Forté: New Generation Motor Flush

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
8.394
465
Avenhorn
Forté heeft alweer een poosje een vernieuwde, verbeterde versie van de "motor flush".
Ik ben voornamelijk bekend in de automotive sector en gebruik regelmatig forté flush in de werkplaats. veelal met positieve resultaten.

Het bijzondere van de new generation flush is dat er een service bulletin is uitgebracht waarin (onder voorwaarden) beschreven wordt dat er gereden mag worden terwijl de flush is toegevoegd!

Nu ben ik benieuwd wie deze methode al gebruikt en onder welke omstandigheden.

- Eerst olie verversen en de flush aan schone olie toevoegen?
- Aantal gereden kilometer gevarieerd of juist constant?
- Minimaal en Maximaal toerental?
- Resultaat?

NL22952_zev3b0re_Introductieleaflet_New_Generation_Motor_Flush.jpg
 
Lijkt me dat je de viscositeit veranderd daarmee, of het slecht is... geen idee. Beetje in hetzelfde straatje als een scheut benzine bij de diesel zodat de verbranding wat warme was waardoor de boel schoner zou blijven. :/

dit laatste wordt nog steeds vaak toegepast bij oudere diesels om door de roetmeting heen te komen en werkte ook bij mijn oude Landrover destijds prima.

Ook wordt er in de winter nog weleens benzine aan de diesel toegevoegd om vlokvorming tegen te gaan. Dit dan vooral bij auto's die weinig rijden want vanaf sept/okt gaan pompstations tegenwoordig al over op winterdiesel dus hoef je (in NL) iig niets extra te doen

Maar goed, dit is een motor-forum en geen auto-forum dus over tot de orde van de dag :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me dat je de viscositeit veranderd daarmee, of het slecht is... geen idee. Beetje in hetzelfde straatje als een scheut benzine bij de diesel zodat de verbranding wat warme was waardoor de boel schoner zou blijven. :/
De viscositeit veranderd toch ook als je Forté motor flush of ATF toevoegt?
Het wordt allemaal een stuk meer vloeibaar. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zou maar uitkijken met dat spul,je olieverbruik kan er flink door toenemen,met name bij motoren met hogere km standen.Ik zou het alleen gebruiken om bijvoorbeeld black sludge te verwijderen,of bij motoren die erg vervuild zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zou maar uitkijken met dat spul,je olieverbruik kan er flink door toenemen,met name bij motoren met hogere km standen.Ik zou het alleen gebruiken om bijvoorbeeld black sludge te verwijderen,of bij motoren die erg vervuild zijn.
Ik heb van een oldtimer uit overdreven werklust wel eens de carterpan gelicht.
En dat had zeker zin, best wat sludge, losse pakkingstukjes.

Om dat nou op te lossen en rond te pompen is ook zo weer wat.
En het lukt ook vast niet om e.a. goed op te lossen. :z

de cilinderkop was erg netjes, dus verder geen zin ook daar.
 
Laatst bewerkt:
Het is voor mn auto, ik keek laatst binnenin de motor onder de vuldop en zag een hoop zwarte smurrie zitten.
Hoop dit spul te kunnen gebruiken om het te reinigen maar weet niet hoe dit zou moeten.
Nieuw filter en olie erin, spul erbij, half uur stationair laten lopen en weer nieuw filter en olie erin? of kan er gewoon mee gereden worden, en hoeveel km dan?
dat soort dingen.
 
Het is voor mn auto, ik keek laatst binnenin de motor onder de vuldop en zag een hoop zwarte smurrie zitten.
Hoop dit spul te kunnen gebruiken om het te reinigen maar weet niet hoe dit zou moeten.
Nieuw filter en olie erin, spul erbij, half uur stationair laten lopen en weer nieuw filter en olie erin? of kan er gewoon mee gereden worden, en hoeveel km dan?
dat soort dingen.

Forte is eigenlijk alleen bedoeld voor professioneel gebruik,maar je zou 1 van de verkopers
kunnen bellen en aan hun vragen hoe het spul gebruikt moet worden,dat moeten ze weten want ze krijgen daar training in.
Forté > Home > Contact > Waar te koop
 
Het is voor mn auto, ik keek laatst binnenin de motor onder de vuldop en zag een hoop zwarte smurrie zitten.
Hoop dit spul te kunnen gebruiken om het te reinigen maar weet niet hoe dit zou moeten.
Nieuw filter en olie erin, spul erbij, half uur stationair laten lopen en weer nieuw filter en olie erin? of kan er gewoon mee gereden worden, en hoeveel km dan?
dat soort dingen.
Had ik ook jaren geleden onder de vuldop van mijn Chrysler Stratus.. gebruikte toen 10W40 MPM high mileage.
Bij mij was het overigens bruin en behoorlijk veel.
Misschien dat "de mayonaise" ook het hoogste punt van verdamping opzoekt.

Ik heb toen e.a met een doekje geschoongemaakt en de Action was ondertussen met 5W40 volsyntheet begonnen.
Daar nog vier jaar mee gedaan en toen de auto verkocht voor export.
De nieuwe eigenaar besloot hem zelf te houden zo goed als hij reed. _O- :}

En de mayonaise ook nooit meer gespot! *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb nog geen concrete antwoorden op deze vragen gezien.
Hoe pas je dit spul toe?

Forte levert enkel informatie aan professionals.

Nu wil het toeval dat Google toch wat informatie laat zien O-)
Google maar eens op: "Forte flush bulletin"

Het is wel een bulletin gericht op de automotive.

Wij hebben inmiddels goede resultaten behaald :) (koekblikken)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begreep is dat dergelijke olie al lang en breed bestond en het in bijv. Polen al heel lang gebruikt word. Je koopt 5 liter van die olie, laat de oude af en laat het filter zitten. Na 1500km (auto) vervang je het filter en olie voor de normale variant.

Heb er zelf geen ervaringen mee, wel onlangs nog gevraagd of deze collega een litertje of 5 mee wil nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan