Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Geen idee. Zou ik even moeten meten van het weekend. Vanaf hoeveel kan ik hem gebruiken?
Weet ik niet exact. Voor een 140 band is onder de omtrek van 27 cm te klein voor enduro/off-road in NL. Aangezien jij een 120 band hebt, zal het denk ik perfect zijn als tie 26/27 cm is. Als tie daarboven zit, wordt het proppen.
 
Top, laat ik de bandjes erom zitten :)

Bij KNMV ritten is volgens mij de eis nog steeds om legale banden te hebben, dus met DOT nummer en geen 'track use only' tekst of zo. Soms wordt het gecontroleerd, soms niet. De laatste tijd let ik er minder op, maar vroeger werden ze soms bij bosjes teruggestuurd bij de keuring. Zeker de eerste rit van het seizoen.

Bij MON ritten heb ik ze er nog nooit op zien controleren.
 
Ik wil graag offroad ritten gaan rijden en af toe crossen.
Nu zag ik een ktm 350 te koop staan. (Ktm 350 Sxf 2012)
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met dit model en waar je op moet letten als je op zoek gaat naar dit type. Onderhoud? Uren? etc.
Motor heeft 174 uur gelopen. 10 uur geleden nieuwe zuiger

Wie kan mij hier tips over geven? Alvast bedankt! ;)
 
Ik wil graag offroad ritten gaan rijden en af toe crossen.
Nu zag ik een ktm 350 te koop staan. (Ktm 350 Sxf 2012)
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met dit model en waar je op moet letten als je op zoek gaat naar dit type. Onderhoud? Uren? etc.
Motor heeft 174 uur gelopen. 10 uur geleden nieuwe zuiger

Wie kan mij hier tips over geven? Alvast bedankt! ;)
Als je otr wilt rijden zal je over een kenteken moeten beschikken op je motor , een sxf is een crosser waar normaal gesproken geen kenteken op zit.
Een exc is een ktm model met kenteken.
 
Als je otr wilt rijden zal je over een kenteken moeten beschikken op je motor , een sxf is een crosser waar normaal gesproken geen kenteken op zit.
Een exc is een ktm model met kenteken.

De betreffende fiets heeft een "donor" kenteken.
Of kan ik beter verder kijken naar een exc model?
 
Goedenavond, niet nieuw op het forum wel nieuw in deze sector. Na jaren gezegd te hebben ik ga off the road rijden dan eindelijk een otr gekocht. Een mooie GasGas uit 2006. Ziet er goed uit en historie bekend. Mijn doel is om dit najaar/winter/voorjaar enkele otr ritten te gaan rijden. Beetje knoeien in de modder zeg maar ;)
Op wegrace gebied weet ik wel wat (na ruim 12 jr wedstrijden te hebben gereden en still going strong) weet ik van otr echt niets. Ik heb dus een heleboel vragen. En om daar antwoord op te krijgen valt dus best wel tegen. Zowel op technisch gebied als op bv kleding ed. Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. De vragen die ik nu al heb zijn:
Welke bandendruk is gebruikelijk?
Rijd je altijd met het zelfde merk voor als achter? Of maakt dat niet zoveel uit?
Wanneer is een band versleten?
Qua onderhoud wat doe je na elke tocht of na elke maand?
Welke kleding juist wel of juist niet?
Welke bescherming moet ik echt wel dragen (knie, ellleboog, borst/rug, nek)?
Is een helm in OTR net zo belangrijk als in wegrace? Ik zie bv helmen +/-€100??
Welke rit is echt super om te doen en welke moet ik echt mijden?
Alvast dank voor een reactie :)
Gr
Jeroen Rensel
 
Hej Jeroen,

Leuk dat je een GG hebt gekocht. Is het een 300/250/200?
Mocht je onderdelen zoeken weet ik nog wel een paar goede adressen.

-Banden
Wat jij wilt. Veel mensen rijden met verschillende banden voor en achter. Zelf rijd ik met (extra dikke) binnenbanden op 0,9 bar voor en achter maar dat is erg persoonlijk. Sommige mensen vinden hun banden versleten als de hoekjes van de noppen af zijn. Zelf vervang ik ze pas als de noppen nog ergens halverwege zijn.

-Onderhoud
Na elke rit wassen en de motor ff nalopen op lekkages e.d. Verder hangt het van je motor af.

-Bescherming
Naar mijn mening zijn GOEDE crosslaarzen en helm het allerbelangrijkste. Daarnaast draag ik zelf een protectievest met schouders/rug/elleboog/niergordel. Kniebeschermers of braces en crosshandschoenen.

-Welke rit
Erg persoonlijk maar ik vind bijna alle ritten wel leuk. Vorig jaar waren er een aantal (weet niet meer welke) met alleen maar akkers en veel asfalt, dat is saaaaai.

Persoonlijk vind ik trainen op een crossbaan erg nuttig. Als je dezelfde bochten en bulten een paar keer achter elkaar kan pakken kun je goed je techniek trainen.

Veel plezier *D :)
 
Laatst bewerkt:
Iig elke rit schoon luchtfilter erin , ketting spanning nakijken , olie wissel , tijd van de zuiger bijhouden en deze vervangen na een x aantal uur.
Olie wissel licht wel aan 2 of 4takt.
Alles vetten wat draait en scharniert.
Qua helm zou ik gewoon voor zeker gaan , rij zelf op de weg en in het zand altijd met Arai gewoon omdat ik liever wat goeds op me hoofd heb.
Maar dat ligt aan ieders budget.
Bodyprotector en kniekappen zijn een must.
Alle ritten zijn leuk , ligt er wel een beetje aan hoe je rijd...zelf vind ik de tankbaan ritjes altijd erg leuk , diep zand dus lekker zwaar , eigenlijk moet je gewoon alles rijden als het kan , daarna kan jezelf beslissen welke je leuk vond em welke minder.
Veel plezier en succes
 
Laatst bewerkt:
Zorg dat je vering in orde is. Dat bepaalt grotendeels je plezier in het rijden. Banden met DOT zit je alijd safe. Ga je voor FIM enduro banden, heb je meestal goede allrounders. Voor de nederlanse bodem zijn er betere. Smaken verschillen. Spanning varieert van 0,8/9 zachte losse ondergrond tot 1,5 harde /stenige ondergrond. Of je gaat voor bib mousse , iets zwaarder maar nooit lek.
Tip:zorg voor een rugzakje met camelbag.
Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Bij KNMV ritten is volgens mij de eis nog steeds om legale banden te hebben, dus met DOT nummer en geen 'track use only' tekst of zo. Soms wordt het gecontroleerd, soms niet. De laatste tijd let ik er minder op, maar vroeger werden ze soms bij bosjes teruggestuurd bij de keuring. Zeker de eerste rit van het seizoen.

Bij MON ritten heb ik ze er nog nooit op zien controleren.

Ik haal ze eraf
 
Zorg dat je vering in orde is. Dat bepaalt grotendeels je plezier in het rijden. Banden met DOT zit je alijd safe. Ga je voor FIM enduro banden, heb je meestal goede allrounders. Voor de nederlanse bodem zijn er betere. Smaken verschillen. Spanning varieert van 0,8/9 zachte losse ondergrond tot 1,5 harde /stenige ondergrond. Of je gaat voor bib mousse , iets zwaarder maar nooit lek.
Tip:zorg voor een rugzakje met camelbag.
Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?

beste tip...

idd zorgen dat je vering goed is. Daar maak je veel verschil mee. Dat is de beste upgrade die je kunt doen.

Kwa bescherming.... Ik zeg altijd: Doe waar je jezelf plezierig bij voelt.
De een gaat all in. de ander gaat zowat naakt.
all in neemt vaak ook enige beperking in beweging met zich mee.

Maar kwa protectie. Dat is nogal een gevoelig onderwerp. [Daarom zeg ik dus doe waar je je zelf het beste bij voelt.]
stevige/goede motorcross laarzen een goede helm/bril handschoenen en ik persoonlijk zeg ook zeker knie kappen is een pre.


Tip voor eerste OTR.
[ligt ook een beetje waar je vandaan komt.] Ik zou kiezen voor de eerste OTR dat je er een hebt ZONDER die tankbaan.

Een OTR Handel is een mooie voor mee te beginnen.
Veel akkers en bospaden.. En dan stuk van de crossbaan.

Vind je die losse zand van de crossbaan leuk. Probeer dan eens een OTR met tankbaan.
Die tankbanen is doorgaans een moordslag hahahaa ERG losse/mulle zand. En als je dat niet ligt dan is het echt een ware hell.. De kunst is om ontspannend te rijden [Dus niet verkrampt in je stuuur te knijpen] en dan het gas erop te houden... Gas los is vooral bij beginners instant slingeren/zwabberen.
Ik denk dat als je echt een totale beginner bent je beter eerst die tankbanen kunt vermijden. Want als je daar 100x bodem inspectie gaat doen is de lol er snel van af.


Bandjes: De meeste rijden met michelin AC10 banden kenda trackmaster zie je ook best veel [Beide zijn met dot] Maar er zijn er ook genoeg die met andere merken rijden. [Dot code pre]
 
Ik doe geen uitspraken meer over de weersinvloeden hier in de regio😎 Maar de zon schijnt vandaag al wel volop
 
Laatst bewerkt:
Gisteren Steenwijk gereden, mooi weer, mooie rit. Gek genoeg gingen ze om half drie al opruimen en mochten we niet verder, we waren nog lang niet uitgereden. Iemand enig idee waarom ze al zo vroeg stopten?
 
De druk was eraf zei hij, ik mocht om 1430 nog wel starten maar moest uitkijken voor de vrijwilligers idd. Dus toen maar besloten te stoppen.

2 ronden aaneengesloten gereden. Toen ff 15 minuten pauze en nog 1 ronde.
Wat een knippen op het laatst haha
 
Ahh ok, nou ja, we hebben maar anderhalf rondje kunnen doen helaas. Het was wel mooi rijden in ieder geval. Ik heb ook veel mensen zien vallen, altijd leuk leedvermaak ;-)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tips!
Ik heb mijn voorpoten al laten servicen dus die zijn weer ok. Achter doe ik volgend jaar.
Handel staat in de planning. Eerst een beetje hier in de buurt wat meters maken en oefenen. Alpinestar laarzen zijn binnen. De rest volgt snel.

Motor is een GasGas FSE 450 uit 2006. 4 takt dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan