BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vindt het een hoop gereedschap wat je mee wil sjouwen.
Bandenreparatie setje is zeker handig en verder het setje wat er standaard bij zit, daar heb je in mijn opinie zat aan.
Als er serieuze problemen zijn kan je met die uitgebreide set meestal ook niets.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag Ron. Dat gedachten gekronkel tijdens het rijden herken ik ook wel. Waarom bijvoorbeeld NTU.2018.20 nou nog niet weet hoe die A1 nu wel loopt. En dat dat best vervelend kan zijn voor Duitse Toeristen die denken met een kersverse update wel enigszins te mogen vertrouwen op de Navigatie...Om dan vrolijk richting Emmeloord te worden geleid. Wat hen natuurlijk een uitgelezen kans biedt om dan daarvandaan met een kleine subtiele omweg van jouw grensstreek rit te mogen genieten....

Over jouw filosofietjes over je RT... Ik heb ook zomaar het gevoel dat mijn DeeOoHaaCee op de Ultimate 98 een toefje zuiniger loopt dan op het standaard 95 sapje helaas hier in de buurt geen 102 sap tap... Onlangs bekroop mij de gedachte dat dit zelfs voor de hypermoderne RS het geval kon zijn. Na een ritje samen met Karin had ik de ST en de RS voor het gemak maar in 1 tankbeurt volgekieperd en de ST wordt als het enigszins kan van Ultimate voorzien. Vanmorgen sinds die laatste gezamelijke tankbeurt de slang weer in de RS gehangen (gisteravond ging het gele lampje branden). Met eindeloos geduld (geen gaatje in de hals) ding vol getetterd. 12 litertjes er in gedruppeld. DagtelleRT gereset op 255 kilometers. En ik kan u mededelen dat het tanken van de 98 NA het ritje met Karin was (vlak voor Den Dolder zit zo'n BP Express met dat dure sap wat dan weer relatief goedkoop is omdat je onbemand tankt..). En ik kan u ook mededelen dat die 255 kilometers niet allemaal met een bepaald (legaal) truttig tempo zijn gereden....

Enfin, ook ik maal nog wel eens over de nabije toekomst van mijn Prachtige Sidney Blauwe DeeOoHaaCee.....

Als ik voor mezelf mag spreken: de LC RT "trekt" sinds de plaatjes van de donkerblauwe Spezial wel aan me. Ene ...Ron... begon met die vieze plaatjes onder mijn aandacht te brengen Ergens november 2014 deed hij dat ook al met vieze filmpjes over de R1200RS.... en moet je zien wat daar van gekomen is!
R_1200_RT_Spezial2017_klein.jpg

Simpelweg omdat ik die bloedstollend mooi vindt om te zien.

De Kwik Shift is op mijn RS LC alles, behalve lawaaïig. Sterker nog, soepeler dan dat ding schakelt zal mij met gebruik van de koppeling nooit gaan lukken. Wispelturig is de Kwik Shift wel, volstrekt onvoorspelbaar schiet ze van 3 naar 2.
Enfin, eerdaags zal ze om die reden (want in garantie) voorzien worden van een verbeterde versie schakelbak. Is niet ondenkbaar dat ik dan een verse RT LC als leenfiets mee ga krijgen. Wellicht geneest mij dat meteen van de R1200RT LC zucht.... zou voor het budget Huize Van Den Berg wel zo comfortabel zijn
 
Laatst bewerkt:
Weer helemaal duidelijk Ron.
Maar.........kan jij mij dan vertellen waarom die best wel slimme mensen bij BMW dat gaatje van origine dan te klein hebben gemaakt?
Volgens mij is dat omdat de Herrn Ingenieure bij der Bayernische Motor Werke vinden dat je de tank mag vullen tot de onderkant van de vultrechter (zie instructieboekje!). Dit om te voorkomen dat áls het eens serieus tropisch wordt, de brandstof kan 'uitzetten' en nog in de tank past zonder door de overloop op straat te belanden. De uitzettingscoëfficiënt van benzine is echter zo gering dat bij de beperkte temperatuurschommelingen die we hier doorgaans kennen er geen risico ontstaat voor overlopen. :N
En dus kun je gerust vullen tot ca. 1,5 cm onder de bovenzijde van de vultrechter. Zomaar een dikke liter (en dus ruim 20 km) extra!
Dus die hele slimme mensen bij BMW willen vooral voorkomen dat wij, eenvoudig als we zijn, hele domme dingen doen. |(
 
Mooi verhaal Ron.
Vrijdag de RT opgehaald van een grote beurt (55000km).
Een rare tussenstand. En dat komt dan weer door de afleveringsbeurt op 45000km.
Maar goed, op het vervangen van de remblokken voor en een nieuwe voorband na verder geen bijzonderheden.
Ik ben wat de bandenkeuze betreft van mijn geloof afgestapt en voor de dunlop roadsmart 3 gegaan. Kan niet anders door al die positieve verhalen hier op het forum.

Voor 24 september is deel 1 van de Betuwe-route alvast te downloaden.
linkje Index van /janvanoverbeek/
Even met de muis op "Deel 1 De Bruine Kip tot De Hoenderik.GPX" gaan staan.
Rechts klikken en Download gekoppeld bestand als..... naam.GPX
Verdere info van deelname staat op het RS-forum.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet een handig gereedschapsetje om mee te nemen, met daarin wat specifieke spullen? Ik heb de Cruz set gevonden, maar wellicht zijn er nog andere alternatieven?

Cruz Tools RoadTech B1 Toolkit for BMW Motorcycles RTB1 | eBay

Touratech heeft dezelfde in het programma, maar die is niet leverbaar.

Denk dat 1 van deze setjes wel zal voldoen:
Tweedehands motoronderdelen online - BMW - ACCESSOIRES / EXTRA - Gereedschapset - Boonstra Parts

Misschien nog een passende torx/imbus en steek sleutel en je bent er.
De rest kan je niet zelf doen onderweg en bel ik dan zelf de ANWB voor.
 
Vandaag ook maar twee Dunloppies aangeschaft, iedereen is er zo enthousiast over ......

full


ik ben benieuwd hoe het mij bevalt :)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend naar het Fehnweekend geweest in de buuRT van Papenburg.
Was weer erg gezellig. *D

Heenreis, vrijdag, via de snelweg; eerst een stukje slalommen op de A27.
Bij de Lichtmis mw.Ootje opgepikt op de VT500c en samen richting het Fehn.

Zaterdag een leuke rit gemaakt met als lunchplaats het Fursten Forest. Iets om nog eens naar toe te gaan. :)

Zondag geheel via binnenwegen weer terug richting het SjatOotje
Toch weer ruit 800 km. getoeRT.
(met een verbruik van 4,3/100)
 
Is tenminste geen echte xenon. ;)

Ik wilde eigenlijk gold, met een gele uitstraling.
Maar bij de winkel waar ik was hadden ze alleen deze of wit.
Ik dacht: ik probeer het gewoon, misschien passen ze wel bij de led's in de verstraleRTjes.
(nu staat het voor geen meter :/ )
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste RT rijders.
Vandaag mijn kunststof cilinder beschermers laten monteren.
De monteur had er wel even wat werk aan, maar ze zitten erop.
Kosten: noppes, nada voor de montage en een dikke pluim voor de motorzaak.
Tevens de knoop doorgehakt en een motorscooter erbij gehaald.
Mijn woon-werk afstand bedraagt 100km per dag.
Dat maakt 500 in de week en 2000 per maand.
Kom je al snel op alleen woon werk 24.000 per jaar. ( eigen vrije kilometers nog niet eens meegerekend )
Los van de kilometers die ik met de vrachtwagen jaarlijks rijd praten we over behoorlijk wat kilometers die ik verslijt.

Omdat mijn RT1200 meer dan goed bevalt en ik er zuinig op ben, wil ik er geen werkpaard van maken.
De teller staat nu op 18.500km en dat liep vlot op, omdat ik er ook regelmatig woon-werk mee reed.
Ik wisselde dat wel af met de auto, maar toch ging het rap.
Omdat de RT zo fijn is wil ik er nog heel lang mee doen, en gaat ze voortaan dienen als luxepaard.
Ze was door de vorige eigenaar al pekelvrij gehouden dus dat blijft zo onder mijn bewind. (winterstalling en aan de druppellader vind ze fijn)
Ook zal ze vooral gaan dienen voor de heerlijke lange tochten met mooi weer omdat ze dan in haar element is.

Maar omdat ik toch verzot ben op motorrijden oftewel mezelf wil voortbewegen door middel van een 2 wieler en niet dagelijks in mijn koekblik naar het werk wil zitten, heb ik besloten om er een nette motorscooter bij te nemen.
Het is een Yamaha Xmax250 geworden.
Ene van de 2e generatie die ik net effe optisch wat mooier vind dan het eerste model en ze heeft slechts 11.000km gelopen.
Mag haar aankomende woensdag ophalen en de proefrit vandaag beviel me erg goed.
Mag het niet vergelijken met een RT, maar voor wat ze bood viel het totaal niet tegen.
Mijn Xmax250 gaat dus mijn werkpaard worden.
Want we weten allemaal: er benne luxe paarden en werkpaarden en zo ook met motorfietsen.

De Xmax250 gaat jaarlijks tussen de 25 en 30.000km draaien.
Ben erg benieuwd hoe die machine zich gaat houden.
De revieuws erover zijn best wel lovend dus heb goede hoop.
Wens ik jullie allen een hele fijne werkweek toe en geniet ervan.
Vr gr Erwin
 
Klinkt bekend Erwin,

bij mij ging het in het begin ook erg rap: w-w verkeer ietsje minder als jij

Ik had mijn kms "gemaximeerd" op 10k. per jaar, dus ik heb uiteindelijk gekozen voor een vierwieler voor w-w verkeer; ook wel handig in de winter.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de redenering van Dylanpilot niet helemaal....

De 1200RT bevalt zo goed en rijdt zo fijn....maar voor de vele km's die gereden moeten worden neem ik genoegen met minder........

Tja zakelijk en emotie zijn geen echte vrienden van elkaar....;-)
 
Ik heb juist mijn RT heel bewust als werkpaard gekozen.
Het beestje krijgt per jaar dan ook meer dan 40.000 km te verwerken.
En ik kan uit ervaring melden dat ik dan ook van iedere kilometer geniet.

Groeten,
Robert
 
Ik heb juist mijn RT heel bewust als werkpaard gekozen.
Het beestje krijgt per jaar dan ook meer dan 40.000 km te verwerken.
En ik kan uit ervaring melden dat ik dan ook van iedere kilometer geniet.

Groeten,
Robert

Geheel mee eens, doe er dan alleen maar 25.000 km op. Maar veel plezier vooral wanneer ik tussen de tuck-tuck's door rij en ik toch lekker vlot thuis ben!
 
Ik heb juist mijn RT heel bewust als werkpaard gekozen.
Het beestje krijgt per jaar dan ook meer dan 40.000 km te verwerken.
En ik kan uit ervaring melden dat ik dan ook van iedere kilometer geniet.

Groeten,
Robert

Voor mij geldt hetzelfde. Alleen wat minder km's per jaar (een kleine 25.000 km) en sinds kort niet meer op de R1200RT LC maar op de R1200GSA LC en altijd met veel plezier.

Gr.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Mannen, bedankt en ik begrijp maar al te goed waarom jullie allemaal de woon-werk kilometers met de RT doen hoor.
Maar vind het toch echt te zonde om zoveel alleen maar woon-werk kilometers erop te kwakken.
Na 2 jaar zou ze dan al op krap 70.000km staan en dat zie ik toch echt niet zitten.
Daarvoor rijdt ze net effe te lekker en ben ik er net effe te zuunig mee.
Overigens had ik haar niet aangeschaft om er een woon-werk fiets van te maken.
Vind het file rijden met koffers erop net iets te lastig.
Zonder koffers naar het werk gaan vind ik geen optie, want ze staat altijd buiten daar en deed telkens de motorhoes erover heen.
De mijn spullen en de hoes nam ik mee in de koffers.
Dus het blijft een luxe paard en de Xmax gaat de smerige klusjes opknappen.
Fijne dagen mannen.
Vr Gr Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan