Koni schokker veren uitwisselbaar?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.069
8.224
Assen
Na een rondje Slovenie op de motor kwam ik er achter dat de koni's op de jawa het met bagage ineens veel beter doen.. het zijn koni's van een RD meen i/zo zijn ze me verkocht (origineel jawa was te slap voor me)
klopt het dat je de veren van deze schokbrekers kan uitwisselen voor wat slappere?
De schokbrekers zijn uitreraard al op de minste voorspanning ingesteld..
 
Dank voor de replieken, het lijkt er dus op van wel.. Nu nog uitvogelen hoe ik er voor zorg dat ik er slappere in krijg.. oftwel zou er een merkteken op de veren zelf moeten zitten?
 
..Of zou het makkelijker/goedkoper zijn , maar moet je dan ook weer geluk hebben dat het de jusite is, een ander type te vinden?
Ik kan me herinneren dat ik 't al lastig vond schokkers te vinden in deze lengte...
(die ikon site kom ik niet uit.. je moet bij keuze uitgaan van de lengte van de veer tussen de schotels.. maar deze is instelbaar? Vage site, ik moet dus wat anders verzinnen..
 
Laatst bewerkt:
Toen Ikon nog Koni was stonden er verfstippen op de veer als kleurcode
Aan de hand van die kleurcode kan je op de folder zien welke veer erop zat en door welke veer je die kon vervangen voor een lichtere zij het een zwaardere veer of één die bv wat korter ( lichter) of juist wat langer (meer voorspanning)
Bij mijn V50 Monza had een 5mm kortere veer er op gezet waardoor de motor beter reageerde op de bulten in de weg standaard was de veer voor mijn toenmalige gewicht te zwaar afgeveerd

Later zijn de kleurstippen vervangen voor een nummer .
Weet niet of er voor ikon een zelfde vorm van veer herkenning is en of er invormatie daar over is .
Even Google of dit onderwerk kan je de oplossing geven
 
Ik heb de laatste jaren veel gezeurd over geen-grip bij nat wegdek.. ik denk dat de Heidenau k65 hier ten dele schuldig aan is(niet geschikt voor een lichte motor denk ik) maar kan te-stuggevering hier ook een aandeel in hebben?
Ik geloop dat super-blackbird me eens een hint in die richting gaf...
 
..Of zou het makkelijker/goedkoper zijn , maar moet je dan ook weer geluk hebben dat het de jusite is, een ander type te vinden?
Ik kan me herinneren dat ik 't al lastig vond schokkers te vinden in deze lengte...
(die ikon site kom ik niet uit.. je moet bij keuze uitgaan van de lengte van de veer tussen de schotels.. maar deze is instelbaar? Vage site, ik moet dus wat anders verzinnen..


Staat volgens mij vrij duidelijk uitgelegd, maar je zal zoals altijd wel weer de moeilijke weg willen bewandelen....


Bij de keuze van een IKON veer, gaat men uit van de maat “S” van de schokdemper. De lengte “Lo” van de bijpassende veer moet dan 10-30 mm groter zijn. De “Lbl” maat (veer geheel samengedrukt) moet kleiner zijn van de afstand tussen beide veerschotels als de schokdemper tot de aanslagbuffer is samengedrukt. Hierbij moet de onderste verstelbare veerschotel op de hoogste stand worden ingesteld.




Lbl = Bloklengte (veer geheel samengedrukt)
S = Afstand tussen veerschotels
Lo = Lengte ontspannen veer
C = Veerconstante in N/mm (=kg/cm) en Lbs


Of bel ze gewoon even.

Contact - Ikon Suspension
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan