Helpen jullie Grandia de bak uit?

Sterkte. Een cursus is geen vrijbrief.

Dat denk ik ook niet.. Maar hij schrijft dat ie het gevoel heeft dat het zo weer kan gebeuren..

Wellicht leer je op een trainingsdag te handelen als het weer dreigt te gebeuren, hoe te corrigeren.
Ik weet het niet, heb het zelf nooit gedaan.

Zonde van de deuk in het bakje.
 
Het heet ook niet voor niks motor rijden voor gevorderden...

;)

Maar t s niks om ie zorgen over te maken, want t s idd die beruchte 1000km grens en dat overkomt echt bijna elke zijspanrijder...
Op t noemt dat ie denkt dat je t door hebt wordt je over moedig en dan gaat t mis en pas daarna ga je t echt leren. En een VROplus opleidinghelpt je echt wel om je reflexen beter te trainen.
 
Balen zeg..... gelukkig geen persoonlijk letsel.

Ik zou hem zeker weer op bouwen, de combi is veel te mooi om zomaar op de schroot te gooien...

Dit soort zaken was voor mij reden om eerst uitgebreid zonder passagiers rond te rijden en de passagier te vervangen door wat lomp gewicht.
 
Nee, een cursus is zeker geen vrijbrief.

Maar als bereid bent om een cursus te volgen, wordt je daar wel aan het denken gezet over wat er mis kan gaan. En wat je er aan kan doen om het voorkomen.
Ik heb alleen nog maar negatieve reacties over de VRO gehoord van mensen die hem niet gevolgd hebben. De positieve reacties komen van de geslaagde cursisten. Die ook nog eens een mooie dag gehad hebben. Dat zegt genoeg toch..........




En die cursus is goedkoper dan een Rukka jas maat 60 :X :X ;) :+

Je quote mij wel, maar waar ben ik negatief?
 
Voorlopig is er geen budget, dus ik heb nog even tijd om er over na te denken.

Ik heb eerst een cursus gevolgd bij Rob Teffer en toen ik net mijn span had nog een paar uur les van een bevriende instructeur, maar het afleren van slechte reflexen heeft dus wel meer tijd nodig. Eerste fout is dat ik de bocht niet ver genoeg doorkeek en daardoor het knijpen had gemist. NA 10 jaar op de motor en meerdere VRO's zou ik dat toch goed moeten doen.

De spierpijn valt gelukkig mee.
 
Je quote mij wel, maar waar ben ik negatief?

Als ik dit lees komt dat bij mij nou niet als een stukje positivisme over.... ;-)

En om mijn verhaal te verduidelijken: Ik heb ook meerdere malen dezelfde situaties meegemaakt met een zijspan. Want kijkfouten en/of inschattingsfouten maken we allemaal. Ik dit weekeinde nog. Maar Jan Knol heeft er bij mij ingeslagen ik heb van Jan Knol geleerd, dat je in zo'n situatie GASSSSS moet geven! En met je tengels van de rem afblijft. Ook niet proberen om je bak aan de grond te remmen. Gasgeven werkt namelijk veel sneller! En voor de ongelovigen die dan aan Jan z'n verhaal twijfel krijg je dan terplekke een demonstratie, waarna je het zelf mag doen. Jan is wellicht dan niet voor de tere zieltjes, maar ik ben (in deze situatie's) nooit meer de fout in gegaan door te remmen.
 
Het is maar hoe je het wilt lezen ;)

Dat gas er op in rechter bochten kan je ook zonder cursus aanleren, en is zeer verslavend.
 
Ben het met Kwastert eens dat een cursus en vervolgens een VRO geen overbodige luxe is.
Na de nodige km,s leer je best wel een beetje spanrijden.
Maar wat ik bij de VRO het meest geleerd heb is niet zozeer het rijden zelf maar het WAAROM doe ik iets fout of goed. En hier ben ik mee verder gegaan en heb me in combinatie van spelen en km,s kunnen ontwikkelen tot spanrijder die nu best durft te sparren met een solo. Maar de basis blijft toch een stukje opleiding.
 
Ben het met Kwastert eens dat een cursus en vervolgens een VRO geen overbodige luxe is.
Na de nodige km,s leer je best wel een beetje spanrijden.
Maar wat ik bij de VRO het meest geleerd heb is niet zozeer het rijden zelf maar het WAAROM doe ik iets fout of goed. En hier ben ik mee verder gegaan en heb me in combinatie van spelen en km,s kunnen ontwikkelen tot spanrijder die nu best durft te sparren met een solo. Maar de basis blijft toch een stukje opleiding.

Mee eens Hevu. En de heren vertelden me dit weekeind dat ik de boel zeker niet ophield ;)

(maar nu had ik natuurlijk wel het stoel- en het biertransport voor m'n rekening genomen, dus of ik ze helemaal moet geloven O-) )
 
denk dat zn vro opleiding zeker veel meer nut heeft dan gas er op. want door het gas er op te draaien moet ik nu een rukka maat 60 kopen. haha :+ :+ :P :?
 
tttt
Als ik dit lees komt dat bij mij nou niet als een stukje positivisme over.... ;-)

En om mijn verhaal te verduidelijken: Ik heb ook meerdere malen dezelfde situaties meegemaakt met een zijspan. Want kijkfouten en/of inschattingsfouten maken we allemaal. Ik dit weekeinde nog. Maar Jan Knol heeft er bij mij ingeslagen ik heb van Jan Knol geleerd, dat je in zo'n situatie GASSSSS moet geven! En met je tengels van de rem afblijft. Ook niet proberen om je bak aan de grond te remmen. Gasgeven werkt namelijk veel sneller! En voor de ongelovigen die dan aan Jan z'n verhaal twijfel krijg je dan terplekke een demonstratie, waarna je het zelf mag doen. Jan is wellicht dan niet voor de tere zieltjes, maar ik ben (in deze situatie's) nooit meer de fout in gegaan door te remmen.

Ik ben een beetje 'Old School' ik kreeg mijn zijspaninstructie nog van Ed Pols in 1988.
Deze leerde mij om 'aan de rem te gaan hangen' als het in de bocht echt mist dreigt te gaan.
Nu sta ik open voor nieuwe inzichten maar ik wil het wel graag begrijpen, als in de bocht de bak omhoog komt of dreigt te komen wordt dan wordt dat veroorzaakt door de middelpuntvliegende kracht.
Die kracht is een gevolg van de straal van de bocht, de massa van de combinatie en de gereden snelheid.
Alleen aan de snelheid kun je op dat moment nog iets veranderen, op de andere weghelft uitkomen is geen optie.
Als je de snelheid vermindert dan wordt de mindelpuntvliegend kracht lager en de bak komt naar beneden, bij remmen moetje inderdaad wel de goede stuurreflex hebben.
Als je gas bij geeft dan neemt volgens mij de snelheid toe en dus ook de middelpuntvliegende kracht.
Wie kan mij uitleggen waarom gas bijgeven dan toch een goede actie is?
Overigens Grandia, ik voel met je mee. ook ik weet uit ervaring hoe het voelt.
Voordat ik zijspaninstructie kreeg ben ook ik van de weg geraakt en tegen een boom beland.
Schade ruim duizend gulden wat destijds heel veel geld was.
Het heeft mij ondanks de heel goede zijspaninstructie toch maanden gekost om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen maar sindsdien heb ik toch zo'n 200.000 velige zijspankilometers gemaakt.
Doorzetten dus!
 
Als je gas bij geeft dan neemt volgens mij de snelheid toe en dus ook de middelpuntvliegende kracht.
Wie kan mij uitleggen waarom gas bijgeven dan toch een goede actie is?
!

Ik weet niet of ik het goed verwoord...
Als je gas geeft wordt de kont van de motor uit zijn vering getrokken en duwt zo de bak naar beneden.

Daarom ook "Gaaaaaaaassss"

En nee, ik ben ook geen grote bochtenscheurder, ik rijd graag mijn eigen tempo.
 
Ik ben een beetje 'Old School' ik kreeg mijn zijspaninstructie nog van Ed Pols in 1988.
Deze leerde mij om 'aan de rem te gaan hangen' als het in de bocht echt mist dreigt te gaan.
Nu sta ik open voor nieuwe inzichten maar ik wil het wel graag begrijpen, als in de bocht de bak omhoog komt of dreigt te komen wordt dan wordt dat veroorzaakt door de middelpuntvliegende kracht.
Die kracht is een gevolg van de straal van de bocht, de massa van de combinatie en de gereden snelheid.
Alleen aan de snelheid kun je op dat moment nog iets veranderen, op de andere weghelft uitkomen is geen optie.
Als je de snelheid vermindert dan wordt de mindelpuntvliegend kracht lager en de bak komt naar beneden, bij remmen moetje inderdaad wel de goede stuurreflex hebben.
Als je gas bij geeft dan neemt volgens mij de snelheid toe en dus ook de middelpuntvliegende kracht.
Wie kan mij uitleggen waarom gas bijgeven dan toch een goede actie is?
Overigens Grandia, ik voel met je mee. ook ik weet uit ervaring hoe het voelt.
Voordat ik zijspaninstructie kreeg ben ook ik van de weg geraakt en tegen een boom beland.
Schade ruim duizend gulden wat destijds heel veel geld was.
Het heeft mij ondanks de heel goede zijspaninstructie toch maanden gekost om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen maar sindsdien heb ik toch zo'n 200.000 velige zijspankilometers gemaakt.
Doorzetten dus!

Dat op de rem trappen om de bak aan de grond te krijgen dacht ik vroeger ook. De bak gaat dan ook wel naar beneden,(met een rotsmak) maar door het remmen wil je ook linksafslaan. Ondanks dat sommigen menen dat je dan nog wel tijd hebt om te reageren en bij te sturen. Vraag maar aan Grandia of dat zo is.
Door gas te geven, wil je motor om de bak heen, zoals je in elke rechte bocht doet. En door het verhogen van de snelheid zakt dan heel rustig de bak aan de grond, terwijl je keurig de knijpende bocht haalt. En dat was het probleem meen ik van Grandia, een knijpende bocht.

Ik heb het niet zelf verzonnen, en jullie hoeven van mij echt niks aan te nemen. Maar ga naar een groot leeg parkeerterrein en probeer het eens uit..
 
Ik weet niet of ik het goed verwoord...
Als je gas geeft wordt de kont van de motor uit zijn vering getrokken en duwt zo de bak naar beneden.

Daarom ook "Gaaaaaaaassss"

En nee, ik ben ook geen grote bochtenscheurder, ik rijd graag mijn eigen tempo.

Kijk dat is voor mij een nieuw inzicht, blijft die kont ook de hele (lange) bocht omhoog staan of stabiliseert de motor weer met als resultaat een nog hogere snelheid in diezelfde bocht?
 
Kijk dat is voor mij een nieuw inzicht, blijft die kont ook de hele (lange) bocht omhoog staan of stabiliseert de motor weer met als resultaat een nog hogere snelheid in diezelfde bocht?

Je kan natuurlijk niet eindeloos plankgas blijven geven. Maar meestal ben je dan de bocht al door.


Zo heb ik het ook geleert bij Rob Teffer, wie kent zijn kreet niet ? Zodra je het einde van de bocht ziet "Gaaaaasssss"
 
Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk niet eindeloos plankgas blijven geven. Maar meestal ben je dan de bocht al door.


Zo heb ik het ook geleert bij Rob Teffer, wie kent zijn kreet niet ? Zodra je het einde van de bocht ziet "Gaaaaasssss"

Maar dat is nu dus mijn punt, ik rij te hard een lang doorlopende bocht in met een rotswand rechts van mij en en de bak komt omhoog, geef ik dan gas bij of ga ik remmen?
 
Tsja, het gaat allemaal zo snel dat je op het moment zelf geen bewuste keuzes maakt en achteraf pas bedenkt wat er nou misging. Dat ik in een schrikreflex hard in de voorrem heb geknepen en daardoor op de linkerbaan kwam staat wel vast (remsporen op het wegdek). Maar waardoor ik nou schrok (verkeerd de bocht in, een tegenligger die de bocht wat afsneed, uberhaupt even niet opletten), kan ik niet terughalen.

Op de kaart lijkt het knijpen wel mee te vallen. Ik raakte de auto ter hoogte van de lantaarnpaal (blijk dat ik die gemist heb overigens). De auto had een dashcam, maar de bestuurder wist niet zeker of hij aan stond. Ik hoop het wel, kan ik er nog wat van leren.
 
Overigens Grandia, ik voel met je mee. ook ik weet uit ervaring hoe het voelt.
Voordat ik zijspaninstructie kreeg ben ook ik van de weg geraakt en tegen een boom beland.
Schade ruim duizend gulden wat destijds heel veel geld was.
Het heeft mij ondanks de heel goede zijspaninstructie toch maanden gekost om mijn zelfvertrouwen terug te krijgen maar sindsdien heb ik toch zo'n 200.000 veilige zijspankilometers gemaakt.
Doorzetten dus!
Dank voor het delen van de ervaring. Ik ben er nog niet over uit of ik weer ga investeren in een span plus stalling (ook een significante kostenpost in Amsterdam), plus de tijd om het goed onder de knie te krijgen.
 
Als je een sterke motor hebt, de bocht niet door blijft knijpen is gas geven de beste optie.

Eigenlijk heel logisch dat je bij aandrijven links achter, het spanwiel omlaag drukt. Probeer het eerst maar eens als je een rotonde af gaat. Je bak komt omhoog en geef dan flink gas. Bak gaat meteen omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan