Hoe moeilijk is de Stelvio?

full


Zelfs Goldwings komen boven.
 
We gaan volgende week maandag en beslissen ook obv het weer. Op zich ziet het er allemaal niet vreselijk moeilijk uit; het is met name drukte waar ik niet zoveel zin in heb. Misschien pakken we ook de andere kant met o.a. de Timmelsjoch aangezien we besloten hebben de route nog wat te verleggen (richting Istrie)
 
We gaan volgende week maandag en beslissen ook obv het weer. Op zich ziet het er allemaal niet vreselijk moeilijk uit; het is met name drukte waar ik niet zoveel zin in heb. Misschien pakken we ook de andere kant met o.a. de Timmelsjoch aangezien we besloten hebben de route nog wat te verleggen (richting Istrie)

Istrie!!

De bergen en passen van Slovenie zijn ook Zeer de Moeite waard.
zie ... oude draadjes.
 
We gaan volgende week maandag en beslissen ook obv het weer. Op zich ziet het er allemaal niet vreselijk moeilijk uit; het is met name drukte waar ik niet zoveel zin in heb. Misschien pakken we ook de andere kant met o.a. de Timmelsjoch aangezien we besloten hebben de route nog wat te verleggen (richting Istrie)
Je gaat naar cols waar de halve motor-wereld rijdt en dan wil je niet te veel drukte.....?
Dan is de Picos de Europa (en de noord-Spaanse bergen) een veel en veel betere optie!
Als je daar rijdt (en dan is het zelfs in de zomer!) ben soms blij dat er toch nog IETS voorbij komt en dat je niet helemaal ALLEEN op de wereld bent.................. :]

Maar bijv. ook in het binnenland van Corsica of in de Appenijnen kan het ook heerlijk stil zijn!
En zeker daar is dan op de col ook niet een heel circus van eettentjes ect.
Vaak staat er dan alleen een bordje met Col de Huppelepup en verder niks!
 
Laatst bewerkt:
Zeg nou niet teveel, straks rijd daar iedereen rond, en komen er eettentjes en zo ;)
 
Mijn tip: s-morgens om 7u op, en wegrijden om 7:30u. Dan ontloop je de drukte op de passen. Zo gedaan in de Franse Alpen om zowel de warmte alsook walmende campers voor te zijn. (2 weken geleden).
Ik stond om 8u op de Col de la Bonnette met 5graden, helemaal alleen terwijl de zon opkwam en de bergmarmotten slechts 20m voor de motor wegrenden.(toen voelde ik mij een indringer in hun eco-systeem...).
Supergaaf.
 
Mijn tip: s-morgens om 7u op, en wegrijden om 7:30u. Dan ontloop je de drukte op de passen. Zo gedaan in de Franse Alpen om zowel de warmte alsook walmende campers voor te zijn. (2 weken geleden).
Ik stond om 8u op de Col de la Bonnette met 5graden, helemaal alleen terwijl de zon opkwam en de bergmarmotten slechts 20m voor de motor wegrenden.(toen voelde ik mij een indringer in hun eco-systeem...).
Supergaaf.
Ik heb ook veel in hooggebergte gelopen.
Precies wat je zegt 's morgens vroeg is 'supergaaf'.
Meestal probeerde ik daar al te zijn voor zonsopkomst en startte dus in de schemer.
ONVERGETELIJKE MOMENTEN ga je dan krijgen als de zon net over de graat komt.

Zwarte bergen met een gouden gloed op de rand. SUPER!! :t
 
Zoals iemand al zei: even opletten dat je niet in een bocht stil komt te staan. Als iemand met een vierwieler staat te hampelen in een bocht dan is het verstandig om voor de bocht te wachten.

Op zich valt het wel mee met de Stelvio. Met de afgelopen 500 Euro Challenge hadden we er een weggetje bij die door een aantal van ons lastiger werd gevonden dan de Stelvio. Waarom? Omdat het asfalt errug slecht, de weg smal, geen vangrail, er geen overzicht was en de bochten moeilijk waren.
Google Maps
 
Eigenlijk is het toch heel eenvoudig: Elke bocht is zo moeilijk of makkelijk als je eigen kunde en het wel of niet rekening houden daarmee met je rechter hand.
 
Veel plezier. Doe rustig aan, kijk goed, maar hou het gas erop. Het is mij ook gelukt in juni met het zijspan. 8-)
full
 
Er is geen tegenligger. En zodra je hem ziet, heb je al ingestuurd en zit je weer rechts.

Dit is een goed voorbeeld van de goede manier om haarspeldbochten te rijden.
En hoe doen ze het dan in Engeland, rijden ze daar rechts in de bergen?
 
Voor mij is het de pas der passen. Ik heb deze pas zeker 100 keer gereden. gewoon het geheel, de fantastische omgeving, de mooie bochtige wegen en boven op de berg een beloning. een heerlijke Bratwurst met Sauerkraut von Bruno. Volgens sommige mensen zijn er mooiere passen. maar de atmosfeer op de Stelvio is het mooiste van alle passen.
De drukte is puur afhankelijk waneer je er rijdt. 's morgens en in de avond is het er lekker rustig.
Gewoon rijden. mijn schoonzus had amper een week haar motorrijbewijs en reed de Stelvio ook. Goed kijken, al ver voor de bocht. Je kunt gewoon omhoog kijken en ziet of er wat aankomt.
Veel plezier.

https://vimeo.com/1844134
 
Voor mij is het de pas der passen. Ik heb deze pas zeker 100 keer gereden. gewoon het geheel, de fantastische omgeving, de mooie bochtige wegen en boven op de berg een beloning. een heerlijke Bratwurst met Sauerkraut von Bruno. Volgens sommige mensen zijn er mooiere passen. maar de atmosfeer op de Stelvio is het mooiste van alle passen.
De drukte is puur afhankelijk waneer je er rijdt. 's morgens en in de avond is het er lekker rustig.
Gewoon rijden. mijn schoonzus had amper een week haar motorrijbewijs en reed de Stelvio ook. Goed kijken, al ver voor de bocht. Je kunt gewoon omhoog kijken en ziet of er wat aankomt.
Veel plezier.

https://vimeo.com/1844134

Wegdek is wel wat verbeterd sinds dat filmpje gemaakt is.
 
Die Lacets dat is idd een heel mooie stuur-weg.

Maar hoe moeilijk is dat nou? Net zo moeilijk als een willekeurige klim met een scherpe haarspeldbocht, maar dan in dit geval 20x achter elkaar. Dus 20x het zelfde kunstje!!
 
Dicht bij huis: de toegangsweg naar het Landal vakantiepark in Saarburg heeft 12 haarspeldbochten. Effe boodschappen doen bij de Lidl onderaan de berg betekent dus 24 bochten. :]
 
Die Lacets dat is idd een heel mooie stuur-weg.

Maar hoe moeilijk is dat nou? Net zo moeilijk als een willekeurige klim met een scherpe haarspeldbocht, maar dan in dit geval 20x achter elkaar. Dus 20x het zelfde kunstje!!
Ik heb hem in 2015 gereden in de regen.
Wat enigzins lastig is dat het wel heel erg smal is, en de haarspelden wel erg krap zijn. Daarnaast heb je vrijwel geen overzicht, en is een fietser al reden om bijna stil te gaan staan. Inhalen is lastig.

En op dit plaatje is het erg mooi, maar als je er op zit zie je er vrijwel nergens iets van.
 
Ik heb hem in 2015 gereden in de regen.
Wat enigzins lastig is dat het wel heel erg smal is, en de haarspelden wel erg krap zijn. Daarnaast heb je vrijwel geen overzicht, en is een fietser al reden om bijna stil te gaan staan. Inhalen is lastig.

En op dit plaatje is het erg mooi, maar als je er op zit zie je er vrijwel nergens iets van.
Heel herkenbaar!
Lacets nooit gereden maar in N-Spanje is hetzelfde verhaal.
Bochten zijn zodanig kort dat je er met snelheid echt niet doorheen kan.
Daarmee vergeleken is de breedte van de weg op de Stelvio een landingsbaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem in 2015 gereden in de regen.
Wat enigzins lastig is dat het wel heel erg smal is, en de haarspelden wel erg krap zijn. Daarnaast heb je vrijwel geen overzicht, en is een fietser al reden om bijna stil te gaan staan. Inhalen is lastig.

En op dit plaatje is het erg mooi, maar als je er op zit zie je er vrijwel nergens iets van.

Klopt... verkeer maakt het wel lastig.. het is inderdaad best krap.
Net als fuchshofen.. daar moet je ook niet teveel tegenkomen.
 
Klopt... verkeer maakt het wel lastig.. het is inderdaad best krap.
Net als fuchshofen.. daar moet je ook niet teveel tegenkomen.
Als iedereen gewoon rechts houdt en niet als een debiel de bochten afsnijdt is er niets aan de hand. Ik heb aan 1 meter asfalt genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan