Fazerrijder (V/M) hangplek - deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn fazer uit 2000 wordt wat onstabiel wanneer ik op de teller boven de 155km.u gaat een rijd dan niet echt fijn meer. Is dit normaal?

Banden zijn drie weken oud en hebben inmiddels 4500km gedraaid, wielen zijn uitgebalanceerd, balhoofd lagers gecontroleerd en opnieuw in het vet gezet. Bij de banden wissel voelde de wiellagers nog goed aan. Vering heb ik iets strakker gezet maar daarbij merk ik weinig verschil in de stabiliteit van de motor op hoge snelheid.

Enige wat nog overblijft is voorvork olie controleren, maar iets in mij zegt ook dat het misschien gewoon een eigenschap van de fazer is.

Iemand anders nog ervaringen met zulke snelheden rijden op een fazer 600 van rond 2000?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook maar dan bij 170 oid, nou dacht ik zelf altijd dat dit door de topkoffer komt. Bij +- 200 heb je echt heel veel geslinger dat het niet meer veilig is.
Ben benieuwd of er nog iemand tips voor heeft, want dan ga ik dat zeker ook even bekijken.
 
Heb ik ook maar dan bij 170 oid, nou dacht ik zelf altijd dat dit door de topkoffer komt. Bij +- 200 heb je echt heel veel geslinger dat het niet meer veilig is.
Ben benieuwd of er nog iemand tips voor heeft, want dan ga ik dat zeker ook even bekijken.

Zelf rij ik ook met een topkoffer, merkte het vooral veel op de terugweg vanuit Kroatië op de Duitse autobanen. Topkoffer zat niet eens zoveel gewicht in maar het zal wel vooral door de wind komen.

Heb jij je vering nog op een bepaalde manier afgesteld?

200+ vond ik geen doen. Een keer op GPS 192 gehaald en ik kreeg het vermoeden dat er niet veel meer pit in zat. Al loopt bij mij het blok de laatste tijd wat onregelmatig, soms op 3 cilinder en soms moeilijk starten. Vermoedelijk vuil in de carburateurs, aangezien de vorige eigenaar 3 ritjes had gereden in 1,5 jaar.
 
Vering niet afgesteld en ook niet mee geëxpirimenteerd. Maar dat is meer omdat ik daar nul verstaan van heb, zou ik mij na vijf jaar motorrijden toch eens goed in moeten verdiepen.
Ik stop bij 200 omdat ik het niet veilig meer vind, niet omdat ik het idee heb dat er niet meer inzit qua snelheid.
Heb ook wel eens 220 op de teller gehad dus de wind zal inderdaad een rol spelen in het onstabiele op hoge snelheid.

Maar als iemand anders nog tips heeft, of ervaringen met bijvoorbeeld andere vering instellingen of hyperpro setjes e.d. ben ik daar ook wel benieuwd naar.
 
Zelf heb ik de voorvork iets stugger gezet in de preload veerspanning. Met het bijgeleverde gereedschap setje kan je dat doen met sleutel 10. (2 dopjes op de voorpoten). Bij mij zit ik nu precies nog twee gegraveerde ringen vanaf de zijkant.

Achterveer heb ik zo'n beetje op 80 procent van de maximale spanning gezet.

Achter krijg ik hem wel stug, alleen voor blijft hij best wel duiken.

Ik zou gewoon lekker gaan experimenteren en ervaren wat jij fijn vind. Ik heb wel van iemand anders gehoord dat het belangrijk is wanneer je op de motor stapt dat zowel voor als achter de motor gelijk inveert.
 
@Kevinsfanclub: Mijn Fazer van 2012 nieuw gekocht, meteen meer olie verbruik. Eerst heb ik steeds netjes bijgevuld. Maar de garage waar ik nu komt heeft een dikkere olie ingedaan, alleen een keer ging het lampje branden.
 
Is het stuur verstelbaar op een fazer? Ik zit naar een nieuwe motor te kijken en wil wel een beetje vooruit zitten a la thundercat/cbr600f/vfr.. Kom je daar een beetje bij in de buurt met een fazer?
 
Is het stuur verstelbaar op een fazer? Ik zit naar een nieuwe motor te kijken en wil wel een beetje vooruit zitten a la thundercat/cbr600f/vfr.. Kom je daar een beetje bij in de buurt met een fazer?

Welk bouwjaar?
Model van 2000 wel. De zit is wel meer rechtop als een cbr600f (heb ik beide gereden). Al moet ik zeggen dat de kleding ook uitmaakt, in mijn textiel pak zit ik altijd rechtop maar in leer zit iets voorover fijner. Je zou een SBK stuur kunnen monteren..
 
Mijn fazer uit 2000 wordt wat onstabiel wanneer ik op de teller boven de 155km.u gaat een rijd dan niet echt fijn meer. Is dit normaal?

Banden zijn drie weken oud en hebben inmiddels 4500km gedraaid, wielen zijn uitgebalanceerd, balhoofd lagers gecontroleerd en opnieuw in het vet gezet. Bij de banden wissel voelde de wiellagers nog goed aan. Vering heb ik iets strakker gezet maar daarbij merk ik weinig verschil in de stabiliteit van de motor op hoge snelheid.

Enige wat nog overblijft is voorvork olie controleren, maar iets in mij zegt ook dat het misschien gewoon een eigenschap van de fazer is.

Iemand anders nog ervaringen met zulke snelheden rijden op een fazer 600 van rond 2000?

Wat voor merk en type bandjes heb je erop, ook de standaard maten 160/60 en 110/70 ?
 
Wat voor merk en type bandjes heb je erop, ook de standaard maten 160/60 en 110/70 ?

Ja standaard maten met Michelin pilot road 3 voor en achter road 4 achter. Road 4 wordt namelijk niet gemaakt in 110.

Was al een hele verbetering ten opzichte van me vorige continental road attack.
 
Welk bouwjaar?
Model van 2000 wel. De zit is wel meer rechtop als een cbr600f (heb ik beide gereden). Al moet ik zeggen dat de kleding ook uitmaakt, in mijn textiel pak zit ik altijd rechtop maar in leer zit iets voorover fijner. Je zou een SBK stuur kunnen monteren..

Aha! Dan gaat nu mijn voorkeur uit naar een modelletje van 2000!
 
Aha! Dan gaat nu mijn voorkeur uit naar een modelletje van 2000!

Ik weet niet wat je budget is. De fazer is een geweldige fiets, maar ik denk dat er ook veel andere leuke fietsen zijn. Niet dat ik zo snel uitgekeken ben op mijn fazer, maar hij is wel een beetje saai en gedateerd in mijn ogen. Rijgedrag/motorblok maakt dan wel veel goed. Al denk ik dat je voor +- hetzelfde bedrag ook een leuke Triumph sprint kan kopen.
 
Ik weet niet wat je budget is. De fazer is een geweldige fiets, maar ik denk dat er ook veel andere leuke fietsen zijn. Niet dat ik zo snel uitgekeken ben op mijn fazer, maar hij is wel een beetje saai en gedateerd in mijn ogen. Rijgedrag/motorblok maakt dan wel veel goed. Al denk ik dat je voor +- hetzelfde bedrag ook een leuke Triumph sprint kan kopen.

Mja ik wil niet een te dure, aangezien ie buiten moet staan in het centrum van amsterdam. De fazer lijkt me vooral een goede keuze wegens de lage onderhoudskosten van een yamaha 4 in lijn icm de zithouding (ietsje naar voren) en een vol windscherm. Ik rij er elke dag op.
 
Ik ga binnenkort eens test rijden op een gsx 1400.
Mis toch het koppel van mijn vorige motor onderin en mijn collega doet zijn 1400 weg.
Dus misschien staat mijne binnenkort ook te koop. 8-)
 
Ja maar je noemt de Fz1 toch ook niet mt10 :+

Totaal andere motor niks meer met Fazer van doen. Maargoed fz1 en fzs ook redelijk anders, sommige merken en modellen blijven echter gewoon dezelfde naam gebruiken, maar Fazer heten ze nog steeds inderdaad. Vorige week was hier iig iemand die absoluut niet wist dat het een eerder model was dan een fz1. Wil hem best FZS noemen wat maakt het ook uit eigenlijk,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan