verder niet op in gegaan. Het kan nog zijn dat hij ipv '2' een '3' bedoelde, maar dan nog zou code 80 dus niet kloppen als je wel op A1/A2 tweewielers mag rijden, omdat je dan een rijbewijs kan overslaan en direct op je 21e zou starten.

edit2; 'onder' zal wel 'zonder' zijn. Dus dan mag je dus wél A1 en A2 rijden op je 21e en dan hoef je geen extra examen op je 24e te doen, omdat je namelijk al rijbewijs A hebt gehaald op je 21e.
 
Laatst bewerkt:
Antwoord terug van RDW, nadat ik nog een extra vraag had of ik nu begreep dat je dus alleen op 3-wielers mag rijden met code 80 en NIET op A1/A2 motoren. Ik kreeg dit terug:Ligt het aan mij of lees ik hier tegenstrijdigheden? Ik ben er nog verder niet op in gegaan. Het kan nog zijn dat hij ipv '2' een '3' bedoelde, maar dan nog zou code 80 dus niet kloppen als je wel op A1/A2 tweewielers mag rijden, omdat je dan een rijbewijs kan overslaan en direct op je 21e zou starten.

edit2; 'onder' zal wel 'zonder' zijn. Dus dan mag je dus wél A1 en A2 rijden op je 21e en dan hoef je geen extra examen op je 24e te doen, omdat je namelijk al rijbewijs A hebt gehaald op je 21e.

23e want er staat op je 24e of na 2 jaar vervalt die code 80.
 
Gisteren mijn voormalig rijinstructeur hierover gesproken en hij vond het ook vreemd klinken, maar ging op onderzoek uit. Zijn conclusie was dat dit rijbewijs niet zou bestaan in Nederland omdat er geen examen op een driewieler gedaan kan worden. Dus kun je niet het type 80 krijgen. Het is een Europese regel of iets dergelijks en in andere landen wel mogelijk om te behalen.

Dit is waar hij mee kwam. In hoeverre het klopt weet ik niet.
 
Gisteren mijn voormalig rijinstructeur hierover gesproken en hij vond het ook vreemd klinken, maar ging op onderzoek uit. Zijn conclusie was dat dit rijbewijs niet zou bestaan in Nederland omdat er geen examen op een driewieler gedaan kan worden. Dus kun je niet het type 80 krijgen. Het is een Europese regel of iets dergelijks en in andere landen wel mogelijk om te behalen.

Dit is waar hij mee kwam. In hoeverre het klopt weet ik niet.

het is niet alleen voor 3 wielers. (als het goed is XD) |(
 
het is niet alleen voor 3 wielers. (als het goed is XD) |(

Nee inderdaad dat klopt. Maar het is A1, A2 én 3wielers. Dus moet je je vaardigheid kunnen bewijzen op alledrie de vormen. (A1 bewijs je door de A2 motor natuurlijk). Aangezien we geen 3wieler examen kennen, kun je dat deel niet behalen en dus de type80 notering op je rijbewijs niet.

Dat is tenminste hoe mijn instructeur het omschreef..
 
Nee inderdaad dat klopt. Maar het is A1, A2 én 3wielers. Dus moet je je vaardigheid kunnen bewijzen op alledrie de vormen. (A1 bewijs je door de A2 motor natuurlijk). Aangezien we geen 3wieler examen kennen, kun je dat deel niet behalen en dus de type80 notering op je rijbewijs niet.

Dat is tenminste hoe mijn instructeur het omschreef..

weet niet, met auto of motor rijbewijs krijg je ook je scooter rijbewijs erbij zonder wat te bewijzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan