cb750 kz bout lagerkap uitlaatnokkenas gebroken

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Ik heb iets super super stoms gedaan. Momentsleutel verkeerd ingesteld en nu is een bout van een van de nokkenas lagerkappen gebroken. Echt zo stom......

Maar goed ik heb er dus weer een klusje bij. Het is de kap met markering "B".
Kap B zit rechts van de kap met het gat voor de toerentellerkabel.

Nu had ik de 2e bout ook losgehaald in de hoop dat ik dan de kap eraf kon halen. Maar de lagerkap zit nog steeds vast.

Misschien is er een bepaalde manier voor of zie ik iets over het hoofd?
Wat is de juiste manier om de kap eraf te krijgen om zo de bout te kunnen vervangen?

Dank jullie wel, Erik
 
@sleutel: ja hij is naar jou gereden (maurik) en ik lees dat een tevreden baksteen weer naar huis gereden is. Ah ok, met een scherpe kraspen, pendrijver, kleine schroevendraaier, klein hamertje, compressor en heel veel geduld

En hoe lijkt de methode met bovenstaand setje(foto v.d.v.) je? Vriend van me heeft een makita haakse accu schroeftol. Oud, maar nog goed volgens mij. Kan volgens mij er dan net wel recht boven komen.
Redelijke kans van slagen denk je icm setje?
 
Laatst bewerkt:
Als hij af is gebroken met vastdraaien is nu de spanning er af en draai je het zonder al te veel kracht nu zo los.

Breekt een bout af bij losdraaien heb je een ander probleem, namelijk roest.

Mijn schroefdraadreparatie zat toen in de lagerschaal welke ik buiten het blok kon bewerken zonder afgebroken bouten. Het schroefdraad was uit het alu gevroten door te hard aandraaien.

Ik zou nu eerst eens een linksdraaiende boor proberen, de helft van de diameter van de bout. Grote kans dat je hem er zo uit hebt. De tip met schroevendraaier (of centrepoint of beitel) werkt als je genoeg ruimte hebt om de draadeind zijdelings te slaan om hem los te tikken.
 
@v.d.v. (en anderen): zo'n setje lijkt me wel wat. Alleen ik zat idd ook al te kijken, zijn rechtsdraaiende boren toch, zoals jaap43 ook opmerkt...? Kan er natuurlijk een paar links draaiende boren bijkopen natuurlijk. Maakt het nog uit of je zo'n setje van stahlwille of midlock koopt of van een huismerk of ander goedkoper merk?
De geleidebussen kunnen van elke kwaliteit zijn, de boren moeten van een (zeer) goede kwaliteit zijn in verband met scherp blijven en niet breken.
 
Laatst bewerkt:
@MeanBlueMan (alias baksteen/bakkie toch?): Was jouw cbx blok wat in dat topic besproken wordt toch? Hoe is het bij jou gelukt? Met een setje zoals op foto van v.d.v.?

:Y
En dat is idd mijn CBR1100/Blackbird.

Hoe het gelukt is staat omschreven in die linkjes. Met geduld en een kraspen. Kost niets, minste risico, beste resultaat.




Als je het topic even doorleest, dan weet je hoe ik dat gedaan heb ;)

:^ en een Sleutel om het 'zware' werk te doen, dat helpt ook :Y :}
 
Laatst bewerkt:
nog een tip voor vde toekomst : altijd momentsleutel eerst testen in de bankvijs, om te testen of :
-hij effektief klikt
-de klik ongeveer overeen komt met de ingestelde waarde.

dat voorkomt dergelijke problemen ;)
 
Dank allemaal! Ga binnenkort aan de slag met jullie tips. Vooral veel geduld en rustig aan. En voorlopig niet boren of dergelijke.

Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?


Ik heb hier kruipolie staan van motip: kruipolie degripppant mos2. Is dat iets...?
 
Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?
Waar je rekening mee moet houden zal het volgende zijn:
Het breukvlak zal niet glad en haaks op de hartlijn zijn. Hierdoor zal bij indraaien het laagste punt van je boutkop en het hoogste punt van het boutrestand elkaar raken voordat het breukvlak gesloten zal zijn.

Dat is te verhelpen door van de boutkop de schroefdraad over een lengte van ongeveer 1 cm weg te vijlen waardoor je de boutkop zonder draaien in het gat kan laten zakken.

Dat weghalen van de schroefdraad gaat het makkelijkst en het snelst door de boutkop met het 6-kant in een boormachine te klemmen waarbij je 1 cm uit de boorkop laat steken. Nu de boor aanzetten met een laag toerental en de vijl net zo lang over de schroefdraad bewegen totdat de schroefdraad net verdwenen is.

Gezien de schroefdraad m8 zal de sleutelwijdte 13mm. Je boorkop zal dus boren van 13 mm moeten kunnen vastklemmen.
 
Laatst bewerkt:
Rond proberen te tikken. Mocht dat geen succes opleveren, dan misschien nog een poging om de 2 delen met loctite secondenlijm aan elkaar te lijmen en dan proberen los te draaien....?



Originele methode. Maar wie weet, ik vind m leuk bedacht en de moeite waard.

Wel oppassen dat er geen lijm op de schroefdraad terecht komt :
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier dat het gebruik van een linkse tap sterk wordt afgeraden en meestal is dat ook zo. Want breekt een bout bij het losdraaien dan moet je zo ver mogelijk bij linkse tappen vandaan blijven en het is hier al uitgelegd waarom.

Maar breekt een bout bij het (te) vast schroeven en zoals in dit geval zonder dat er nog een stukje uitsteekt wat je kunt pakken, dan zou je het best kunnen proberen met een linkse tap. Maar krijg je hem niet met heel weinig kracht er uit, ga er dan niet meer kracht op loslaten want als hij breekt is het zoals gezegd echt einde oefening
 
En gebruik dan, als je toch gaat boren, een linkse boor.
Mocht het stukkie bout dan idd niet zo vast zitten heb je grote kans dat hij meedraait en naar buiten komt.

Verders alles goed dicht maken en om de boor een paar magneetjes leggen, dan vliegen daar de ijzerdeeltjes naartoe.
 
Bij de Lidl verkochten ze een paar weken geleden een losdraaiset, bestaande uit een boor, een dunne en een dikke los"draaier". Zo'n losdraaier was een schacht met een tapse voorkant. In in die voorkant waren twee kepen gefreesd die bij het linksom draaien zich vastbeten in de zijkanten van het geboorde gat.

 
Laatst bewerkt:
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal. Ik zou het zelf eerst eens proberen door een putje in het restant te slaan, een gaatje in te boren en er een torx in te meppen en losdraaien.

Klinkt als een lompe oplossing en dat is het ook wel een beetje, maar tot nu toe is het een oplossing die mij nog nooit in de steek gelaten heeft.
 
@jaap43: Ah ok. Dus je stelt voor om met een kleine links draaiende boor een gat in het restant van de bout te boren en dan proberen met een van de uitdraaiers het restant eruit te draaien?
 
Laatst bewerkt:
@jaap43: Ah ok. Dus je stelt voor om met een kleine links draaiende boor een gat in het restant van de bout te boren en dan proberen met een van de uitdraaiers het restant eruit te draaien?
DE kosten bij de Lidl zijn het noemen niet waard, dus je kan het altijd proberen. Lukt het ook hier niet mee dan kan je ze altijd nog gebruiken voor het soort schroeven uit het filmpje.
 
@jaap43: Ah ok. Dus je stelt voor om met een kleine links draaiende boor een gat in het restant van de bout te boren en dan proberen met een van de uitdraaiers het restant eruit te draaien?
Boortje 2,5 / 3mm, die vernoemde torxbit erin tikken en dan losdraaien, mits dat draadstukje er vanzelf niet uitkomt met de linkse boor. Gebruik in ieder geval geen lange boor, die breken wat sneller.
Het is M6 schroefdraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan