onduidelijkheid rijbewijzen

Ik lees mee. Wel schandalig dat het CBR zelf niets weet en er erg onduidelijk in is. Ze lopen er natuurlijk klandizie en inkomsten mee mis.
 
"Je ontvangt na je examen het rijbewijs A1 waarmee je mag rijden op een motor van de categorie A1 en een driewielig motorvoertuig met een maximumvermogen van 15kW."

Het driewielig voertuig mag dan 15kw zijn. Voor A1 motoren geldt dat zij gewoon 11kw - 125cc moeten zijn.

Onder het kopje A1 staat ook:

"Na twee jaar kun je examen doen voor je A2 motorrijbewijs en vervolgens na twee jaar voor rijbewijs A, het onbeperkt motorrijbewijs. Kortom je valt dan terug naar het oude getrapte systeem, met de bijbehorende examens."

oftewel als je het A1 rijbewijs haalt blijft dit hetzelfde als de huidige situatie als je begint bij A1.
-------------------------------------------------------------------------------
enne waarom krijgen wij a2 rijders geen a na 2 jaar dan...
Rijbewijs "A-onbeperkt code 80" rij je af met een motor van >35kw, als je dan slaagt maar je bent nog geen 24 heb je wel afgereden op een motor >35 kw, maar mag je er nog niet op rijden. Je moet dan dus twee jaar wachten of 24 worden en dan gaat hij automatisch over.

Wij huidige A2-ers krijgen niet automatisch het A onbeperkt rijbewijs na 2 jaar omdat wij niet af hebben gereden met een motor van >35kw, maar een motor van 11kw tot 35kw. Jij en ik hebben dus nooit laten zien dat wij met meer dan 35kw kunnen rijden.
-------------------------------------------------------------------------------

Kortom: Je wordt op zijn allerhardst genaaid als je tussen 2013 en 2017 je rijbewijs haalde. Vanaf NU/nabije toekomst zullen toekomstige motorrijders zich aan kunnen melden voor 2 rijbewijzen:

Rijbewijs 1: Je bent tussen 18-en 21 jaar en kan beginnen met A1, je moet dan alles getrapt doen (zoals wij gedaan hebben. )
Rijbewijs 2: Je bent 21 geweest en start met A-onbeperkt en rijd af met een motor met meer dan 35kw, ben je dan nog <24 jaar dan krijg je het "A-onbeperkt code 80" rijbewijs. Je rijdt dan dus A2 totdat je 24 bent en gaat daarna automatisch over naar vol vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees mee. Wel schandalig dat het CBR zelf niets weet en er erg onduidelijk in is. Ze lopen er natuurlijk klandizie en inkomsten mee mis.
Toegegeven het ziet er heel erg knullig uit maar vergeet niet dat het CBR het uitvoerend orgaan is. Zij maken niet de regels maar moeten in de praktijk de regels handhaven.

Nu zijn regels verschillend te interpreteren. Jantje zegt dat het zus moet en Truusje zegt dat het zo moet.
Het CBR heeft er dus nu eenmaal even tijd voor nodig om de interpretatie van de regels neutraal te maken zodat het voor iedereen hetzelfde is en dat zij voldoen aan de wens van de poppetjes die de regels bedacht hebben.

Er moet van alles op papier vastgelegd worden en intern officieel gemaakt worden. Tot de tijd dat het CBR er uit is hoe de vork écht in elkaar zit en zij het zullen uitvoeren zullen zij dus zo min mogelijk naar buiten brengen. Puur om te voorkomen dat er A, B, C, en F gezegd wordt maar het besluit om X valt.

Dan krijg je achteraf alleen maar: ja maar, toen zeiden jullie dit en toen zeiden jullie dat.
 
Te belachelijk eigenlijk. Meeste mensen (en ik) hebben keurig A1 > A2 > A gehaald met bijbehorende kosten van het hele belachelijke circus uit Brussel, had eigenlijk zelfs de oude regeling van A beperkt > A maar is door sneeuw niet doorgegaan.

Nu kan je dus gewoon op 21 jaar examen doen en 2 jaar rondkarren op een A2 motor en dan krijg je automatisch je A !?

Ik ga denk ik maar eens geld terugvragen aan de overheid van de gemaakte kosten voor mijn A2 > A examen. :( , ze zijn echt gek geworden in europa.

Edit: Misschien eens een petitie starten om geld terug te eisen, iedereen die zijn rijbewijs heeft gehaald op de genaaide en getrapte K*t @$@_(* $!@#_ manier zijn geld terug :Y
 
Laatst bewerkt:
Te belachelijk eigenlijk. Meeste mensen (en ik) hebben keurig A1 > A2 > A gehaald met bijbehorende kosten van het hele belachelijke circus uit Brussel, had eigenlijk zelfs de oude regeling van A beperkt > A maar is door sneeuw niet doorgegaan.

Nu kan je dus gewoon op 21 jaar examen doen en 2 jaar rondkarren op een A2 motor en dan krijg je automatisch je A !?

Ik ga denk ik maar eens geld terugvragen aan de overheid van de gemaakte kosten voor mijn A2 > A examen. :( , ze zijn echt gek geworden in europa.

Edit: Misschien eens een petitie starten om geld terug te eisen, iedereen die zijn rijbewijs heeft gehaald op de genaaide en getrapte K*t @$@_(* $!@#_ manier zijn geld terug :Y

ja en ik mag nu van a2 naar a? de vraag is Examen plannen of wachten en hopen op een automatische regeling...
 
Toch ben ik bang Chris dat dat hem niet gaan worden. Het rijbewijs zoals wij het hebben blijft namelijk gewoon bestaan, aangezien 18 jarigen bij A1 beginnen en daarna alles getrapt moeten doen. De regel is enkel een toevoeging op de huidige regels.

Van alles wat dit met zich meebrengt zorgt het er denk ik eerder voor dat mensen nog even een paar jaar wachten met het behalen van hun rijbewijs.

In mijn vorige post had ik eigenlijk in plaats van rijbewijs 1 en rijbewijs 2, Manier 1 en Manier 2 van het behalen rijbewijs moeten zetten.
 
Het blijft allemaal grote onzin. Zogenaamd omdat jongeren niet met vermogen om kunnen gaan. Goed, deels klopt dat wel, als je 18 of 20 bent is een 1000cc wat teveel van het goede, maar waarom trekken ze dat niet door naar auto's? Als je 18 of 20 bent, mag jij in elke snelle auto stappen. Waarom kan je dat dan wel onder controle houden?

Gewoon iedereen (ongeacht leeftijd) verplicht 35kW de eerste twee jaar en daarna automatisch vol vermogen. Dit is veel te moeilijk. Met 2 jaar 35kW kan je heel veel leren en daarna snap je als je wil over op wat snellers of je blijft nog even doortuffen op 35kW. Nee, het moet weer moeilijk.

Ik heb die code 80 er in elk geval bijgezet op mijn site, want ze komen ongetwijfeld ook via Google bij mij uit. :+

Als je dus 20 bent, zou ik wachten tot je 21 bent en dan A code 80 halen. Dat je eventueel moet afrijden op een driewieler.. tja, het is dan maar zo.
 
Het blijft allemaal grote onzin. Zogenaamd omdat jongeren niet met vermogen om kunnen gaan. Goed, deels klopt dat wel, als je 18 of 20 bent is een 1000cc wat teveel van het goede, maar waarom trekken ze dat niet door naar auto's? Als je 18 of 20 bent, mag jij in elke snelle auto stappen. Waarom kan je dat dan wel onder controle houden?

Gewoon iedereen (ongeacht leeftijd) verplicht 35kW de eerste twee jaar en daarna automatisch vol vermogen. Dit is veel te moeilijk. Met 2 jaar 35kW kan je heel veel leren en daarna snap je als je wil over op wat snellers of je blijft nog even doortuffen op 35kW. Nee, het moet weer moeilijk.

Ik heb die code 80 er in elk geval bijgezet op mijn site, want ze komen ongetwijfeld ook via Google bij mij uit. :+

Als je dus 20 bent, zou ik wachten tot je 21 bent en dan A code 80 halen. Dat je eventueel moet afrijden op een driewieler.. tja, het is dan maar zo.

Niet geheel waar wat je zegt. Wanneer je op 18-jarige leeftijd een zware auto wil verzekeren met flink aantal pk's zullen heel veel verzekeraars je weigeren, of de premie zo hoog maken dat het geen optie meer is. De wetgeving is er misschien soepel in, maar in de praktijk valt dat dus ook niet mee.

Uiteraard gaat het niet helemaal op, want wat ik hierboven zegt gaat alleen over verzekeren, even een auto lenen familie/vrienden/etc kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Ook het CBR komt er nu officieel mee:

https://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=1450

Wij hebben een rijschool en zijn hierdoor compleet verrast. We hebben net van het voorjaar een nieuwe A1 motor aangeschaft. Na november komt deze zo'n beetje te verstoffen want iedereen gaat nu met 21 op een A2 motor afrijden en dan automatisch door voor de A.

Maar nu eerst eens duidelijke informatie inwinnen bij het CBR, want wat moeten we nu met onze leerlingen doen die met het A2 traject bezig zijn?
 
_O- , en dat is mijn laatste antwoord... ze zijn compleet gek geworden in brussel.
 
Ook het CBR komt er nu officieel mee:

https://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=1450

Wij hebben een rijschool en zijn hierdoor compleet verrast. We hebben net van het voorjaar een nieuwe A1 motor aangeschaft. Na november komt deze zo'n beetje te verstoffen want iedereen gaat nu met 21 op een A2 motor afrijden en dan automatisch door voor de A.

Maar nu eerst eens duidelijke informatie inwinnen bij het CBR, want wat moeten we nu met onze leerlingen doen die met het A2 traject bezig zijn?

Laat je het hier ook weten zodra je een idee hebt?
:t
 
Ook het CBR komt er nu officieel mee:

https://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=1450

Wij hebben een rijschool en zijn hierdoor compleet verrast. We hebben net van het voorjaar een nieuwe A1 motor aangeschaft. Na november komt deze zo'n beetje te verstoffen want iedereen gaat nu met 21 op een A2 motor afrijden en dan automatisch door voor de A.

Maar nu eerst eens duidelijke informatie inwinnen bij het CBR, want wat moeten we nu met onze leerlingen doen die met het A2 traject bezig zijn?

ja en mensen die nu 2 jaar a2 hebben?
 
Ook het CBR komt er nu officieel mee:

https://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=1450

Wij hebben een rijschool en zijn hierdoor compleet verrast. We hebben net van het voorjaar een nieuwe A1 motor aangeschaft. Na november komt deze zo'n beetje te verstoffen want iedereen gaat nu met 21 op een A2 motor afrijden en dan automatisch door voor de A.

Maar nu eerst eens duidelijke informatie inwinnen bij het CBR, want wat moeten we nu met onze leerlingen doen die met het A2 traject bezig zijn?
Ik hoorde ergens anders dat de nieuwe A met code 80 examens pas vanaf eind november aangevraagd kunnen worden bij het cbr. Wat dat betref zou ik de A2 leerlingen een eerlijke keuze geven. Of nu afrijden voor A2, of wachten en van de winter op voor A met code 80.

Ik vind het overigens complete regelneukerij. Of je vindt het oké dat mensen automatisch overgaan op een zwaar rijbewijs, of niet. Maar iemand die straks op z'n 21e afrijdt, mag na twee jaar automatisch zwaar rijden, en ik mag er eerst nog fiks wat geld tegenaan flikkeren om van A2 naar A zwaar te gaan.
 
Vandaag de rijschool gebeld, zij wisten nog niks van deze nieuwe regeling.
Ik heb a.s. December 2 jaar mijn A2 rijbewijs, het zou belachelijk zijn als de 'code 80' A2 mensen automatisch naar A mogen en de 'oude' A2 groep mensen niet.

Nu kwam ik deze site tegen welke van de RDW is,
de RDW is de uitgeven van de rijbewijzen dus dit lijkt mij een betrouwbaardere bron als het CBR.

Motorrijwiel | Rijbewijs.nl
Quote:
Praktijkexamen: vanaf 21 jaar.
Bent u al 2 jaar in het bezit van rijbewijs A2? Dan mag u een motor met onbeperkt vermogen besturen. Bent u nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan mag u alleen motoren besturen voor de categorie A1 en A2 totdat u 24 jaar bent. U krijgt de categorie A met de code 80 (Alleen 3-wielige voertuigen) op uw rijbewijs.

Zoals ik dit intrepeteer krijg je dus wel automatisch A na 2 jaar in het bezit te zijn van A2 (ongeacht code 80),
morgen ga kijken of ik meer duidelijkheid vanuit het RDW kan krijgen.
 
Daar zitten wij ook nog mee te kijken. Wij hebben een leerling die volgende week examen moet doen voor A2. Laten we die examen doen of niet en wie betaald dat dan.

We hebben een e-mail naar Arjan Everink van de KNMV gestuurd. Maar ik vermoed dat hij de komende dagen aardig druk is met dit gedoe.
 
Niet geheel waar wat je zegt. Wanneer je op 18-jarige leeftijd een zware auto wil verzekeren met flink aantal pk's zullen heel veel verzekeraars je weigeren, of de premie zo hoog maken dat het geen optie meer is. De wetgeving is er misschien soepel in, maar in de praktijk valt dat dus ook niet mee.

Uiteraard gaat het niet helemaal op, want wat ik hierboven zegt gaat alleen over verzekeren, even een auto lenen familie/vrienden/etc kan wel.

Ik heb nooit iets gezegd over aanschaf of verzekeren van een snelle auto. Jongeren hebben helemaal geen geld voor een dure auto, dus dat sprookje is al snel uit. Ik heb alleen gezegd dat ze in een snelle auto kunnen en mogen stappen en rijden als ze 18 en onervaren zijn, niets meer, niets minder. Dus wat ik zeg is wel helemaal waar. :)
 
(klantenservice rdw)

Geachte heer Aalbers,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik begrijp dat er wat onduidelijkheden zijn met betrekking tot het rijbewijs categorie A en A2. U wilt weten of het klopt dat wanneer u 2 jaar in het bezit bent van rijbewijs A2, dan u dan automatisch categorie A krijgt.

Helaas moet ik u teleurstellen. De informatie die op de website vermeld staat gaat over het nu behalen van het rijexamen. Hieronder vind u meer informatie.

Rijbewijs A
Deze rijbewijscategorie kunt u halen als u minimaal 21 jaar bent . U doet een theorie- en een praktijkexamen als u nog niet in het bezit bent van de categorie A2. Bent u in het bezit van de categorie A2? Dan doet u een praktijkexamen. Bent u jonger dan 24 en nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan krijgt u een categorie A met een code 80 (Code 80 betekent ‘Alleen voor houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijwielen van de categorie A, die jonger zijn dan 24 jaar’) totdat u 24 jaar bent. U mag dan een motor besturen voor de categorie A1 en A2 en driewielige motorrijwielen. Na uw 24e of als u 2 jaar in het bezit bent van de categorie A2 en een categorie A met code 80 op uw rijbewijs heeft, vervalt de code 80. U mag vanaf dat moment met de categorie A een motor met onbeperkt vermogen besturen, maar ook een gemotoriseerde driewieler met meer dan 15 kW zonder nog een apart examen hiervoor te moeten doen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

(ik heb hierop weer terug gemaild over het een of ander reactie word gedeeld)
 
Laatst bewerkt:
(klantenservice rdw)

Geachte heer Aalbers,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik begrijp dat er wat onduidelijkheden zijn met betrekking tot het rijbewijs categorie A en A2. U wilt weten of het klopt dat wanneer u 2 jaar in het bezit bent van rijbewijs A2, dan u dan automatisch categorie A krijgt.

Helaas moet ik u teleurstellen. De informatie die op de website vermeld staat gaat over het nu behalen van het rijexamen. Hieronder vind u meer informatie.

Rijbewijs A
Deze rijbewijscategorie kunt u halen als u minimaal 21 jaar bent . U doet een theorie- en een praktijkexamen als u nog niet in het bezit bent van de categorie A2. Bent u in het bezit van de categorie A2? Dan doet u een praktijkexamen. Bent u jonger dan 24 en nog niet 2 jaar in het bezit van de categorie A2? Dan krijgt u een categorie A met een code 80 (Code 80 betekent ‘Alleen voor houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijwielen van de categorie A, die jonger zijn dan 24 jaar’) totdat u 24 jaar bent. U mag dan een motor besturen voor de categorie A1 en A2 en driewielige motorrijwielen. Na uw 24e of als u 2 jaar in het bezit bent van de categorie A2 en een categorie A met code 80 op uw rijbewijs heeft, vervalt de code 80. U mag vanaf dat moment met de categorie A een motor met onbeperkt vermogen besturen, maar ook een gemotoriseerde driewieler met meer dan 15 kW zonder nog een apart examen hiervoor te moeten doen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

(ik heb hierop weer terug gemaild over het een of ander reactie word gedeeld)

Komt er dus eigenlijk op neer dat je flink genaaid bent als je nu je A2 rijbewijs hebt... Kunnen we geen petitie starten o.i.d. zodat er nog eens goed naar gekeken wordt?
 
Komt er dus eigenlijk op neer dat je flink genaaid bent als je nu je A2 rijbewijs hebt... Kunnen we geen petitie starten o.i.d. zodat er nog eens goed naar gekeken wordt?

ze zijn op facebook al iets dergelijks gestart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan