Wat is een hoge kilometerstand voor een Yamaha WR450?

aldindubo

Rookie
21 nov 2016
23
0
Na wegen en wikken heb ik eindelijk besloten om een WR450 te kopen.

Hij voldoet aan zo goed als alles:

- erg licht;

- voldoende pk's;

- schijnen zeer betrouwbaar te zijn;

- eventueel onderhoud kan ik zelf doen;

- etc.

Ik ben van plan om er een supermotard van te maken.

Anyways, ik zie op verkoopplatformen meerdere WR450's staan, waarvan de één meer km's erop heeft staan en een ander weer wat minder.

Wat wordt gezien als een hoog kilometeraantal bij zo een motor? En hoelang kan hij met normaal onderhoud (uiteraard op tijd) mee?
 
Ze hebben regelmatig een revisie (in ieder geval een nieuw zuigertje) nodig. KM-stand zegt niet zo veel. Veel worden er weg gedaan vlak voor de revisie. Het valt niet mee om te bepalen wat een goede is en wat niet. Bonnen van het (recente) onderhoud zijn al erg belangrijk. Ga er van uit dat je hem zeer binnenkort moet (laten) reviseren, tenzij de verkoper keihard kan aantonen dat hij zeer recent is onderhouden, dan valt het alleen maar mee.

Een machine waar wedstrijden mee zijn gereden brengt minder op dan eentje waarmee af en toe recreatief een offroadritje is gedaan.
 
Mmmm na wikken en wegen....
Wellicht kun je beter wat anders aanschaffen, denk dat je beter af bent met een DRZ.
 
Mmmm na wikken en wegen....
Wellicht kun je beter wat anders aanschaffen, denk dat je beter af bent met een DRZ.
Veel minder Broaap.

Je moet gewoon een goede uitzoeken, of een goedkope zodat je budget over houdt voor revisie. Of bij een dealer met garantie. Er zijn motorzaken die er veel van weten, zoals Gebben in Rogat.
https://svl.autodealers.nl/Yamaha/W...&mrkid=195&mrk=Yamaha&c=25&wid=55054&so=lijst

https://svl.autodealers.nl/Yamaha/W...mrkid=195&mrk=Yamaha&c=149&wid=55054&so=lijst
 
Laatst bewerkt:
Ah, oké. Dank voor die informatie.

Ik wil hem als daily driver gebruiken voor stukken tussen Arnhem en Nijmegen, maar ook voor de vrije tijd. Het enige offroad dat hij zal zien in een grasveld.

Na hoeveel kilometers moet hij een revisie krijgen? Olie vervangen en dergelijke kan ik zelf ook, maar reviesies en dergelijke.. Nee.. :+

Ik ben eigenlijk wel naar zoiets op zoek. Als ik hem echter om de 5000 km's moet laten reviseren, dan zal ik waarschijnlijk om de drie/vier maanden geld daaraan moeten besteden..

Is er daarnaast iets vergelijkbaars dat wel veel kilometers aankan zonder een revisie nodig te hebben na een aantal duizen km's?
 
Laatst bewerkt:
FMX650

Maar met al dit soort motoren is vaak flink geblazen en gespeeld door de voorgangers. En niet iedereen vindt goed onderhoud erg belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Die FMX650 is een beetje meh.. Ik was bijna overgegaan tot aankoop van een XT660, maar te weinig pk's en te zwaar..

Wat is echter het verschil in de motoren tussen de FMX650 en de WR450? Beide zijn viertakt en ééncilinder motoren. Zit het verschil tussen weinig en veel km's zich enkel in de cc's? Hoe meer cc's, hoe minder slijtage in de motor bij hogere toeren, wat weer leidt tot de mogelijkheid om meer km's te maken voordat er onderhoud nodig is? Klopt dat?
 
De WR is een klein blokje waar heel veel pk's uit geperst worden. Dat leidt tot meer slijtage dan een overbemeten blok wat maar weinig vermogen levert.
 
Ah, oké. Dank voor die informatie.

Ik wil hem als daily driver gebruiken voor stukken tussen Arnhem en Nijmegen, maar ook voor de vrije tijd. Het enige offroad dat hij zal zien in een grasveld.

Na hoeveel kilometers moet hij een revisie krijgen? Olie vervangen en dergelijke kan ik zelf ook, maar reviesies en dergelijke.. Nee.. :+

Ik ben eigenlijk wel naar zoiets op zoek. Als ik hem echter om de 5000 km's moet laten reviseren, dan zal ik waarschijnlijk om de drie/vier maanden geld daaraan moeten besteden..

Is er daarnaast iets vergelijkbaars dat wel veel kilometers aankan zonder een revisie nodig te hebben na een aantal duizen km's?
Alleen de Suzuki DRZ400 komt in de buurt, maar de WR450 is natuurlijk wel meer een echte competitie machine.
Voor dagelijks gebruik is de Yamaha niet aan te raden, onderhoud gaat meer in uren dan in kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Ah, oké. Duidelijk en logisch.

Waaraan onderscheidt men de echte competitive-motoren van de normale?

Ik las dat men doorgaans bij de WR450 om de 1000 km's een verversing van de olie en filters moet doen. Om de hoeveel km's/uren dient men de de kleppen na te kijken en wanneer moet een revisie worden uitgevoerd? Wellicht kan ik ermee leven.

Edit: blijkbaar moet ik zoek naar een dualsport? De WR250 heeft echter weinig pk's..

Mocht iemand nog een motor weten van KTM, Yamaha, Kawasaki of Husqvarna, die rond de 115 kg weegt, rond de 40 pk's heeft en tweedehands voor rond de €3500,- te krijgen is, dan hoor ik het graag!
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand nog een motor weten van KTM, Yamaha, Kawasaki of Husqvarna, die rond de 115 kg weegt, rond de 40 pk's heeft en tweedehands voor rond de €3500,- te krijgen is, dan hoor ik het graag!
Dat zijn allemaal motoren van het type WR450, die veel onderhoud nodig hebben en niet gemaakt zijn om woon werk te rijden.

Alternatieven (allemaal zwaarder en degelijker): Husqvarna 610SM, KTM690, Yamaha XT660 en de genoemde DRZ400 en FMX650

Op de KTM na wel voor 3500 te vinden, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Die off road motoren met een cilinder inhoud hebben van rond de 600cc, die hebben misschien minder pk's, maar dat zijn best fijne blokken hoor, koppel op een off road is net zo fijn als een berg pk's, misschien zelf beter.
En zo'n 600 kun je natuurlijk ook wel wat aan doen, dikke uitlaat en een andere nokkenas kan een hoop verschil maken.

Ik heb 13 jaar lang een DR500 gehad uit 1981, flink verbouwd, en ook het blok onderhanden gehad, standaard zo'n 31pk, die van mij had zo'n 55pk. Heerlijke motor, ik vond dat blok een stuk fijner dan zo'n moderne 450.
 
Misschien een beetje out box the box gedacht........, maar zou een motorscooter geen optie zijn voor je?
Ik rijd met een Xmax250 sinds kort voor woon-werk en stadsplezier in de vrije tijd.
Werkelijk een ideale machine.
Zuinig in brandstofgebruik en onderhoud en betrouwbaar.
Succes met je keuze.
Vr gr
 
Waarom wil je perse zo'n lichte motor als je toch alleen voornamelijk woon-werk gaat rijden. Ook al is Arnhem-Nijmegen niet ver, dan lijkt mij een iets zwaardere/comfortabelere motor gewoon fijner, zoals een XT660X. Wss zal die ook een stuk minder verbruiken.
Volgens mij kan je met zo'n XT660X ook nog genoeg de hooligan uit hangen, als je dat zou willen.
 
Ik heb geen andere keuze dan weer terug te vallen op de XT660. Dit keer komt de Husky 610 SM (of de 510) erbij kijken.

IK heb ook naar de FMX650 gekeken, maar die vind ik toch iets te ouderwets qua looks.

Het enige probleem is de beschikbaarheid van reservedonderdelen voor de SM610.

De XT660 heeft een serviceinterval van 10K, maar de Hus om de 3K.
 
Yamaha tt600 een optie, om zelf om te bouwen?
:^
Zowel de oude TT als de TTR zijn een stuk onderhoudsvriendelijker.
Mijn eerste TTR was ook een SM, daar heb ik een hele fijne probleemloze motor aan gehad.
 
Dit is dan wel een motor die geschikt is voor ts zijn gebruikswensen.
En met een "cross" voor spatbord en die rare beugel eraf is het ineens een hele leuke motor hoor.
Elektrisch weet ik het niet, maar het blok is gewoon een betrouwbaar XT/SZR blok. :t
De gehele motor - gewicht - is natuurlijk wel weer in de lijn van deze motorfietsen.

Maar voor woon~werk wordt het toch al lastig met een (andere) echte competitiemotor.
Ik heb het wel met een CR500 gedaan, maar hoefde ook maar vijf kilometer. :+
En twee keer een toertocht van 100..150 kilometer.
Twee keer per jaar een nieuwe zuiger. :Y (20 draaiuren)
 
Laatst bewerkt:
Ik las dat men doorgaans bij de WR450 om de 1000 km's een verversing van de olie en filters moet doen. Om de hoeveel km's/uren dient men de de kleppen na te kijken en wanneer moet een revisie worden uitgevoerd? Wellicht kan ik ermee leven.
Die indicatie is eigenlijk niet te geven, want afhankelijk van hoe jij de motor gebruikt. Bij competitiegebruik - waar die dingen voor zijn gemaakt - kun je denken aan olie+filter elke 10 draaiuren, kleppen controleren/stellen elke 2 dagdelen rijden, luchtfilter beoordeel je na iedere rit, zuiger om de 25 uur, en een blokrevisie na 75-100 uur.

Als je dat vertaald naar kilometers straatgebruik - uitgaande van een gemiddelde snelheid van pakweg 60 km/u - dan praat je ongeveer over 1000 km ("kleine grote beurt") en 5000 km (al dan niet gedeeltelijke revisie). Stel dat je kalm en met veel gevoel voor techniek ermee rijdt, dan kun je mss wat langere intervallen hanteren, maar dat is gokken, en zelfs als dat bijvoorbeeld 3000 resp. 10000 km wordt dan is het alsnog een kostbare hobby. Daar komen nog zaken als banden, remmen, ketting (etc.) bij: allemaal spul dat bij een enduro niet is gedimensioneerd voor straatgebruik (doorgaans snellere slijtage).

Hoe een enduro zich houdt op het moment dat je deze (nagenoeg) uitsluitend op straat gaat gebruiken is een vraagteken: zo'n enduro is daar niet voor gemaakt. Je zou de eindoverbrenging aan kunnen passen om het toerental bij langdurig "hoge" kruissnelheden wat te drukken, maar dat gaat ten koste van de inzetbaarheid off-road. Langdurig met eenzelfde toerental rijden vinden competitiefietsen imho sowieso niet erg leuk, maar daar zou je maling aan kunnen hebben natuurlijk.

Zoals anderen al aangeven: voor het doel dat je voor ogen hebt zou ik uitkijken naar een meer straat-georiënteerde off-road. Die kun je eventueel wat lichter maken: onderdelen eraf, en voor je het weet ziet het eruit als een enduro.
 
Ik heb geen andere keuze dan weer terug te vallen op de XT660. Dit keer komt de Husky 610 SM (of de 510) erbij kijken.

IK heb ook naar de FMX650 gekeken, maar die vind ik toch iets te ouderwets qua looks.

Het enige probleem is de beschikbaarheid van reservedonderdelen voor de SM610.

De XT660 heeft een serviceinterval van 10K, maar de Hus om de 3K.
De 510 is van hetzelfde type als de 450, licht, veel power, veel onderhoud. De 610 heeft elke 5000km nieuwe olie en controle van de klepspeling nodig (volgens het boekje dan) en elke 10000km een grotere controle.

Via www.husqyparts.com kun je redelijk goed inschatten wat wel en niet leverbaar is qua onderdelen. Je moet er wel vaak op wachten, er is weinig op voorraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan