Kawasaki Versys 1000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoihoi,

Ik voelde laatst dat er wat speling zit op het lagerbusje van mijn versnellingshendel/pook. Ik zag dat je bij wat onderdelenfirma's de hendel compleet kunt krijgen. Maar het is een simpel "brons" lagerbusje wat versleten is. Om daar nu gelijk een hendel van € 100 tegenaan te gooien...
Iemand suggesties waar dit busje los te verkrijgen is?

http://parts.kawasaki.eu/kepcc/kepcc?ALIAS=99252

Op de site van kawasaki kun je naar het onderdelen boek van je motor) hoop dat de link werkt)

Daar vind je het schakelmechanisme met het busje dat je bedoeld. (kost 2,13 :-))

Meestal als je met dit nummer naar een Kawa dealer gaat (zeker wat grotere) kunnen ze dit gewoon met reguliere bestelling mee laten komen.

Zo ben ik ook aan ruithoudrs gekomen die ik op mijn 2e ruitje wilde laten zitten ivm snel wisselen
full
 
VolksLife....... partnr: 92139-0023. partname: bushing. Price: € 2,13. weet niet of dat in of ex. BTW is.

Thnx Bertje, pak ik gelijk de bout en achterliggende ring erbij. Is alles weer zoals het behoort te zijn. :t
 
Laatst bewerkt:
iemand nog interesse ? mail me op f.carvalho@ziggo.nl

twee maanden geleden gekocht maar vindt hem toch te donker verder lekker uit de wind met dit ruitje

full


ruitje is verkocht
 
Laatst bewerkt:
Volkslife, hoeveel speling is het bij jou en wat is je km stand ongeveer?

Zit bij mij ook wat speling op, mm werk maar toch....
 
Hallo allemaal,
ben sinds begin mei overgestapt naar een Versys 1000 2017 (van de zaak) en ben er zeer tevreden over. Sturen en rijden zijn prima in orde. Alleen de versnellingsbak vind ik erg hakerig. Als je schakelt, en je laat de koppeling opkomen, lijken de tandwielen pas te pakken, waardoor je niet soepel kunt overschakelen. Hij schokt dan. Niet hard of gevaarlijk, maar wel duidelijk voelbaar.
Dit doet hij in elke versnelling. Bij de eerste beurt al gemeld aan de dealer, die heeft de koppelingshendel versteld, waardoor het weg of minder zou moeten zijn. Dat is het niet helaas, maar de vraag is of er meer mensen met een 2016/2017 model last hiervan hebben.
Dan heb ik ook een verhaal bij de dealer waardoor hij wel moet gaan zoeken.

Gr, Bas
 
Komt mij niet bekend voor. Heb een 2016. Eerste wat in mij opkomt is de kettingspanning, maar als hij zijn eerste beurt al gehad heeft, zou dit toch goed moeten zijn....
 
@ Vincent, (en wellicht anderen)

Zie de bijgaande link voor joeptjoep

https://youtu.be/l3e4pMZOvfw

Lagerbusje, bout en onderlegring inmiddels binnen dus binnenkort maar eens vervangen.

Thanks Volkslife!

Ik kan bevestigen dat de mijne (na 32.000 km) precies dezelfde speling vertoont.

Nu is het een operatie van niks (en de onderdelen kosten ook peanuts) maar in hoeverre is het erg/nodig en gaat het verandering opleveren?

Dat laatste zal je vast binnenkort uit ervaring kunnen vertellen ;)

Hoe kwam je erbij om het te voelen en constateren dat het "teveel"speling was en je er wat aan wilde doen? Ervaring met andere motoren met zelfde euvel? of ontevreden met schakelen?

Bij mij begint de ketting aan zijn eindje te lopen dus het eventueel niet optimaal "fingerspitzen" schakelgevoel is met teruglopen spanning en wat zware punten ook te verklaren.
 
Hallo allemaal,
ben sinds begin mei overgestapt naar een Versys 1000 2017 (van de zaak) en ben er zeer tevreden over. Sturen en rijden zijn prima in orde. Alleen de versnellingsbak vind ik erg hakerig. Als je schakelt, en je laat de koppeling opkomen, lijken de tandwielen pas te pakken, waardoor je niet soepel kunt overschakelen. Hij schokt dan. Niet hard of gevaarlijk, maar wel duidelijk voelbaar.
Dit doet hij in elke versnelling. Bij de eerste beurt al gemeld aan de dealer, die heeft de koppelingshendel versteld, waardoor het weg of minder zou moeten zijn. Dat is het niet helaas, maar de vraag is of er meer mensen met een 2016/2017 model last hiervan hebben.
Dan heb ik ook een verhaal bij de dealer waardoor hij wel moet gaan zoeken.

Gr, Bas

Hoi Bas en welkom!

Motor van de zaak....zucht #jaloers

Ik heb wel begrepen dat er voor de versnellingsbak van de Versys opgaat wat er voor goede wijn opgaat, ze worden naarmate ze ouder worden beter.

Nu niet je motor in een rek gaan hangen en wachten tot het zover is, want zo werkt het dan weer niet ;)

Ik moet zeggen dat mijn de mijne (2012 model) er altijd wel een duidelijke "klak" te merken is bij het inschakelen van de eerste versnelling, maar verder loopt de bak heel soepel. Ik moet wel toegeven dat ik probeer altijd netjes voorspanning te geven aan het pedaal voordat ik koppel en schakel. Zeker met een duo passagier achterop is de ideale test (helmen botsen = geen soepele overgang) en kost iets meer concentratie maar is prima mogelijk. De initele gasaanname is overigens soms wel wat "snatchy" dus een gevoelige gashand is hierbij ook wel belangrijk.

Ik zou naast de "gewoonlijke"checks (koppeling, speling, kettingspanning etc) ook eens op een ander of ouder model gaan rijden om te kijken of het euvel zich daar ook voordoet omte ontdekken of het model eigen is?

De uitspraak "daar hebben ze allemaal last van" roept als een dealer het zegt bij mij altijd vraagtekens op, maar kan uiteraard ook gewoon het geval zijn.
 
graag gedaan hoor 👍

Gisteravond naar Voorthuizen (via de A1) geweest met de ruit, het is me wel bevallen.
Komende tijd nog eens wat spelen met de instellingen van spoiler en ruit hoog en laag.

5njsDqA.jpg

Jammer van de regenbui, maar dat hoort erbij. :P
 
Thanks Volkslife!

Ik kan bevestigen dat de mijne (na 32.000 km) precies dezelfde speling vertoont.

Nu is het een operatie van niks (en de onderdelen kosten ook peanuts) maar in hoeverre is het erg/nodig en gaat het verandering opleveren?

Dat laatste zal je vast binnenkort uit ervaring kunnen vertellen ;)

Hoe kwam je erbij om het te voelen en constateren dat het "teveel"speling was en je er wat aan wilde doen? Ervaring met andere motoren met zelfde euvel? of ontevreden met schakelen?

Bij mij begint de ketting aan zijn eindje te lopen dus het eventueel niet optimaal "fingerspitzen" schakelgevoel is met teruglopen spanning en wat zware punten ook te verklaren.

Ik kwam met mijn laarzen iedere keer moeilijk onder de pook en wilde de pook iets verstellen om de ruimte wat te vergroten. Toen kwam ik erachter dat er speling op zat. Ik heb de fiets pas een paar maanden en ben nogal een beroepszeikerd met dit soort dingen. Het hoort niet en die speling moet gewoon weg. Zit tussen de oren denk ik. In eerste instantie dus maar met de originele delen oplossen. Is het dan nog niet naar mijn zin dan zelf maar wat verzinnen en de fabriek verbeteren...

PS:
De "klak" bij inschakelen 1 is bij mij en diegene die ik gereden heb ook overduidelijk aanwezig en is eigenlijk wel als normaal te beschouwen.
 
Laatst bewerkt:
Die 'klak' bij schakelen naar de 1 heeft ook de mijne uit 2017 (ook van de zaak trouwens :-) ). Aanvankelijk had hij het ook wat bij het schakelen naar de overige versnellingen, maar dat is met de kilometers (8500 nu) en anders schakelen (net iets eerder de koppeling in) helemaal verdwenen. Boterzacht is het nu :-).
 
Hallo allemaal,
ben sinds begin mei overgestapt naar een Versys 1000 2017 (van de zaak) en ben er zeer tevreden over. Sturen en rijden zijn prima in orde. Alleen de versnellingsbak vind ik erg hakerig. Als je schakelt, en je laat de koppeling opkomen, lijken de tandwielen pas te pakken, waardoor je niet soepel kunt overschakelen. Hij schokt dan. Niet hard of gevaarlijk, maar wel duidelijk voelbaar.
Dit doet hij in elke versnelling. Bij de eerste beurt al gemeld aan de dealer, die heeft de koppelingshendel versteld, waardoor het weg of minder zou moeten zijn. Dat is het niet helaas, maar de vraag is of er meer mensen met een 2016/2017 model last hiervan hebben.
Dan heb ik ook een verhaal bij de dealer waardoor hij wel moet gaan zoeken.

Gr, Bas

Toen die van mij nieuw was had ik daar ook erg last van, de dealer heeft toen het versnellingpookje wat hoger gezet en het voelde beter.
Er staat nu 12000 op de teller en wat al geschreven word, het gaat nu echt soepel.
Gewoon lekker doorrijden en je zal zien dat het beter wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan