Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Stelt idd geen reet voor als je het een paar keer gedaan hebt. Een demontageapparaat vind ik wel fijn werken. Het kan ook met een schep maar nadat de steel een paar keer tegen mijn eigen steeltje was gekomen heb ik me zo'n ding van Datona aangeschaft.

Zie dat ze nu 100 euro kosten maar volgens mij heb ik hem destijds voor 60 gekocht daar. Af en toe zijn ze in de aanbieding.
motorbanden-apparaat.jpg



Vorige week even de balhoofdlagers vervangen. Het was nodig, motor wilde niet echt meer lekker de bocht in. Vooral het onderste lager was compleet verrot. Beide lagerschalen met de dremel moeten doorslijpen. Er worden online allerlei merken lagers en setjes aangeboden maar ik heb bewust exact hetzelfde merk en type als wat Yamaha erin zette besteld. Deze hebben het zo'n 95000 km volgehouden dus het zal wel goed spul zijn. Nooit opnieuw ingevet :$

2zs03gy.jpg


Voor de referenties:
Merk: Koyo
Type: 32005JR (bovenkant) & 32006JRRS (onderkant)

Besteld bij Neita voor 5 tientjes incl. verzenden. Was binnen twee dagen in huis. :t
 
full


Kwam vanmiddag dit bord tegen, maar spreek natuurlijk geen IJslandisch dus geen idee wat dat bovenste bord betekend....

full


Wat blijkt, betekend uitgezonderd Tenere's! :+

Geef toe, het was effe zweten
 
Je kan vanuit Hirtshals in Denemarken met de ferry over, die doet er alleen wel 3 dagen over, en het kost je nog een dag om naar de ferry te rijden. Dat kost je dus al 8 dagen voor een retour en dan heb je op IJsland nog geen meter gereden. Ik heb de motor vanuit Rotterdam laten verschepen en ben zelf gevlogen. Dat is wel duurder, maar als je geen onbeperkte vakantiedagen hebt is het wel gunstiger. Je bent vooraf en achteraf de motor wel 1,5 week kwijt. Ik was 930 euro kwijt voor het verschepen en iets minder dan 300 voor een ticket. Ongeveer dus 1250 retour. Met de ferry vanuit DK kost je ongeveer 800 voor een retour en dan betaal je natuurlijk geen vliegticket.
 
Ik zit nu in Thingeyri in de Westfjorden. Ben nu een paar dagen door de Westfjorden aan het rijden, ook heel erg mooi. Lijkt een ander land dan de rest van IJsland, beetje als de Noorse fjorden. Morgen nog naar Latrabjarg, dat is het meest westelijke puntje van het land en van Europa. Daarna ga ik de Westfjorden weer uit en in een paar dagen afzakken naar het zuiden, ik heb nog een week nu. Over het weer mag ik zeker niet klagen inderdaad, de laatste paar dagen zijn volledig droog en ook voor de komende dagen ziet het erg goed uit. Wel koud maar dat doet me weinig, als het maar droog is!

Vandaag deze route gereden, daar is bovenstaande foto ook van: Route 622

Ze maken er wel altijd een spannend verhaal van op die site. Zaten lastige stukken tussen maar je moet het ook niet overdrijven hoor...
 
Laatst bewerkt:
Als je in het Noorden bent, ik heb fijn gestaan op deze camping in Blonduos, aardige lui, veel toeristeninfo bij de receptie. Supermarkt op loopafstand, bij het tankstation tegenover de camping kun je ook wat fastfood knagen. We hebben bij Galsi Farm (ook op loopafstand) een tocht door het heuvelland met echte IJslandse paarden gedaan. Ik heb niks met die beesten maar het was wel erg mooi en je ziet het toch weer anders als op de motor.

Van daaruit kun je ook goed via weg 731 naar de F35 Kjölur route door het binnenland. Leuk tochtje :)

En daar sta ik nu, Westfjorden achter me gelaten vanochtend. Prima plekje inderdaad, aardige eigenaar. Afgelopen nacht stond het ijs op de tent en hoewel de zon volop scheen is het overdag niet boven de 5 graden geweest en staat er al een paar dagen een gemene ijzigkoude wind. Ik kwam dus redelijk verkleumd aan en werd door de eigenaar naar een apart plekje verwezen waar ik perfect uit de wind sta. Goed uit te houden nu! Pizza bij het tankstation/restaurant tegenover ging er goed in! Die paarden mogen ze houden, ik heb een keer op zo'n beest gezeten en heb mezelf toen beloofd het vooral bij die ene keer te houden... Morgen de Kjolur doen, ergens tot de helft dan dan daar overnachten want ik heb tijd zat.
 
Het feest zit er weer op, net de Tenere achtergelaten in de haven van Reykjavik ;(

full


Hij heeft het perfect gedaan, het enige "probleem" was een losgetrilde richtingaanwijzer. Hij heeft best afgezien maar geen klap verkeerd! Toch ruim 4.000 km op de klok. Een keer zachtjes op de grond gelegen maar dat was mijn eigen fout, verloor mijn evenwicht toen ik wilde keren in het zand en mijn voorwiel schoof weg. Was dus eigenlijk vanuit stilstand. Verder niks eigenlijk, halve liter olie, bandjes zijn wel aardig ver heen, remblokken achter zijn op. Ketting is nog redelijk maar ik heb veel gesmeerd. Nu alleen nog een weekje varen, en ik een paar uurtjes vliegen.
 
Het feest zit er weer op, net de Tenere achtergelaten in de haven van Reykjavik ;(

[afbeelding]

Hij heeft het perfect gedaan, het enige "probleem" was een losgetrilde richtingaanwijzer. Hij heeft best afgezien maar geen klap verkeerd! Toch ruim 4.000 km op de klok. Een keer zachtjes op de grond gelegen maar dat was mijn eigen fout, verloor mijn evenwicht toen ik wilde keren in het zand en mijn voorwiel schoof weg. Was dus eigenlijk vanuit stilstand. Verder niks eigenlijk, halve liter olie, bandjes zijn wel aardig ver heen, remblokken achter zijn op. Ketting is nog redelijk maar ik heb veel gesmeerd. Nu alleen nog een weekje varen, en ik een paar uurtjes vliegen.

nice :t had je nog foto danwel video camera mee? sinds mijn Ten terug is van de garage gelukkig ook probleemloos gereden incl. de MF allroadrit gisteren al was dat piece of cake vergeleken met de paden in IJsland :') ben wel benieuwd naar je uiteindelijke route :$
 
GoPro beelden en ook genoeg foto's. Ben ook van plan om hier op MF een verslag te plaatsen. Maar aangezien ik gister om 22:00 thuis was en de wekker vanochtend weer om 5 uur ging.... iets met werken, was gelijk uit het vakantie ritme. Gisteravond alles neergegooid en nergens meer naar gekeken.
 
GoPro beelden en ook genoeg foto's. Ben ook van plan om hier op MF een verslag te plaatsen. Maar aangezien ik gister om 22:00 thuis was en de wekker vanochtend weer om 5 uur ging.... iets met werken, was gelijk uit het vakantie ritme. Gisteravond alles neergegooid en nergens meer naar gekeken.

Ik ben benieuwd naar de beelden. *D
Wel een heel abrupt einde aan het vakantiegevoel zo... :X
 
Doe ik ook meestal. Zo lang mogelijk wegblijven!

Heeft er nog iemand interesse in een navigatie bracket van Touratech? Ik heb mijn garmin gpsmap60 verkocht want ik heb het ding een paar keer gebruikt maar rijdt toch liever op de kaart (en goed geluk..)

01-046-0270-0_i_01.jpg


full
 
Ik ben benieuwd naar de beelden. *D
Wel een heel abrupt einde aan het vakantiegevoel zo... :X

Ik had er nog wel een dagje aan vast willen plakken maar dat vonden ze op het werk niet zo'n goed plan helaas.

GoPro beelden zal nog wel effe duren, ben niet zo'n held op digitaal gebied. Leuk projectje voor de winter. Zal wel binnenkort effe wat foto's en een overzichtje van de route plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, iets met dat probleem van doorslijten van de kabelboom onder de tank wat ooit eens tersprake is geweest hier, of was dat iets anders?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan