Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
De lagertrekkers waren 45 euro, wat de lagers kosten weet ik nog niet.

Een klus als deze heb ik nog niet eerder gedaan. Meestal probeer ik klussen te doen te doen met gereedschap dat ik al heb of zelf iets te maken.
In dit geval werd dat wat moeilijk omdat de lagers blind gemonteerd zijn en er erg weinig ruimte is om er iets achter te haken.
 
Misschien gebruik maken van moeders fohn, oven en diepvries. Verder kan Youtube wel eens helpen.
 
Dat valt mee voor de lagertrekkers. Een blokkeersleutel is wel zelf te maken, maar lagertrekkers is inderdaad gereedschap dat je koopt.

Oven en vriezer werkte bij mij goed, bij een motorblok maar principe is hetzelfde. Een transmissiekast heb ik nooit opengemaakt, dus ik weet niet of je die eraf haalt of deels laat zitten. Je hele scooter in de oven is ook weer zoiets. Er zijn er ook die een brander gebruiken, ik doe dat liever niet vanwege het risico dat je lokaal teveel verhit maar ik heb het ook nooit geprobeerd dus geen praktijkervaring mee.
 
@wolk, in de losse achterbrug arm zit ook een lager, ik zou die ook inspecteren, ook belangrijk dat je het daar goed schoon houd.

Trillingen: de mijne schud behoorlijk stationair stilstaand,, als ik rem word het erger ( omdat je de scooter vastzet aan de weg) en gaat meestal de koffer/hele motor mee resoneren, rijdend ziijn er ook wel wat rpm punten waaarop de motor iets trilt, niet echt storend maar ik voel het wel.
Ook bij inveren voel ik de aandrijftrein op het ritme waaarop je inveert in mijn voeten, een beetje rouw gevoel.

Ook mijn 150 heeft zo wat rammels, als ik beide op de midden bok zet en gas geef wandelen ze rammelend alletwee op de middenstandaard langzaam weg.

Met warmte lagers er uit halen gaat goed maar je moet voorzichtig zijn, een verfstripper fohn doet heel behoedzaam, geen vuur en met geduld krijg je zelfs wel een achterbrug op 120-140 graden, heter hoeft niet, loctite laat bij 140 graden los, en lagers vallen bij 140 graden uit een alu behuizing.
Een oude mini grill, piza oven kan zo ook nog goede diensten bewijzen alhoewel daar natuutlijk geen hele scooter in kan.
Met een vlammetje kan ook maar is wat heftiger en vuur dus je moet er voor zorgen dat de vlammen absoluut niet in aanraking komen met rubberen afdichtingen want die verbranden ( het oppervlak) meteen in een butabrander, je zult dus iets van metalen ringen of een blikje voor de afdichtingen moeten doen, een infrarood thermometer is dan erg handig( 2 tientjes lidl)of wat water erop druppelen en verwarmen tot het sist, lagers zijn er dan meestal zo uit te pakken met een tangetje.

Ook met een trekker er op loont het de moeite om alu delen warm te maken voor je gaat trekken, iedere keer als je een lager in een alu deel perst of er uit trekt vervorm en slijt/schraap je een beetje materiaal uit de passing.
Dat doe je liever niet dus loont het om het alu deel iig tot een graad of 80-100 te verwarmen, liever 120-140 dan hoef je vaak weinig er aan te trekken.


Jij bent iemand die het benodigde gereedschap wel koopt, mijn punt van die oude post over het gebruiken van een slagmoer sleutel was; je bespaart al zo veel geld aan arbeidsloon als je zelf sleutelt, koop of maak dan van een beetje van de winst knap goed werkend gereedschap, de service manual ( feitelijk een soort mini-cursus) zegt exact wat je nodig hebt aan speciale tooltjes, dat is te koop of vaak simpel te maken uit wat staal een boormachine en een bankschroef.

Info verzamelen, dan het juiste gereedschap verzamelen en reserve onderdelen en dan pas het werk aanvangen is de correcte manier, al gaande zien waar het schip strand niet en leid tot mogelijke fouten die je later duur komen te staan als je een probleem hebt en gaat/moet twijfelen aan het werk dat je zelf eerder uitgevoerd hebt, dat wil je niet en waarom is nu in jouw geval duidelijk; de "conclusie" dat wellicht je krukas uit het lood staat is er geen 1 waar je vrolijk van word en zolang je niets anders vind blijft dat achter in je hoofd knagen, als je geen luchtsleutel had gebruikt was die hele onzekerheid er nooit geweest.

