Yamaha X-max

Heeeeee grapjas Martin.
Je boft maar met dat klokje op je X-city.
Die automatische dash verlichting heb ik ook op de RT1200 zitten en ziet er wel kek uit.
Mis het niet hoor op de Xmax.ha ha ha ha
Van de tank leegrijden was geen sprake hoor, de kilometers waren woon-werk dus langskomen was inderdaad geen optie geweest.
De scooter rijd erg lekker maar moet nog even wennen aan dat 'niets' tussen de benen hebben.Ha ha ha ha ha
kennelijk iets wat jou niet stoort sinds jij met jouw X-city rondrijdt.ha ha ha ha
Tot binnenkort collega scootert-rijdert zonder iets tussen de benen hebbend.... _O-
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Goed...........net van de dealer terug.
Even overlegt wat nou de beste opties waren omtrend het turbuleren van de ruit.
Opzetstuk had gekunt, maar vind ik optisch minder fraai.
Het is dus een verhoogde ruit geworden.
71 euro en staat in bestelling.
Overigens had ik gisteren kennelijk de ogen dichtzitten, want er dus dus wel degelijk een klok op miene Xmax.
Kennelijk kan er in het menu geschakeld worden tussen buitentemperatuursaanduiding ( mooi scrabble woord ) en tijdsaanduiding.
Hoe ik het heb gedaan weet ik nog niet, maar het staat nu op tijdsaanduiding.
Op naar morgen.
Vr gr
 
Heren Xmax rijders.
Iemand van jullie die met de koude dagen met stuurmoffen rijdt?
Graag reactie omtrend welk type en merk dan wordt gebruikt.
Vr gr
 
Weinig Xmax rijders met stuurmoffen vermoed ik.
Vanmiddag dan maar eens langs de motorzaak om daar te kieken wat ze hebben aan keuzes erin.
En gelijk een nieuw regenpak halen.
De oude deed gisteren niet zijn werk proper.
Kennelijk door de tand des tijds zijn waterdichtheid verloren.
Nou spoelde het ook flink tijdens het ritje, maar wens graag 100% waterdichte regenkleding.

De Xmax bevalt goed tot op heden.
De zondvloed kon in elk geval de scooter totaal niet deren.
Geen klap verkeerd en baande zich een weg door het wassende water alsof het Mozes door de rode zee was.
Zal wel blij zijn met de verhoogde ruit over 2 weken.
Het bulderen met de originele ruit is ondanks de oordoppen in best wel irritant.
Verbruik van de Xmax ligt nu rond de 1 op 25 en ga bijna volledig over naar 100% Shell V-power 98 octaan.
Hoop dat ze daardoor nog net iets zuiniger gaat lopen.
Heb een originele Yamaha topkoffer erop zitten en die is meer dan praktisch heb ik ondervonden.
Vanmiddag maar weer stukkie sturen om langs de motordealer te gaan in het zuiden des land.
Fijn weekend allemaal.
Vr Gr
 
Hoe gaat dat met die moffen, draag je daar handschoenen in?
Ik vraag mij altijd af hoe het met de veiligheid zit als je met die dingen onderuit gaat.
 
Weinig Xmax rijders met stuurmoffen vermoed ik.
Vanmiddag dan maar eens langs de motorzaak om daar te kieken wat ze hebben aan keuzes erin.
En gelijk een nieuw regenpak halen.
De oude deed gisteren niet zijn werk proper.
Kennelijk door de tand des tijds zijn waterdichtheid verloren.
Nou spoelde het ook flink tijdens het ritje, maar wens graag 100% waterdichte regenkleding.

De Xmax bevalt goed tot op heden.
De zondvloed kon in elk geval de scooter totaal niet deren.
Geen klap verkeerd en baande zich een weg door het wassende water alsof het Mozes door de rode zee was.
Zal wel blij zijn met de verhoogde ruit over 2 weken.
Het bulderen met de originele ruit is ondanks de oordoppen in best wel irritant.
Verbruik van de Xmax ligt nu rond de 1 op 25 en ga bijna volledig over naar 100% Shell V-power 98 octaan.
Hoop dat ze daardoor nog net iets zuiniger gaat lopen.
Heb een originele Yamaha topkoffer erop zitten en die is meer dan praktisch heb ik ondervonden.
Vanmiddag maar weer stukkie sturen om langs de motordealer te gaan in het zuiden des land.
Fijn weekend allemaal.
Vr Gr
door verhoogde ruit en topkoffer loopt hij wel duurder scheelt zomaar een paar km per liter
 
Heren Xmax rijders.
Iemand van jullie die met de koude dagen met stuurmoffen rijdt?
Graag reactie omtrend welk type en merk dan wordt gebruikt.
Vr gr

Ik heb deze verwarmde handschoenen.

Gebruikte ze op m'n 50CC Aerox.
Heb nog niet ervaren of het op een X-max bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.
Verwarmde handschoenen zou ook een optie kunnen zijn, maar ik heb bewust voor de stuurmoffen gekozen omdat ik denk dat die het beste functioneren.
Ben net terug van een geslaagde middag.
Kakelvers nieuw regenpak-overal gekocht en stuurmoffen.
Het is de bedoeling dat ik van de winter dus met mijn zomerhandschoenen in de stuurmoffen zit.
Het zou dan voldoende moeten zijn.
We gaan het meemaken en ik post tzt wel mijn ervaring hiermee.

Wat het iets hogere benzine verbruik betreft met verhoogde ruit en topkoffer geloof ik wel, maar vind de topkoffer te praktisch om er af te laten.
Moet zeggen dat ik nu nog met de originele ruit rondrijd (over 2 weken de verhoogde ruit) en de topkoffer erop.
Snelweg rond de 100 a 110km per uur cruise en daarnet nog 1 led blokje over had op de benzine-meter.
Ging terug in 7.40 liter en kwam uit op een verbruik van 1 op 30 na aantal gereden kilometers.
De scooter loopt dus inderdaad zuiniger met Shell V-power 98 dan met Euro 95.
De V-power is dus een aanrader en die blijf ik tanken.
Er komt geen Euro 95 meer in.
Ik zie dit tevens als een soort projectje, omdat de scooter veel kilometers gaat maken en geen mooi weers vervoermiddel wordt.
Ik ben daarom heel benieuwd met name op de lange duur hoe het de vruchten afwerpt van alleen maar rijden met Shell V-power 98.
Men beweert dat het blok intern ook schoner blijft met Euro 98 inplaats van met Euro 95.
Alleen maar als ik constant aanhoud om met Euro 98 te tanken (dus niet afwissel tussen 95 of 98), kom ik er na vele duizenden kilometers wel achter of het nou werkelijk hout snijdt om met Euro 98 te rijden.
Wil dat nu zelf wel eens meemaken.
Vr gr
 
Als je bijvoorbeeld 100k rijdt met v-power 98 dan weet je niet hoe het was gegaan met euro 95 en andersom geldt hetzelfde. Een onderdeel gaat stuk of blijft heel, dat kan allerlei oorzaken hebben. Hetzelfde geldt als je twee blokken open haalt en naar de vervuiling kijkt, het gebruik en onderhoud kan verschillen etc.

Wat je wel objectief kunt vergelijken is het brandstofverbruik. En als je de motor op een bepaalde brandstof mooier vindt lopen kun je dat natuurlijk tanken.
 
Hoi Mojave.
Je hebt gelijk en ik bedoelde meer dat ik liever al die vele kilometers met de Xmax op Euro 98 rij dan met 95.
Ik ben heel benieuwd hoe zo'n blokje blijft presteren op Shell V-power 98, maar echt zeker weten zal lastig zijn inderdaad.
Dat werkt alleen maar als ik eerst 100.000km op de teller zet met alleen maar rijden op Euro 98 en na die 4 jaar een zelfde scooter ga rijden en dan 100.000km op de klok zet met alleen maar Euro 95.
Zijn we na de test dik 8 jaar verder en tegen die tijd rijden we vast bijna allemaal elektrisch.ha ha ha ha

Gisteravond heb ik de stuurmoffen gemonteerd.
Stelt ansich niet heel veel voor, maar heb wel flink lopen kloten met de stuurmof die over de gashendel gaat.
Na veel gepiel was het gelukt en het resultaat mag er wezen.
Niet zozeer in optische zin, want feitelijk ziet het er niet echt fraai uit, maar wel met de werking ervan.
Het was al tegen 8 uur in de avond en toen een testritje gemaakt om te ervaren hoe de stuurmoffen zich zouden houden tijdens het rijden.
Ik koos er bewust voor om zonder motorhandschoenen mijn handen erin te steken. ( iets wat ik zelden tot nooit doe: motorrijden zonder handschoenen aan )
Ik merkte al vlot het verschil doordat ik af en toe mijn linkerhand uit de stuurmof haalde en zo kon ervaren hoe koud de rijwind was.

Maandag naar het werk komt de uitvoerige test en dan doe ik zomerhandschoentjes aan.
Er kleven dus wel een aantal nadelen aan de stuurmoffen:
1: ze zijn niet even snel demontabel, want er zit een soort van kunststof binnenring in die het zaakje op de plek houdt.
Die ring is vastgezet met een trekbandje en zo kan men niet effe snel de stuurmoffen eraf en erop zetten.
Ik heb dus besloten om ze tijdens de herfst en wintermaanden er permanent op te laten zitten.

2: Het ziet er uiterlijk best wel knullig uit.
Niet te vergelijken met van die ouderwetse stuurmoffen, want er zit nog enigszins wat vorm en model in, maar toch...........
Een jonge knaap van 18 zal het vast uit zijn hoofd laten om er mee te gaan rijden.
Zelf boeit het me voor geen meter en heb liever warme handen tijdens de rit dan wat omstanders ervan vinden hoe het eruit ziet.

3: De stuurmoffen zijn volgens mij van een soort van Neopreen.
Dat zelfde spul waar ze duikpakken van maken.
Ik vraag me af in hoe verre ze waterdicht zijn. ( winddicht zijn ze al wel )
Omdat ik ze permanent laat zitten zullen ze dus ook flink natgeregend gaan worden.
En hoe zal dat zich gaan verhouden als ik ze dan gebruik.
De ruimte in de stuurmoffen is best wel groot, maar vraag me dus af indien ze kletsnat zijn, of ik dat ga merken op het moment dat ik mijn handen erin steek.
Ik heb het idee dat het mee zal vallen, maar ook dat ga ik meemaken aankomende week want er gaat nog veel meer regen komen dan afgelopen week het geval was.

Al met al ben ik tot nu toe tevreden over de stuurmoffen en ik denk dat het een net iets betere optie is dan plastik stuurkappen.
Die zouden uiteraard optisch veel mooier staan, maar denk dat de werking ervan veel minder is.
Ook zijn er geen kant en klare plastik stuurkappen en zou ik aan de slag moeten met kappen van een ander type motor en die dan zo vermaken om het passend te maken.
De keuze voor de stuurmoffen was dus een bewuste en eind volgende week zal ik erachter zijn of het een blijvend iets is.

Gisteren gelijk een nieuwe regenoveral gehaald.
Wel ene die uit 1 geheel bestaat, want 2 losse delen zoals broek en jas wilde ik niet.
Heb 2 jaar garantie op de regenoveral dus als het goed is moet het pak compleet waterdicht zijn.
Kan en mag altijd wel iets water naar binnen kieren langs de nek bijvoorbeeld, maar de benen, achterwerk en romp zouden 100% droog moeten blijven.
Ook dit ga ik meemaken en testen aankomende week met de plensbuien en hoop dat het pak daadwerkelijk waterdicht is.

Dan bestaat er ook nog eens zoiets als een beenkleedje.
Jullie kennen ze vast wel.
Ik kan er ene proberen van een collega scooterrijder, maar ben er nog niet helemaal van overtuigd of zo'n beenkleedje nou werkelijk praktisch is.
Wellicht tzt keer proberen, maar met zo'n kleedje erop en de stuurmoffen erbij, wordt het bijna een praalwagen de Xmax.ha ha ha ha ha

Wat de regen betreft kom ik in elk geval beter beslagen ten ijs.
Heb de voeten droog door gevoerde rubberen laarzen die 100% waterdicht zijn, want de regenoveral valt over de laarzen heen en geen water dat 30cm omhoog kan kieren tijdens het rijden.
Hou hopelijk het lichaam droog door het regenpak en de handen in de stuurmoffen zouden ook droog moeten blijven.
De onderarmen gaan diep genoeg de stuurmoffen in, zodat het water niet naar binnen kan kieren via de achterzijde van de stuurmoffen naar de armen.
Blijft er helaas 1 ding over waar ik me vaak aan erger: de helm.
Ik heb 3 helmen: een Jethelm, een potje en een intergraalhelm.
Met name de jethelm en de integraalhelm voldoen erg goed op de snelweg tijdens regen en slagregen. (inmiddels al ondervonden)
Maar na een ritje van 30 minuten komt het euvel dat de onderzijde van de helm kletsnat wordt.
Ook dit fenomeen kennen de meesten van jullie wel.
Geen groot probleem, maar omdat ik elke dag op en neer rijd met de scooter is de dag na de regen de helm nog zeikesnat van onderen en deels van binnen.
Afgelopen week 3 dagen regen meegemaakt en toen was de ene helm nog niet opgedroogd dus dan stak ik mijn hoofd weer in een best wel natte helm en dat was minder prettig.
Wellicht met een fohn de boel laten drogen, maar vind het dus wel knake als het dagen achtereen zeikt van de regen dat de helm in deze situatie zeikesnat wordt.

Dan pak je toch lekker de auto als het regent zou een slimmerik zeggen.
Inderdaad, dat zou een optie zijn.
Ware het niet dat ik geen enkel probleem heb om in de regen te rijden met een motorfiets/scooter en de auto ik alleen maar gebruik als back up in geval van sneeuw of ijzel van de winter.
Wat ik nu dus aan het uitvogelen ben is een manier om zo droog mogelijk met de Xmax over te komen na zelfs slagregen op de snelweg.
Ik kom een heel eind denk ik met de spullen waarmee ik nu op pad ga en alleen nog even iets uitvinden waardoor die onderzijde van de helm niet of minder zeikesnat wordt.

Inmiddels een dikke 500km gestuurd met de Xmax en dat na een krap weekje.
De scooter geeft werkelijk geen klap verkeerd en rijd met name in de stad erg lekker.
Wendbaar en rap is ze.
Op de snelweg vind ik haar wel wat windgevoelig en dat geldt voor zowel met als zonder topkoffer erop.
De regen spettert ook flink rondom de ruit en kuipwerk heen vind ik.
Zonder regenbroek/jas en waterdicht schoeisel ben je binnen de korste keren zeiknat.
Dat ervaarde ik gisteren op weg naar de motorzaak.
Kwam in een hoosbui terecht en zat net op een 80 weg waar direkt stoppen geen optie was.
Ik had een normale broek aan en normale schoenen en mijn motorjas.
Alles zeiknat binnen een mum van tijd.
Schoenen, broek, jas en handschoenen.
Heb de hele terugweg van 50 min rijden koude handen en bovenlijf gehad en dat is geen pretje.

Wat betreft de bagagemogelijkeden van de Xmax vol lof voor de ontwerper.
De ruimte onder het zadel kan erg veel herbergen en de topkoffer is ook een must.
Ik prop er alles in en onder en dat is echt een verademing.
Heb wel eens motorfietsen gehad waarbij ik alles achterop moest knuppen met spinners of telkens een rugtas opdeed die dan liep te trekken aan mijn schouders.
Dat zijn ook geen prettige zaken.

Vandaag eerst maar flink genieten van de vrije zondag.
Morgen mogen we weer aan de bak en met het vooruitzicht om lekker met de Xmax te gaan rijden is dat totaal geen straf.
Fijne dag allemaal.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Jij ook een fijne dag. Ik ga de mijne zo poetsen want die ziet er niet uit.
Over zien gesproken.... Heb je al foto's.
 
Hoi hoi.
Ik ben helaas een leek op gebied van computers.
Kan zo 1.2.3 geen foto's plaatsen.
Maar ik heb een witte Xmax250 van 2012 dus eigenlijk niet zo heel bijzonder om foto van te schieten.
Fijne zondag.
Vr gr
 
Toch nog even iets ander............
Ik had gisteren op mijn Xmax nog 1 led streepje over van de benzine-meter.
Had ook al een aantal kilometers op dat ene led streepje gereden.
Tank altijd helemaal vol, dus zo vol dat het niet voller kan.
Ging 7.40 liter aan benzine in.
Maar........heb een 12 litertank.
Wat ik dus niet begrijp is dat de led-indicatie volgens mij niet overeenkomt met wat er nog ingaat.
Of zit ik hier nog helemaal naast?
Hoor graag de bevindingen van andere Xmax rijders.
Vr gr
 
Toch nog even iets ander............
Ik had gisteren op mijn Xmax nog 1 led streepje over van de benzine-meter.
Had ook al een aantal kilometers op dat ene led streepje gereden.
Tank altijd helemaal vol, dus zo vol dat het niet voller kan.
Ging 7.40 liter aan benzine in.
Maar........heb een 12 litertank.
Wat ik dus niet begrijp is dat de led-indicatie volgens mij niet overeenkomt met wat er nog ingaat.
Of zit ik hier nog helemaal naast?
Hoor graag de bevindingen van andere Xmax rijders.
Vr gr
bij al mijn motoren en scooters gaan de laatste blokjes sneller dan de eerste veel sneller.
 
Gisteren de Xmax afgetankt en op stadsritjes en buitenwegen rond de 80km per uur verbruikt ze 1 liter op dik 27 kilometer.
Nette waardes en deze week wordt ze weer flink op de proef gesteld door het komende onstuimige weer met veel wind en regen.
Eens kieken hoe zij zich daar doorheen slaat.
Mijn rit bestaat uit 50 kilometer snelweg dus met stormachtige wind en slagregen een ware uitdaging om dat op en met de Xmax te mogen beleven.
Nee, de auto blijft nog steeds in de stalling staan.
Die gaat pas ter hand worden genomen totdat er sneeuw of ijzel ligt.
En dat beste mensen kan nog wel een tijdje duren.
Maak er een mooie week van allemaal.
Vr gr
 
Goed..........
Ben nu een anderhalve week verder sinds ik mijn Xmax heb.
Bijna 1000km gereden met de machine.
De kilometers vliegen erop en dat is omdat het een TOP machine is.
Wat een veelzijdig en fijn apparaat.
Alles doet ze gewillig: stadswerk, buitenwegen en snelweg.
Verbruik ligt op snelwegritten met 100 a 110 op de 1/30 en bij al het andere werk rond de 1/25.
Nette waardes en ik tank alleen nog maar Shell V-power 98.

De stuurmoffen: in 1 woord GEWELDIG.
Het koudste dat ik tot nu toe heb gehad was in de ochtend zo'n 8 graad.
Met alleen mijn dunne werkhandschoentjes in de stuurmoffen nog goed te doen.
Met temperaturen onder de 5 graden zal ik zomerhandschoenen gaan dragen onder de stuurmoffen.
Ik denk dat het zelfs met temperaturen onder vriespunt ook zeer goed te doen is.
Wat regen betreft: alle vormen inmiddels gehad.
Van milde buitjes tot aan slagregen.
De stuurmoffen worden zeiknat, dat kan uiteraard ook niet anders.
Het dringt na lang regenen lichtelijk door de moffen heen.
Maar last van? NEEN.
De stuurmoffen zijn werkelijk een aanrader.
Dar kunnen geen plastike handkappen tegenaan.
Hooguit de combinatie van handkappen en handvatverwarming.
Maar de stuurmoffen hebben zich inmiddels dik bewezen en voor die 4 tientjes zou ik zo weer de keuze maken.

Had eigenlijk deze Xmax veel eerder moeten aanschaffen.
Helaas zijn we niet alziend.
Dit is mijn eerste 250cc motorscooter en zoveel fijner dan de voorhene 150cc motorscooter die ik heb gehad.
Die reed ook erg fijn ( Honda Dylan ), maar was net te krap an met vermogen.
Deze Xmax250 loopt vlot 130 echte kilometers en voor ritten op de snelweg om mee te kunnen komen met overige verkeer geen enkel probleem.
Wat een heerlijk motorscooter is de Xmax.
Een aanrader voor een ieder die gemak en motorrijplezier wil combineren.

Moet ik er wel bijvermelden dat het onmiskenbaar een motorscooter is en blijft.
Het gemis wat ik ervaar van geen tank tussen de benen hebben kan ik gelukkig oplossen door mijn R1200RT te pakken.
Dat is dan wel weer een 'echte' motorfiets.
Dat zal de Xmax in mijn ogen nimmer gaan worden.
De verschillen tussen een scooter en motor zijn overduidelijk.
Een scooter is praktisch en goedkoop, maar vind het best wel saai rijden.
Dat komt met name door de automaat en dus niet aan de keuze van wegen die je pakt.
Een motorfiets als de R1200RT of soortgelijk, dus geen scootermodel is ervoor gemaakt om actief te motorrijden en dat verschil tussen die 2 type voertuigen zal nimmer veranderen.
Desalnietemin fungeert mijn Xmax als werkpaard en dat doet ze tot op heden voorbeeldig.
Volgende week de hogere ruit erop en dan hopelijk minder last van turbuleren door de wind en de net iets te lage originele ruit.
Fijn weekend allemaal.
 
Daarentegen is je x-max een 'echte' motorscooter :)

Het is ook heel persoonlijk. Voor mij zijn het schakelen en de tank niet bepalend voor het motorrijden. Diverse types motoren laten zich ook heel anders insturen, kijk bijvoorbeeld maar naar van huis uit SM of enduro vs. SS rijders.

Zelf rij ik ook motorfietsen en echte motorscooters :)
Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik met mijn Harley ook niet met mijn knie tegen de tank zit. Maar dat is volgens velen ook geen echte motor.

Wat is tegenwoordig nog echt.

Goed om te horen dat je x-max zo bevalt.
 
Ach, de helft van de wereld leeft met "niets" tussen de benen, en hoor ze niet klagen O-) O-)
Op de x city mis ik het niet hoor, kan rustig en sportief, en een automaat, heerlijk, met het blik ook, hoeft voor mij niet anders hoor
 
Vind de x max niet saai. Integendeel.
Heb nog nooit zoveel lol gehad als met de X Max.

Doet mij aan de brommertijd van vroeger denken.


Vroeger.....tja
 
Ach ja, jullie hebben ook wel gelijk hoor.
Wat is tegenwoordig nou een echte motor.
Gaat er om dat de rijder er schik van heeft.
En dat hebben we.
Net weer terug van ritje met de Xmax en wat doet ze het lekker.
Was rustig op de snelweg dus even de gaskraan vol open gedraaid.
Dat liep lekker vlot door zeg.
Niks te klagen over slechts een 1 cilinder 250cc met 22pk.
Ik hou haar wel standaard.
Wil niks gaan veranderen aan rolletjes ofzo.
Ook de uitlaat laat ik erop totdat die de geest geeft en dan kieken we wel verder.
Gaat mij er met name om dat ze goed haar werk blijft doen en betrouwbaar is.
Denk er een ton mee te rijden en tegen die tijd wil ik graag de Xmax laatste type.
Motorisch exact hetzelfde las ik als 2 voorgaande types.
Dus kennelijk een betrouwbaar blokje.
Ik rijd op de snelweg zo'n 110km per uur.
Draai dan iets minder dan 6500 toeren en dat is wel prettig.
Vind het zonde om haar telkens vol op de flikker te geven, dus rij zelden met 120 of 130.
Ben erg benieuwd wat zo'n blokje doet na 50.000 op de teller.

Heb ooit een Honda CB125F gehad.
1 cilinder 125cc.
Leuk ding, maar gebrek aan vermogen.
Op de snelweg was 110 amper te halen.
Was er snel zat van en sprak toen ook een monteur die hoorde dat ik er voornamelijk snelweg mee reed.
Hij vertelde mij dat zo'n lichte motorfiets daar helemaal niet geschikt voor was en dat het op die manier slecht was voor de levensduur van het motorblok.
Veels te veel hoge toeren gedurenende te lange periode zei hij.
Ik weet eigenlijk niet of dat nou werkelijk zo is.
Vraag me daarom ook wel eens af hoe dat dan met het motorblokje van de Xmax is.
Aan de andere kant, die X-city van Martin heeft al 42.000km gelopen.
En zo te horen gaat die makkelijk een ton draaien.
Wellicht heeft het ermee te maken dat de Xmax watergekoeld is en die Honda 125cc was een luchtgekoeld blokje.
Vr Gr
 
Tja, lange tijd op topsnelheid is voor geen enkele motor goed.
Daarom is t prettig als je wat meer vermogen hebt, zodat je niet alles van het blok vergt.
 
Je hebt gelijk.
En mede daarom ben ik toen afgehaakt met die Honda CB125F motorfiets.
Apparaat reed best lekker hoor voor een A1 lichte motorfiets.
Ook erg zuinig met rond de 1 op 50km per liter benzine.
Maar veel en hoge toeren draaien tijdens snelweggebruik en wilde bewust niet constant rond de 90km per uur achter vrachtverkeer blijven plakken.
Inhalen was al helemaal een drama, want met 90km per uur zat de motorfiets bijna al op topsnelheid.
Dus die fiets heb ik al gauw van de hand gedaan.

Met mijn huidige Xmax250 hanteer ik een snelheid van rond de 100 a 110km per uur tijdens snelwegritten. ( 50km afstand en rond de 35 minuten rijtijd )
Met een snelheid van 110km per uur strak op de teller draait de machine iets minder dan 6500 toeren per minuut.
Het rode toerengebied ligt net iets boven de 8000.
Ik zit er wat dat betreft dus nog een stukje onder.
Mede doordat deze Xmax250 een wat grotere cilinder inhoudt heeft en ook nog eens watergekoeld is, heb ik wel goede hoop dat zij het op deze manier lang volhoudt.
Dat zal zich uiteraard gaan bewijzen in de loop van de tijd en daar ben ik dan ook heel benieuwd naar.
Ik zie dit dan ook als een soort van langduur-projectje om te ervaren hoe zo'n 250cc 1 cilinder motorscooter zich gaat houden op den lange duur.

Het gros van dit soort scootertjes draaien hooguit paar duuzend kilometer op jaarbasis.
Dat weten we inmiddels allemaal wel en is niks nieuws meer.
Het benne vaak praktische en mooi weer fietsjes waarmee de eigenaar toch echt zelden meer dan 10.000km per jaar erop zal zetten. ( zal eerder rond de 5000 per jaar zijn )
Laat staan mijn geplande 24.000km per jaar, want dat is eigenlijk best wel proportioneel veel voor een lichte motorscooter als deze.
Ik ben dus erg benieuwd hoe deze Xmax zich zal gaan houden bloktechnisch en ook betreffende eventuele storingen.

Mijn voorhene Honda Dylan was een 1 cilinder 150cc en daarmee had ik 52.000km gereden in 4 jaar tijd.
Die was bloktechnisch en ook op elektrisch gebied ( bedrading/bekabeling ) helemaal puik in orde.
Met die scooter en de 2e erna op dat gebied nooit problemen mee gehad.
Het enige manko dat de Honda Dylan had was de zeer slechte originele uitlaat.
Daarin zat een ongeregelde katalysator die telkens heet werd en afkoelde.
Dat materiaal kon er slecht tegen en daardoor ging de uitlaat rammelen en heb ook al meegemaakt tijdens een snelwegrit dat de buis van de katalysator afbrak waardoor de gassen geen weg naar buiten konden vinden en de motor smoorde en niet harder kon rijden dan 60km per uur.
De enige oplossing was doordat een meneer van de ANWB de uitlaat doorzaagde en de katalysator eruit haalde.
De uitlaat was dus echt knake van de Honda Dylan.
Maar buiten dat een topmachientje.
Helaas door zijn krappe 17pk net iets onderbemeten voor langdurig snelweggebruik.
Maar voor het stadswerk en buitenwegen (80km) ideaal en vergelijkbaar met de Xmax250.
In elk geval een Honda waardig.

Vandaag mijn Xmax weer eens aftanken en dan vanmiddag bij een vriend op bezoek die een endje uit de buurt woont.
Ik kan dan ook de R1200RT pakken, maar omdat ik met deze Xmax zoveel en zo snel mogelijk veel kilometers wil draaien gaat zij mee vanmiddag.
Ik ben ook blij dat het nieuwste type Xmax250 bloktechnisch identiek is aan de voorgaande types.
Eigenlijk bewijst dat zich doordat Yamaha vast houdt aan hetzelfde blokje en concept.
Iets wat best wel positief voor hun pleit.
Ze zeggen niet voor niets: never change a winning team.
Fijne zondag heren/dames.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan