tot welke leeftijd is motorrijden verantwoord?

Wat is nog een verantwoorde leeftijd om motor te rijden?

  • >85

    Stemmen: 150 56,4%
  • 80-85

    Stemmen: 8 3,0%
  • 75-80

    Stemmen: 17 6,4%
  • 70-75

    Stemmen: 37 13,9%
  • 65-70

    Stemmen: 24 9,0%
  • <65

    Stemmen: 30 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    266
10_Tubbergen_12_mei_2008.JPG


Zoals deze Max, zijn ook geen jonkies meer zo te zien.
 
[afbeelding]

Zoals deze Max, zijn ook geen jonkies meer zo te zien.
Grapje. Ik wou maar zeggen dat de brommerts op de foto's stil staan - zoals dat op foto's meestal het geval is ;)

Ik wil wel aannemen dat ze zich voorwaarts bewogen op het moment dat de foto's gemaakt werden, maar met welke snelheid is lastig te bepalen. Met een lange sluitertijd is er al gauw wat bewegingsonscherpte.
 
Grapje. Ik wou maar zeggen dat de brommerts op de foto's stil staan - zoals dat op foto's meestal het geval is ;)

Ik wil wel aannemen dat ze zich voorwaarts bewogen op het moment dat de foto's gemaakt werden, maar met welke snelheid is lastig te bepalen. Met een lange sluitertijd is er al gauw wat bewegingsonscherpte.

Dan wordt het toch eens tijd dat je bij de classic races gaat kijken.
Op 24 September Aalsmeer.
Kan je mooi op de terug weg van MFMM doen
https://mon.nl/kalender/classic-race-demo-sam-etten-leur/
 
[afbeelding]

En hier Theo Louwes, 75 jaar oud.
En Aalt Toersen, deed met zijn 69 jaar een snelheidsrecord op de zoutvlakte van Bonneville:
Aalt Toersen gaat in 2015 een aanval doen op het wereldsnelheidsrecord van 234 km/uur op de zoutvlakte van Amerika. Marcus Kingma sprak hem eerder op de Motorbeurs en was aanwezig bij een eerste proefrit op de testbaan van Lelystad.filmpje:
 
Grapje. Ik wou maar zeggen dat de brommerts op de foto's stil staan - zoals dat op foto's meestal het geval is ;)

Ik wil wel aannemen dat ze zich voorwaarts bewogen op het moment dat de foto's gemaakt werden, maar met welke snelheid is lastig te bepalen. Met een lange sluitertijd is er al gauw wat bewegingsonscherpte.

Maar dat is toch volledig irrelevant beste Max?

Dit topic gaat over tot welke leeftijd motorrijden nog verantwoord is. Nou is racen op een circuit natuurlijk totaal anders dan je begeven in het moderne verkeer, maar er zijn knarren van ver in de 70 die wij niet kunnen bijhouden.

Er is zelfs een filmpje op de jijpijp van een knar van 93 die op Assen rijdt en een bocht mist.
 
En Aalt Toersen, deed met zijn 69 jaar een snelheidsrecord op de zoutvlakte van Bonneville:
Aalt Toersen gaat in 2015 een aanval doen op het wereldsnelheidsrecord van 234 km/uur op de zoutvlakte van Amerika. Marcus Kingma sprak hem eerder op de Motorbeurs en was aanwezig bij een eerste proefrit op de testbaan van Lelystad.filmpje:
Maar dat is toch volledig irrelevant beste Max?

Dit topic gaat over tot welke leeftijd motorrijden nog verantwoord is. Nou is racen op een circuit natuurlijk totaal anders dan je begeven in het moderne verkeer, maar er zijn knarren van ver in de 70 die wij niet kunnen bijhouden.

Er is zelfs een filmpje op de jijpijp van een knar van 93 die op Assen rijdt en een bocht mist.
Dan wordt het toch eens tijd dat je bij de classic races gaat kijken.
Op 24 September Aalsmeer.
Kan je mooi op de terug weg van MFMM doen
https://mon.nl/kalender/classic-race-demo-sam-etten-leur/
Natuurlijk. Mijn grapje was te flauw dan dat we er nu nog serieus op in zouden moeten gaan :$
 
Laatst bewerkt:
De vraag van dit topic is veel te algemeen en is daarom ook niet te beantwoorden.

Sommigen zouden ze al bij 45 al van de weg moeten halen en bij anderen kan je boven de 100 rustig nog het RBW verlengen..................

Wat wel heel goed kan zijn is om bij verlenging een proefrit te moeten doen. De eerste geluiden beginnen nu te komen om dat te gaan invoeren bij een zekere leeftijd. De proef-rit geeft aan of je überhaupt nog wel rijvaardig bent/ kan zijn. Het advies zou dan ook kunnen zijn om enkele rijlessen te nemen om fouten/ foutjes te corrigeren. De ergste kneuzen zullen dan zeker door de mand vallen. Denk bijv. aan spookrijders of bestuurders die op het verkeerde pedaal trappen!!
 
Maar de wetgever heeft het daarbij voornamelijk over blikbesturing. Maar motorrijden is van een geheel andere orde en wil je dat goed en veilig blijven doen dan kan dat wel tot op hoge leeftijd.

Maar als ik bij mezelf merk dat ik dingen ga doen die verdacht zijn en wijzen op een naderende onheilsleeftijd, dan is het per direct afgelopen met die mooie bezigheid en dat is dan jammer maar helaas.

Ik vind het nog steeds heerlijk om af en toe op die twee wielen te gassen en lekker in een bocht te leunen, maar laten we er niet omheen gaan draaien, het is niet heel erg veilig en ik wil zeker geen anderen in gevaar gaan brengen.

Ik heb ik blikken bijna 2 miljoen kilometer gereden en ben nog nooit bij een ongeval betrokken geweest en dat wil ik zo houden. En als het heel erg zeuren gaat worden gaan we met de taxi en de bus/trein.
 
Als je t jezelf al afvraagt,
stop dan gewoon! Wat een onzin topic |(
 
Janneman, de vraag is tot welke leeftijd het verantwoord is om op een motor te rijden en idd is die vraag niet of nauwelijks te beantwoorden. Maar er over discussieeren levert leuke en bizarre antwoorden op.

Persoonlijk denk ik dat het alles te maken heeft met je lichamelijke en geestelijke gezondheid en veel minder met leeftijd.

Ik merk dat als je gewoon en normaal rijdt met een mooie motor, dan houden automobilisten ook rekening met je, houden afstand en geven je de ruimte. Ik denk dat als je je als een aso gaat gedragen, dat mensen zich dan aan je ergeren en dat leidt tot gevaarlijke situaties, kun je gewoon op rekenen.

Dus als iemand ouder is, gezond en zich normaal gedraagt met zijn motor, dan is er eigenlijk niets aan de hand en kun je gewoon lekker blijven rijden.
 
Janneman, de vraag is tot welke leeftijd het verantwoord is om op een motor te rijden en idd is die vraag niet of nauwelijks te beantwoorden. Maar er over discussieeren levert leuke en bizarre antwoorden op.

Persoonlijk denk ik dat het alles te maken heeft met je lichamelijke en geestelijke gezondheid en veel minder met leeftijd.

Ik merk dat als je gewoon en normaal rijdt met een mooie motor, dan houden automobilisten ook rekening met je, houden afstand en geven je de ruimte. Ik denk dat als je je als een aso gaat gedragen, dat mensen zich dan aan je ergeren en dat leidt tot gevaarlijke situaties, kun je gewoon op rekenen.

Dus als iemand ouder is, gezond en zich normaal gedraagt met zijn motor, dan is er eigenlijk niets aan de hand en kun je gewoon lekker blijven rijden.


Hanneboy :+ , ik vindt t al onzin als je t jezelf afvraagt ,elke ouwe lul vindt van zichzelf dat hij nog perfect rijd ,tenminste ik wel,en waarschijnlijk rijd ik niet zo keurig als u O-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sowieso vindt 90% van de mensen dat ze bij de 10% beste rijders behoren. Dus tja, dat geldt ook voor oudere motorrijders.

Maar voorlopig ga ik nog even door :+ want ik ben nog jong, pas 64 tenslotte.

Ik was een paar jaar geleden op een BMW rally en naast me stond een oude baas. We raakten aan de praat. Hj had 3000 km gereden om op de rally te komen. Hij was 82 en sliep ook nog in een tentje!
 
Laatst bewerkt:
Maar de wetgever heeft het daarbij voornamelijk over blikbesturing. Maar motorrijden is van een geheel andere orde en wil je dat goed en veilig blijven doen dan kan dat wel tot op hoge leeftijd.

Maar als ik bij mezelf merk dat ik dingen ga doen die verdacht zijn en wijzen op een naderende onheilsleeftijd, dan is het per direct afgelopen met die mooie bezigheid en dat is dan jammer maar helaas.

Ik vind het nog steeds heerlijk om af en toe op die twee wielen te gassen en lekker in een bocht te leunen, maar laten we er niet omheen gaan draaien, het is niet heel erg veilig en ik wil zeker geen anderen in gevaar gaan brengen.

Ik heb ik blikken bijna 2 miljoen kilometer gereden en ben nog nooit bij een ongeval betrokken geweest en dat wil ik zo houden. En als het heel erg zeuren gaat worden gaan we met de taxi en de bus/trein.
Dat is door meer oudjes in eerder stadium gezegd.
Probleem is dat ze dan ook hun mobiliteit en vrijheid MOETEN inleveren. Dat wil niemand!
Soms eindigt het pas nas spookrijden of volgas een winkel binnen rijden.

Mijn vader heeft zijn hele leven erg veel km's gemaakt. Steeds vaker had ie kleine schades aan de auto. Kennissen belden ons op dat ze 'm weer ergens hadden zien stunten op de weg. Voor hem waren alle andere auto's de schuldige. Maar als wij (de kinderen) voorzichtig dit onderwerp op tafel brachten, dan brak de hel los!!
 
Op een zeker moment zal de verzekeraar gaan sputteren. Dán is het echt tijd om te stoppen.
Ja, maar het begint met (tientallen) kleine schades die niet geclaimd hoeven worden.
De auto van pa was op laatst bijna een botsauto. Geen paaltje, stoeprand of deurpost (in de garage) was nog veilig.

Op een goed moment zie ik zijn auto staan en er mist een wieldop. Vreselijk boos meldt ie dat die dop gestolen moet zijn. (eeeh, wie steelt er nu een dop van een Micra?) Mijn broer zou met hem ergens naar toe gaan en geeft aan dat pa niet hoeft te rijden. (angst?) Dus mijn broer achter het stuur. Na nog niet 1km stopt hij want het stuur trilt zodanig dat het bijna uit handen wordt geslagen. Bij onderzoek blijkt velg ernstig krom en dan is ook gelijk duidelijk waarom de dop er niet meer is. Moet een hele beste knal zijn geweest. Dat had ie zelf niet eens gemerkt.

Uiteindelijk werd hem duidelijk dat autorijden voorbij was.
Realiseer je dat je dan nauwelijks nog ergens heen kan!!
 
Laatst bewerkt:
Ik ken inmiddels aardig wat (ex-)motorrijders op leeftijd. En integenstelling tot automobilisten weten die - al dan niet geholpen door adviezen van familieleden - wanneer het tijd is om te stoppen. Ik denk dat he het weet wanneer het zover is.
 
#Coenox schreef
Inderdaad, mee eens. En met name het hanteren van en stilstaande motor is vaak de aanleiding om te stoppen. Als het allemaal rolt gaat het nog wel heel lang door. Maar van de standaard af en dan de baas blijven, opstappen, afstappen en weer terug de schuur in met een beetje topzware motor of een dikke cruiser is een ander verhaal. En als je dan een paar keer onder je motor vandaan geholpen bent moet je de ontkenningsfase verlaten.
Dat is dan weer een voordeel van een lage cruiser.
38b-_cTggDO17MYplImQFI9w2kbwLAqA_cOAGpFy3o0J-zgSEC9qofmax7_ActZGHLjQbMb4Wqddk_nLBsOYR6em1RxSZzUh3_cd6QGLQ8tcfCyb4XHuh1BfeSglQSiKy2zEFGfUyuGDxK6pezs3oiy_mIljpj9udbIyHHrvsMM6-KJEisjN1fLvMjDgP4K2Pgvn5xHALz8C8sj_OSKW-4RexEMznNd9voa9CJZG5FxI68mOiE-JbqdWoD5s_NvZCRWcGUrzImxxF9eR9y6bA9X2wUlOtFykMH1Stmpb0Tew6qFzU5fNjmU8ddLZE3BA2Z8wdfh3wYlCtqrvYMF3XLhW8KXTQCVM_v8wJD_4y5vI0LKu1ubD66xRlOB5QAWVL_rIiUPnp8A0KnLpV7Mo1nwkjkqEg_HPABf-TA1LZ3kl607EFag7U_2thDP5a26jb5dms53K8_Lz9d85hd0GTJVz6F-q21rOVxL0VMFUaCQHQ3bWqW7wTqnOjh_U6aXwyIGUo_ToffrVryvU_9EYfRd023pLRXN5TZCiIRnFLkJv_XhUgfLhkGSkHx9AT6KOl87QjqTaqEoA0mtADS749eDxjSl3TpbTK7du8FwbIVBy998AB1DrcIAXNHeU14lux3NvZMd2O2ESuYLkDRIjYHgHx5Jrd1jmaoc=w1266-h845-no

Daar heb ik dat probleem in ieder geval niet. Is niet topzwaar en ik kan gewoon achter over het spatbord naar voren lopen en gaan zitten. Dus ik rijd nog wel een tijdje.
 
Mijn vader heeft zijn hele leven erg veel km's gemaakt. Steeds vaker had ie kleine schades aan de auto. Kennissen belden ons op dat ze 'm weer ergens hadden zien stunten op de weg. Voor hem waren alle andere auto's de schuldige. Maar als wij (de kinderen) voorzichtig dit onderwerp op tafel brachten, dan brak de hel los!!


Die ouwe van mij ook. Gelukkig is het bij wat kleine schade's gebleven. Ook zijn hele leven in het automobiel vak gewerkt. Dan is het moeilijk om met autorijden te stoppen. Zag gelukkig zelf in dat het minder werd. Dit jaar op zijn 90-tigste zelf besloten te stoppen. Zijn auto voor een zacht prijsje overgedaan aan een kleinzoon. Iedereen blij.
 
#Coenox schreefInderdaad, mee eens. En met name het hanteren van en stilstaande motor is vaak de aanleiding om te stoppen. Als het allemaal rolt gaat het nog wel heel lang door. Maar van de standaard af en dan de baas blijven, opstappen, afstappen en weer terug de schuur in met een beetje topzware motor of een dikke cruiser is een ander verhaal. En als je dan een paar keer onder je motor vandaan geholpen bent moet je de ontkenningsfase verlaten.
Dat is dan weer een voordeel van een lage cruiser.
[afbeelding]
Daar heb ik dat probleem in ieder geval niet. Is niet topzwaar en ik kan gewoon achter over het spatbord naar voren lopen en gaan zitten. Dus ik rijd nog wel een tijdje.
Fijn dat je plezier hebt in het :] Laat je dat vooral niet afpakken. Maar 't ziet eruit of je op de po zit ... _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan