Het grote BMW K1600 topic deel 2

Das zal ik vanavond even de nav6 aan de usb hangen..

Heb mijn rider vandaag ook voorzien van nieuwe kaarten. Laatste keer dat die aan myconnect hing is ook al weer een half jaar geleden volgens mij.
 
Jongens, hoe kom ik bij die accessory connector waar mijn navi aan vast zit? Voordat ik alle schroefjes eruit haal die ik kan vinden en daarna een hand vol over heb.

Ik wil namelijk de voeding van mij Rider 410 daar ook aan hangen. Beetje draadje strippen enzo lukt me wel maar ik heb geen idee waar die zit en hoe ik er dan het beste bij kan komen.

Of hebben jullie misschien een ander idee. Liefst hang ik de voeding aan het contact zodat de spanning van de contactpuntjes af gaat zodra de motor uit staat.

Heb mijn website weer eens geupdate. Afgelopen pinksteren dus voor het eerst echt weggeweest met de K1600 - ja, dat was voor de zomer. De tijd gaat veel te snel. Klein verhaaltje getypt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag maar waarom een TomTom aansluiting als je al een Nav VI erop hebt zitten?

Ik zou de TomTom niet op dezelfde aansluiting zetten als de Garmin want dan heb je kans dat de canbus actief blijft door de hogere stroomafname.

Je kan beter de aansluiting maken op 1 van de 2 accessoire stekkers want daar gaat de stroom hoe dan ook vanaf ondanks stroomafname.
 
Je kunt de spanning toch eenvoudig aftakken van de accessoire plug ??
Die is ervoor gemaakt en wordt na 2 minuten afgeschakeld als je het contact uitzet.

De CAN-bus wordt uitsluitend gebruikt voor essential (rij)systemen. (motormanagement, ABS, traction control etc.etc.)

De NAV-6 zit op de LIN-bus; die gebruikt wordt voor minder essentiele zaken zoals de verstralers, benzinemeter, verwarmde handvatten e.d.
Persoonlijk zou ik daar ook niet teveel aan rommelen; dit is een tweedraads (digitale)bus en een (halve) sluiting/verbinding kan je de meest gekke problemen opleveren.

Overigens afgelopen weekend stukje gereden op een 1600 met acra's. Klinkt erg lekker.

Voor de mensen die interesse hebben :

Local Interconnect Network - Wikipedia
 
Misschien een stomme vraag maar waarom een TomTom aansluiting als je al een Nav VI erop hebt zitten?

Ik zou de TomTom niet op dezelfde aansluiting zetten als de Garmin want dan heb je kans dat de canbus actief blijft door de hogere stroomafname.

Je kan beter de aansluiting maken op 1 van de 2 accessoire stekkers want daar gaat de stroom hoe dan ook vanaf ondanks stroomafname.


Omdat ik de tomtom erg fijn vind. Lekker simpel voor a naar b en daar heb ik sinds roaming data kosten weg zijn ook gewoon file-informatie op. Tevens vind ik het ook lekker om de nav6 soms op uitzoomen te zetten voor overzicht.

Maar ik wil ook stroom aftappen van de accessoire stekker maar op 1 zit dus de nav6 (volgens de dealer ) en waar zit dan de andere. Ik wist niet eens dat er twee waren. Waar kan ik die vinden dan.. Ik wil het netjes oplossen en niet dom direct aan de accu vastzetten.

Bij mijn weten heeft die plug ook 3 pinnetjes namelijk plus en min (gnd) en een data :? toch ?
 
Laatst bewerkt:
Als je graag storingen wil moet je die rommel gebruiken inderdaad... :)


Positaps is echt geen rommel en houd je bestaande draad intact.
Dit werkt beter dan quicklocs want dat is echt rommel.

Mooiste is solderen want dit geeft een vaste verbinding maar niet iedereen is in bezit hiervan.
Zelf doe ik ook alles solderen maar positaps zijn de beste oplossing daarna.
Het betreft hier maar een voedingsaansluiting voor een TomTom en geen motormanagment draad.
 
Liever solderen..

Moet alleen even een nieuwe gasvulling halen voor mij bout want die is leeg en inderdaad. Het is maar een voedingsdraad. Geen spannende installatie maar het moet wel netjes
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg origineel houden. Of adapters gebruiken.
Ik houd het ook liever origineel maar hoe? De kuip heb ik nog niet eraf (durven) gehaald. Zat eigenlijk te denk en om direct af te tappen onder het sigaretten stopcontact.. Als die met van die schuifbussen (of hoe die dingen ook mogen heten) zitten kan ik daar makkelijk een verloop/splitter op zetten maar ik vind zo weinig op het internet over wat er achter die kappen zit of hoe te demonteren

Dit dus : crimp connectors - Google zoeken
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vaak doe is de soldering aanbrengen op het pennetje in de connector.
Voordeel hiervan is dat je deze kunt verwijderen zonder dat dit de draadboom beschadigd.

Indien je er toch tegen op ziet wil ik je er wel een keer mee helpen.
Ik heb een eigen werkplaats met de benodigde gereedschappen waaronder een professioneel soldeerstation.
Ik ben gevestigd in omgeving R.dam.
 
Positaps is echt geen rommel en houd je bestaande draad intact.
Dit werkt beter dan quicklocs want dat is echt rommel.

Mooiste is solderen want dit geeft een vaste verbinding maar niet iedereen is in bezit hiervan.
Zelf doe ik ook alles solderen maar positaps zijn de beste oplossing daarna.
Het betreft hier maar een voedingsaansluiting voor een TomTom en geen motormanagment draad.

Je moet t solderen, en niet anders. je gaat mij echt niet overtuigen dat zon positap een permanenten oplossing is. ALs je zegt dat je iets moet testen, om het daarna te solderen, prima. En ondanks dat t alleen voor je tomtom is, lekker knudde als je dan straks ergens in het buitenland staat om er achter te komen dat die posireutel losgedraaid is, omdat het plastic warm koud warm koud warm koud geweest is :+ of omdat het ergens tegen aan heeft staan rammelen.

Mocht je een voedingsdraad zoeken voor je tomtom, waarom dan niet gebruik maken van de bestaande accesoire stekker? Die ligt al in/achter je dasboard... Even contrastekker scoren bij een dealer en aan je tomtom bedrading solderen en klaar.


Hoe dat wel?
Kritiek prima maar geef dan even aan wat wel de juiste manier is...

Plastic schroefhulzen die bungelen en onderhevig zijn aan weer, wind, zout en hitte horen niet op een motorfiets :N

netjes solderen en afwerken is eigenlijk de enige manier als je ergens spullen bij je kabelboom wil voegen. (los van een nieuwe boom maken, maar dat zal ik maar afraden :+ )


Als je trouwens even snel google afbeeldingen bekijkt op positaps zie je snel genoeg wat er gebeurt.
 
Zo dicht mogelijk bij het stopcontact in het rechterpaneel solderen is de beste oplossing.
Posi-taps en ook de blauwe scotch-locks hebben het probleem dat het contactvlak erg klein is en dat ze vroeger of later vochtig worden en dan de draad gaat oxideren met contasctproblemen als gevolg..

Solderen en een net krimpkousje eromheen is de enige goede olossing.
 
Mocht je een voedingsdraad zoeken voor je tomtom, waarom dan niet gebruik maken van de bestaande accesoire stekker? Die ligt al in/achter je dasboard... Even contrastekker scoren bij een dealer en aan je tomtom bedrading solderen en klaar.

Dat gaat niet omdat die al in gebruik is voor mijn Nav 6. Die Rider 410 is gewoon extra.

Zo dicht mogelijk bij het stopcontact in het rechterpaneel solderen is de beste oplossing.
Posi-taps en ook de blauwe scotch-locks hebben het probleem dat het contactvlak erg klein is en dat ze vroeger of later vochtig worden en dan de draad gaat oxideren met contasctproblemen als gevolg..

Solderen en een net krimpkousje eromheen is de enige goede olossing.

Ik ga 't solderen. Lijkt me inderdaad beste. Heb alleen geen krimpkous maar daar is makkelijk aan te komen. Heb 't toch nodig voor m'n arduino gepruts :D
 
Laatst bewerkt:
Ecoboost182, dank voor het ontvangst en het "sleutelen"!

Helemaal blij..

Graag gedaan.
Volgende gezamelijk klus Schroedie Led Embleem knipperlichten.

Nadat Sjoerd weg was gegaan heb ik gelijk mijn GPS-tracker ingebouwd wat relatief snel was gefikst.
Wel een weetje voor iedereen, zodra je accu afgekoppeld is geweest krijg je gelijk de service melding in je scherm.
Word weer een bezoekje aan de dealer om dit weer in te laten stellen of toch eens doorsparen voor een GS-911
 
Laatst bewerkt:
Als je je navi terughangt, en contact omdraait, pakt ie bij jou dan niet weer de juiste datum?

Het probleem zit in het feit dat ie vergeet wat de huidige datum is, niet de servicedatum. Met het aankoppelen van je navi zou hij dit weer moeten herstellen na een keertje contact aan/uit. (Dit werkt bij bmw navigator 4/5/6. Voorgaande modellen ben ik er niet zeker van)

En anders kan je in je boordcomputer zelf de datum nog instellen :P
 
Ik heb een TomTom rider 450 op die plek zitten dus datum en tijd heb ik zelf moeten instellen.Nadat ik dit gedaan had heb ik niet meer opnieuw het contact uit en weer aan gehad dus dat zou wel eens de truc kunnen zijn.

Ga dit morgen gelijk eens proberen.

Bedankt voor de tip
 
Terug
Bovenaan Onderaan