BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Vanmorgen wilde de RS niet starten... 6 weken terug ook niet toen ik haar bij VH ophaalde nadat ze een 20k beurt had gehad... Toen is er een hagelnieuwe accu in gelepeld. En die was zomaar spontaan plat... na een paar dagen niet te zijn bereden. Het vertrouwen in mijn RooS heeft een beste knauw gekregen... Bovenop het QuickShift probleem is er kennelijk elektrisch ook iets loos.
Enfin, ons geplande B&B toertje met 3 motoren werd dus een toertje met 2 motoren. Praatje/plaatje volgt.
Donderdag RS inleveren bij VH (als....ze dan starten wil, heb haar vanochtend meteen aan de Optimate gehangen). Wellicht ruilen we RooS in voor een wat jonger exemplaar..
 
Vanmorgen wilde de RS niet starten... 6 weken terug ook niet toen ik haar bij VH ophaalde nadat ze een 20k beurt had gehad... Toen is er een hagelnieuwe accu in gelepeld. En die was zomaar spontaan plat... na een paar dagen niet te zijn bereden. Het vertrouwen in mijn RooS heeft een beste knauw gekregen... Bovenop het QuickShift probleem is er kennelijk elektrisch ook iets loos.
Enfin, ons geplande B&B toertje met 3 motoren werd dus een toertje met 2 motoren. Praatje/plaatje volgt.
Donderdag RS inleveren bij VH (als....ze dan starten wil, heb haar vanochtend meteen aan de Optimate gehangen). Wellicht ruilen we RooS in voor een wat jonger exemplaar..

Zo snel een accu plat is niet best.
Maar daar is de premium garantie van de heren uit Duitsland toch voor? Om dit soort ongenodigde kosten te voorkomen?
 
Dat klopt Mark, maar ik voel weinig voor herhaling van de ergernis. Scenario waar ik voor vrees: meerdere keren komend jaar naar VH om "het lek/lekken" boven te krijgen. Om dan vlak na dat jaar weer tegen gedonder aan te gaan lopen.

Wat ik ook kan overwegen: morgen motor inleveren en ze mededelen dat ik uiterlijk over een maand een probleem vrije RS kom halen. Mocht ze dan weer muiten, dan onmiddelijk inruilen.

Enfin, ik denk er nog ff over na...
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt Mark, maar ik voel weinig voor herhaling van de ergernis. Scenario waar ik voor vrees: meerdere keren komend jaar naar VH om "het lek/lekken" boven te krijgen. Om dan vlak na dat jaar weer tegen gedonder aan te gaan lopen.

Wat ik ook kan overwegen: morgen motor inleveren en ze mededelen dat ik uiterlijk over een maand een probleem vrije RS kom halen. Mocht ze dan weer muiten, dan onmiddelijk inruilen.

Enfin, ik denk er nog ff over na...

Hoezo inruilen??? Je bent blij met Roos, toch? Alleen Roos zit een beetje in de lappenmand. Dokter VH moet Roos oplappen zodat zij als jonge godin weer verder kan zonder oude vrouwenkwaaltjes. Inruilen gaat je altijd geld kosten.
 
Hoezo inruilen??? Je bent blij met Roos, toch? Alleen Roos zit een beetje in de lappenmand. Dokter VH moet Roos oplappen zodat zij als jonge godin weer verder kan zonder oude vrouwenkwaaltjes. Inruilen gaat je altijd geld kosten.

Ik ben vooral blij met het concept "RS". Sterker: straal verliefd op het concept. Maar het gedoe vanaf dag 1 met de Quick Shift vond ik al niet zo lekker (waarom doet ie dit? Zit er mechanisch niet iets gewoon mis in de schakelbak? Wat als dat pas echt goed mis gaat als de garantie verlopen is?). Maar dat ze niet wilde starten na 3 dagen stilstand binnen 6 weken (waarbij de vorige keer dit direct na een onderhoudsbeurt was...) baart me ook zorgen. Er zit iets op de CAN bus stroom te vreten, maar wat? En waarom niet consequent? Regelmatig laat ik RooS een nachtje of 2, 3 bivakkeren op Schiphol. Vinnik het wel lekker als ze starten wil als ik richting huis kan....

Inruil wordt je financieel nooit wijzer van, klopt. Het "geluk" wil dat Karin inmiddels het concept "RS" erg weet te waarderen, ergo, de ST kan in een RS een goede opvolger krijgen. Dus ipv onze bankrekening nog verder te plunderen (afgelopen mei nog een Kuga gekocht, weet u nog?) kunnen we het vlootbestand gaan saneren. Denk dat dit redelijk "met gesloten beurs" moet kunnen.

Wordt vervolgd....
 
Of elektrische probleem laten fixen, en net als met de eerste series ABS de Quick Shirt eruit laten slopen en een redelijke compensatie ontvangen......
 
Hallo allemaal. Ik ben Willem uit de regio Den Bosch. Ik lees sinds een tijdje op motor-forum.nl en kwam dit onderwerp tegen - erg interessant. Tot nu toe heb ik nog niet gereageerd, maar nu heb ik een vraag... alvast sorry voor de uitgebreidde post....

Ik ben het mezelf moeilijk aan het maken, want.... Ik wil een R 1200 ST !!

Momenteel rijd ik sinds twee jaar een R 1150RS. Daarvoor een aantal K RS modellen.... K 100RS, K 1100RS en K 1200RS. Die laatste vond ik niet fijn rijden: heel erg zwaar, vooral op lagere snelheid, bijvoorbeeld met vrouwlief en koffers in de bergen. En sowieso lastig door de bocht te krijgen, door het hoge zwaartepunt (enorme tank) en het kleine stuurtje.
De K 1200RS heb ik verkocht en toen heb ik na enig nadenken en proefrijden op een R van een vriend besloten om zelf ook een Boxer aan te schaffen.

Dat werd dus de R 1150RS. En eigenlijk valt die tegen. Ja, hij stuurt makkelijk, is veel minder zwaar dan de K 1200 RS, gaat makkelijker door de bochten... maar hij mist ook wel behoorlijk wat vermogen, vind ik... Dus de afgelopen maanden ben ik me aan het oriënteren op een andere.

Ik heb wat proefritjes gedaan:

K 1200 S....
Om weer eens te voelen hoe zo'n K ook alweer rijdt...
Snelle motor, veel meer vermogen dan ik nodig heb. M'n vrouw gaat daar zeker niet achterop zitten, en ook weer het gevoel van lastig op lage snelheden.

R 1200 RS...
Hele mooie motor.... maar nog veel te duur voor mij. Ik kan en wil nu geen €16.000 ofzo uitgeven voor iets wat goed beschouwd een hobby is...

R 1200 ST...
Al een tijdje heb ik aan de ST lopen denken. Destijds gepositioneerd als opvolger van de RS. Meer vermogen, 110 PK. Minder dan de 130PK van de K 1200RS en de 125 PK van de R 1200RS, maar duidelijk meer dan de 95 PK van de R 1150RS. En eerlijk gezegd, ik vind hem wel mooi !! Ja, een duidelijke voorkant... maar daarmee wel een unieke motor. GS-en en RT-s rijden er tenslotte al genoeg !!

Dus ik heb nu wat proefritjes gedaan op een ST... Wat een fijne motor is dat zeg !! Hij rijd echt heel lekker. Goed door de bocht, ook als je sportief schuin wil. Prima op lagere snelheden. Goed door de bocht. En voldoende vermogen. Ja, een R 1200 RS heeft nog meer, maar zoals gezegd vind ik die nog veel te duur.

Dus nu ben ik aan het zoeken naar een ST. En dat valt niet mee. Inmiddels heb ik begrepen dat er maar ongeveer 250 van zijn verkocht in Nederland...

Het liefst zou ik een model willen vinden uit 2007 met ABS, ESA en ASC, maar in ieder geval een model van na augustus 2006 omdat ze vanaf dat moment zijn geleverd met het nieuwere type ABS (zonder servo). En ik heb in Nederland nog niet één model uit 2007 gevonden. Wel modellen uit 2005 en 2006, maar vaak met hogere kilometerstanden, en dus met dat oudere servo-ondersteunde ABS systeem dat zo storingsgevoelig is.

Ik ben ook aan het praten met BMW -dealers, om te vragen of ze wel eens ooit een ST tegenkomen, en of ze me dan een seintje willen geven. En uiteraard zoek ik me suf op allerlei motoroccasion-websites....

Eerlijk gezegd overweeg ik om dan maar een 2007 model uit Deutschland aan te schaffen, niet van een particulier maar van een BMW-dealer of in ieder geval een motorbedrijf, zodat ik garantie heb: in Duitsland zijn handelaren verplicht om op alle gebruikte motoren tenminste een jaar garantie te geven. Ik woon in Den Bosch, dus de grens bij Nijmegen, Venlo of Doetinchem is niet eens zo ver weg.

Misschien maak ik me te druk over dat oudere ABS-systeem, maar je leest wel heel veel over problemen daarmee (bijvoorbeeld op het bmwrt forum), dus ik zou toch echt het liefst een type vanaf 08-2006 hebben....

En misschien focus ik me wel onterecht op zaken als ESA en ASC... maar het lijkt me wel handig als dit soort zaken op de motor zitten...

Mag ik een paar vragen stellen aan de R1200ST-rijders opp dit forum (anderen mogen uiteraard ook reageren):

- Hoeveel kilometers hebben jullie nu op de teller staan? Ik twijfel aan de maximale kilometerstand bij aanschaf van een gebruikt exemplaar. Er wordt het een en ander aangeboden met km-standen in de 70.000 reeks; voor mijn gevoel is dat veel maar misschen vergis ik me daarin. Mijn huidige R1150RS heeft tenslotte ook al 60.000 gereden...

- Hebben jullie een fiets met de tweede generatie iABS (dus productie vanaf augustus 2006)? Of met het type daarvoor? Hoe bevalt dat?

- Hebben jullie ESA en/of ASC? Hoe bevalt dat?

Nogmaals sorry voor de uitgebreidde post... Maar Ik hoor graag jullie tips en ervaringen!

Dankjewel.

Groeten, Willem
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem. Mijn ST is van 2006 en heeft nu 97k km gemaakt. Vind ook net als jij wel fijn dat je 'm niet zo vaak ziet.
Denk zelf dat 70k juist weinig is bij dit soort motoren van deze leeftijd, maar ook sterk afhankelijk waar je hem voor gebruikt. ESA en ASC heeft mijn motor niet, en ik mis ze ook niet. Af en toe maakt het achterwiel een klein stapje zijwaarts bij het afremmen op de motor, maar dat went.
Welk ABS ik heb weet ik niet, wel dat het een integraal remsysteem is (met een hoorbare, beetje irritante, pomp), maar dat hebben ze volgens mij allemaal.

Succes met je toekomstige ST!
 
In ieder geval een uitstekende keuze Willem! Maar inderdaad worden ST's van bouwjaar 2007 in nederland maar heel beperkt aangeboden. In Dld kom je er meer tegen. Ik sluit me aan bij de reactie van Bolrob. Ik heb 2 ST's in de vloot, één zomerfiets waar ook Noortje wel op rijdt en een winterfiets. Beiden van dezelfde bouwmaand en met dezelfde uitrusting. De iABS werkt prima, bij mijn Grijze nog de oorspronkelijke unit, de Blauwe heeft een gereviseerde. Ondanks dat de Blauwe (zomer) minder ervaring heeft (ca.48k km) rijd de Grijze (winter) lekkerder, ondanks haar 114k km's. Zij vraagt tussen de beurten door ook geen extra olie, terwijl de Blauwe wel een extra scheutje wil tussen de beurten door. De 24e hebben we een RS rit gepland (dit draadje) dus : kom meerijden en tref daar een paar ervaringsdeskundigen...!
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel BolRob en Thijs.

Wat die ABS betreft; ik heb begrepen dat BMW alle motorfietsen vanaf PRODUCTIEDATUM 08/2006 heeft uitgerust met het nieuwere type iABS zonder servopomp. Ik heb gebeld met de BMW Motorrad Klantenservice en zij bevestigen dit. De twee types zijn - zo heb ik begrepen - eenvoudig uit elkaar te houden:

- Bij het 1e type iABS hoor je de servopomp als je de remmen indrukt (een hoog gierend geluid), en de ABS ring in het voorwiel heeft langwerpige gaten
foto: http://www.gerritspeek.nl/motor/fotos/abs-ring_voor-2006.jpg

- Bij het 2e type iABS vanaf 08/2006 heeft de ABS ring in het voorwiel geen langwerpige gaten maar meer vierkant, en uiteraard hoor je ook geen servopomp meer bij inkijken van de remmen, want die servo pomp is er niet meer.
foto: http://www.gerritspeek.nl/motor/fotos/abs-ring_na-2006.jpg

Ik zou dus veel liever een R1200ST hebben met het latere type: het eerdere type is erg gevoelig en reviseren of vervangen ervan schiet erg duur te zijn Dus als ik de keus heb....

Die opmerkingen van jullie over km-staden zet me wel aan het denken. Ik heb nu op m'n R1150RS ook al 60.000km staan en als ik hem zou houden, dan komen daar jaarlijks zo'n 4 a 5.000km bovenop. Dus er zou geen reden zijn om een motor met 70.000km af te wijzen op km-stand...

In Duitsland zie ik een mooie (vind ik) staan op mobile.de.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...chNetGrossPrice&sset=1504790859&ssid=20586651

Tja.... ik denk dat ik maar eens ga mailen met die dealer.... München is een beetje te ver weg om spontaan ff langs te rijden...

Groet,
Willem
full
 
Laatst bewerkt:
Die opmerkingen van jullie over km-staden zet me wel aan het denken. Ik heb nu op m'n R1150RS ook al 60.000km staan en als ik hem zou houden, dan komen daar jaarlijks zo'n 4 a 5.000km bovenop. Dus er zou geen reden zijn om een motor met 70.000km af te wijzen op km-stand...
Groet,
Willem


Willem, ik zou mij geheel geen zorgen maken bij 70k km; ik kan me een verslag herinneren van een R1100 met een km stand van 280k km.

Ik heb zelf een R1100RS gereden met een km stand van 140k km en het "olieverbruik" was ongeveer 1 l op 12000 km. En dit is voor een luchtgekoelde motor een "als nieuw" olieverbruik. In het algemeen hebben luchtgekoelde motoren en motoren met grotere boring iets meer olieverbruik dan watergekoelde motoren.

Bij hoge km standen zou je wel rekening moeten houden met slijtage van bvb de koppeling, maar is sterk afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur. Die van mij had met 140k km nog geen nieuwe koppeling gekregen, maar er zijn bij die bij zeg 50k km aan een nieuwe koppeling(plaat) toe.

Roelof.
 
Tjemig.... Uitgerekend vandaag een discussie over de aanschaf van een ST.... Nou Willem, heb ik dus een apart verhaal..

Bij het begin begonnen: Vrienden van ons waren onlangs 20 jaar In Den Echt Verbonden. Wij ons suf gepiekerd wat te geven. Al enige tijd lag het in de planning met zijn 4-tjes een motor tochtje te doen, dus als warm draaiertje stelde ik Karin voor om een nachtje B&B te doen. De motor van onze vriend (een K100RT, u kent deze man wellicht van het RS forum deel 3 (of zo) toen hij het blok van zijn K75RT op de snelweg vast wist te rijden...en op zoek ging naar een waardige vervangeRT) ligt al enige tijd in een lappen mand, dus ik had bedacht dat hij dan met zijn wederhelft op de RT kon gaan rijden en ik op de RS en Karin op de ST....

Bronst excursie geboekt bij Park Hoge Veluwe. Check
Toegangskaarten gekocht en geprint voor Park Hoge Veluwe. Check
Navigator IV geladen met route. Check
Navigator VI geladen met route. Check
Tas voor RS ingepakt. Check (helmen bij tussen stoppies in de zij koffer van de RS, kon Karin met alleen topkoffer rijden met de ST, vindt ze fijner).
Sena setjes geladen. Check
Tas klaar gezet voor de spullen van de gasten. Check

Gasten komen prachtig op tijd. Bakkie koffie. Beetje bij beppen. In BaseCamp start tijd 11:04 gezet en, geloof het of niet, om 11:03 wil ik leven in de RS blazen.... Maar.... Helaas.... Geen sjoeguh....

Wacht eens, 6 weken terug toen ik RooS haalde van het ondergaan van haar 25.000 km beurt (ja, een raar getal, maar ik kocht haar met 14.900 km, dus 10k km verder moest er dus een beurt en met 26.000 was ik daar dus ietsiepietsie al overheen) toen wilde ze ook al nie starten nie... Hmmmm.... Daar werd ik dus niet zo blij van. Want nu lijkt het dat er naast iets onduidelijks in de bak (want waarom zou die anders bij terug schakelen van 3 naar 2 via de Quick Shift zomaar in de Neutraal schieten en, sinds recentelijk, bij het opschakelen via de Quick Shift ook soms bij de gang van 1 naar 2? In ieder geval niet omdat de QS unit zelf niet deugt, inmiddels ligt nummer 3 in de fiets... De instelling van het versnellingspookje gaat het probleem ook niet verhelpen ben ik bang... Enfin... Er ligt daar een uitdaging zeg maar) er ook iets onduidelijks in de elektra te zijn. Want RooS bleef zo dood als een pier als ik op de "ON" knop drukte.

Mijn wederhelft heb ik toen heeeeeel lief aan moeten kijken en haar gevraagd of ze er mee kon leven om 2 dagen niet zelf te rijden, maar achter op te gaan zitten. Dat was akkoord. Dus hup, grote tas RS overgepakt in 2 zijkoffer tassen ST, RS naar binnen gedrukt en op de druppel lader gezet in de hoop dat ze dan in ieder geval donderdag middag wilde gaan starten want toen had ik een afspraak met Van Harten staan dat ik de RS voor Trouble Shooting omtrent dat QS gebeuren zou gaan inleveren.

Praatje/Plaatje van een alleraardigste 2 dagen volgen na dit verhaal...

Man man man, wat had ik de balen. En anders mijn echtgenote wel. Gepeins en gepieker. Opties en scenario's overwogen. Zoals bijvoorbeeld RS inleveren met de mededeling haar wel weer te komen halen als ze het lek (nou ja, sinds dinsdag, "Lekken") boven hebben....
Of inleveren van deze RooS en de opvolgster van RooS (een zwart/grijze, een kleur combi die Thijs67 wel aanspreekt) mee nemen met een vriendelijke korting als compensatie voor de bij tijd en wijle slechte nachtrust de afgelopen maanden.

Of ... inleveren de Wit Blauwe RooS EN de Blauw Zilveren ST om dan de hagel nieuwe Wit Rood Grijze RS, modelletje 2017 dus met nieuwe versie versnellingsbak, ABS Pro (die overigens ook al in de Wit Blauwe was gepompt) en dynamic brake light en kekke motor spoilertjes.... Door sommigen verguisd... maar ik heb ze al die tijd stiekem wel heel gaaf gevonden. Dus dan hebben we het over deze fiets:
full


Enfin, wij dus naar Van Harten. Komt er een voorstel waarbij die hagelnieuwe ingeruild wordt en dan is er eigenlijk financieel wel ruimte om de ST aan te houden. Maar er komt ook een heel net bod voor de ST (ik had n.l. dinsdag ochtend Roel al gebeld met de vraag een aantal scenariootjes voor me door te rekenen). Tja, de ST is toch echt Karin haar fiets, dus die knoop ging ik niet voor haar doorhakken. Maar de RS bevalt Karin ook. En geld is toch geld. Of ik het dan echt geen probleem vond om met ritjes samen met de RT te gaan. Nou nee, dat vindt ik geen probleem. Mijn vraag was dan weer, of zij het dan geen probleem vond dat ik die nieuwe RS minimaal net zo veel zou gaan rijden als de Wit Blauwe Met Quick Shift En Elektra Kuren. Nou, nee dat was dan ook geen probleem. Dus....

full

Voor . . . .

en

full

Na . . . de onderhandelingen.

Dus, Willem, om even op jouw verhaal terug te komen, de ST heeft Karin heel veel plezier en vertrouwen in het motor rijden gegeven. De ECO pomp heeft al die tijd keurig haar werk gedaan. Nadeel: het kan stuk en dan kost dat veel geld om te fixen, Voordeel: het remt als een malle.

De ST die vanaf volgende week vrijdag, 11:00 te bewonderen valt bij Van Harten is voorzien van een Super Bike stuurtje wat de zithouding lekker recht op maakt, een valbeugeltje, een setje koffers in fraaie kleurstelling en een BMW Navigator IV (toen we toch zo lekker aan het onderhandelen waren, meteen maar een inruil van navigatie units bedongen, dat werkt wel zo lekker, allebei eenzelfde kaart bijvoorbeeld, de IV werkt met NT, de VI met NTU en ik kan u uit ervaring vertellen dat dit voor vreemde effecten kan zorgen als je samen een toertje doet).

Als je je zinnen hebt gezet op een ST met ESA en ASC, dan moet je denk ik toch langer geduld hebben of over de grens gaan kijken.... Ik heb ook met heel veel plezier op de ST gereden. Omdat ik de auto heb ingeleverd en met de RT woon/werk doe, is mij de belachelijke luxe destijds gegund voor een "fun fiets" voor erbij en stonden er bij ons dus 3 motoren in de garage. Erg leuke RS/ST ritjes gehad, maar een beetje erg luxe voor die 12 tot 20 keer in het jaar dat Karin en ik samen een stukje toeren. Dus vandaar dat Karin zelf(!) na lang wikken en wegen en advies vragen aan een goede vriend en ook aan haar vader, de knoop heeft doorgehakt.

Arm kind moet vrijdag werken dus de allerlaatste rit ST, die eer valt mij dus te beurt.. Per ongeluk dan ook de allereerste rit RS...
 
Laatst bewerkt:
Of elektrische probleem laten fixen, en net als met de eerste series ABS de Quick Shirt eruit laten slopen en een redelijke compensatie ontvangen......

Zonder Quick Shift is de lol van de fiets voor mij echt een stuk minder. Anders gezegd, dan is de meerwaarde ten opzichte van de ST die ook al in de garage stond alleen nog de Cruise Control en het beetje meer koppel en PeeKaa's (nou ja, vooruit, ook de kekke Boord Kompjoetur en de Dynamic ESA en ABS Pro en ASC dan).

Daar komt bij.... een dikke week geleden is Quick Shift unit nummer 3 op mijn fiets geplaatst. Probleem nie verholpen nie.... Wie zegt mij dat mijn bak probleemloos blijft als die Quick Shift er af wordt gehaald, want iets zegt mij dat de kans dat er op mijn motor 3 Quick Shift units waren geplaatst die alle 3 voor eenzelfde gekke euvel zorgde dat Gerwin bijvoorbeeld nooit heeft mee gemaakt en nog een paar andere RS rijders hier ook niet? Bovendien schat ik zomaar in dat er een reden is dat de RS-en vanaf 2017 voorzien worden van een andere bak en dat bij bak reparaties de instructies zijn de nieuwe te plaatsen (inclusief een nieuwe start motor omdat de nieuwe bak iets "langer" is dan de oude...). De oude versie is ook niet meer te bestellen bij Hernn BMW..

Zelf denk ik dat er in die bak van mijn Blauw Witte Liefde iets niet goed zit. En dat krijg ik dan ongetwijfeld een jaar of 2 na het verlopen van de garantie plotsklaps op mijn bordje...

Ik heb het Karin wel voorgelegd, fiets inleveren en pas weer ophalen als ze langer dan 5 dagen zonder druppellader kan (ja, langer dan 2 weken zet ik haar echt wel op de druppellader hoor, maar ik ga met RooS wel eens naar het werk en ben dan wel eens een paar nachtjes van huis en de parkeerplek op Schiphol heeft geen stroom voor mijn Optimate), maar ook bij Karin is het vertrouwen in de RS weg. En ook zij vindt dat QS gebeuren een grappige goodie maar kon daar dan weer niet echt mee lachen toen richting een rotonde niet de 2 maar de Neutraal gepresenteerd werd...

Zelf was ik ook erg sceptisch over de meerwaarde van de QS. Maar nu ik er een jaar mee heb mogen spelen vindt ik het op de RS absoluut van grote meerwaarde. Zo soepel als dat ding door de versnellingen jaagt gaat mij never nooit niet lukken niet. En al helemaal niet in dat tempo.

Dus ja, ons laat hier in huis wel een traantje, per slot van rekening verlaten 2 blauwe fietsen het pand. Maar . . . al met al . . . is de stemming toch . . . *O* *O*

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten tot het volgende week vrijdag 10:40 is....
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal, Jeroen!

Tja, zo'n R1200RS IS mooi. En rijdt lekker; ik heb een paar weken geleden 3 dagen rond gereden op een daar gehuurde R1200RS, in Sauerland 😀

Maarre, om het in jouw woorden te zeggen; dat kan ik nie betalen. Ie 😩

En dus op zoek naar eren ST - ook heel mooi vind ik, en rijdt super op de diverse proefritten die ik heb gemaakt.

Just out of curiosity, hoeveel km's heeft die ST gelopen die je hebt ingeruild?

Willem
 
Enfin, wij dus, ietwat verlaat, op pad. Gelukkig zat het verkeer mee en rolde wij niet al te gek veel later dan gepland bij de lunch locatie op de Parking
i-c8D4LBs-M.jpg


U ziet, daar had met gemak nog wel een RS bij gepast... Maar goed....

Dan rijdt uw verslaggever dus een ritje voor . . . gaat het dorpje Lage Vuursche dus eens uit . . . en waar plant hij dan de lunch??

i-qBC9ktS-M.jpg


Rare jongens, die Pannekoeken dorp bewoners..

Na de lunch ging het richting Park Hoge Veluwe. Motoren mochten (Gratis) naast de loge geparkeerd, ons ging het park verder in per Witte Fiets.
i-CwXZ8RC-XL.jpg

Handig voor het opbergen van je jas, zo'n kinderzitje.

Onderweg wat reuring langs het pad. Er zal hier vast wel iets te zien zijn. En warempel:

i-FKkXjw3-M.jpg

Een brutaal vosje dat onder de aandacht van tig toeristen een veldmuisje wist te vangen en te verschalken. Telelens dus niet voor Jan Met De Korte Achternaam meegenomen.

Op naar de Bronst Excursie. Na het zien van een informatieve film ging het in Ganzen Pas naar een Wild Observatie Hut
i-dx7Bzqp-M.jpg


De Bronst Tijd begint. Oftewel, de jaarlijks terugkerende Puber Tijd van de Heren Herten. Wij maken dat als mens 1 maal in ons leven mee, die arme herten als ze een beetje gezond eten, zo'n keer of 15, 16....
En dat duurt dan weken...
En dan wordt je ook nog eens bekeken...
i-Tv89Zhw-M.jpg


Zie je dan wel wat? Jazeker:
i-M5j6qBc-M.jpg


En daar was dan zo'n Hitsig Heerschap:
i-hd9WBnz-M.jpg


Maar dit is pas het begin van de Bronst Tijd. Dus het voorspel. En dat bestaat uit een beetje interessant doen bij de meisjes... En concurrenten uit de buurt houden. Beetje Burlen.. En dat is het dan wel zo'n beetje. En daar is dat ventje dan zo druk mee dat ie zichzelf geen eten gunt. Want dat moet je herkauwen. En daarvoor moet je gaan liggen. En dan komen de andere mannetjes die niet hebben gevreten de dames voor je neus weg kapen. Weg kans om je genen pakket te verspreiden. Zo vallen ze in deze periode, vlak voor Koning Winter, zomaar 40 kilo af...

Ook zo iets mafs: na dat geknok wordt er dus gepaard. Is dat gekke zware gewei (zo maar 4, 5 kilo per kant) niet zo hard nodig. Werpen ze het dus maar af. Om dan vervolgens weer een hele nieuwe te laten aangroeien...
i-32xMz9M-XL.jpg


De vorm is dan elke keer min of meer hetzelfde. Het verhaaltje dat je aan het aantal zij takken kan tellen hoe oud het hert is, dat is een broodje Aap verhaal, zo wist gids Douwe ons dat te vertellen.

Enfin, zo'n Bronst Excursie duurt dus tot 19:30. En dan moet je nog het park uit fietsen. Dus voordat je eens op de motor zit.... passeer je dus flink wat restaurants die zich niet geroepen voelen om na 20:15 nog een warme prak te serveren. Gelukkig streek de bediening van De Vossenberg te Vierhouten met hun hand over hun hart. Gaaf dat ze voor de parkeerplek van onze motor fietsen voor een dakje tegen de regen hadden gezorgd. We zaten nog geen minuut, of het kwam met bakken uit de hemel..
i-B8F3TfD-M.jpg


Na een heerlijke maaltijd (de Houthakker snitzel kan ik u van ganser harte aanbevelen!) richting de B&B, nog wat na gebabbeld en vervolgens te kooi, uw verslaggever heeft n.l. wel een griepje onder de leden...

De volgende ochtend genoten van een magnifiek ontbijt.
i-nhJf8j4-M.jpg


De B&B wordt gerund door de vrouw van een vriend van mijn lagere school tijd. Die kende mij en liet zijn echtgenote mij ook typeren met dit schouwspel:
i-bs5DWpS-M.jpg


Juist, een Blij Ei... En dat ben ik. Top gekookt trouwens! Niet te hard en niet te zacht.

Daarna deden we voor het wegrijden nog een wandeling door de indrukwekkende tuin die bij deze B&B, Viva la Veluwe, zit. In die tuin diverse wild en vogel observatie mogelijkheden geplaatst:
i-Gr35PTw-M.jpg


Daarna ging het naar Ereveld Loenen. Wij waren n.l. nog nooit naar zo'n Ereveld geweest. Erg indrukwekkend. Nu is dat veld in Loenen zo aangelegd dat de hoeveelheid oorlogslachtoffers niet "over je heen" valt zoals je dat op een veld hebt waar een massa witte kruizen staan. De slachtoffers liggen meanderend door het bos met elk een platte steen.
i-B46SFt4-M.jpg


Evengoed liggen er heel veel mensen. Sommige zijn voorzien van een bordje met in het kort hun levensverhaal. En zo lees je al wandelend het script voor diverse oorlogsfilms. Met het verschil dat deze verhalen allemaal echt gebeurd zijn en het echte mensen zijn die het met hun dood moesten bekopen, geen acteurs...

i-j8B9DJH-M.jpg

Iets zegt met dat op 17 februari 1945 deze meneer toch echt wel aanleiding was tot het verdriet van meerdere geliefden.

Buienradar geraadpleegd, tijd om op huis aan te gaan. Helemaal droog hielden we het niet, maar tegen de tijd dat we de oprit weer opreden waren de broeken al weer opgedroogd. Ondanks de "Valse Start" (nou ja, "Geen Start"....), toch een paar hele fijne dagen. En ik heb begrepen van onze vrienden dat er een traditie geboren is.

Overigens was het advies van Dennis (die dus mijn RT had geleend) om de vloot te verkleinen en van 3 naar 2 motoren te gaan.... Dat betekent wel dat hij de volgende keer weer op zijn eigen K100RT moet gaan rijden. Of hij huurt dan een RT in uit de Boxer Generatie. Hij was wel goed te spreken over het Boxer Concept...
 
Mooi verhaal, Jeroen!

Tja, zo'n R1200RS IS mooi. En rijdt lekker; ik heb een paar weken geleden 3 dagen rond gereden op een daar gehuurde R1200RS, in Sauerland 😀

Maarre, om het in jouw woorden te zeggen; dat kan ik nie betalen. Ie 😩

En dus op zoek naar eren ST - ook heel mooi vind ik, en rijdt super op de diverse proefritten die ik heb gemaakt.

Just out of curiosity, hoeveel km's heeft die ST gelopen die je hebt ingeruild?

Willem

Net geen 59.000 km. Er zitten Michelin PR 4 bandjes onder die nu ongeveer 8k onder zich hebben doorgerold.

De ST is echt een wereld fiets! Qua rijplezier schurkt ie heeeeeel dicht tegen het plezier aan dat de RS geeft. Door de ietwat kortere wielbasis is de RS een fractie makkelijker te manoeuvreren dan de ST (vooral bij het terug in de garage duwen scheelt dat 1 keer steken). Maar oh oh oh, wat vindt ik het rijden op die ST een feestje. En dan is het rijden op de RS weer net een iets groter feestje.

Ik schaal hem ongeveer zo in: Rijplezier RS (mits vrij van kuren dan he...) 9.8 (ik ga als Calvinist natuurlijk geen 10 uit zitten delen, maar dat is dan ook eigenlijk de enige reden dat ik geen 10 uit deel), ST een 8.8.

Ik weet niet of ze met Cruise Control bestaan, maar dat vindt ik op de RS dus een heel handige goodie. Kan me voorstellen dat op de jongste ST's die ook al ESA en ASC hebben, ook CC geïnstalleerd is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik weet niet of je in de buurt van Amersfoort woont, maar ga anders gerust eens kijken na vrijdag 15 september. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat ze deze motor vlot doorschuiven naar "De Handel", dus als je echt geïnteresseerd bent, dan is het wellicht een idee dat je ff voor die tijd bij mij langs komt om te kijken, dan zou ik Van Harten kunnen doorgegeven dat er een geïnteresseerde klant is...
 
Nog een nadeel van die servo-pomp...,als die stuk gaat, dan zit je plotseling zonder remmen.
Nou ja, geen remmen..... er is geen bekrachtiging meer, maar de remmen werken wel.
Je moet wel fors hard knijpen om voldoende druk in het hele systeem op te bouwen.

De werking van het systeem is gelijk aan die van een auto, zonder contact (of zonder pomp dus) moet je fors trappen om te vertragen, maar remmen doet 'ie.
 
Ron: ook ff hier nog bedankt voor de tip hoe foto's te plaatsen nu DropBox die functie in de ban heeft gedaan!

Vannacht nog ff nagedacht over de rijbeleving inschaling, rekening houdend met frequente schakel verassingen komt de ingeruilde blauwe RS dan wel onder de ST uit, met de hoeveelheid keren dat het mis ging zou ik het willen waarderen met een mager 7-tje. Helemaal zonder QS rijden, kan je je daar natuurlijk ook niet aan ergeren als dat nu en dan hapert, komt de beleving op een 8.9, een tiende hoger dan de ST wat wellicht komt door het verschil in banden.

Maar een RS die niet wil starten met een accu van 6 weken "jong": rijbeleving een 0. Want sowieso niet rijden....

Met de nieuwe hoop ik dus op een steady 9.8 rijbeleving te kunnen rekenen. En daar ga ik voor nu dus wel ff van uit.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, geen remmen..... er is geen bekrachtiging meer, maar de remmen werken wel.
Je moet wel fors hard knijpen om voldoende druk in het hele systeem op te bouwen.

De werking van het systeem is gelijk aan die van een auto, zonder contact (of zonder pomp dus) moet je fors trappen om te vertragen, maar remmen doet 'ie.

Dinsdag en woensdag weer ST gereden met Karin achterop. Als je een tijdje geen EVO remmerij hebt gereden, dan is de eerste keer remmen ff schrikken, of er een anker wordt uitgegooid. Dus dan leg je de volgende keer voorzichtiger aan. Dat kruipt dan langzaam in de "muscle memory". Kan me dan voorstellen dat het plots uitvallen van die pomp beleeft wordt als totaal verlies van de remmen, terwijl met heel stevig doorknijpen er uiteindelijk wel geremd wordt. Maar juist dat stevig doorknijpen is wegens de EVO pomp rem bekrachtiging uit de muscle memory geprogrammeerd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan