Advies lasapparaat

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Er zijn hier vast wel mensen die mij advies kunnen en willen geven.

Ik wil zelf voor de caferacer gaan bouwen en mijn broer heeft sinds kort een oldtimertje gekocht, dus we willen eigenlijk samen kijken om een lasapparaatje aan te schaffen.
Ik heb de nodige jaren geleden op school 'leren lassen' en kan me herinneren dat ik TIG het mooiste en fijnste vond lassen. Echter kijkende naar de werkzaamheden die we willen doen en het onder de knie krijgen ervan is het denk ik een betere stap om voor een mooi CO2 apparaat te kijken.

Op internet lees je erg vaak dat mensen krachtstroom verkiezen boven 230v toestellen. Ik heb krachtstroom (3x16A) in mijn garage, dus dit is een optie, echter merk je dat de keuze in krachtstroom apparaten beperkter is dan 230v...?

Daarnaast welke merken etc raden jullie aan?

Het budget is enigzins rekbaar maar ik wil niet gelijk 1000 euro uitgeven voor een hobby toestelletje. Tweedehands zou voor mij ook geen probleem zijn.
 
~
Die moet je ff uitleggen voor de niet gecertificeerde lasers en de leken. Ik neem aan dat het ook te maken heeft met de dikte van de electrode/draad.[/quote

Alle lassen in een pijp of leiding hebben een vooropening van 2,5 mm tot 5 mm. Afhankelijk van de diameter en waldikte van leiding.
Voor de grondlaag (is eerste laag) gebruik je een dunne lasdraad of electrode.
bv 4" gebruik je bij tig een lasdraad van 2,4 en een zelfde dikte van de wolframstift.
Electrode is voor de grondlag bij 4" 2,5mm
De tweede laslaag met tig is ook gewoon die 2,4 lasdraad de electrode is dan 3,25mm
De amperages zijn voor alle twee ongeveer hetzelfde bij de grondlaag. Tussen de 80 en 90A
Bij de tweede laag is bij tig de stroom iets hoger en bij electrode ook,maar dit is weer sterk afhankelijk van de laspositie.

Pijplassen met tig op 200 A zal zelden voorkomen. Als een leiding met die Amperes gelast zou moeten worden is er iets speciaals aan de hand bv duplex lassen bij grote diameters.
Tig lassen is rendabel tot 6" daarna word het electrode of co2 lassen. Bij leidingen dus.
Stompe lassen worden vnl met co2 of elektrode gelast.
En vergeet ook niet als je met tig 200A wilt lassen je toch een watergekoelde machine, slangenpakket en een dikkere wolframstaaf moet hebben
Onderstaande pijpdiameters zie je dat bv schedule 40 de wanddiktes weinig uit een lopen

full
 
Nog even deze oma wegjagen. Inmiddels zijn we nog steeds aan het kijken naar een lasapparaat. Op marktplaats hebben we momenteel een Kemppi Kempomat 150 gezien voor 400 euro. Is dit een goede optie om mee te beginnen? En zijn er dingen waar ik op moet letten als ik ga kijken?
 
Is (net als een pagina terug) maar net van de toepassing afhankelijk.
Marketing verhaaltje in de link staan echter aardig wat fouten in.

Goed genoeg voor amateurwerk. Voor het betere werk zit je al snel aan de 1000 euro.
Terwijl bij hogere amperages, zoals non-ferro metalen lassen je toch een ac/dc apparaat moet hebben met vloeistofkoeling.
Over die prijs zullen we het maar niet hebben.
Als je weinig te lassen hebt is huren een beter alternatief.
 
Ik wil een rvs uitlaatje in elkaar knutselen
Met tig , heb wat filmpjes bekeken en het blijkt dat ik dan eigenlijk aan de binnenkant ook argon moet toevoegen
Dat zou kunnen met dubbele flowmeter , maar die dingen zijn nogal aan de prijs
Is er een goedkopere manier
En zou je het menggas van mijn Mig apparaat kunnen gebruiken
 
Nee, voor TIG heb je 100% argon nodig.

Ik heb hetzelfde gedaan, met een T splitsing een gas kogelkraantje en een aantal persluchtfittingen en een paar meter slang heb ik backing gas op mijn uitlaat gekregen.
Kort doorspoelen op een wat hogere flow en daarna minimale flow deed het perfect.

Wel er aan denken om het gas weer dicht te draaien als je even koffie gaat drinken. :)

Voordeel is ook nog dat ik nu aan de druk reduceer een T splitsing heb met twee persluchtfittingen, de cilinder is dus makkelijk los te nemen van het lasapparaat.

db
 
Hallo.

Voor laswerk aan auto's of dun laswerk aan motoren ( framebuizen en dergelijke ) kun je het beste een 220v apparaat gebruiken met 0.6 mm draad.
Dikkere draad kan ook maar dat maakt het lassen van dunne plaat wel lastiger.

Ik heb zelf een 380V apparaat met 0.8 mm draad, maar ik las ook vaak dikker materiaal ( 10 mm staal en dikker )
Mijn lasapparaat is trouwens 250A en hij zit op 16A krachtstroom

Een tig las apparaat is allemaal mooi en aardig maar de leercurve van tig lassen is veel hoger dan van een mig mag apparaat.
Na een middagje oefenen kan iedereen wel wat mig mag lassen, maar tig lassen is een vak opzich.
Een tig las word doorgaans ook warmer dan wanneer je dezelfde las legt met mig mag ( de draad uit het pistool neemt veel warmte op ) als je plaatwerk van een auto gaat tig lassen trekt dat meer krom.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten.
 
Nee, voor TIG heb je 100% argon nodig.

Ik heb hetzelfde gedaan, met een T splitsing een gas kogelkraantje en een aantal persluchtfittingen en een paar meter slang heb ik backing gas op mijn uitlaat gekregen.
Kort doorspoelen op een wat hogere flow en daarna minimale flow deed het perfect.

Wel er aan denken om het gas weer dicht te draaien als je even koffie gaat drinken. :)

Voordeel is ook nog dat ik nu aan de druk reduceer een T splitsing heb met twee persluchtfittingen, de cilinder is dus makkelijk los te nemen van het lasapparaat.

db

Is een idee , van de week eens bij een laswinkel vragen wat ze voor idee hebben
 
Zal wel het nodige commentaar krijgen, maar ik heb ook al eens de uitlaat van een lopende auto aan een pijp gehangen die ik moest lassen, en bijna door mijn gas heen was, werkte prima voor het doel wat ik had....(hearder voor 6 pijpen waar afvalwater doorheen moest van RVS)
 
Is op gelost , naar de laswinkel geweest
Hadden ze een twee weg kraantje liggen voor dat doel , koste 40€
Maar ze hadden nog een iets gebruikte dubbele flow meter liggen en heb die genomen met leuke korting , maakte in totaal niet zo veel uit , ookal omdat ik anders een enkele flowmeter had moeten kopen ( die had ik nog niet )
Al met al had ik voor de totale investering een prachtige uitlaat kunnen laten maken , maar ach zelf wat prullen is dubbele fun
 
Terug
Bovenaan Onderaan