cb750 kz bout lagerkap uitlaatnokkenas gebroken

erikv2

MF'er
16 aug 2016
106
0
Utrecht
Ik heb iets super super stoms gedaan. Momentsleutel verkeerd ingesteld en nu is een bout van een van de nokkenas lagerkappen gebroken. Echt zo stom......

Maar goed ik heb er dus weer een klusje bij. Het is de kap met markering "B".
Kap B zit rechts van de kap met het gat voor de toerentellerkabel.

Nu had ik de 2e bout ook losgehaald in de hoop dat ik dan de kap eraf kon halen. Maar de lagerkap zit nog steeds vast.

Misschien is er een bepaalde manier voor of zie ik iets over het hoofd?
Wat is de juiste manier om de kap eraf te krijgen om zo de bout te kunnen vervangen?

Dank jullie wel, Erik
 
Ik lees hier vanalles over linkse tappen en uitboren. Is de bout (of is het een tapeind?) echt bij het deelvlak afgebroken, of enkel in de kap?

In het geval van dat laatste, haal gewoon de hele nokkenas eruit en koop een uitdraaier. Een keer uitschieten met boren en je bent helemaal klaar... De klepveren zullen je wel helpen met het losdrukken van de kap.
 
Ik lees hier vanalles over linkse tappen en uitboren. Is de bout (of is het een tapeind?) echt bij het deelvlak afgebroken, of enkel in de kap?

In het geval van dat laatste, haal gewoon de hele nokkenas eruit en koop een uitdraaier. Een keer uitschieten met boren en je bent helemaal klaar... De klepveren zullen je wel helpen met het losdrukken van de kap.
Heel in het begin was al door TS aangegeven dat de bout gebroken is ca. 5 mm in het gat, dus er steekt niets uit.
 
@Sleutel: Sleutel is de Koning!

Door omstandigheden is alles wat hobby en niet noodzakelijk was, een tijd stil blijven liggen. Nu in betere tijden en met het mooie weer, de motor weer onder het zeil vandaan gehaald. Eerst nog zelf geprobeerd om het restant van de gebroken bout uit mijn cilinderkop te krijgen. Onder andere door het restant proberen los te tikken. Maar zonder succes.

Sleutel had indertijd aangeboden dat hij wel wilde helpen, als het me zelf niet lukte. Dus vandaag aanhanger opgehaald en met de motor naar Sleutel. Eerst koffie met een appelflap die ik meegenomen had. Daarna ging Sleutel, net als bij Baksteen, geduldig tikken en met een klein schroevendraaiertje proberen om beweging te krijgen in het restant wat nog in het gat zat. Na een minuut of 10 hoorde ik Sleutel: "Ja, hij zit los." Na nog een bak koffie met appelflap om dit succes te vieren, ging Sleutel geduldig door. En na nog een kwartier tot 20 minuten kwam het restant van de bout het blok uit!

Echt, ik ben superblij. En hoe simpel het soms uiteindelijk kan zijn. Maar je moet wel weten wat je doet natuurlijk! En dat Sleutel kan sleutelen, wordt wel duidelijk als je hem bezig ziet.

Na nog wat tips over hoe ik het blok eventueel goed olie dicht kon krijgen. Want dat was het oorspronkelijke probleem bij dit blok, keerde ik erg blij weer huiswaarts.

Sleutel, echt super bedankt! En het was gezellig ook.
 
Laatst bewerkt:
Gruwelijk geweldig, als ik dit zo lees had ik erbij willen zijn om het samen te vieren.
full
 
Zitten behoorlijk strak/pas. Idd waarschijnlijk over pasbus(sen) heen.

Met voorzichtig tikken met kunstof hamer of handvat van grote schroevendraaier, ratel etc. Zul je zien dat hij los komt.

Niet met zware metalen hamer meppen of schroevendraaier gaan wrikken !!

Dus dit, kaarsrecht omhoog tikken met een kunstof hamertje. Zit gewoon geklemd.

Daarna met een tangetje pak je het draadeind er zo uit.

Maar als ik verder had gelezen dan had ik gezien dat het al opgelost was haha
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan