BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Dan ben jij met recht een bofbips.
Ik heb vaak files en rijdt ook met de auto naar het werk toe.
Sluit dan netjes aan als de file weer een feit is.
Maar als rasechte motorrijder gaat het me dan wel telkens kriebelen.
Nu met de Xmax motorscooter zijn de files voor mij definitief verleden tijd.
De scooter is snel en klein genoeg om ertussen door te laveren.
Met een dikke RT1200 is het net effe een ander verhaal en al helemaal als er koffers opzitten aan beide zijden.
Dan wordt het wel een hele brede dame hoor.
En zoals we inmiddels weten is niet elke automobilist zo aardig en vriendelijk om ruimte te maken voor motorrijders die tussen de files rijden.
Des te kleiner de motorfiets des te makkelijker het gaat.
Vr gr
 
Het verhaaltje wat ik vorige week op de telegraaf zag:
https://www.youtube.com/watch?v=ycyvPnfmTbY

Maar de RT is een forse fiets, maar met smalle koffers zijn de koffers even breed als de cilinder of de spiegels. Enige waar ik rekening mee houd is geen gekke dingen doen met het er tussendoor fietsen.

Vandaag weer eens een plezier tochtje. Op zoek naar nieuwe spullen voor het kamperen. Nog niets gekocht, maar wel een hoop informatie verzameld. Kamperen op de motor vraagt steeds compactere spullen, of ik doe teveel activiteiten naast het rijden. In ieder geval, alles wat kleiner kan, moet kleiner :P. Of ik moet een roltas meenemen, maar daar gaat de voorkeur nog niet naar uit. Richting Houten, Woerden en weer terug. Kleine 160 km, door weer en voornamelijk wind. Heb nu al zin in de herfst en het schudden!

Nieuwe ervaring rijker, het stepje begint vlak te worden aan de onderkant :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen auto meer voor mezelf, maar wel 2 motoren. De RT is mijn werkpaard en heeft al meermaals pekel geproeft. Voor de plezier km's en woon-werk onder mooi weer condities heb ik een R1200RS. Beide fietsen zijn met zijkoffers uitgerust de slankste niet, gaat evengoed tussen de file door. Ieder zijn ding Erwin, leuk om te lezen hoe zuinig je op je RT bent! Voel me bijna schuldig richting die van mij...
 
Hoi Jeroen.
Och kerel.......niet schuldig voelen hoor.ha ha ha ha
Ben blij dat jij zo kunt genieten van je BMW werkpaard.
Heb inmiddels al de vuurdoop gehad met de motorscooter.
Lange rit snelweg en files ook al mogen meemaken.
Originele ruitje is knake en laat mijn helm bulderen in den wind.
Vanmiddag langs de dealer om eens te kieken hoe ik dat op ga lossen.
Een Puig extra hoge ruit erop of een opzetstuk dat verstelbaar is.
File was ook prettig.
Eenmaal bijna stilstaand de alarmknipperlichten aan en hoppa ertussen door.
Wat een feest zeg.
Het ging in elk geval 10 keer relaxter en makkelijker dan als ik dat had gedaan met de RT.
Files zijn nu dus weer verleden tijd voor mij.
Zalig.

De Xmax rijdt lekker.
Zit wel mee op de scooter als erin.
Ben aan het overstappen naar Euro 98 Shell V-power, maar volgens iemand van het scooter-Topic kan het zomaar zijn dat de keuze voor Octaan 98 de scooter minder fraai doet lopen.
De beste man schreef:

kan natuurlijk ook zijn dat een scooter heel goed loopt op euro95,
en op euro98 iets minder goed, omdat de ontbranding ietsie pietsie later komt, of minder fel.
 
Laatst bewerkt:
Nou wil ik de beste man niet tegen de haren instrijken, maar klopt dat eigenlijk wel?
Komt de ontbranding in het motorblok inderdaad ietsie pietsie later of minder fel met Euro 98 ten opzichte van Euro 95?
Naar mijn weten is Euro 98 toch brandbaarder ivm hoger octaan gehalte?
Vr gr Erwin
 
Overigens.........mannen.
Net weer stukkie wezen rijden met de Xmax scootert en potdomme het is toch wel een hele praktische en makkelijke machine hoor.
Weet dat ik totaal niet de RT1200 kan en mag vergelijken met zo'n opgevoerde 1 cilinder 250cc 22PK scootert, maar toch............
Bagagemogelijkheden waar een elk andere BMW nog een voorbeeld aan kan nemen.
Voorronderruimte, onder zadel ruimte, en topkoffer.
Lijkt wel een auto.ha ha ha ha
Effe naar de stad op en neer, appeltje eitje.
Opstappen, contact om en gaan.
Effe overal tussendoor en ding speert er in het stadsgebruik er ook nog eens vandoor.
Het is gewoon lastig om die 50km per uur te handhaven.
Zit zo op de 80 met dit scootertje.
Zit mijn RT hier niet te verloochenen, maar mijn Xmax werkpaardje is er wel ene die zeer praktisch en lekker is.
Effe snel en vlot de RT pakken is er in vergelijk tot een motorscooter niet bij vind ik.
Heerlijk die keuzes.
Fijne week mannen.
Vr Gr
 
Nou wil ik de beste man niet tegen de haren instrijken, maar klopt dat eigenlijk wel?
Komt de ontbranding in het motorblok inderdaad ietsie pietsie later of minder fel met Euro 98 ten opzichte van Euro 95?
Naar mijn weten is Euro 98 toch brandbaarder ivm hoger octaan gehalte?
Vr gr Erwin

Bron: Klopvastheid - Wikipedia

"Bij steeds meer tankstations kan men nog alleen benzine in twee soorten tanken, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen Euro 95 in auto's die Super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto kan gaan pingelen, waardoor er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nuttig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motormanagement bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement."

Samengevat: bij super 98 kan de ontsteking iets vroeger gezet worden waardoor, door een betere efficiency, er iets meer vermogen geleverd kan worden. Of bij hetzelfde vermogen iets lager verbruik.

De energie inhoud van 95 en 98 is gelijk.

Shell V-power is overigens een "gas to liquid" brandstof en die zou beter en schoner verbranden.
Shell V-Power - Wikipedia

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Ben aan het overstappen naar Euro 98 Shell V-power,
Shell V-power is een prima benzine voor motoren met een hoge compressie (hoger dan 10,5; zoals de 1200 boxer) maar geen Euro 98. V-power heeft een octaangetal van 97 en Shell claimt dat dit zelfs beter presteer dan een 'gewone' 98RON.
Als de motor gewoon goed loopt op 95 zou ik dat lekker blijven tanken.....
 
Samengevat: bij super 98 kan de ontsteking iets vroeger gezet worden waardoor, door een betere efficiency, er iets meer vermogen geleverd kan worden.
Roelof, volgens mij juist iets later, de brandstof (mengsel) kan een iets hogere compressie hebben voordat 'ie zelf ongecontroleerd ontbrand....toch?
 
Roelof, volgens mij juist iets later, de brandstof (mengsel) kan een iets hogere compressie hebben voordat 'ie zelf ongecontroleerd ontbrand....toch?

Nee, het is echt vroeger....en ontsteking later bij een brandstof met lagere klopvastheid.

En het is inderdaad waar dat je bij een hogere klopvastheid je een hogere compressie kunt hebben en dat is ook weer gunstig voor de efficiency van de motor.

Zelf ongecontroleerd ontbranden is "pingelen".

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Hier een interessant filmpje van een opvoer goeroe.


Vanaf 4:40 gaat het over octaan getal.

Turbomotor zo hoog mogelijk octaangetal.

Non turbomotor zo laag mogelijk octaangetal. Hoe hoger octaan hoe langzamer het ontbrand.
 
Hier een interessant filmpje van een opvoer goeroe.


Vanaf 4:40 gaat het over octaan getal.

Turbomotor zo hoog mogelijk octaangetal.

Non turbomotor zo laag mogelijk octaangetal. Hoe hoger octaan hoe langzamer het ontbrand.

Voor compensatie van o.a. de verbrandingssnelheid werk je met een variabele ontstekingstijdstip en verder met een pingel of klopsensor:

Bron: Pingelen - Wikipedia

(anti)Klopregeling:

Bij een injectiemotor met een electronic control unit (ECU) wordt een klopregeling aangebracht. Deze regeling wordt gestuurd door de klopsensor. Wanneer de klopsensor meet dat er een klop in het proces ontstaat, stuurt deze een elektrisch signaal naar de ECU. Op haar beurt stuurt de ECU een signaal naar het ontstekingssysteem of de wastegate. Hierdoor zal het gasmengsel later ontstoken worden of de turbodruk verlaagd en zal het pingelen verdwijnen. De ECU zal de regeleenheid vervolgens trapsgewijs de ontsteking aansturen om opnieuw vroeger te gaan ontsteken tot er opnieuw een klopverschijnsel optreedt. De klopregeling zorgt ervoor dat de ontbranding gebeurt rond de klopgrens.


Roelof.
 
Shell V-power is een prima benzine voor motoren met een hoge compressie (hoger dan 10,5; zoals de 1200 boxer) maar geen Euro 98. V-power heeft een octaangetal van 97 en Shell claimt dat dit zelfs beter presteer dan een 'gewone' 98RON.
Als de motor gewoon goed loopt op 95 zou ik dat lekker blijven tanken.....
Daarom heeft BP nog echt 98! Loopt even goed als de VPower heb ik het idee.
 
Octaangetal zegt iets over de mate waarin een brandstof ongecontroleerd verbrand / zelfontbrand. Des te hoger het octaangetal, des te later zelfontbranding. Bij verbrandingsmotoren waarbij de verbranding ingeleid moet worden, en dat zijn motoren die op benzine lopen en een bougie hebben, is zelfontbranding niet gewenst omdat door zelfontbranding te vroeg op meerdere plekken in de verbrandingskamer brandstof begint te ontbranden en hierdoor de temperatuur op een aantal plekken heel erg hoog oplopen (tot smelten van aluminium bij vooral de zuiger aan toe), plus dat de verbranding zelfs voor de gewenste voorontsteking (verbranding voordat de zuiger tijdens de compressieslag het bovenste dode punt heeft bereikt) al verbrand en daardoor tegen begint te werken -> rendementsverlies + minder vermogen.

Als verbranding van Euro 95 en Euro 98 gecontroleerd gebeurd dan is er geen verschil in de snelheid waarmee de brandstof verbrand: beide brandstoffen hebben dezelfde vlamfrontsnelheid (snelheid waarmee de verbranding vanaf bougie als vlam door de verbrandingskamer raast naar de uiterste hoekjes in de cilinder). Des te later het tijdstip van ontsteking is, des te langere weg het vlamfront af moet leggen om het brandstof-luchtmengsel volledig te verbranden -> des te minder vermogen. Omdat vlamfrontsnelheid een gegeven is, bestaat er zoiets als voorontsteking (ontsteking inleiden voordat de zuiger tijdens compressieslag het bovenste dode punt bereikt) omdat bij hoge toerentallen de zuiger sneller naar beneden beweegt heeft het vlamfront een grotere weg af te leggen -> renedementsverlies + minder vermogen. Dit wordt gecompenseerd door ontsteking te vervroegen: des te hoger het toerental van de motor des te vroeger ontsteken.

Zelfontbranding is van verschillende factoren afhankelijk: motor belasting (hogere motorbelasting, eerder risico op zelfontbranding door hogere temperaturen), koolafzettingen in de cilinderkop die warmteafvoer blokkeren en heet blijven, te vroeg inleiden van ontsteking.

Bij turbo-motoren worden de cilinders met druk gevuld, waardoor er meer volume beschikbaar is om te ontbranden. In de thermodynamica geldt dat druk (p) x volume (V) / temperatuur (T) constant is. Als er meer begindruk in dezelfde volume gevoerd wordt, dan betekent dit dat aan het eind van compressieslag de druk en temperatuur hoger is, en daarmee het risico op zelfontbranding (zie hierboven). Daardoor is er een relatie tussen turbodruk en de wens voor brandstoffen met een hoger octaangetal.

Bij dieselmotoren wordt de verbranding niet ingeleid, en werken dankzij zelfontbranding. Diesel heeft dan ook een laag octaangetal, maar dan wel een hoog cetaangetal (mate waarin een brandstof graag zelfontbrand).

Ik hoop dat het begrijpbaar is, maar dit is de theorie achter octaangetal, voorontsteking.
 
Wat ik nog niet helemaal begrijp: waarom zou er nog iets te verbeteren kunnen zijn door een ECU te tunen? Haalt de fabrikant niet al het maximale uit onze boxer motoren? Hooguit dat de ECU's "off optimum power" zitten wegens emissie eisen. Wat dan ook weer vreemd is, als je zo veel mogelijk rendement uit de brandstof haalt, leg je toch de meest mogelijke kilometers per gram CO2 uitstoot af?
 
Wacht, ik denk het toch te vatten: tuning zorgt voor meer kilometers in kortere tijd ten koste van meer brandstof verbruik. Fabrikanten van motoren zijn met handen en voeten gebonden aan emissie regelgeving, fabrikanten van tuning chips niet. Blijven een paar vragen over:
1. Op de Eur4 fietsen zit een lampje dat gaat branden als de motor niet meer confirm emissie eisen performt. Dat lampje gaat dus meteen branden na een tune actie? En dan? Is dat net zo illigaal als het opvoeren van brommers?
2. Nav dat filmpje: onze boxers hebben geen compressor, maar wegens een grote compressie verhouding toch belang bij een hoger octaangetal (Ron heeft goede ervaring met 102 Racing Sap). Onze Ford Kuga heeft een 1.5 Eco boost motor. Dus toch met turbo? Dan zou die het op 98 toch beter moeten doen? Klopt dat? (Anti-klop sensor grijpt niet in?)
 
Wacht, ik denk het toch te vatten: tuning zorgt voor meer kilometers in kortere tijd ten koste van meer brandstof verbruik. Fabrikanten van motoren zijn met handen en voeten gebonden aan emissie regelgeving, fabrikanten van tuning chips niet. Blijven een paar vragen over:
... knip ...
2. Nav dat filmpje: onze boxers hebben geen compressor, maar wegens een grote compressie verhouding toch belang bij een hoger octaangetal (Ron heeft goede ervaring met 102 Racing Sap). Onze Ford Kuga heeft een 1.5 Eco boost motor. Dus toch met turbo? Dan zou die het op 98 toch beter moeten doen? Klopt dat? (Anti-klop sensor grijpt niet in?)

Ja, fabrikanten moeten voldoen aan (emissie) regelgeving om voertuigen gehomologeerd te krijgen voor gebruik op de openbare weg.

Of je Ford Kuga baat heeft met Euro 98 ipv Euro 95 hangt geheel af van met welk uitgangspunt het motormanagement is opgezet. Bij straatauto's is de afregeling vwb hoeveel brandstof die ingespoten wordt, turbo-druk en voorontsteking voorgeprogrammeerd waarbij sensoren zoals de klopsensor gebruikt wordt om voorontsteking te verlaten in het geval klop ontstaat. Het is dus niet zo dat voorontsteking zo veel vroeger gezet wordt als maar kan. Dus als Ford de motor ontwikkelt heeft om goed met Euro 95 te lopen, dan is het meestal zo dat een brandstof met hoger octaangetal geen voordeel brengt.
De boxer op de R1200 is ontwikkeld om het best te presteren en lopen op minimaal Euro 98, dus het kenveld (voorontsteking, inspuitmoment, inspuithoeveelheid) dat in de ECU zit is daar op afgestemd. Wordt dan Euro 95 getankt, dan zorgt de klopsensor ervoor dat voorontsteking verlaat wordt.
 
Wat ik nog niet helemaal begrijp: waarom zou er nog iets te verbeteren kunnen zijn door een ECU te tunen? Haalt de fabrikant niet al het maximale uit onze boxer motoren?
Ik denk dat dat in belangrijke mate te maken heeft met de 'rijdbaarheid' van de fiets voor de 'gewone' berijder. Die wil het liefst een soepele vermogensafgifte en een vlakke koppelcurve. En omdat de belasting van de motor bij elk toerental anders is, nog los van omstandigheden 'van buiten' zoals gewicht, belading, weersomstandigheden (wind) etc., wordt er gezocht naar een zo goed mogelijk bij dit wisselende gebruik passende ontsteking en brandstofinspuiting.
 
Conclusie: voor de "Lekker Toeren" rijders onder ons geen aanleiding om aan de Tunerij te gaan.. En gewoon 95 in de Kuga en 98 in de DeeOoHaaCee (plus daarvoor). Het boekje van mijn RS waterkoker (en dus neem ik ff aan dat dit ook voor de overige boxer water kokeRTs gaat gelden) zegt dit:
Aanbevolen brandstof kwaliteit:
  • Super loodvrij (max. 10% ethanol, E10)
  • 95 ROZ/RON
  • 89 AKI
Staat dit dan op volgorde van wenselijkheid en dien ik te lezen onder "Super loodvrij" Shell V-Power, BP Ultimate en alle andere merken die een RON getal van 98 (of hoger, Ron's getal is 102...)?

Dus dat de ook de watergekoelde boxer wel op 95 en 89 AKI (WTF??) wil lopen, maar als 2e en 3e keus?
 
Mijn weinig kennis, maar wel oplettendheid in mijn jonge jaren, zegt mij dat super loodvrij 98 is. Iets waar de oude brikken altijd op reden, vanwege de extra smering die in de benzine zat.

De beste 98 vind ik zelf BP, gevolgd door de Shell. Overige merken ken ik de '98 niet zo fijn. Überhaupt tank ik met de luchthappert alleen BP en Shell in Nederland, puur vanwege de kwaliteit van de benzine en de invloed die het heeft op verbruik. Misschien zit het in het hoofd, maar ik ervaar dat wel zo.

Overigens Jeroen, gefeliciteerd met de nieuwe versie van RooS!
 
Terug
Bovenaan Onderaan