Honda Sky blokje voor mobylettencross

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.114
6.005
wezemaal
Doe al een paar jaar mee met mobylettencrossen met een Honda Sky. Winnen zit er helaas niet in want ik ben geen crosser, maar de fun is er niet minder door *O*

mijn ultiem persoonlijk doel : blokje moet zo goed worden dat ik een klacht aan mijn been krijg dat het geen 50cc meer zou zijn :+

ben dus aan een nieuw blokske begonnen. grootste probleem met het blok : veel te kleine inlaat. op achtergrond het inlaatblok dat ik gefreesd heb met 4 readvalves.



nieuwe inlaat :



om genoeg plaats te hebben, moet het carter omhoog komen om een groter gat te maken. plaat van 10mm alu op gelast. ter compensatie ga ik een 8mm langere drijfstang van een MTX80 in de krukas steken. extra 2mm want plaat wordt nog gefreesd om timing van de cylinder goed te krijgen



pasvlak carterhelften weer gelijk frezen



gat voor read-valve blok frezen



blok ongeveer op zijn plaats



moet het helaas schuiner zetten dan gehoopt (onder het blok moet genoeg plaats overblijven voor de vario en riem)
 
Injectie hoeft niet heel veel te kosten

Speeduino

hoeft niet nee, maar nog letterlijk niemand is er in geslaagd om een injektie echt goed te krijgen onder alle omstandigheden (vooral deellast) op een 2-takt. Ook Suter is weer de mist ingegaan op Mann)
Ik kan toch al 't een en 't ander, maar dit is echt een brug te ver -O-
 
Laatst bewerkt:
7de geworden op 45? teams, komt zowat overeen met een podiumplaats voor teams zonder echte crosser. Wij wreed kontent dus 8-)
brommer ging als een trein, geen klap verkeerd en was zeker bij de betere, maar de concurrentie zit blijkbaar ook niet stil :N
 
winnen zal er nooit inzitten hoor. Wat echte crossers uitsteken met
kompleet standaard brommers houdt je niet voor mogelijk.
mijn snelste ronde bv was 1.23.660, de allersnelste was iets in de 1.17.xxx
als je die mannen hun vering vast last, gaan die geen seconde trager rond. rij-techniek is het aller belangrijkste ;)
 
tijd om weer eens in gang te schieten.

eindelijk eens tot bij m'n maat geraakt (woont nogal ver) om het langere drijfstangetje te monteren. Had hem al lang kunnen opsturen, maar wou erbij zijn om eens te zien hoe hij dat doet. is iets dat ikzelf nog nooit gedaan heb maar in de toekomst ook weer zelf wil gaan doen.

21erbc8.jpg


links een originele, rechts die met het langere drijfstangetje.
schroefdraad voor pomp afgedraaid.

ook ineens teflon bussen gedraaid ipv de lagers. carter zal nog ettelijke keren uiteen moeten, en zo gaat dat makkelijker, en kan de krukas toch draaien voor timings enzo te bepalen.

carterhelften moeten ook weer op maat gefreesd worden : moest de lassen sowieso gelijkfrezen met de pasvlakken en toen kwam aan het licht dat alles toch niet meer zo recht was als in het begin. ga dus van 1 helft nog wat meer af frezen en dan weer een plaat rink rond oplassen en daarna beide helften weer op maat frezen. om hiervoor niet steeds de krukas te moeten gebruiken met alle risico's (zoals vuil dat in de lagers zou kunnen komen) ook maar ineens een krukloosasje gedraaid (onderaan) :)
 
Laatst bewerkt:
gat voor oliepomp dicht gelast

dzh3m1.jpg


en aan de binnen kant :

313175j.jpg


3mm extra van 1 carterhelft gefreest, plaat van 6mm dik ruw in vorm uitgesneden, langere pasbussen gemaakt en allen gemonteerd met de "valse" krukas. met aangedraaide bouten draaide deze niet, wat ik ergens wel verwachte. meer als ik de bouten 3/4 toer los draaide, ging hij perfect rond :)
uitlijning krukas klopt dus nog, enkel plaat lassen en de pasvlakken op maat frezen.

v3h8on.jpg
 
Laatst bewerkt:
na alle laswerkzaamheden, waren de carterhelften niet meer 100% recht. trok ik de bouten aan ging de valse krukas meer heel moeizaam rond, bouten 3 kwart slag lossen en hij draaide wel vlot. de helften pasten dus niet mooi meer op mekaar.
stuk afgefreesd, plaat op gelast en beide gefreesd op de correcte dikte.
als ik nu de helften vast bout, draait de krukas wel nog steeds vlot.
 
cylinder aan carter matchen :

"spacer" matchen aan de cylinder :
w2dgkx.jpg


daarna aan het carter :
zugq6x.jpg


en omdat de spacer hier en daar ook nog wat aangepast moet worden aan het carter leg je hem daarna nog eens op de cylinder om deze correct te maken. en op het einde heb je een "spacer" om perfecte voetpakkingen op maat af te tekenen :)

dacht daarna eindelijk aan de cylinder te kunnen beginnen (tenminste alles opmeten), maar blijkbaar heeft de buitenkant van de drijfstang een grotere buitendiameter dan de originele, dus moest het carter nog uitgekotterd worden :
big end raakt het carter :
bdlgxt.jpg

kotteren :
vh4v4h.jpg

en nu raakt ze niet meer *O* :
2djt4s1.jpg
 
Goed om te lezen waar de concurrentie mee bezig is ;)

Wij doen zelf ook al enkele jaren mee met mopedwars op een wallaroo met roze (laatste jaar oranje ) crfkappen :) ik post vanavond wel eens een foto.

Vorig jaar reden wij voor het eerst vloeistofgekoeld maar ongeveer na een uur kookte hij over. Het blok voor dit jaar zou een stuk beter moeten zijn!

Een sky blijft de beste brommer maar dat vonden wij wat te gemakkelijk. Als je wat kan crossen rij je top10 met een standaard sky.

Ook wij kunnen btw voor geen halve meter crossen :p
 
Goed om te lezen waar de concurrentie mee bezig is ;)

Wij doen zelf ook al enkele jaren mee met mopedwars op een wallaroo met roze (laatste jaar oranje ) crfkappen :) ik post vanavond wel eens een foto.

Vorig jaar reden wij voor het eerst vloeistofgekoeld maar ongeveer na een uur kookte hij over. Het blok voor dit jaar zou een stuk beter moeten zijn!

Een sky blijft de beste brommer maar dat vonden wij wat te gemakkelijk. Als je wat kan crossen rij je top10 met een standaard sky.

Ook wij kunnen btw voor geen halve meter crossen :p

die CRV kappen doen en belletje rinkelen :)
Ben vanzelf op een Sky uitgekomen voordat ik wist dat het "de ideale" was. ik wou grote wielen en een staande cylinder (uitlaat naar onderen zoals Walaroo is veel te kwetsbaar naar mijn goesting) en overvloedig onderdelen beschikbaar. en toevallig heeft mijn zoon ooit 1 gehad en omver gereden geweest. toen een lot onderdelen opgekocht om hem op te knappen. brommer was al weer verkocht, maar die onderdelen lagen hier nog.

en echte crossers zouden in een apparte categorie moeten rijden -O- :+
 
Laatst bewerkt:
"speciaal blok" weer uitgesteld, want 16 september gaan we in Frankrijk de 10u van Laon rijden. en wou dit niet doen met een "experimenteel blok". daarom het ouwe getrouwe gebruikt, maar wel een kompleet nieuwe brommer gemaakt 8-)

full

full

full

full


enkele zaken die ik anders wou :
- vorige uitlaat was via een "scharnier-bol" aan de cylinder bevestigd om de bewegingen van het blok op te vangen, maar echt goed voor de flow kon dat niet zijn. nu hangt heel de uitlaat aan het blok
- dummy tank, om met de knieen druk te kunnen zetten. is een grote verbetering. daaronder zit nu ook de batterij : gewicht naar voor gebracht voor druk op het voorwiel
- grote luchtfilterkast met "propere aanzuiging" van lucht achter de dummy tank
- geen originele plastiek meer : alles is nu direct bereikbaar. alle electriciteit zit eenvoudig in het alu kontje onder het zadel

en vermits er ook nog een deel 's nachts gereden moet worden, moest er ook verlichting op komen.
ben benieuwd naar de "franse concurrentie", net zoals in nederland zijn 50cc races veel populairder dan in de rest van de wereld.
 
En wat zijn de plannen voor dit jaar? :)

morgen racen, in oktober ook.

voor het blokje ben ik toe aan de cylinders, maar ik dacht : laat ik eerst een excelletje maken om time-area's correct te berekenen. en toen dacht ik : laat ik ook ineens de flow-richtingen van de poorten en de kolom toevoegen. en de kop en uitlaat, en ... is een heel project op zich geworden en wil eerst dat af hebben voor ik aan de cylinder zelf begin. Momenteel enkel nog de benodigde time-area's proberen te linken aan toerental en BMEP, maar helaas is dit black-matter waar weinig over te vinden is.
 
reeds 3 kaders scheef gesprongen door crap vering '( en onze crap springtechniek :')

probleem met de vering : sowieso al weinig veerweg, en ofwel kies je een heel sterke veer die de sprongen kan opvangen, maar dan heb je niks van vering voor gewone oneffenheden, ofwel omgekeerd maar als je dan ook maar een beetje slecht neer komt geeft dat behoorlijke droge slagen op het frame, en vermits die enkel aan de linkerkant komen, buigt e frame daardoor.

doelstelling is dus : vering die frame gelijkmatig belast om het plooien van het frame te voorkomen, en progressieve vering. vermits de cylinder centraal "een beetje" in de weg zit voor en soort van monovering, is het dubbele vering geworden.

men neme een schokdemper met een zachtere veer en 1 met een hardere veer en zet ze in serie. de harde doet niets op gewone oneffenheden, de zachte slaat kompleet dicht bij grote krachten en de harde neemt het vandoor over.
hoe zet je ze in serie als er aan iedere kant 1 zit ?

zo 8-) :


dub%20prog%202.JPG


dub%20prog%201.JPG


heeft +/- een maand tijd in beslag genomen om alles uit te dokteren en de beste montage plaatsen te vinden, maar ik denk dat ik er ben, binnenkort maar eens naar een cross parcours gaan testen.
eerst aan de rechterkant ook een brug gemaakt tussen carter en wielas.
de blauwe is de harde, de afgedraaide gele de zachte. ze zijn via 2 armen met mekaar verbonden dmw de as die draait in lagers. in het begin doet de blauwe niets en vangt de gele alles op. maar de blauwe doet de arm wel verdraaien (op de onderste foto met de klok mee) waardoor de gele eigenlijk langs beide kanten wordt ingedrukt. met die indrukking langs de bovenkant kan je spelen door de lengte van de armen te regelen : graden verdraaiing tov afgelegde weg om de omtrek dan de straal. maak je bv de blauwe arm langer zal de as minder graden verdraaien en de indrukking van de gele kleiner zijn en dus zachter bij eenzelfde veerweg. zelfde als je de gele korter maakt : voor eenzelfde verdraaing van de as zal de arm minder afstand af leggen.
Eens de gele kompleet ingeveerd gebeurt alles in omgekeerde weg : de blauwe gaat beginnen inveren, maar doordat de gele op zijn eind zit gaat hij de as nu omgekeerd doen verdraaien, waardoor ook de blauwe langs boven ingedrukt wordt.

Heb voor beide 2 verschillende veren om mee te spelen. zoals hij nu is heb ik zelfs negatieve veerweg en een totale veerweg van het wiel van +/- 13.5-14cm (hangt af van de armen , een minder gewenst effect van met hun lengtes te spelen is dat tegelijk je ook de veerweg regelt, maar dat valt mee).
een originele sky heeft geen 10cm veerweg.
 
Laatst bewerkt:
verder werken aan het blokje staat nog steeds ergens onderaan het lijstje vermits het huidige goed werk levert :

Laon2.jpg


net terug van de 10uren in Laon (Frankrijk) en zowaar onze categorie (dubbele vario's) gewonnen *O* 8-)*O*

resultaat van de vering is maar half-en-half : het systeem heeft het overleefd, maar het harde deel deed zijn werk niet. Waarom moet ik nog uitzoeken. te hard ? overgang te groot ????
 
Terug
Bovenaan Onderaan