Honda SH150i deel2

@bombo: ik heb de pcx150 gereden, en vond het vermogen te kort. Ben blij dat ik de SH300 heb, kan ook 1:28 rijden. En een jong gebruikte SH300 is net zo duur als een nieuwe SH150. Dan heb je wel betere kwaliteit en nog universeler vervoermiddel.
En heb je een 300 dan zal je niet graag wensen dat je een 150 had, andersom vaak wel.
 
Ik heb nog een bijna nieuw Origineel luchtfilter (50 km mee gereden) liggen en een splinternieuw origineel uitlaatsysteem voor de SH150 (2012) liggen, iemand interesse.
Systeem is meteen van de scooter gehaald bij de aankoop.
 
@Bulldozer: THX. Bedoel je met betere kwaliteit de rijkwaliteiten, of zit er in technische kwaliteit ook verschil tussen een SH150i en een SH300i?
 
Met betere kwaliteit bedoel ik zowel de rijeigenschappen als de afwerking/degelijkheid, dit staat bij de SH300 op een hoger plan. Ook omdat de SH300 meer krachten te verwerken heeft. Rij je met de SH300 net zo rustig als op een SH150 dan gaat de SH300 langer mee, en doet het meer op z'n sloffen. Dat geeft door de zwaardere bouw een langere levensduur volgens mij.
Ga je altijd vol gas, dan zal het niet zoveel uitmaken in slijtage/onderhoud tussen beide modellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op een pcx125 23000 km afgelegd, daarna verder gegaan met de sh 150 die ik nu al 35000 km heb. Mijn plan is om de 100000 vol te maken op de sh150, daarna overstappen op een nieuwe sh300. Maar dat zal nog 6 jaar duren..
Kwalitatief zit de sh150 wel goed in elkaar denk ik al heb ik nu bij beide scooters al problemen gehad met de eindoverbrenging. Gelukkig alleen problemen met de lagers dus niet duur.
 
Problemen met de eindoverbrenging voorkom je door hypo gl5 80w90 olie te gebruiken ipv motorolie.
 
Toch wordt motorolie (in geval Honda, 10w30) voorgeschreven in onderhoudsboekje. Menig scootermerk doet er gewone motorolie in helaas.
 
Het is mij ook opgevallen dat er behoorlijk verschil zit in de viscositeit die wordt voorgeschreven voor de transmissie bij scooters. Maar ja met een losse versnellingsbak wordt ook andere olie gebruikt als het blok. Terwijl een motorblok met alles erin met eenzelfde olie ook veel kilometers kan draaien.
 
Ik haal vandaag andere olie en die gaat er in. Hopelijk gaat het dan langer goed. Honda schrijft inderdaad 10w40 voor. Ik de cardan van mijn Nighthawk 650 ging destijds SAE80 weet ik nog.
 
Er zijn 4 lagers vervangen a 8 euro per stuk. Plus twee en half uur werk, kwam op krap aan 200 euro uit. Als er meer stuk was zoals tandwielen dan was het erger. Vandaar dat ik het nog redelijk goedkoop vond. De meeste klusjes kan ik zelf wel, maar dit werd me te riskanter om zelf te doen.
Ik heb in de overbrenging nu wel 75w90 gedaan (halfsyntheet) hopelijk blijft het zaakje nu langer goed.
 
Vond deze nog ongeopend op de plank.

Maakt het uit dat het een mineraaltje is ?

full
 
THX ! heren voor de reactie. Die gaat er dan ASAP in.

We rijden veel te weinig met de SH ( 1200 km sinds aanschaf in 2016 :$ :$ ) maar voorkomen is beter dan genezen.
 
Beste 150'ers,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Bombo, 43, fanatiek Honda 50 cc rijder en ben nu bezig met mijn motorrijbewijs A2. Ik ben van plan om een straks een SH te gaan kopen, daar ben ik al uit. Het wordt ene nieuwe of een jong gebruikte. Ik twijfel tussen een 150 en een 300. Pluspunten 150: lichter, flink goedkoper in aanschaf en iets goedkoper in verbruik en verzekering. Pluspunten 300: ook erg handelbaar, veel vermogen.


Waar ik benieuwd naar ben of jullie, SH150i rijders, tevreden zijn met de prestaties of dat je de hele tijd zit te verlangen naar een 300? Mijn gebruik zal voornamelijk stad en buitenweg zijn, en af en toe een stukje snelweg als verbindingsroute. Niet om hele afstanden af te leggen op de snelweg.

Vraagje, je bent 43....dan haal je toch meteen je A?
 
@BenFJR
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik wil gewoon een motorscooter rijden. Meer heb ik niet nodig.
 
Dat is volgens mij niet zo. Je kan lessen op een motorscooter, afrijden in die categorie en dan heb je bijv A2. Wil je A dan moet je afrijden op een zwaardere motor, omdat er voor A1, A2 en A andere eisen gelden voor het examenvoertuig (minimaal aantal kW's). Het is dus een keuze van de 24+'er zelf.
 
Zo automatisch is dat niet voor iedereen Ben

(bericht hieronder heeft Bombo's bericht gekruisd, ik deed wat langer over het opschrijven)

Bombo gaat waarschijnblijk op zoek naar een rijschool met automaat, en daar de rijscholen die al een automaat hebben er een is die niet meer als 35Kw. bedraagt, verval je automatisch ongeacht leeftijd in een A2 rijbewijs, met ook nog eens de extra beperking: (automaat only)

Vaak wordt door mensen als Bombo opgevoerd dat ze toch niet zwaarder willen en toch alleen maar automaat willen rijden.

Aan die hele gedachte gang zit maar één klein voordeel, en dat is dat het halen van dat rijbewijs een fractie makkelijk is als het halen van een volledig A rijbewijs.
Je haalt namelijk net even vlotter je "voertuigbeheersing"
Dat is met een A rijbewijs net iets moeilijker.
Kans op slagen met een automaat en max 35Kw. tijdens "voertuigbeheersing" is dus net iets hoger en daar aan gekoppeld hebben ze dan ook net iets minder lessen nodig als bij een vol rijbewijs met schakelen + onbeperkt vermogen.

Persoonlijk vindt ik het een hele foute keuze, en zou mits je de leeftijd hebt en geen lichamelijke beperkingen altijd voor een volledig A rijbewijs gaan.
Je weet immers nooit wat je over 10 jaar leuk vindt op motorgebied.
Ofwel je kunt nooit in de toekomst kijken.
Het argument dat ze toch nooit zwaarder en toch nooit schakel willen rijden vindt ik dan ook een zeer slechte argumentatie.

Op een of andere manier zijn het vaak mensen net als Bombo met een 50cc achtergrond die denken dat 35Kw. en automaat wel voldoende is,
Meest voorkomende argument is dan ook dat dit wel voldoende voor ze is... en ja spijt komt vaak achteraf.

Sorry Bombo "Just my two cents"

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wist niet dat dit bij A ook kon, dacht alleen bij B.

De rijscholen die zoiets aanbieden zijn volgens mij ook dun gezaaid.

Zou zelf ook altijd meteen A halen, is altijd goedkoper en makkelijker dan achter nog ff 3x opnieuw examen moeten doen (theorie, AVB, AVD).

Hoop niet dat je achteraf spijt gaat krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan