Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Voor wat het waard is .......

Ik wil niets anders meer dan Heidenau K60 op mijn XT660Z !

Nadat de standaard Metzeler fabrieksbanden op waren heb ik ze laten monteren. Sindsdien iets van 700 Km off-road mee gereden. Ben net terug van de Dolomieten waar ik er nog eens 5000 km mee op asfalt gereden heb. Ik spaar de banden niet en zocht steeds de limiet op (in de haarspeldbochten) Er zit nu nog voor zo'n 40% profiel op. Op droog en nat doen ze het perfect. Alleen bij hoge snelheid willen ze nog wel eens wat gaan "wobbelen" in een lange bocht. Maar hey, Het zijn ook all-road banden ;-)

Ik heb geen aandelen in Heidenau!!
 
Voor wat het waard is .......

Ik wil niets anders meer dan Heidenau K60 op mijn XT660Z !

Nadat de standaard Metzeler fabrieksbanden op waren heb ik ze laten monteren. Sindsdien iets van 700 Km off-road mee gereden. Ben net terug van de Dolomieten waar ik er nog eens 5000 km mee op asfalt gereden heb. Ik spaar de banden niet en zocht steeds de limiet op (in de haarspeldbochten) Er zit nu nog voor zo'n 40% profiel op. Op droog en nat doen ze het perfect. Alleen bij hoge snelheid willen ze nog wel eens wat gaan "wobbelen" in een lange bocht. Maar hey, Het zijn ook all-road banden ;-)

Ik heb geen aandelen in Heidenau!!

Top, daar ben ik blij mee. Ik heb nu Metzeler banden eronder en wil hierna ook Heidenau monteren, zo te horen prima keuze!
 
Kan ik alleen maar beamen. Ik heb nu 4 of 5 Heidenau's versleten (achterbanden dan, voorbanden 2 of 3) en bevallen me prima. Rij nu op IJsland op Mitas en die doen het ook best. Alleen boven de 100 op asfalt is het ruk, maar zo hard mag je hier toch niet.
 
Vandaag eindelijk geen regen maar een zonnetje op IJsland, wat heb ik daar naar uitgekeken na 3,5 dag bijna continue regen. En als je dan zo wakker wordt dan ben je alle ellende ook zo weer vergeten!

full


Alleen de laarzen zijn nog zeiknat, maar dat komt van de doorwadingen...

Als afsluiting ook nog naar een prachtige zonsondergang bij het Jokulsarlon gekeken, geweldig.
 
#Frazer

Gaaf man!! Ik heb vorig jaar op de terugweg van Noorwegen een filmproducent uit IJsland leren kennen en ga zeker nog eens op zijn uitnodiging in.

Veel plezier en hopelijk nog een paar mooie droge dagen ;-)
 
Wat nemen jullie mee voor je vooras ? Ik dacht hier in Frankrijk wel even ergens zo een korte inbus van 14mm te vinden voor in een dop zodat ik hem netjes met een moment sleutel weer vast kan zetten.... Dat viel even vies tegen, 300km, uurtje of 7 en een winkeltje of 12(inclusief een Yamaha dealer en gereedschap speciaalzaak met een magazijn oppervlak van 5000m²) verder kwam ik lekker met lege handen thuis. ;(

Standaard 14mm sleutel is het probleem niet, al zeul ik liever iets mee dat wat lichter/compacter is. Heb ze wel online gevonden uiteraard maar heeft nu geen zin meer om hier te laten bezorgen. Denk dat ik het maar voorlopig even handmatig vast zet. Check ik het wel zodra ik in NL ben. Iemand een tip waar ik zoiets offline kan vinden in NL? (Extra bonuspunten voor wie een tip in FR heeft)
 
Ik heb gewoon een 14 inbus uit de doppenset mee, ratel laat ik thuis, veel te zwaar maar met sleutel 14 zet je hem ook vast.

Momentsleutel is mooi maar niet handig onderweg. Vooras handvast is goed.
Je lockt hem toch met die twee kleine inbusboutjes.
 
Wat nemen jullie mee voor je vooras ? Ik dacht hier in Frankrijk wel even ergens zo een korte inbus van 14mm te vinden voor in een dop zodat ik hem netjes met een moment sleutel weer vast kan zetten.... Dat viel even vies tegen, 300km, uurtje of 7 en een winkeltje of 12(inclusief een Yamaha dealer en gereedschap speciaalzaak met een magazijn oppervlak van 5000m²) verder kwam ik lekker met lege handen thuis. ;(

Standaard 14mm sleutel is het probleem niet, al zeul ik liever iets mee dat wat lichter/compacter is. Heb ze wel online gevonden uiteraard maar heeft nu geen zin meer om hier te laten bezorgen. Denk dat ik het maar voorlopig even handmatig vast zet. Check ik het wel zodra ik in NL ben. Iemand een tip waar ik zoiets offline kan vinden in NL? (Extra bonuspunten voor wie een tip in FR heeft)
Had in het verleden met originele vork en wiel,een lowbudget 10x11 buis
sleutel bij uiteraard ook 6kantig aan buitenkant is precies 14mm afhankelijk
van fabrikant(gedore 26R)
Multifunctioneel,licht en geen ruimte.
Gewoon handvast....wielzit volledig opgesloten en geborgd aan andere kant!
 
Ik heb zo'n dop ook mee, gewoon gehaald bij de automaterialenzaak. Ratel heb ik ook mee, ook met dop 22 voor de achteras en een bougiedop.
 
Gister en vandaag (halverwege overnacht) de Sprengisandur op IJsland gereden. 200km onverhard door het binnenland van IJsland, en op die 200km helemaal niks... Mijn god zeg, ik heb heel wat kilometers onverhard gereden, maar zo slecht als dit nog nooit... Het was 150km wasbord met grove keien. Beetje als een spoorweg, zonder rails maar wel met de bielzen. Snelheid maken kon bijna niet, langzaam was ook niet te harden. Moest af en toe stoppen omdat ik geen gevoel meer in mijn armen had. Blij dat ik het in 2 delen kon doen, alles achter elkaar had je me waarschijnlijk weg kunnen dragen. Verbaas me er nog over dat de Tenere niet uit elkaar gevallen is. Was geen pretje! Maar een beetje afzien mag best, daar is het IJsland voor!
 
Gister en vandaag (halverwege overnacht) de Sprengisandur op IJsland gereden. 200km onverhard door het binnenland van IJsland, en op die 200km helemaal niks... Mijn god zeg, ik heb heel wat kilometers onverhard gereden, maar zo slecht als dit nog nooit... Het was 150km wasbord met grove keien. Beetje als een spoorweg, zonder rails maar wel met de bielzen. Snelheid maken kon bijna niet, langzaam was ook niet te harden. Moest af en toe stoppen omdat ik geen gevoel meer in mijn armen had. Blij dat ik het in 2 delen kon doen, alles achter elkaar had je me waarschijnlijk weg kunnen dragen. Verbaas me er nog over dat de Tenere niet uit elkaar gevallen is. Was geen pretje! Maar een beetje afzien mag best, daar is het IJsland voor!
Wees maar blij dat je voldoende benzine had, en geen lek gereden;Wat gezonde pijn
is goed voor karaktervorming,Motor valt echt niet uit elkaar zolang machinist bepaalt.
Lekker blijven rijden en mooiste kant boven zien te houden!
 
Had in het verleden met originele vork en wiel,een lowbudget 10x11 buis
sleutel bij uiteraard ook 6kantig aan buitenkant is precies 14mm afhankelijk
van fabrikant(gedore 26R)
Multifunctioneel,licht en geen ruimte.
Gewoon handvast....wielzit volledig opgesloten en geborgd aan andere kant!

Thx, zoiets zoek ik inderdaad. Had ze ook zien liggen maar wist niet welke maat ik daarvoor nodig had. Ga ik binnenkort maar even ergens scoren. Inmiddels standaard 14mm sleutel gehaald en vanmiddag maar even voorband wisselen. Hopelijk blijft ie verticaal staan (geen middenbok).
 
Wees maar blij dat je voldoende benzine had, en geen lek gereden;Wat gezonde pijn
is goed voor karaktervorming,Motor valt echt niet uit elkaar zolang machinist bepaalt.
Lekker blijven rijden en mooiste kant boven zien te houden!

Vond vandaag wel dat het subframe met koplamp en dashboard wel erg los zat, waren toch beide bouten losgelopen.

En effe paniek omdat ik een brandlucht rook, zat heel de voorkant van het blok, uitlaatbochten en de radiateur onder de olie. Vuldop/peilstok was losgetrild. Was uiteindelijk niet veel uit maar het lijkt altijd heel wat als het in het rond spat natuurlijk. Gelukkig was de dop nog net niet verdwenen dus het was snel opgelost. Radiateur roest in ieder geval niet meer :+
 
ijsland ook maar op de TODO lijst gezet na al die mooie verhalen/foto's

Even wat anders heb de schuur opgeruimt en kwam nog wat spul van de tenere tegen:
Touratech handkappen (structureel ok - opties flink beschadigd)
Hoog spatbord (merk geen idee) (heeft wel wat krassen)
Sleepoog.

Kan ik hier iemand nog mee blij maken? foto's kan ik altijd even maken.

ook nog 2 voorpoten waarvan 1 krom andere ziet er nog goed uit.
 
met de snelheden die je in ijsland haalt/mag is benzine geen enkel probleem zolang je tankt voordat je het binnenland in gaat met de Tenere :P een jerrycan is zonde van het extra gewicht

Klopt, het langste stuk zonder pomp (tenzij je natuurlijk langer in het binnenland blijft rondhanger) is iets van 240 km langs de Sprengisandur. Voor de Tenere dus een makkie. Ik heb 1liter extra maar dat is vooral voor de brander omdat ik geen zin heb om steeds te zitten kloten om het uit de tank te krijgen. Kwam nog een Duitser tegen die zijn jerrycan kapot had gereden, het schroefdraad van de dop was eraf gescheurd en zijn tank zat al vol. Of hij het er bij mij in mocht gooien. Nou vooruit dan :+

full
 
Mooie foto! Hoe heb je die gemaakt? Ik dacht dat je in je eentje rijdt, dus zal wel niet makkelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Screenshot uit de beelden van de Gopro. Moet toch naar de overkant om te verkennen dus gelijk de gopro maar neergezet.
 
Vraagje voor de banden, waar over het algemeen de goedkoopste heidenau k60 te scoren zijn? Ik denk dat er al velen met deze banden rondrijden. Of waar jullie ze halen?
 
Ah die had ik ook al gezien, omdat ik juist mijn auto heb weggedaan en voortaan autoloos door het leven ga, ga ik voor de winter de wintervariant nemen. Vroeger kocht deed ik de banden gewoon bij de motorzaak wisselen maar tegenwoordig doe ik het algemene gewoon zelf. Fluitje van een cent uiteindelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan