WD40 als ketting reiniger ?

Mario de Roos

Die hard MF'er
13 jun 2015
669
1
Zuid Holland
Kom regelmatig topic's tegen waar geopperd wordt dat WD40 een No-Go is om je ketting mee te reinigen, dit omdat het je O/X-ring's in je ketting zou aantasten, denk dat dit youtube filmpje de twijfels of het wel of niet verstandig is wel wegneemt.

 
Laatst bewerkt:
Kom regelmatig topic's tegen waar geopperd wordt dat WD40 een No-Go is om je ketting mee te reinigen, dit omdat het je O/X-ring's in je ketting zou aantasten, denk dat dit youtube filmpje de twijfels of het wel of niet verstandig is wel wegneemt.


Waarom ga je dat reinigen?

Je smeert gelijk al het zand tussen je schakels,rolletjes..

Nu zit het mooi vastgeplakt, dus mooi laten zitten!



:W
 
Leuk een ketting onderhoud topic. *O* Ik denk dat dit gaat eindigen met verschillende comnclusies; vaak reinigen, soms reinigen en nooit reinigen. Met allerlei verschillende reinigingsmiddelen. En uiteindelijk gaan een paar mensen opscheppen dat ze met hun methode een half miljoen km kunnen rijden met een set.
 
Ik gebruik deze kettingspray en ben er zeer tevreden over :)
full
 
Dan moet je eens een O-ringen ketting proberen. Dan zorgen de O-ringen dat er geen vuil tussen je rollen kan komen en het vet binnen blijft.
De o en x ringen voorkomen niet dat er vuil tussen de rollen komt. Als dat wel het geval was hoefde je de ketting ook nooit te smeren (zie blauw op de afbeelding)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk een ketting onderhoud topic. *O* Ik denk dat dit gaat eindigen met verschillende comnclusies; vaak reinigen, soms reinigen en nooit reinigen. Met allerlei verschillende reinigingsmiddelen. En uiteindelijk gaan een paar mensen opscheppen dat ze met hun methode een half miljoen km kunnen rijden met een set.

Half miljoen....echt niet... ik rij al sinds 1865 met deze ketting op mijn super tenere, elke dag door het moeras en de woestijn. Ik gebruik de tranen van transgender nacht uil en dat is echt het enige dat werkt. _O- _O- _O- O-)
 
Zou zo maar kunnen dat enkel smeren voldoende is om de ketting langdurig in een technisch goede staat te houden, maar het oog wil toch ook wat? bij mij iig wel en dan is cleanen voor het smeren met S100 wel een must-do onderdeel van het ketting onderhoud :Y

 
Terug
Bovenaan Onderaan