Een ander aspect is de veiligheid, als je zelf sleutelt aan je voertuigen en dit niet als dagelijkse arbeid doet dien je goed te realiseren dat ook hele kleine vergissingen, foutjes, onkunde kunnen leiden tot zeer ingrijpende gevolgen, ongelukken enzo, 130 op een drukke nederlandse snelweg en een deel van je vario/koppeling loopt los omdat het moertje niet met een momentsleutel was aangedraaid, dat soort gevolgen die je alleen overleeft met heeeeel veel geluk :/
Er word vaak veel aandacht besteed aan remmen ed maar eigenlijk dien je dezelfde aandacht voor alles te hebben als je zelf aan je scooter knutselt, ook een bout van je standaard die er af valt kan aardig wat schade aanrichten, is het niet bij jezelf dan wel bij diegene die achter je rijd en het ding door de voorruit/vizier krijgt.
Volg de service manual zo exact mogelijk, als je van dat pad afwijkt verlaat je de veilige zone en is alles op eigen risico.

En dan slagmoer sleutels, een bruut apparaat waarmee je de beschermende zinklaag van je bouten en moeren mept, de zeskanten beschadigd, schroefdraad in alu delen rot trekt en zeer zelden het aantrek moment krijgt dat je wilt.
In hobby uitvoering ook niet vergelijkbaar met de luchtsleutels die ze in de autosport of industrie gebruiken, die kosten een paar duizend per stuk en zijn (zeer nauwkeurig) vast ingesteld op het nodige moment en werken meestal met een slip koppeling ipv een slag-effect.
De typische 1/2 duims sleutel van een (paar) honderd euro heeft miz niets te zoeken op een scooter waar vrijwel de meeste bouten in een alu deel zitten of anders kwetsbaar zijn, het ding is er gewoon te heftig voor en de tijdwinst is nihil.
De enige regeling die je met een slagmoer sleutel hebt is ook niet de juiste, je kunt de snelheid van de motor regelen en niet het gewicht van de hamers,een slippende koppeling is niet te vervangen door een gaspedaal, het regelende effect is minimaal en simpelweg een gok.
Al beter is de accu variant maar nog steeds vaak te lomp, het gewicht van de hamers is gerelateerd aan het moment dat je wilt opwekken, je sleutel moet dus eigenlijk nooit (veel) zwaarder zijn dan het moment dat je maximaal wilt opbrengen.
Voor een scooter betekend dat je eigenlijk aan een 3/8 of zelfs 1/4 luchtsleutel al vaak genoeg of te veel hebt.
Een 1/2 duims sleutel is iig al meer dan genoeg om iedere bout op een sh met gemak kapot te trekken en dus veel te zwaar.
Ergo; als je ze wilt gebruiken heb je er eigenlijk een paar in verschillende maten nodig.

De reden waarom slagmoer sleutels zo destructief zijn komt voort uit de manier waarop ze werken, je hammert met een gehard metalen slag gewicht op een gehard metalen aambeeld binnen in de sleutel.
Om te begrijpen waarom dat zo veel schade aan kan richten wat uitleg over "versnelling/vertraging" : als je met een object tegen een hard oppervlak rijd vervormt het object (en veert evt weer terug), als dat object de voorvork van je scooter is frommelt deze in elkaar als kreukelzone en heb je over die afstand/tijd dat je voorkant in elkaar frommelt een "remweg" waarin je scooter afremt van zeg 60 kmh tot 0 kmh, dat levert een bepaalde vertraging op in ms2 ook wel aangegeven in G , 1G is de versnelling/vertraging vd zwaarte kracht, een mens kan ongeveer 10 G verdragen, daarboven beginnen er organen binnen in je lichaam los te komen van de plek waar ze horen te zitten.
Een probleem van de huidige F1: de auto is niet langer de beperkende factor bij botsingen, de auto kan prima de vertraging aan van met 300 tegen een betonnen muur rijden, de mens in de auto kan die vertraging niet aan en organen scheuren van hun plek(senna)
Ergo: hoe harder het object is en niet mee wil geven en hoe harder het oppervlak is en niet wil meegeven des te korter zal de "remweg" zijn en des te hoger zal de sterker zal de vertaging in G zijn.
Om enigszins een gevoel daarbij te geven: een harde schijf (uit een pc) die op een stenen vloer valt ondergaat een vertraging van ongeveer 250-500 G, een hamer op een aambeeld haalt zo maar 500 en nog veel hoger.
De energie die een slagmoer sleutel opwekt is identiek kwa karakter, hele kort durende tikken met een enorme versnellings puls die metaal op metaal word overgebracht op je bout/moer.
Mensen die regelmatig een slagmoer sleutel gebruiken weten dat (onbewust) ook wel: alles wat er tussen de sleutel en bout zit en "rek" heeft vermindert het slag effect drastisch, een los (versleten) passend vierkant op de sleutel of een verlengstuk tussen sleutel en dopsleutel doet het hele effect vaak teniet omdat er ietsje meer "remweg" is en daardoor de versnelling niet meer word opbouwd.
Die versnelling is wat alles sloopt en waar de ontwerpers geen rekening mee (kunnen) houden, dergelijke versnellingen treden simpelweg niet op tijdens welk gebruik ook.

Als je rap wilt sleutelen: ik heb japanse fabrieksmonteurs rap zien sleutelen met een (ouderwetse) omslag , zon ding:
cpncvownpl.jpg


Kwam geen luchtsleutel/accu sleutel aan te pas en een endurance racer blok werd door twee monteurs in 40 minuten gewisseld, ff tussen twee trainingen door 8-)
 
Laatst bewerkt:
Zo Robber, jij bent niet bang om zere vingers van het typen te krijgen. Bedankt voor de kraakheldere uitleg. Het is leerzaam om te lezen.

Ergens ben ik wel een beetje angstig, als het gaat om het tandwielkastje dat het achterwiel aandrijft. Zie Wolk zijn probleem.
De kans is niet heel groot dat ie stuk gaat met de juiste olie er in. Als het slechts de lagers zijn die sneuvelen, dan is dat eenvoudig op te lossen. Tandwielen zijn kostbaar(der).

WebEngine noemt de Honda tandwielbakkies als grotere kanshebbers op schade dan andere merken. Komt dat nou door de constructie van drie assen?
Wat ik over motorblokken met een omkeertandwiel (het 3e tandwiel dus) in de primaire aandrijving heb gelezen, is dat dit altijd gedonder in het hok geeft. De uitleg werd gegeven door F. Overmars, iemand die in de regel weet wat hij zegt.
 
Laatst bewerkt:
Manmanman, jullie maken wel een heel circus van die paar lagertjes. Ik heb ze vorig jaar allemaal vervangen. Is een klusje, maar als je de tijd neemt, is er niets aan de hand. Moeilijk is het niet. Ik heb er de originele Honda dingen weer in gedaan trouwens. Niks mis mee.
 
Op Hondanews worden in de persinfo van de 2017 SH150i de lagers genoemd:

"Rolling resistance within the transmission is reduced by the use of three main bearings, all designed to deal with the loads they each individually receive." (link 2017 HONDA SH150i).

Zouden ze daarmee bedoelen dat de lagers in de SH150i per model 2017 zijn verbeterd, en nu wel voldoen aan de 'krachten die ze elk te verwerken hebben."? Lijkt een beetje op een bekenning.
Als dat zo is, dan zal het hopelijk van de nieuwe SH300i (2019?) ook verbeterd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het verminderen van de weerstand in motor en transmissie wordt vaak gebruikt als middel om het brandstofverbruik omlaag te brengen. In die context wordt het hier ook omschreven. Hoe de nieuwe set-up van de transmissie de weerstand verminderd ten opzichte van de oude weet ik niet, maar dat terzijde. De afsluitende opmerking dat ze zijn ontworpen om de krachten aan te kunnen geeft inderdaad wel te denken na de ervaringen die we hier tegenkomen.
 
Ik denk dat het een olie probleem is met de eindaandrijving. Iedereen rijd bijna met motorolie erin. Ik ook bij mijn eerste sh300, bij 11k al gegrans en herrie uit de eindkast. Hierna 80W90 hypo gl5 erin gedaan -> stil!. Nu 75k later (met tweede sh300 erbij) geen enkel probleem of geluid uit de eindoverbrenging. :)
 
Begrijp ik van Bombo dat er een echt nieuw model aan zit te komen?
Het zou mij ook wel tof lijken als de japanse merken een goede elektrische scooter gaan ontwikkelen.

Op BMW na kun je ze alleen nog maar voor veel te veel geld van onbekende merken kopen.
Ik vermoed dat het probleem zit in de levensduur van de batterijen, waardoor de bekende merken zich er nog niet aan wagen, want technisch lijkt het mij geen probleem om een elektrische scooter te ontwikken met een rijbereik van 200 km.

Het lijkt mij wel ideaal, niet omdat ik zo 'groen' ben of dat het een enorme besparing zou geven. Zoveel verbruikt een scooter niet. Het lijkt mij gewoon veel comfortabeler rijden. Geen herrie aan je kop, behalve de rijwind, en vanaf de start meteen volop koppel.
 
Ik denk dat het een olie probleem is met de eindaandrijving. Iedereen rijd bijna met motorolie erin. Ik ook bij mijn eerste sh300, bij 11k al gegrans en herrie uit de eindkast. Hierna 80W90 hypo gl5 erin gedaan -> stil!. Nu 75k later (met tweede sh300 erbij) geen enkel probleem of geluid uit de eindoverbrenging. :)
Maakt het merk nog uit....ik zat net even te kijken hoe de olie te wisselen, tot ik deze tegenkwam.
Moet toch goed komen.
 
Ik begrijp niet goed waarom bijv. 80W90 gebruikt moet worden. In mijn wegmotor zitten ook tandwielen, glij- en kogellagers en daar is 10W40 nooit een discussie. Er zijn wegmotoren die 200000km wegtikken, die 14000rpm of 200pk produceren op 10W40. Waarin is de eindoverbrenging van een scooter anders dan de tandwielen bij een motor.
De 80W90 wordt vaak geadviseerd bij hypoid overbrengingen, maar die heeft mijn scooter niet.
Zoals eerder geschreven rijdt mijn Jawa stukken beter, soepeler en schakelt makkelijker met 10W40. Jawa adviseert echter wel de 80W90.

Kogellagers kunnen ook om andere redenen kapot gaan en zijn over het algemeen minder smeringsgevoelig. De kogellagers in voor- en achterwielen worden eenmalig gesmeerd.
 
Laatst bewerkt:
@DT125: bij motoren loopt de versnellingsbak/koppeling in de motorolie. Dit is een afgesloten tandwielkast, en bij de SH300 blijkt motorolie in de tandwielkast waterig te worden met motorolie. De helixen (verdikker) worden kapot 'geknipt'. Ook al wordt de 80w90 hypo niet geadviseerd, het werkt goed en voorkomt blijkbaar problemen, motor rijd er soepel op.

Edit: In een motor zit gauw 3,5L motorolie, in de tandwielkast vd SH300 maar 300ml, die is sneller aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:
Na een bezoekje aan een Honda dealer (niet mijn dealer) zei ik bij het aanschouwen van de adx750 scoot dat ik met een sh300 reed en er heel tevreden van was. Vertelde hem dat ik op de autostrade 110km/u rijd op teller en soms eens voor een kort stukje (500m autostrade maximaal) de gas eens open draai als de motor uiteraard warm gedraaid is. Reden: geen, gewoon omdat het kan en het wel eens leuk is.

Fantastische scooter maar je rijdt ze wel stuk als je steeds volgas rijdt......
euhm ja dacht ik, dat daar krijg je elke auto en motorvoertuig mee stuk als je het afbeult?

Enfin

Moet eerlijk bekennen dat ik er even heb bij stilgestaan om terug wat anders te kopen maar ik ben nog niets tegengekomen dat de zelfde lichtvoetigheid heeft, waar je wat in kan opbergen en geen schakelen meer behoeft.
De windbescherming is zoals op een naked dus moet ik niet over mekkeren. Sneller rijden dan 110km/u en ik vind dat de motor dit ook niet zo aangenaam meer vind.

langs de andere kant...... ik droom van eens verder te rijden met de motor maar verder dan groot Antwerpen kom ik gewoon niet wegens tijdsgebrek. Eind oktober aangeschaft vorig jaar, of was het nu november en nu staat er ongeveer 2500km's op de teller.

Bovenstaande was gewoon wat losse info.

Nog een kort vraagje..... Honda schrijft pas onderhoud voor om de 12.000 km, de dealer zegt toch maar om de 6000 voor een oliewissel binnen te komen maar zelf daar geraak ik niet aan eens hij een jaar oud is. Is dit alsnog nodig om het te doen dan?
 
Nog een kort vraagje..... Honda schrijft pas onderhoud voor om de 12.000 km, de dealer zegt toch maar om de 6000 voor een oliewissel binnen te komen maar zelf daar geraak ik niet aan eens hij een jaar oud is. Is dit alsnog nodig om het te doen dan?
Kan nooit geen kwaad...als je het zelf doet ben je klaar voor ongeveer drie tientjes...
 
Voor oliewissel wordt doorgaans een aantal km voorgeschreven of een jaar, welke van de twee eerder komt. Dus volgens voorschrift is het ook jaarlijks olie verversen als je maar 2500 per jaar rijdt.

Als je veel korte stukjes rijdt zul je ook minder km met je olie kunnen rijden. Als je veel lange stukken rijdt met warme motor kun je langere intervallen aanhouden. Maar de fabriek heeft een gemiddelde genomen.

Met een 300cc kun je prima reizen. Een zwaardere is alleen echt in het voordeel als je met hoge snelheid grote afstanden wilt afleggen over de Autobahn, dat gaat natuurlijk niet met een licht motortje.
 
In mijn SH300 heb ik Putoline Nano Tech4 10w 40 zitten, toch maar eens gevraagt wat hun advies is omtrent de transmissieolie...dit was de reactie.
....................................................................................................
Goedemorgen heer Dick

Ik heb de officiële gegevens van Honda er nog even op nageslagen en de situatie is als volgt:

Men schrijft inderdaad eenzelfde product voor als de 4-takt motorsmering. Het officiële voorschrift voor de motorolie en eindreductie-aandrijving is een SAE 10W-30 API SG of hoger en een JASO MB specificatie.

In Nederland wordt vaak een SAE 10W-40 uit gewoonte gebruikt, technisch is dit geen probleem, al zal het brandstofverbruik fractioneel hoger kunnen zijn.

Een JASO MB specificatie hebben wij niet in ons productenprogramma. Aangezien Scooters vaak geen natte platenkoppeling hebben, schrijft men een motorolie voor met zogenaamde frictie-modifiers (voor brandstofverbruik besparing), iets dat NIET mag in een motorfiets met een wetclutch.

Technisch gezien is een motorolie met een JASO MA en/ofMA2 specificatie in combinatie met een API SL of SM specificatie absoluut verantwoord, dit is dus het Putoline Nano Tech 4+ 10W-40 product dat door uw motorfietszaak is gebruikt, hooguit zal het brandstofverbruik fractioneel iets hoger zijn t.o.v. het officiële voorgeschreven product.

Nu terug naar uw vraag of voor de eindreductie hetzelfde product als dat in de motor gebruikt mag worden.

Het antwoord daarop is een duidelijk JA en het is NIET te adviseren om dus een GL-5 SAE 80W-90 product te gebruiken omdat dit duidelijk niet het officiële voorschrift is.

Met vriendelijke groeten.
 
Leuk zo'n uitgebreid bericht!
Ze houden het veilig voor hunzelf door het advies op te volgen van Honda. Waar ze terecht opmerken dat MB of MA voor transmissie doeleinden niet veel uit maakt. Toch stopt hypo gl5 80w90 de bekende problemen (80w90 hydroliek olie heeft een vergelijkbare viscositeit als motorolie bij 10w30 wegens andere schaling). Dus heb je geen garantie meer op je SH300 zou ik er hypo gl5 80w90 in proberen, gaat goed! En anders gebruik je toch gewoon de 10w30 MB motorolie van Honda als je twijfelt?

Edit: @Dickcb: wie gaf jou dit advies?


Linkje naar foto+uitleg van paar jaar terug over de eindtransmissieolie: Bulldozer in "Honda SH300i deel 3"
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan