Honda SH150i deel2

Zijn ook dun gezaaid.
En rijscholen met onbeperkt kilowat scooters helemaal, als die er al zijn :?
Een enkele keer wil een cursist dan ook nog wel eens zelf aankomen met een vol vermogen automaat om op te lessen
Dat moet dan dus wel een 35Kw+ scooter zijn zoals b.v. een BMW, Burgman650, AK550 of Gilera GP etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de rest op het roze kaartje ook, was helemaal onmogelijk om daar met automaat te lessen toen...en dan heb ik het over 16 jaar geleden, kan tegenwoordig volgens mij ook gewoon.
 
Mag ik vragen waar je 16 jaar geleden al je rijbewijzen kon halen? Als je dat hier in NL wilt ben je wel eventjes bezig.
 
Bombo gaat waarschijnblijk op zoek naar een rijschool met automaat, en daar de rijscholen die al een automaat hebben er een is die niet meer als 35Kw. bedraagt, verval je automatisch ongeacht leeftijd in een A2 rijbewijs, met ook nog eens de extra beperking: (automaat only)

Vaak wordt door mensen als Bombo opgevoerd dat ze toch niet zwaarder willen en toch alleen maar automaat willen rijden.

Aan die hele gedachte gang zit maar één klein voordeel, en dat is dat het halen van dat rijbewijs een fractie makkelijk is als het halen van een volledig A rijbewijs.
Je haalt namelijk net even vlotter je "voertuigbeheersing"
Dat is met een A rijbewijs net iets moeilijker.
Kans op slagen met een automaat en max 35Kw. tijdens "voertuigbeheersing" is dus net iets hoger en daar aan gekoppeld hebben ze dan ook net iets minder lessen nodig als bij een vol rijbewijs met schakelen + onbeperkt vermogen.

Persoonlijk vindt ik het een hele foute keuze, en zou mits je de leeftijd hebt en geen lichamelijke beperkingen altijd voor een volledig A rijbewijs gaan.
Je weet immers nooit wat je over 10 jaar leuk vindt op motorgebied.
Ofwel je kunt nooit in de toekomst kijken.
Het argument dat ze toch nooit zwaarder en toch nooit schakel willen rijden vindt ik dan ook een zeer slechte argumentatie.

Op een of andere manier zijn het vaak mensen net als Bombo met een 50cc achtergrond die denken dat 35Kw. en automaat wel voldoende is,
Meest voorkomende argument is dan ook dat dit wel voldoende voor ze is... en ja spijt komt vaak achteraf.

Sorry Bombo "Just my two cents"

Mvg. Jan

Dank voor het geven van je mening Jan. Ik heb de redenatie vaker gehoord en begrijp wat je bedoelt. Het is voor mij alleen totaal geen issue. Het doel dat iemand voor ogen heeft is persoonlijk. De stelling "Als je gitaar wilt leren spelen moet je ook noten leren lezen" vind ik wel een aardige vergelijking.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het geven van je mening Jan. Ik heb de redenatie vaker gehoord en begrijp wat je bedoelt. Het is voor mij alleen totaal geen issue. Het doel dat iemand voor ogen heeft is persoonlijk. De stelling "Als je gitaar wilt leren spelen moet je ook noten leren lezen" vind ik wel een aardige vergelijking.
Aan de andere kant, denk je dat je makkelijker je rijbewijs haalt op een specifieke A2 motor of scooter? Bij een motor heb je kans dat de rijschool twee dezelfde motoren heeft waarvan eentje begrensd en eentje onbegrensd. Rijscholen die lessen met een scooter zullen er vast zijn maar ik zie ze nooit. Daarbij is een onbegrensde lesmotor niet gelijk een toermotor van 400kg hoor.

Een beetje het idee van ik kan al schakelen dus ik kan snel mijn rijbewijs halen. En dan blijkt dat het schakelen niet het belangrijkste is, tenzij je echt totaal geen gevoel voor techniek hebt of vanwege een medische oorzaak niet kunt schakelen.

Verder ben ik ook niet zo van groter is beter hoor, maar dat terzijde.
 
Moet ik me verantwoorden of zo? Er zit serieus iemand te beweren dat ik moet gaan schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Nee je hoeft je niet te verantwoorden hoor :)

De beperking zit in ons dat we het niet begrijpen, daar kun jij niets aan doen. Ga voor je A2 en geniet, want daar gaat het om.

Zelf rij ik zowel motor als scooter. Het schakelen maakt mij niet uit. Ik vind het niet erg om te schakelen op de motor en ik mis het schakelen ook niet op de scooter. Zo ervaart iedereen het op zijn of haar eigen manier.
 
Het schakelen maakt wel een groot deel uit van het AVB examen iig, tijdig in de juiste versnelling terugtikken etc.

De juiste voor de bocht, anders kan ie afslaan en donder je om.

Maakt het scooterrijden en lessen op de scooter wel degelijk makkelijker en mogelijk dus ook sneller te behalen, en als die mogelijkheid er is waarom niet!

Zoals Bob zegt, de beperking zit bij ons:-)
 
Het seizoen is voor onze SH al over ( ECHT mooi weer rijdster ) en ik heb een vraag voor de winterslapers onder ons :

- Doet u iets speciaals in de benzine / aan de motor voor de winterstalling ?
 
Laatst bewerkt:
Tank helemaal vol, op de middenbok, accu eruit en aan de druppellader. Verder beetje in het 'vet' of vaselinespray. Maar ik doe dat niet want ik rij het hele jaar door..
 
Wees gerust. SH gaat onder de mottenballen en de enduro komt eronderuit.
Enduro zijn leuke machines, wel heel iets anders als een scooter. Scooters hebben ook zo hun voordelen in de winter.

Als je een navulbare accu hebt dan opletten dat het water/accuzuur op niveau blijft. Aan de druppellader komen ze droog te staan. In mijn geval een nieuwe accu die bleek na een laar maanden helemaal droog. Met een gel accu moet je dit probleem niet hebben.
 
Oh jee, was het zo erg?

Een Optimate geeft het aan, droogkoken betekent een te hoge spanning of amperage en dat is iets wat moderne laders niet meer toelaten.
 
Laatst bewerkt:
Het was een goedkope druppellader. Nu ik terug denk deed diezelfde lader het voorheen wel goed bij navulbare accu's. Daarnaast heb ik onder meer een optimate voor een andere motor en die doet het ook goed, de optimate zal ongetwijfeld beter zijn.

Of het aan de druppellader of aan de accu ligt weet ik niet c.q. kan ik niet objectief beoordelen. Het afgelopen jaar had ik niet veel geluk met accu's en zeker niet met een leverancier, soms heb je pech.

Voor de winterstalling heb ik het altijd gered met alleen voltanken en een druppellader. Wat zal een optimate tegenwoordig kosten, 50 euro? Dan zit je goed. Voor het mooie kun je hem wegzetten met iets van v-power of vergelijkbaar zonder ethanol toeging, dan moet je nog wel even een stukje hebben gereden zodat de juiste benzine door je injectiesysteem is gespoeld. Om het af te maken een flesje forte. Verdere maatregelen zijn voor langdurigere stalling.

Mijn vorige bericht had ik weggehaald omdat ik de laatste tijd af en toe een mindere dag heb en dat niet teveel wil ventileren om het forum hier.
 
Ohw, dan wil ik niet weten wat er stond....begrijp het volkomen maar niemand hier kan er iets aan doen.

Hoe is het verder, houd je het een nog een beetje vol en gaat het de goede kant op?
 
Dat viel wel mee hoor wat er stond. Ik weet het niet meer letterlijk, ik had onder meer geschreven dat een collega van mij hetzelfde had. Maar ik dacht later dat ik daarmee niet kan vaststellen of het aan de accu's of aan de druppelladers lag of wellicht een combi van beiden. Dus dacht ik het voegt niets toe en stuurt de vraagsteller misschien de eveneens kant op en dat is niet de bedoeling.

Verder gaat het wel goed hoor, dank je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan