gehoorprobleem

Nee, ik bedoelde meer zoiets als de SRC kraag van Shubert, die je nek omsluit en die je onder de helm klikt. Sommige helmen zijn van onderen open, maar bij mij zitten daar allemaal kussens.
Ik geloof dat bij mij het meeste geluid niet van onderen komt maar van de kleine spleet tussen de onderdelen van de systeem helm. En dat zit vlak naast je oor. Voor al als de wind van opzij komt, dan blaast ie langs m'n scherm. De turbulenties die dan langs komen klinken scherp en hard ondanks oordoppen.
 
Nog even een kleine update:
Ik heb mijn helm pas laten maken op mijn hoofd, met het Shoei Personal fitting system. De bedoeling is dat de dealers hier in opgeleid gaan worden, maar momenteel is er in Nederland maar één man die dit uitvoert.
Of het veel tegen het geluid geholpen heeft weet ik niet, maar de helm zit nu wel perfect pas. Ik denk zeker dat de veiligheid ervan verbeterd is.
 
Aangezien ik een soortgelijke vraag heb, stel ik hem maar hier in dit topic:
Wat kun je verbeteren aan gehoorbescherming als je merkt dat één kant van je gehoor begint af te nemen? (suizen, verminderd gehoor)

Ik gebruik dezelfde oordopjes als die Femme beschrijft. De demping is ontzettend goed (volgens de beschrijving dus 39dB), want ik hoor omgevingsgeluid en windruis een stuk minder als ik ze in heb. De gehoorgang is prima afgesloten, de dopjes zitten ver genoeg in mijn gehoorkanaal.

Meer mensen die gehoorverlies aan één kant hebben of een idee hebben waardoor dit kan ontstaan?

Even een kleine update.
[afbeelding]
Ik heb deze doppen inmiddels uitgeprobeerd. De demping zou tot 39 dB gaan. Ze zijn inderdaad een stuk stiller als m'n otoplastieken vooral in de hoge tonen. Ze zijn ook een stuk groter dan verschillende foam dopjes die ik eerder heb geprobeerd. Het afsluiten van de gehoorgang gaat nu wel goed. Na het oprollen en in je oor doen moet je het dopje tientallen seconden op de plaats houden. Doe je dit niet dan duwen ze zich een stukje naar buiten tijdens het opzellen en dan kunnen ze de kussens in je helm raken, wat weer contactgeluid geeft.
 
Even een kleine update.
[afbeelding]
Ik heb deze doppen inmiddels uitgeprobeerd. De demping zou tot 39 dB gaan. Ze zijn inderdaad een stuk stiller als m'n otoplastieken vooral in de hoge tonen. Ze zijn ook een stuk groter dan verschillende foam dopjes die ik eerder heb geprobeerd. Het afsluiten van de gehoorgang gaat nu wel goed. Na het oprollen en in je oor doen moet je het dopje tientallen seconden op de plaats houden. Doe je dit niet dan duwen ze zich een stukje naar buiten tijdens het opzellen en dan kunnen ze de kussens in je helm raken, wat weer contactgeluid geeft.

Wat je ook kunt doen is de filters van je op maat gemaakte doppen vol gieten met 2 secondenlijm. Dit heb ik ook gedaan omdat ik ze met filters toch te veel geluid vond doorlaten.
 
Ik rijd al eventjes rond met oordoppen van Flareaudio (Isolate). Was zo'n kickstarter project met massief aluminium of titanium doppen met een stukje foam om ervoor te zorgen dat het metaal je gehoorgang niet raakt. Had eigenlijk niet verwacht dat het zou werken maar het is serieus vele malen stiller in mijn helm met die dingen en ik kan ondanks dat veel meer horen (geluiden van buiten, muziek uit de headset, etc).

Kost even een paar tientjes maar werkt voor mij veel beter dan otoplastieken.
 
Laatst bewerkt:
Welke ruit heb je op je rt zitten. Misschien moet je eens aan een andere ruit denken. Voor de verschillende bouwjaren zijn er ook verschillende ruiten op de markt gebracht. Ik heb tegenwoordig de bmw systeemhelm (en daarvoor de schuberth c3pro) maar een gewone integraal van bijvoorbeeld Arai is een stuk stiller is mijn ervaring.
 
Ik rijd al eventjes rond met oordoppen van Flareaudio (Isolate). Was zo'n kickstarter project met massief aluminium of titanium doppen met een stukje foam om ervoor te zorgen dat het metaal je gehoorgang niet raakt. Had eigenlijk niet verwacht dat het zou werken maar het is serieus vele malen stiller in mijn helm met die dingen en ik kan ondanks dat veel meer horen (geluiden van buiten, muziek uit de headset, etc).

Kost even een paar tientjes maar werkt voor mij veel beter dan otoplastieken.

Interessant. Dit is inderdaad iets dat ik niet eens zou overwegen zonder jou aanbeveling. Ik kan nergens een SNR waarde vinden. Ze claimen dat ze niet alleen hoge maar ook lage tonen zouden dempen. Kan je daar iets over zeggen. Ik merk nogal eens dat het rukken van de wind aan je helm druk geeft op je oren. Ik had al langer het idee dat dat ook bijdraagt aan mijn gehoorschade.
 
Welke ruit heb je op je rt zitten. Misschien moet je eens aan een andere ruit denken. Voor de verschillende bouwjaren zijn er ook verschillende ruiten op de markt gebracht. Ik heb tegenwoordig de bmw systeemhelm (en daarvoor de schuberth c3pro) maar een gewone integraal van bijvoorbeeld Arai is een stuk stiller is mijn ervaring.

De gewone standaard ruit. Ik zou zeggen dat die al vrij goed is, in elk geval als ik het vergelijk met de ruit van bijvoorbeeld een Goldwing. Een van de leen motoren van Houtrust heeft zo'n grotere ruit. Afgezien van dat ik ze erg lelijk vind, had ik er niet heel veel voordeel van. Maar als iemand hier meer ervaring mee heeft......
 
Meer mensen die gehoorverlies aan één kant hebben of een idee hebben waardoor dit kan ontstaan?

Het klinkt bij mij alsof ik flink verkouden ben en mijn oor of een andere holte in je hoofd dicht zit. Soms lijkt het ook minder dan andere keren te zijn. Als ik gereden heb is het meestal een tijdje slechter. Ik ben neusspray gaan gebruiken en dat lijkt ook iets te doen.

De dokter heeft al eens gekeken maar kon niets zien. Ik kreeg rust en andere oordoppen voorgeschreven. Maar ja, na de zomervakantie moest ik toch weer gewoon aan het werk. Misschien zou een KNO arts er naar moeten kijken.
 
Wat je ook kunt doen is de filters van je op maat gemaakte doppen vol gieten met 2 secondenlijm. Dit heb ik ook gedaan omdat ik ze met filters toch te veel geluid vond doorlaten.

Behalve dan dat 2-secondenlijm nogal veel oplosmiddel bevat en je hierdoor maar even van het gewenste resultaat geniet. Je lijmvulling krimpt en laat dus weer geluid door.
Beter een lijm nemen zonder oplosmiddelen die bij voorkeur ook niet hard wordt.
Ik had hetzelfde 'probleem' en gebruik Pattex 100% (zonder oplosmiddel dus)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een kleine update:
Ik heb mijn helm pas laten maken op mijn hoofd, met het Shoei Personal fitting system. De bedoeling is dat de dealers hier in opgeleid gaan worden, maar momenteel is er in Nederland maar één man die dit uitvoert.
Of het veel tegen het geluid geholpen heeft weet ik niet, maar de helm zit nu wel perfect pas. Ik denk zeker dat de veiligheid ervan verbeterd is.

Inmiddels wat ritten met tegenwind gehad.
Het lijkt alsof het pas maken toch wel wat helpt. Doordat de helm niet meer beweegt ten opzichte van mijn hoofd, komt er minder druk op mijn oren door het passeren van grote turbulenties. De hoge tonen zijn afgenomen door de betere foam doppen. Ik kan ze nog wel horen, maar ze doen nu geen pijn meer.
 
De gewone standaard ruit. Ik zou zeggen dat die al vrij goed is, in elk geval als ik het vergelijk met de ruit van bijvoorbeeld een Goldwing. Een van de leen motoren van Houtrust heeft zo'n grotere ruit. Afgezien van dat ik ze erg lelijk vind, had ik er niet heel veel voordeel van. Maar als iemand hier meer ervaring mee heeft......

Hier heb ik laatst ook wat mee getest en kwam tot de conclusie dat een klein opzetruitje op je standaard ruit zorgt voor de grootste vermindering van dat hinderlijke gebulder.
Zonder meteen weer zo'n zet in je rug te krijgen door de vortex achter je agv een hoge ruit.
Het opzetruitje neemt wind weg voor m'n helm, meer niet en geleidt deze eroverheen.

Ik ga nog wel testen met een Wunderlich-ruitje dat je in verschillende posities kunt zetten, om te kijken wat het beste werkt, maar een standaard Touratech-ruitje werkt al erg goed.

De ruit zet ik dan ca 5 cm omhoog, meer is niet nodig.
Dan kijk ik over het opzetruitje heen ipv er doorheen, maar zit wel uit de wind met m'n helm.

Edit: ik ga de grotere (bredere) ruit trouwens wel weer monteren in de herfst/winter omdat je daar gewoon droger achter blijft, ook met zijwind op de snelweg. Dat icm een opzetruitje.
(Dit alles op een K1100LT)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even een kleine update:
Ik heb mijn helm pas laten maken op mijn hoofd, met het Shoei Personal fitting system. De bedoeling is dat de dealers hier in opgeleid gaan worden, maar momenteel is er in Nederland maar één man die dit uitvoert.
Of het veel tegen het geluid geholpen heeft weet ik niet, maar de helm zit nu wel perfect pas. Ik denk zeker dat de veiligheid ervan verbeterd is.

Waar kan je dat laten doen :)?

Overigens heb ik ook last van mijn gehoor. Ik maak nu gebruik van gele schuimdopjes maar mijn gehoorgang is alsnog te groot. Heb ooit eens zo'n zak met X aantal verschillende soorten oordoppen maar geen van allen sluit goed af of zit comfortabel. De normale gele oordoppen blijft het best. Heb inmiddels een aantal fabrikanten gemaild of ze grotere maten hebben maar tot zover nog niks kunnen vinden. Misschien maar zelfs iets fabriceren oid? ;p

je hebt ook dit soort oplossingen Do-It-Yourself Custom Molded Ear Plugs - Custom Molded Ear Plugs maar hier heb ik geen ervaring mee
 
Laatst bewerkt:
Waar kan je dat laten doen :)?

Overigens heb ik ook last van mijn gehoor. Ik maak nu gebruik van gele schuimdopjes maar mijn gehoorgang is alsnog te groot. Heb ooit eens zo'n zak met X aantal verschillende soorten oordoppen maar geen van allen sluit goed af of zit comfortabel. De normale gele oordoppen blijft het best. Heb inmiddels een aantal fabrikanten gemaild of ze grotere maten hebben maar tot zover nog niks kunnen vinden. Misschien maar zelfs iets fabriceren oid? ;p

je hebt ook dit soort oplossingen Do-It-Yourself Custom Molded Ear Plugs - Custom Molded Ear Plugs maar hier heb ik geen ervaring mee

Dat spul heb ik ook gekocht, het eerste setje is mislukt, sloten niet goed af. Ik heb nog genoeg over voor een 2e set dus ik gaat het nog een keer proberen.

Genoeg van dat doe het zelf spul op Ebay
molded ear plugs | eBay
 
Laatst bewerkt:
Interessant. Dit is inderdaad iets dat ik niet eens zou overwegen zonder jou aanbeveling. Ik kan nergens een SNR waarde vinden. Ze claimen dat ze niet alleen hoge maar ook lage tonen zouden dempen. Kan je daar iets over zeggen. Ik merk nogal eens dat het rukken van de wind aan je helm druk geeft op je oren. Ik had al langer het idee dat dat ook bijdraagt aan mijn gehoorschade.
Ze claimen dat ze al het geluid dempen, er komt dus praktisch niets meer door. Geluid wat je dan nog hoort komt binnen doordat de trillingen via je schedel worden doorgegeven.

Voor concerten: mwoah, niet beter dan andere doppen van een paar tientjes. Dan gebruik ik zeker de otoplastieken. Voor de motor echter ben ik er heel blij mee. Dan hoeft het geluid niet van de beste kwaliteit te zijn, als de herrie maar minder is. En dat is het echt. Als ik normale oordoppen uitdoe na een halfuur snelweg dan moeten m'n oren nog even 'bijkomen'. Als ik deze uitdoe is alles meteen OK.

Ook wel eens getest in de oefenruimte met m'n band (meer lawaai dan bij een normaal liveconcert in een zaal). Ging best aardig en dempt echt veel meer dan m'n otoplastieken. Maar ook daar vond ik het toch prettiger om die laatste in te doen.
 
Laatst bewerkt:
Waar kan je dat laten doen :)?

...
je hebt ook dit soort oplossingen Do-It-Yourself Custom Molded Ear Plugs - Custom Molded Ear Plugs maar hier heb ik geen ervaring mee

Ik heb het bij Motoport Wageningen laten doen. Ik vroeg nog om een kaartje, maar dat deed hij niet. Het contact moest via de dealers lopen.

Er bestaan ook oordoppen van was. Die moet je warm maken zodat het zacht wordt. Ik heb er geen ervaring mee, maar wel eens gehoord dat die ook erg stil zijn.
 
Wat je trouwens ook nog kan doen is doppen voor zwemmers laten aanmeten bij een audiciën.
Dit ga ik doen als ik weer nieuwe doppen moet hebben, er zijn er meerdere hier op MF die die doppen gebruiken, kost niet echt veel en toch worden ze op maat voor je gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd al zo'n beetje de stilste motor R1200RT. Achter het scherm is het een stuk stiller dan wanneer ik met m'n kop vol in de wind ga. De helm is één van de stilste die mij past, de Shoei Neotec (systeem helm). Vergeleken met de vorige helm is deze heel veel stiller.

Ik gebruik altijd aangemeten oordoppen. Pas nog nieuwe laten maken, met het rode filter. Dat is de één na zwaarste demping 25 DB. De zwaarste geven 1 db extra demping.

Komend weekeinde ga ik mijn helm laten aanpassen zodat ie nog beter op mijn hoofd past en alle holtes die als klankkast zouden kunnen werken worden opgevuld.

Ik heb overwogen om een integraal ipv. een systeem helm te gaan gebruiken, maar ik ben hier nog niet van overtuigd. Als ik onder het rijden mijn helm deels afdek, hoor ik weinig verschil.
Nou ... zo te zien heb je al zowat alles gedaan wat je kon.

1 ding: integraal helmen zijn NIET stiller dan systeem, integendeel. Juist omdat systeemhelmen beter afsluiten rond de hals/kin zijn ze gevoelig stiller.

Het enige wat jij nog kan doen is je snelheid beperken, maar dat zal wel de bedoeling niet zijn denk ik :P

Ik zie dat je schrijft als max 26db reductie. Kunnen op maat gemaaktje dopjes echt niet meer aan dan dat :?

Ik werk op de luchthaven, en wij hebben hier van die schuimen dopjes die je plat rolt en in je oor steekt, en na enkele minuten gezwollen zijn en hun werk doen.
Die hebben een reductie van maar liefst 37db.
Ik kan je zeggen, als je kort bij een draaiende jet of propellor motor staat, dan heb je die ook nodig ...

Ze zijn volgens BAC echter niet in de vrije handel te vinden. Heb er zelf nog niet naar gezocht om dat ik ze hier gratis kan krijgen zoveel ik wil :P
Is bedoelt voor 1 malig gebruik, maar ik gebruik ze 5 a 6 keer. Dan voel je dat de werking afneemt.

Ik kan je zeggen, de demping is werkelijk fenomenaal. Mijn motorblok hoor ik nog amper draaien, en het windgeruis alsof je in een briesje zit.

Toeters en sirenes hoor ik nog wel maar niet pijnlijk meer.

Wel heb je het probleem, zoals iemand hier al aanhaalde als je bij die op maat gemaakte het gaatje in het filter dicht maakt, je een onaangename druk kan ervaren. Ik heb dat alvast, als kk rijd geen enkel probleem, sta ik stil lijkt het dat je 3m onder water zit en de druk niet geregeld krijgt. Maar ik kan er mee leven, want ik rijdt meer dan ik stil sta ;)

Ken je niemand op een luchthaven, en zo ja, kan die aan zo van die dopjes geraken?
 
Interessant. Dit is inderdaad iets dat ik niet eens zou overwegen zonder jou aanbeveling. Ik kan nergens een SNR waarde vinden. Ze claimen dat ze niet alleen hoge maar ook lage tonen zouden dempen. Kan je daar iets over zeggen. Ik merk nogal eens dat het rukken van de wind aan je helm druk geeft op je oren. Ik had al langer het idee dat dat ook bijdraagt aan mijn gehoorschade.

Dat idee heb ik ook.
Ik heb tinnitus (in de piepvariant) en krijg langzamerhand wat gehoorschade.
Mede in combinatie met een bijzonder krappe nauwe gehoorgang en exceem in de gehoorgang.
Ik rij met op maat gemaakte Alpines, maar zoek eigenlijk een variant waarbij de helm geen druk uitoefent op de uiteindes van de gehoorbescherming waardoor dat niet drukt.

@Lady D... oorstokjes.... nooit doen. Het risico dat je daarmee loopt kan best groot zijn.
 
Ik werk op de luchthaven, en wij hebben hier van die schuimen dopjes die je plat rolt en in je oor steekt, en na enkele minuten gezwollen zijn en hun werk doen.
Die hebben een reductie van maar liefst 37db.
Ik kan je zeggen, als je kort bij een draaiende jet of propellor motor staat, dan heb je die ook nodig ...

Ze zijn volgens BAC echter niet in de vrije handel te vinden. Heb er zelf nog niet naar gezocht om dat ik ze hier gratis kan krijgen zoveel ik wil :P
Is bedoelt voor 1 malig gebruik, maar ik gebruik ze 5 a 6 keer. Dan voel je dat de werking afneemt.
Zoiets? 3M Oranje Oordopjes | SNR 37dB | 25 paar
 
Yep, die heb ik ook. Bij hun eert een assortiment oordopjes zak gekocht met een 15 tal verschillende om te testen. Daarna 200 stuks van deze, kan ik ff vooruit en dempen goed, 39 db.
Sjonge, nu ben ik opeens heel benieuwd hoe deze het doen in vergelijk met de alu doppen die ik nu heb. :+
Ook maar eens wat van bestellen dan. Kan ze altijd nog als reserve in m'n tas gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan