Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag Allemaal. Ik ben nieuw op dit forum dus het leek mij goed om mij even voor te stellen.

Sinds een jaar ben ik de bestuurder van een SH 300 in de matzwarte Sporty uitvoering.
Daarvoor heb ik heel veel jaar op een oude honda Silverwing (CX 500) gereden, maar omdat ik hem toch alleen maar gebruikte voor woonwerkverkeer, leek een scooter mij handiger. Al is het alleen maar om niet elke dag zo'n zwaar bakbeest uit de garage te hoeven rollen.

Helaas al veel moeten sleutelen en daarvoor al veel plezier gehad van dit forum. Zo ben bijvoorbeeld ook aan het werkplaatshandboek gekomen, waarvoor nog mijn dank.
 
Dank je, sleutelen is aan de SH, ook wel aan de silverwing, maar dat was ook mede de reden om hem weg te doen.

De SH voldoet aan al mijn wensen, behalve dan dat het niet de meest stoere tweewieler is, maar de belofte van probleemloos vervoermiddel heeft hij voor mij nog niet echt waargemaakt.

Na een paar maanden is de scooter begonnen bij bepaalde toerentallen heel erg te trillen en dit probleem heb ik tot nog niet kunnen verhelpen.
Dacht eerst dat het in de variomatic zat, maar hij doet het ook als de voorste poelie gedemonteerd is en ik gas geef.

Toen dacht ik dat er misschien een onderdeel van de motorophanging versleten was, maar dit bleek na demontage niet het geval te zijn.

Nu neem ik het noodgedwongen maar voor lief, maar het is best irritant, omdat er met het trillen ook van alles begint mee te resoneren.
 
Na een paar maanden is de scooter begonnen bij bepaalde toerentallen heel erg te trillen en dit probleem heb ik tot nog niet kunnen verhelpen.
Raar..het is dus goed geweest..eerste ingeving zou ik zeggen de kleppen..verkeerde verbranding..drijfstang of krukaslagers..hoeveel km heeft de sh gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Beste Wolk, welkom op het forum.
Jammer dat je nog niet zo in de wolken bent met je scooter.
Bij jouw probleem denk ik aan een krukas die uit lijn is gekomen omdat de slagmoersleutel zijn sporen heeft achtergelaten bij de- en montage van de poelie's. Dit als eerste zetje, daarna wordt het probleem van het trillen erger en erger naarmate de krukaslagers dit moeten verwerken.
 
Kmstand is ongeveer 35000. Dat verhaal van de krukaslagers zou best eens kunnen. Nu ik er over nadenk is het begonnen nadat ik de poelie's de eerste keer losgehaald heb met een luchttol.
Wat wel vreemd is dat het trillen veranderd bij het in- en uitveren.
 
Duidelijk verhaal, dit moet bijna wel de oorzaak zijn, omdat het trillen ook aanwezig is tijdens gasgeven
met gedemonteerde poelie's.
Als dit echt zo is zal de relatie tussen mij en de SH geen lang leven meer beschoren zijn, vrees ik.
 
Waarom word er een slagmoersleutel gebruikt..(is de moer zo lastig los te krijgen?)
 
Je moet bij krukassen altijd de zijde tegenhouden waaraan je draait mbv een gereedschap dat aangrijpt op die zijde, daarom zitten er in de ventilator twee 6 mm gaatjes waarin een tegenhouder-sleutel passen, zo'n sleutel kost een beetje en werkt je leven lang( bv van Buzetti, te koop/bestellen bij veel bromscooterboertjes) voor 2-3 tientjes.
Zelf maken kan ook, een stevige strip ijzer (8x20-500 mm lang)met daar aan mbv boutje een andere korte strip (8x20-100 mm lang) ,aan het uiteinde van de strippen twee m6 boutjes en klaar is je sleutel.

Dit is toch wel sneu, is dit nu het eerste online voorbeeld van wat er kan gebeuren? '(

In de tijd dat jongens nog brommer reden en daar zelf aan knutselde gebeurde het wel vaker, zo'n knul wilde zelf zijn contactpuntjes vervangen en dus moest dan het vliegwiel er af, de vliegwiel trekker werd geleend van een vriendje maar bij bij gebrek aan de juiste tegenhouder werd er dan wel eens een schroevedraaier in het carter ( zonder cilinder- in de krukas ruimte) gestoken tussen de bigend pen en het carter, maar die brommer vliegwielen zaten vaak akelig vast dus flink meppen met een stratemakers moker op dat trekkertje....
Ik heb wel blokken gezien waarbij de krukas geeneens meer wilde draaien :')

Een andere bizarre: ten tijde van de yamaha rd350 werd er mee geraced in de sportklasse met de originele dynamo/vliegwiel die behoorlijk zwaar was, als er dan ook expanties op gingen en het toerental richting de 12.000 rpm en je schakelde terug in race-stijl( beng-beng-beng) verdraaide de krukas omdat het krukas tandwiel aan de ene zijde zat en het zware vliegwiel aan de andere zijde van de krukas, echte tweetakt racers hebben een lichte binnen rotor dynamo of accu ontsteking en het krukas tandwiel tussen de twee cilinders in, juist om dit verschuif probleem te verkomen.

Ik zou nog niet meteen treuren een slecht getimede verbranding kan ook trillen veroorzaken ( maar zelden bij een 1 cilinder),en er zijn wellicht nog andere oorzaken te verzinnen.
Als je zelf niet verder kunt onderzoeken en het blok splitsen geen overweging is zou ik toch een bezoekje aan de dealer overwegen, ik zou dan mijn mond houden over wat je hier geleerd hebt en wat je zelf gedaan hebt tot NA de diagnose uitkomst, als je zelf al aangeeft dat de weg naar rome linksaf is zal de uitkomst vaak linksaf zijn, je stuurt de technicus al in een richting en dat doe je beter niet zodat die man zelf conclusies trekt ipv van het pad volgen dat jij voor hem uit stippelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee weken geleden de hele variotoestand van mijn SH gecontroleerd na demontage. Dit met behulp van eigengemaakt speciaalgereedschap. Op bijgaande foto ben ik daar net aan begonnen met de aanmaak. Als ik tijd heb, zal ik het hele verhaal uitgebreid opschrijven met foto's er bij.
540.jpg


Uit de onderhoudshistorie van mijn scooter weet ik dat de riem bij 18.000 km door een dealer is vervangen. Ik vermoed dat ze het op de juiste manier hebben gedaan, want het blok vertoont slechts bij stationair toerental enige trilling door de scooter heen. De topkoffer resoneerde wat, dat is verholpen door twee rubber stripjes te plaatsen tussen rek en koffer. Verder loopt het blok streeploos onder belasting, van stapvoets rijden tot aan topsnelheid toe.

@Goeie uitleg, Robber! Nou gaan we Wolk overhalen de krukas er uit te halen en te (laten) richten.

p.s. ik had onlangs een krukas van een XR 250 uit '89 te reviseren. Ik moet achteraf meedelen dat het een taaie opdracht was. Zeker geen peperkoekconstructie!
 
Laatst bewerkt:
Sluit me geheel aan bij robber57. Als je alles wilt uitsluiten zou ik de kettingspanner ook aan een controlle onderwerpen.
Hoewel na luchtsleutel op krukas je niet lang hoeft te raden helaas.
 
Waarom word er een slagmoersleutel gebruikt..(is de moer zo lastig los te krijgen?)

Onkunde, en lekker snel demonteren (luchtsleutel 5 seconden, met de hand 30 seconden :? ) De bout gaat vrij makkelijk los met het juiste gereedschap (blokkeer gereedschap, en dopsleutel met lange arm).
 
Had je die XR250 krukas zelf gereviseerd?

Met mijn SR250 ben ik met de losse onderdelen naar een revisiebedrijf gegaan. De onderdelen waren het duurst. Als in het geval van de SH300 de krukas nog gebruikt kan worden dan kunnen de kosten wel meevallen. Als je zelf (een deel) van het sleutelwerkmkunt doen bespaart dat geld.

Maar goed we gaan er nu van uit dat het de krukas(lagers) zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja. Bij die XR krukas een nieuwe drijstang met bigendpen ingeperst en vervolgens uitgelijnd. Axiale speling in de gaten houden. Honda's principe van hele dikke pen en het gat kort op de buitendiameter van de krukwang, dat had ik voorheen nog niet gezien. Goed op de positie van het oliegaatje in de pen gelet en daarna op V blokken de uitlijning voor elkaar gekregen. Er zat veel werk in het maken van een persdoorn en goed dragende opstelling onder de pers door de afwijkende maten. Eentje voor uiteen drukken van de wangen en eentje voor inelkaar zetten. De krukas is trouwens bij uitzondering niet van mijzelf.
 
Laatst bewerkt:
Daar worden toch zware persen voor gebruikt waar je een aantal ton mee perst of heb je de spullen thuis? Een krukas uitlijnen is voor de gevorderde sleutelaar waarschijnlijk wel te doen. Voor de gemiddelde thuis sleutelaar die onderhoudsbeurtjes uitvoert is het hoog gegrepen. Een slecht gebalanceerde krukas staat volgens mij gelijk aan een korte levensduur van het motorblok.

Je hebt geluk dat je deze Honda krukassen kunt reviseren. Mijn Harley sportster bijvoorbeeld is van na bouwjaar 1999 daar zijn de krukassen gelast en mag je een nieuwe krukas kopen voor 1.500 euro.

Mooi stukje werk als je dat zelf kunt. Dat zie ik mij niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Dit soort klussen zijn alleen mogelijk in mijn vrije tijd bij mijn werkgever. Die heeft een aardig uitgeruste werkplaats. Draaibank, freesbank, lasapparatuur, allerlei boren ruimers, hoonstenen, straalkabine enz.
Ik kom ernstig vrije tijd te kort. De hobby komt namelijk op de laatste plaats.
Thuis alleen sleutelen in de buitenlucht.
 
Ik twijfel (misschien tegen beter weten) nog wel of het probleem echt vanuit de krukas komt, het verhaal is wel aannemelijk maar de trilling voelt niet of het vanuit het blok komt. Het is voor mijn gevoel een laagfrequente trilling, daarom verdenk ik ook de vario nog steeds. Ik ga denk ik nog een keer de boel demonteren om te kijken hoe hij reageert met gedemonteerde vario. Naar de dealer brengen zie ik niet zo zitten. Ik denk dat ik hem dan beter kan gaan inruilen.
Na de eerste keer demonteren heb ik trouwens wel een blokkeersleutel gemaakt.
Heel veel mensen die het zouden moeten weten, waaronder de verkoper van dr Pulley vonden het geen enkel bezwaar en adviseren zelfs om met een luchttol de poelie's te demonteren. Eigenlijk zou ik dan wel verwachten dat complete volksstammen dan met beschadigde krukassen zouden komen te zitten.
 
Als de krukas reviseerbaar is hoef je inderdaad geen nieuwe te kopen. Het is het zwaarst uitgevoerde onderdeel van je blok. Als er geen gekke dingen gebeuren krijg je die klomp ijzer niet zomaar stuk hoor. Je bent alleen wel even aan het sleutelen voor je hem in je handen hebt en je hebt de scooter nodig voor je werk begrijp ik.

Je hebt gelijk dat je wel eerst een juiste diagnose wilt, voordat je allemaal onderdelen gaat aanpakken. Heb je geen mogelijkheid om iemand met revisie ervaring ernaar te laten luisteren met gedemonteerde vario?
 
Let wel op dat de motor zonder voorvario veel minder mooi rond loopt, door ontbreken van 'vliegwiel'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan