BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Heerlijk die vrouwelijke motoragentes.
Zeldzaam zijn ze, net als die motor van Ron. ha ha ha ha
Kom ze zelden tegen en dors het dan net niet om er een praatje mee te maken.
Ze komen inderdaad ook naar mijn idee op een manier over als dat ze liever met rust willen worden gelaten.
Ik laat ze dan ook maar gedwee hun werk doen.


Ben ik even een bofferd dan.....
Op mijn werkplek lopen er pakweg 20 zo rond....niet elke dag natuurlijk want zoveel bmw's staan er niet eens.....
 
Beste collega RT rijders.
Er zal vast al veel over geschreven zijn, maar ik ben op zoek naar de mensen met ervaring uit eigen hand.
Ik zou graag bescherming willen voor mijn 2 cilinderkoppen op mijn RT.
Ik rijd met een R1200RT van bouwjaar 2013.
De laatste DOHC versie.
Het merk Wunderlich ken ik, maar hoop graag van jullie te horen welke opties er nog meer zijn voor mij en of iemand mij kan vertellen waarmee hij/zij het meest content was betreffende cilinder bescherming op zijn/haar RT1200.
Vr Gr Erwin
 
Heb je zoiets er al op zitten:
71607719449.jpg


Of anders deze, maar die vind ik op een RT niet mooi:
71607716422.jpg


Naast de Wunderlich versie heb je ook die van touratech.
https://shop.touratech.nl/bmw-r-1200-rt-crash-bars-stainless-steel-up-to-2013.html
01-047-0104-0_i_01.jpg
 
En mijn mening, ik hou het bij die zwarte cilinderbeschermers. Toevallig een paar keer al moeten gebruiken en voldoen goed bij het zachtjes parkeren.
Daarnaast gebruik ik op de normale koffers deze lijstjes:
71607693675_2.jpg


Op de city koffers heb ik niets, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de motor dan voornamelijk op de cilinder ligt.
 
Ach, 'crash bars' of wat dan ook.... redelijk zinloos als je de fiets niet laat vallen. Dat is ook de beste remedie, vasthouden ! ...en genetisch een beetje op afstand staan van de bloedlijn van een zekere Jeroen in dit draadje...
Maar eerlijk is eerlijk, een paar maanden geleden heb ik de ST van Noortje (de Blauwe) ook op de kleppendeksel geparkeerd, en laat net haar fiets wél van de kleppendekselbeschermers hebben en mijne (de Grijze) niet... pffff.
Als je echt serieus valt helpt niets en heb je schade, punt.
Maar als je 'm laat vallen, of in plaats van op de jiffy, 'm op de klepdeksel neerzet is een eenvoudige klepdekselbescherming toch wel fijn, om serieuze schade aan de deksel te voorkomen. Aan de andere kant; een nieuwe klepdeksel kost geloof ik 120,- en een setje beschermers net zo veel geloof ik, dus je kan 't een keer gokken.
De fiets volhangen met beschermende zaken maakt de fiets er niet mooier op, en ook niet lichter, .... dus.....
 
Enfin, ik was dus heden ochtend bij Van Harten om de Shift Assist Pro module te laten vervangen van de RS. Meer daar over hier (<Klik) in het RS forum.

Tijdens het wachten even op de voormalige RT van Henk gezeten. Nu dus een Premium Occasion. Zadeltje is door Henk opnieuw bekleed. Zit magnifiek. Hageltje nieuwe Carbon Schwartz demo RT gezien achter in de werkplaats. Die zou mij wel passen als leenfiets als van de RS straks de bak word vervangen. Kan ik dat ook eens ondervinden, dat RT LC geweld.

Voor de puzzelaars bij Van Harten lag er deze boeiende 3D GS puzzel:
[afbeelding]

Enfin, na gedane zaken ging ik weer. Komt er een pliesie R1200RT aanrijden, een LC. "Ja Jeroen, da's nogal wiedes hè, die laten daar het onderhoud doen". Da's dan ook niet het bijzondere aan het verhaal. Dat was de bestuurdster. Een pliesie agente met een zeer fraai koppie, mooi in de kleur ook, ik denk net terug van vakantie. Straat tussen de voorkant van de zaak en de achterkant van de zaak lag weer eens helemaal open, dus mevrouw had heur fiets pal naast die van mij gezet, ging ff binnen iets overleggen en kwam toen weer terug. Ik was al die tijd met de Navigator VI aan het hatseflatsen. Toen was ik dus getuige van hoe dit fragiele vrouwspersoon ultra behendig die forse 275+ kilo aan bruut RT geweld soepeltjes over het smalle stoeppie manoeuvreerde. Haar figuurtje kwam prachtig uit in dat lederen pliesie pak. He, daar wordt een mensch nou blij van.

Jammer dat deze erg mooie mevrouw met erg fraai figuur en erg fraaie motor en erg leuke baan zo streng/chagrijnig moest kijken...


Toevallig was ik gisterochtend ook even bij van Harten en ze viel inderdaad op. En lachen kon ze ook want ze zat op het muurtje achter de werkplaats te bellen en daarbij verscheen er een hele mooie lach. Het was lastig om niet te blijven kijken 😉. Maar ja, plicht roept dus ik moest ook weer verder 😂
 
Ik heb de Touratech crash bars en de Olifantsoren van Wunderlich. De RT heeft ongeveer 5 keer op haar zij gelegen, alle keren bij snelheden onder de 15 km/u. Schade: forse deuk in mijn ego en fikse krassen op de beugels.

Popopeter heeft ook een paar maanden een R1200RT gehad, met Touratech en door hem zelf gemodificeerde olifantsoren. Hij ging, waarschijnlijk vooral door de valbeugels, met een gangetje van iets meer dan 15 km/u onderuit, toen was er wel wat schade aan de motir.

Kortom, het zijn "omkukel" beugels. Ik heb met 5 keer kukelen de investering er wel uit.
 
Vooral voor dat omkukelen laat ik ze ook op de Lc zetten. De touratech zijn even niet leverbaar momenteel en de wunderlichs vind ik ook wel Ok. Ik twijfel alleen nog over grijs of chromekleurig.een vorige rt is twee keer neergelegd, een keer met uit de garage duwen en een keer toen op de stoep ijs lag met stapvoets. Dat is met name de reden dat ik ze er toch maar op laat zetten....
De oren van Jeroen vind ik echt niet mooi, dus die laat ik achterwege (al blijven de koffers dan dus wel kwetsbaar)
 
Hallo allemaal.
Gisteren bij mijn Dealer toch maar die cilinderbeschermers van zwart kunststof besteld.
Voor het tegengaan van beschadigingen van de cilinders bij stilstand omvallen of bij zeer lage snelheid zijn die afdoende.
Vandaag een mooie rit op de agenda staan dus wordt weer flink genieten.
9 september staat bij de BMW dealer die nieuwe 6 cilinder.
Ben zo benieuwd hoe die er in het echt uitziet.
Jullie ook een prachtdag gewenst.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Heren...........
Ondank dat ik zeer tevreden ben met miene RT, heb ik toch nog wat vraagtekens bij een aantal dingetjes.
Ten eerste: het was jullie net als mij vast al opgevallen dat die laatste 1.5 liter tijdens het aftanken behoorlijk wat geduld kan vergen.
Nou heb ik gelukkig genoeg geduld om daar geen ergernis van te krijgen, maar ik las vanochtend toevallig een rij-verslag van iemand met een RT1200 uit 2010, die een soort van ingenieus apparaatje had om die laatste 1.5 liter er vlotter in te krijgen.
Iemand van jullie bekend met dit apparaatje?

Dan merkte ik vandaag op dat mijn benzine meter beetje vreemd deed.
Ik had een nagenoeg tjokvolle tank bij het wegrijden.
Na een tijdje rijden en 64km te hebben afgelegt, stond de digitale benzine meter plots op 80%.
Dat vond ik al heel vreemd, want zoiets zou niet kunnen na slechts 64km te hebben gereden.
Na een aantal kilometers verder stond de meter plots weer op vol.
En na toch wel behoorlijk wat kilometers te hebben gestuurd bleef de meter op nagenoeg vol staan.
Niet iets dat ik gewend was van deze parel.
Tevens klopte ook de aftelmeter niet, want die gaf aan dat ik nog een 400km kon rijden en dat kon nimmer.
Iemand van jullie ooit ook eens kuren on ongemakken gehad met zijn/haar benzine-meter zoals ik net beschreef.
Ik zit namelijk nog dik in de garantie dus wellicht zal het euvel komen door een defect vlotter.
Maar vraag me af of het een soort van kwaaltje is bij de RT.

Ik hoop dat iemand mij kan verblijden met zijn/haar verhaal.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Ha Erwin,

Heb jij toevallig een model van maart-oktober/november 2010? Zo ja dan heb je het wel bekende (of berucht) tanklint. Deze kan nog wel eens afwijkingen van de werkelijkheid. Bekende voorbeelden zijn te vol aangeven of compleet leeg aangeven.
Hier is weinig tegen te doen, gewoon op de dagteller rijden is de tip die ik van de dealer kreeg. En de boordcomputer moet je pas geloven nadat je ongeveer de helft van de tank hebt leeg gereden, eerder niet (tenzij het lint/vlotter) helemaal kapot is.

Het tweede wat je aanhaalt is het tanken zelf. Zelf knal ik de motor in de eerste versnelling en wig lang heen en weer (zit op de motor) terwijl ik het tankpistool langzaam open houdt. Zo krijg ik er meestal een litertje extra in. Daarna heb ik het geduld er niet meer voor. Andere methode is de ingang te demonteren en ergens halverwege een gaatje te boren. Zo ontsnapt de lucht er sneller uit en kan je de laatste 1,5 liter er snel in gooien.

Hoop dat het zo voldoende uitleg is.

Gr en fijne zondag,
Mark
 
Heren...........
Ondank dat ik zeer tevreden ben met miene RT, heb ik toch nog wat vraagtekens bij een aantal dingetjes.
Ten eerste: het was jullie net als mij vast al opgevallen dat die laatste 1.5 liter tijdens het aftanken behoorlijk wat geduld kan vergen.
Nou heb ik gelukkig genoeg geduld om daar geen ergernis van te krijgen, maar ik las vanochtend toevallig een rij-verslag van iemand met een RT1200 uit 2010, die een soort van ingenieus apparaatje had om die laatste 1.5 liter er vlotter in te krijgen.
Iemand van jullie bekend met dit apparaatje?

Dan merkte ik vandaag op dat mijn benzine meter beetje vreemd deed.
Ik had een nagenoeg tjokvolle tank bij het wegrijden.
Na een tijdje rijden en 64km te hebben afgelegt, stond de digitale benzine meter plots op 80%.
Dat vond ik al heel vreemd, want zoiets zou niet kunnen na slechts 64km te hebben gereden.
Na een aantal kilometers verder stond de meter plots weer op vol.
En na toch wel behoorlijk wat kilometers te hebben gestuurd bleef de meter op nagenoeg vol staan.
Niet iets dat ik gewend was van deze parel.
Tevens klopte ook de aftelmeter niet, want die gaf aan dat ik nog een 400km kon rijden en dat kon nimmer.
Iemand van jullie ooit ook eens kuren on ongemakken gehad met zijn/haar benzine-meter zoals ik net beschreef.
Ik zit namelijk nog dik in de garantie dus wellicht zal het euvel komen door een defect vlotter.
Maar vraag me af of het een soort van kwaaltje is bij de RT.

Ik hoop dat iemand mij kan verblijden met zijn/haar verhaal.
Vr Gr Erwin

Ha, erwin, ben je weer thuis? of zit je op een terras te tikken??
 
Hoi Mark.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een RT van 2013.
Denk dat mijn model er ene heeft met een vlotter.
Zal het even in de gaten houden.
Vandaag de motor bij thuiskomst weer helemaal vol afgetankt en ik pak die extra tijd die het nodig heeft vaak wel om die laatste 1.5 liter erin te mikken.
Duurt inderdaad best wel lang, maar heb de tijd dus geeft niet.
Ik ga aankomende week weer met de motor naar het werk dus ga dat benzine-meter verhaal even goed in de gaten houden.
Mocht het midden van de week nog steeds kuren vertonen, dan ga ik effe langs de vaste monteurs.

Wat dat verhaal van jou betreft om die laatste 1.5 liter er sneller in te mikken door een extra gaatje erin te boren begin ik niet aan.
Vind het wel best zo en heb genoeg geduld om vaak die laatste 1.5 liter erin te persen.
Maar in elk geval heel erg bedankt voor je relaas.
Vr gr Erwin
 
Dat geduld heb ik dus echt niet, mijn 'grijze' heeft een 'gemodificeerde' vulhals. En die kieper ik zo vol dat ik er meer dan 450 km mee kan rijden en vrijwel altijd meer dan 20 l per tankbeurt in gaat. en dat voor een 21 liter tank...
Die modificatie bestaat dus inderdaad uit het boren van een extra gaatje halverwege de vulhals van de tank zodat de lucht sneller kan ontsnappen tijdens het vullen. De 'blauwe' heeft die modificatie (nog) niet en ik erger me dan ook elke week weer als ik 'm vol moet gooien..... Ik heb vrijwel nooit haast, maar helaas ook weinig geduld..... :+
 
Goedemorgen allemaal.
Had het laatst even over de K1600B.
Om even te proberen een foto te kunnen plaatsten hierbij die prachtmachine.
Vr gr Erwin
full
 
Laatst bewerkt:
Heren...........
Ondank dat ik zeer tevreden ben met miene RT, heb ik toch nog wat vraagtekens bij een aantal dingetjes.
Ten eerste: het was jullie net als mij vast al opgevallen dat die laatste 1.5 liter tijdens het aftanken behoorlijk wat geduld kan vergen.
Nou heb ik gelukkig genoeg geduld om daar geen ergernis van te krijgen, maar ik las vanochtend toevallig een rij-verslag van iemand met een RT1200 uit 2010, die een soort van ingenieus apparaatje had om die laatste 1.5 liter er vlotter in te krijgen.
Iemand van jullie bekend met dit apparaatje?

Ik hoop dat iemand mij kan verblijden met zijn/haar verhaal.
Vr Gr Erwin

Hallo Erwin,

Er is geen speciaal apparaatje voor nodig.
Ik heb door de dealer in de vulhals van mijn RT een extra ontluchtingsgaatje laten boren. Op die manier kan de tank heel snel en makkelijk helemaal tot de rand worden afgevuld. Aangezien ik 1.000 km per week rij en dus twee of drie keer per week aan de pomp sta levert dat mij een flinke tijdsbesparing op. :+

Wellicht dat je dat ook zelf kan doen, maar ik laat al het sleutelwerk aan de dealer over.

Groeten,
Robert
 
Hoi Robert.
Aha, op die manier.
Ik zal er eens over nadenken om die MOD te kunnen laten uitvoeren door de monteur.
Ga er binnenkort toch naartoe om de cilinderbeschermers te laten plaatsen.
Wens ik jullie allen een hele fijne werkweek.
Vr gr Erwin
 
Weer helemaal duidelijk Ron.
Maar.........kan jij mij dan vertellen waarom die best wel slimme mensen bij BMW dat gaatje van origine dan te klein hebben gemaakt?
Want deze RT1200 loopt al wel heel wat jaren mee.
Kan me niet voorstellen dat produktie na produktie-jaar geen modificatie hebben toegepast op die tankhals.
BMW lijkt me geen merk dat de adviezen van klanten direkt naar de prullebak verwijst.
Vr gr Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan