Yamaha X-Max 250, Start alleen als de motor koud is

Nikodem83

Rookie
29 aug 2017
13
0
Beste collega's, ik hoop dat iemand helpt, het probleem lijkt raar te zijn en weinig info te vinden.

Scooter Yamaha X-Max250, jaar 2013, Km stand 8500. Brandstofinjectie.

Na het starten (zonder problemen), opwarmen (rijt normaal), uitzetten en na een korte tijd hij staart niet meer op. De startmotor draait gewoon, de brandstof is ook aanwezig.

Na ongeveer 3-4 uur heb ik opnieuw geprobeerd maar helaas niet gelukt.
Pas volgende ochtend gelukt zonder enkele problemen. Heb ik dit probleem altijd.

Iemand ideeën heeft wat probleem zou zijn? alvast bedankt.

Nico
 
Ik dacht dat er laatst iets van op het forum heeft gestaan. Details en topic weet ik echter niet meer. Iets met de brandstofpomp die vastloopt.
Hoor je de brandstofpomp (zoemend geluid direct bij verdraaien van contact) bij een warme motor?
 
Ik heb het probleem ook gehad bij een in begin Mei aangeschafte T Max 500 15000 kk op teller en bj 2009 en 3 maanden garantie.Bij MP! :Y

In begin na plm 150 km viel de motor plotseling stil bij van het gas afgaan en starte na een half uurtje weer,na tank te hebben afgevuld. |(
In totaal 3 keer stilgevallen en opgehaald door MP en telkens verklaard dat het probleem over was.Maar niet dus |(
Het probleem waar ik al om vroeg bij aanschaf over de brandstof pomp begrepen ze niet en anders stond hij niet in de showroom vertelde verkoper trots.en een maand later laat het probleem maar aan onze monteurs over :+ :+

Na 2 maanden had de Tmax daar in totaal 5 weken gestaan en blijkbaar vonden ze dat wel prima bij MP :o
Op aandringen van mij is er toen door hun te confronteren met een terugroep actie in 2013 (maar weet niet zeker) een ander of nieuwe pomp gemonteerd?? *O*

Dus probleem zou over zijn maar niet dus -O-
De scoot starte dus probleem loos alleen na een plm half uurtje riiden .en stopzetten starte hij wel steeds binnen een half uur maar niet meer na een uur en duurde dan gehele nacht en vervolgens starte hij weer prima. :(

Dus opniew terug naar MP ,waar me na bijna 3 maand en bijna verlopen garantie werd medegedeelddat ze de moed nog niet hadden opgegeven ,maar het toch wel een ingewikkelde storing was :N :N
Waarop ik andwoorde "'van je moet leveren waar je voor staat bij verkoop"',maar blijkbaar is het hier intern niet in orde of slecht gedocumenteerd. |(

Ben linea recta naar ander dealer gereden en ingeruild tegen Honda Nc 750X Dtc met over 3 maanden 1100 euro afschrijving op de T max met vermelding van de storingen ben dus wel even klaar met desbetreffende MP :W :W

Kijk het vertrouwen is op zeker moment gewoon weg en dat vinden ze blijkbaar prima bij die betreffende MP :Y

De Honda NC 750 Dtc bevald me overigens prima nu :} *O*
 
Nee de brandstofpomp hoor ik niet te zoemen. Kan wel een probleem met brandstofsysteem of injectie zijn zo te zien.
 
bijna op zeker de brandstof pomp is een veel voorkomend probleem met de x max250 zo ook bij de piaggio scooters
 
bijna op zeker de brandstof pomp is een veel voorkomend probleem met de x max250 zo ook bij de piaggio scooters

Ja misschien, maar als de motor koud is dan start gelijk op zonder enkele moeite en de scooter rijdt ook gewoon.
Voordaat ga ik de pomp vervangen hoe kan ik het testen om zeker te weten dat daar probleem zit?
 
De complete unit kost 400 euro en die word door yamaha onder coulance vervangen.
Maar het werkloon kan toch behoorlijk oplopen ... mijn advies ga naar v/d kuinder en vraag hun advies.
Die hebben vaker er mee te maken gehad en ook altijd goed opgelost . ;) zijn immers yamaha Master Dealer.
............................
Het probleem is verkeerd materiaal gebruikt voor het schoepen radje in de pomp.
Die zet uit en loopt vast bij grote warmte .
Na 2013 is dat pas opgelost. (jou scoot is van 2013 dus nog getroffen)
..........................................
 
Laatst bewerkt:
Heb op meen ik Sym forum gelezen dat het daar ook voorkomt en dat dan de benzine pomp en benzine tank en slangen ook vervangen worden en ja bij grote hitte vald hij soms stil en bij normale temperatuur wil hij niet starten is/was mijn ervaring,en ook de hoeveelheid benzine in de tank,die verhit geraakt door plaats van de benzine tank boven het blok,wat veel warmte afgeeft bij van het gas afgaan en de vin aanslaat,(voor stoplicht , brug ed)
 
Niet opgelet want als de motor koud is, start de scooter gelijk zonder enkele moeite op.

Bij mijn PCX is de pomp duidelijk hoorbaar. Direct bij verdraaien van het contact hoor je een zoemend geluid. Even controleren of dit geluid hoorbaar is bij een koude motor, bij een warme motor en bij het optreden van de storing.
Heb even gegoogled, maar vind ook lagere prijzen voor de pomp. Moet dan nog wel even ingebouwd worden.
 
De complete unit kost 400 euro en die word door yamaha onder coulance vervangen.
Maar het werkloon kan toch behoorlijk oplopen ... mijn advies ga naar v/d kuinder en vraag hun advies.
Die hebben vaker er mee te maken gehad en ook altijd goed opgelost . ;) zijn immers yamaha Master Dealer.
............................
Het probleem is verkeerd materiaal gebruikt voor het schoepen radje in de pomp.
Die zet uit en loopt vast bij grote warmte .
Na 2013 is dat pas opgelost. (jou scoot is van 2013 dus nog getroffen)
..........................................


Heel bedankt voor het info. Ik zal met die garage kortsluiten. Trouwens mijn scooter komt daar vandaan :t
 
Bij mijn PCX is de pomp duidelijk hoorbaar. Direct bij verdraaien van het contact hoor je een zoemend geluid. Even controleren of dit geluid hoorbaar is bij een koude motor, bij een warme motor en bij het optreden van de storing.
Heb even gegoogled, maar vind ook lagere prijzen voor de pomp. Moet dan nog wel even ingebouwd worden.


Zowel bij de koude en warme motor ik hoorde een zoemende geluid dus kom ik vanuit dat de brandstofpomp was. Toen de scooter wou niet starten heb ik ook hetzelfde geluid gehoord. Toen had ik minder dan half vole brandstof tank. Deze heb ik vol bijgevoeld en scooter startte iedere keer op. Raar verhaal zeg.
 
Heb op meen ik Sym forum gelezen dat het daar ook voorkomt en dat dan de benzine pomp en benzine tank en slangen ook vervangen worden en ja bij grote hitte vald hij soms stil en bij normale temperatuur wil hij niet starten is/was mijn ervaring,en ook de hoeveelheid benzine in de tank,die verhit geraakt door plaats van de benzine tank boven het blok,wat veel warmte afgeeft bij van het gas afgaan en de vin aanslaat,(voor stoplicht , brug ed)

Bij minder dan half vole tank hij start niet op als hij warm is maar met vole tank hij start wel iedere keer op.
 
ik heb het met mijn vespa 300 gehad wat invloed had was de buitentempratuur als het warm was deed ie het sneller niet dan dat het koud was.
 
nieuwe brandstof pomp erin,bij mijn vespa was dat een duur geintje omdat hij moeilijk te bereiken was en ik een een importscooter(geen garantie ) had waardoor ik het zelf moest betalen. die pomp zijn de kosten niet .
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn t max was het probleem na monteren nieuw benzine pomp nog niet opgelost en wilde hij na plm 50 gereden te hebben al niet weer starten als hij nog warm was en moest hij volledig eerst volledig afkoelen tot wel 3-4 uur aan toe

Ik vraag me dan wel af of het aan de pomp lag.,


Ik vond trouwens wel altijd dat de benzinepomp hoorbaar veel lawaai maakte en onregelmatig draaide ook bij constante toerental

Is ook allemaal niet bevorderlijk voor het rijplezier :N
 
Bij mijn t max was het probleem na monteren nieuw benzine pomp nog niet opgelost en wilde hij na plm 50 gereden te hebben al niet weer starten als hij nog warm was en moest hij volledig eerst volledig afkoelen tot wel 3-4 uur aan toe

Ik vraag me dan wel af of het aan de pomp lag.,


Ik vond trouwens wel altijd dat de benzinepomp hoorbaar veel lawaai maakte en onregelmatig draaide ook bij constante toerental

Is ook allemaal niet bevorderlijk voor het rijplezier :N

Daar ben ik ook een beetje bang voor. De nieuwe pomp gaat zeker veel kosten en heb ik er geen garantie dat na een tijd of gelijk de storing weer komt.

Maar heb je het probleem uiteindelijk opgelost?
 
mijn burgman 200 was de pomp uit voorzorg vervangen onder garantie omdat het onder een terugroep actie ging.maar kwam het ook weer terug bij warm weer.
die heb ik snel ingeruild. mevespa heb ik ook gelijk weggedaan.
 
Laatst bewerkt:
Heb het eens een keer uitgezocht in Yamaha Tmax topic.
De beste pompen met nog grotere aanzuigcapaciteit als OEM pompen kosten max. circa 40 euro.
Je vindt ze veelal op Ebay.

Overigens ben ik er toen met uitzoeken achtergekomen dat het euvel komt omdat de membraan in de pomp gaat verkleven.
Verkleven betekend dat het membraan kleverig wordt en blijft plakken waardoor de opening in de pomp dicht gaat zitten.
Vaak als de pomp nog niet warm is verkleefd het membraan niet maar zodra de pomp op temperatuur is en er daarnaast benzine en dampen vrij komen wordt het membraan weer week en gaat verkleven/vastzitten.

Op een gegeven moment zijn ze betere membranen gaan gebruiken waarbij het euvel was verholpen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Nicodem83,

Ik heb de Tmax ingeruild na 3 maanden balen/stress/ergenis met 1100 euro afschrijving tegen een nw Honda NC 750 Dtc.

Was ook beetje klaar bij MP over een kleine minachting jegens motorscooters dit iit de winst die ze opstrijken bij verkoop van een scooter die niet deugd bij aflevering onder garantie vald en het dan maar op de lange baan schuiven en verklaren we geven de moed nog niet op ;( ;(
 
Heb het eens een keer uitgezocht in Yamaha Tmax topic.
De beste pompen met nog grotere aanzuigcapaciteit als OEM pompen kosten max. circa 40 euro.
Je vindt ze veelal op Ebay.

Overigens ben ik er toen met uitzoeken achtergekomen dat het euvel komt omdat de membraan in de pomp gaat verkleven.
Verkleven betekend dat het membraan kleverig wordt en blijft plakken waardoor de opening in de pomp dicht gaat zitten.
Vaak als de pomp nog niet warm is verkleefd het membraan niet maar zodra de pomp op temperatuur is en er daarnaast benzine en dampen vrij komen wordt het membraan weer week en gaat verkleven/vastzitten.

Op een gegeven moment zijn ze betere membranen gaan gebruiken waarbij het euvel was verholpen.

Mvg. Jan

Beste Jan, weet je misschien nog de type/merk van de betere pomp? Hoe/waar kan ik die halen? Ik heb liever andere pomp monteren dan hetzelfde voor enorme bedrag en probleem mee verhuizen. Trouwens bedankt voor het info. :t

Die misschien?

www.easyparts.nl/Brandstofpomp-TNT-T-Max--X-Max--Neos-4T--Piaggio-125-300-IE_(Brandstof-pompen)-p244170.html
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan