Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Leo had tijdens de bouw een m12 van binnen naar buiten door de scharnierbus zitten, ik wil alleen aan de buitenkant zo laag mogelijk blijven met bouten en moeren e.d.
Dus hadden we een lenskopbout bedacht met de moer aan de binnenzijde... helaas is hiervoor niet genoeg ruimte voor tussen de swingarm en de band...

Maar we hebben geduld en we hebben een boorkolom...
full

Dus heb ik zelf een asje gedraaid...
full

12mm over de volledige dragende lengte, met een klein stukje 10 om een ring op te centreren.
full

Zo zittie er doorheen gemept...
full

En zo blijft de ring lekker liggen, ring is bedoelt om iets meer klemvlak te hebben als je de bouten vastdraait, de kop van een m8 bout is wat kleiner uiteraard.
full

Zal worden afgemonteerd met 25mm lenskopbouten, die raken elkaar in het midden net niet waardoor feitelijk de hele as weer massief is..

Lenskopbouten voor swingarm en schokbrekers en extra harde voor de schijven zitten ergens in een envelopje onderweg naar mijn brievenbus.

Toch weer lekker wat geknutseld, nu alleen nog even de schokbreker bouten op maat draaien..
 
lenskop is onderkant verzonken bovenkant zoals de naam zegt bolvormig als een lens (halfbol)
 
in ons kleine magazijntje liggen ook m3-4-5 en 6 metaal schroeven van dit model
 
Mooi gemaakt hoor, op een kolomboor?

Yep, die kan 13mm hebben dus zo'n 12mm asje kan ie precies behappen.

12mm stalen staf, draaikwaliteit, gaatjes boren, draad tappen (m8) en kraagje maken voor ring.
Was eigelijk zo gebeurd..

Grt
Steven

Ps: weet iemand uit zijn hoofd welke draad de schokbreker bouten van guzzi hebben? Onderdeel nr GU29541850, het is 12mm, maar fijner als normaal, want een reguliere m12 moer loopt vast.

@Leo, is een moer achter de ogen die jij gemaakt heb sterk genoeg of kan ik beter ook draad in de gaten zetten? Dan zet ik er een helicoil in.
Jij had gewoon m12 bouten gemonteerd (maar ik ben optisch een zeikerd) ik heb er nu 4 originele guzzi bouten in zitten zoals die ook op de achtervork gebruikt worden. Is 14mm asje met 12mm schroefdraad voor montage en een m8 gaatje voor een boutje om te zorgen dat de schokbreker niet naar de zijkant van de as afloopt..
(hierdoor is visueel de ophanging van voor en achtervering EN het scharnierpunt van de schommel gelijk)
 
Laatst bewerkt:
Als je die schokbrekerbevestigingen met een een M 12 moer goed vast jurkt heb ik daar geen moeite mee.
V.w.b. de draad, ik den dat het M 12 x 1,5 is. Standaard M 12 heeft een spoed van 1,75 mm.
Je kan dit makkelijk controleren, leg er een M 10 bout langs. Als de twee schroefdraden netjes in elkaar passen is de spoed 1,5 mm. Standaard M8 heeft een spoed van 1,25 mm. en M6 is 1mm.
 
Gaat mooi. Mooie cleane oplossing en mooier dan dikke M12 6 kanten.
 
Met de originele kroonplaten had het dus gewoon nooit zo mooi gepast, want het oogt nou niet overdreven breed
full

Schokbreker bevestiging strak en compact
full

Geimproviseerd stangetje om de maat te bepalen
full

Best wel net geheel aan het worden dacht ik zo
full


Dit weekend even twee reactie stangetjes maken, dan beugeltje verzinnen voor spatbord en een steun voor de balhoofdzijde van het frame, als ik de voorvork monteer wordt het geheel net iets te lang om in mijn toch wat krappere werkplaatsje fatsoenlijk aan het achterframe te kunnen werken.
Frame en achtervork gaan dus een dezer dagen verhuizen naar de werkplaats maar de voorvork blijft veilig in de logeerkamer staan.

Grt
Steven
 
Avondje jezelf verstoppen in de schuur kan leuke resultaten hebbben..
full

En het past nog ook...
full

Ook "vanachter het stuur" ziet het er goed uit...
full

Aan deze kant dan in iedere geval...
full

Hier blijkt de reactiestang net de schokbreker te; ræken, ringetje onder de schokbrekerbout is voldoende om de boel vrij te laten lopen
full

En het originele spatbord past erg netjes...
full


Het feit dat de schokbrekers iets naar buiten moeten (ga niet maar aan 1 kant een ring eronder leggen, dat staat een tikkie onprofesioneel) betekend wel dat ik toch draad ga zetten in de ogen, zodat de moer (die nu dus dunner wordt) alleen als contramoer fungeert en het volle dragen al in het oog gebeurd, anders weet ik niet of de gaten niet gaan lubberen op den duur.

Toch weer een stukkie verder vandaag..
 
Het ziet er heel sjiek uit maar juist in een zwaar op trek belast onderdeel had ik dat niet op die manier gedaan. Is het niet handiger om een draadeindje op lengte te nemen en daar het buisje voor de sier gewoon overheen te schuiven?
 
Het ziet er heel sjiek uit maar juist in een zwaar op trek belast onderdeel had ik dat niet op die manier gedaan. Is het niet handiger om een draadeindje op lengte te nemen en daar het buisje voor de sier gewoon overheen te schuiven?

Te zwaar O-)
 
Het ziet er heel sjiek uit maar juist in een zwaar op trek belast onderdeel had ik dat niet op die manier gedaan. Is het niet handiger om een draadeindje op lengte te nemen en daar het buisje voor de sier gewoon overheen te schuiven?
Hé gaan we de kogelkoppendiscussie overdoen?
Ik zie allerlei vliegtuigbesturingstangetjes met deze contructie rondfladderen. En dan zijn de buisjes vaak ook nog van alulirium.
 
Toch is het met een zwart frame mooier, wel is het rechte achterframe van de 1000SPII een groter probleem dan gehoopt
full

Doordat de achterkant dus lager is als bij het Le Mans frame wat als lasmal gebruikt is raakt de band eerder en over een groter stuk het frame
full

Dat wist ik natuurlijk al, dus de tegenvaller is eigenlijk alleen dat er meer van de framebuis af moest als ik gehoopt had; ik hoopte genoeg te hebben aan het halveren van de buis en het vlak maken van de binnenkant..
full

Maar dat gaat niet lukken, de band raakt bijna de volledige buis.
Er zal dus achter de schokbreker links strip o.i.d. gebruikt moeten worden om naar de ophanging van achterspatbord en achterlicht toe te gaan.

Zadel is gelukkig bevestigd aan de rechterframebuis voor de schokbreker, dus daar heb ik niks mee te maken, indien noodzakelijk kan dus de hele spatbord bevestiging worden opgeschoven.

Morgenochtend eerst maar even een bokje maken voor de voorste blokbevestiging, dan kan het frame fatsoenlijk staan en ga ik de spullen voor de achterkant bij elkaar zoeken en een nieuw achterframe verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Op die laatste foto lijkt het helemaal als je achterframe een klap naar rechts heeft gehad.

Deze tekening zit toch ook in het handboek?

drawings_logos_frame.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan