tot welke leeftijd is motorrijden verantwoord?

Wat is nog een verantwoorde leeftijd om motor te rijden?

  • >85

    Stemmen: 150 56,4%
  • 80-85

    Stemmen: 8 3,0%
  • 75-80

    Stemmen: 17 6,4%
  • 70-75

    Stemmen: 37 13,9%
  • 65-70

    Stemmen: 24 9,0%
  • <65

    Stemmen: 30 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    266
Ben nu 57 en heb nog steeds veel plezier in het motorrijden; rij al vanaf m'n achttiende(1978). Blijf ook rijden zolang het nog verantwoord is, er is onlangs artrose in mijn handen, schouders en knieën geconstateerd en daar heb ik al aardig last van met het motorrijden. Dus als ik daar nog meer last van ga krijgen(onvermijdelijk helaas), zal ik helaas moeten stoppen met deze mooie hobby&passie, hoeveel pijn dat mij ook doet.
 
Rij vanaf mijn 18e motor en verder met alles wat gemotoriseerd is en wielen heeft.
.Mijn motto is zodra ik honderd jaar ben, zet ik een zijspan aan mijn motoren.
Neem aan dat ik dan pas een extra steunwieltje nodig zal hebben, ha,ha.
 
Ik kocht ooit een auto van de vader van een kennis van me. Hij kreeg geen verlenging van zijn rijbewijs meer dus de auto moest noodgedwongen weg maar hij wilde er niet aan. Toen ik de auto kwam ophalen hadden hij en zijn vrouw de sleutels en kentekenbewijzen door het hele huis verstopt omdat ze de auto niet kwijt wilden. Dat was wel erg sneu. Kan me best voorstellen dat het wel heel raar is als je al 50+ jaar je rijbewijs hebt en opeens niet meer mobiel bent.

Bij mij opa hebben we zijn auto afgenomen toen hij hem bij het bejaardehuis tussen 2 auto's van medewerkers had geprakt terwijl daar niet echt de ruimte voor was... daar kreeg ik de schuld van omdat ik de auto had opgehaald :+ Maar motorrijden deed hij toen al jaren niet meer.

Ik denk dat de meeste motorrijders zelf wel besef hebben als ze het niet meer kunnen. Die zijn zicht denk ik bewuster van het gevaar dan automobilisten.
 
Ik kocht ooit een auto van de vader van een kennis van me. Hij kreeg geen verlenging van zijn rijbewijs meer dus de auto moest noodgedwongen weg maar hij wilde er niet aan. Toen ik de auto kwam ophalen hadden hij en zijn vrouw de sleutels en kentekenbewijzen door het hele huis verstopt omdat ze de auto niet kwijt wilden. Dat was wel erg sneu. Kan me best voorstellen dat het wel heel raar is als je al 50+ jaar je rijbewijs hebt en opeens niet meer mobiel bent.

Bij mij opa hebben we zijn auto afgenomen toen hij hem bij het bejaardehuis tussen 2 auto's van medewerkers had geprakt terwijl daar niet echt de ruimte voor was... daar kreeg ik de schuld van omdat ik de auto had opgehaald :+ Maar motorrijden deed hij toen al jaren niet meer.

Ik denk dat de meeste motorrijders zelf wel besef hebben als ze het niet meer kunnen. Die zijn zicht denk ik bewuster van het gevaar dan automobilisten.

"Het",begint met spellingsfauten :Y :Y ,echt waar :P O-)

:+
 
Laatst bewerkt:
Toen ik ruim 11 jaar geleden mijn eerste GSX F kocht, kwam die van een 80+'er.

Nee hij stopte niet met motorrijden, maar stapte over op een R1200RT om rechter en comfortabeler te zitten ...

... het hang echt af van mens tot mens ...
 
Heel verschillend per persoon ik rij door tot minstens mijn 80e en dan neem ik een scootmobiel wel opgevoerd....

Classic race,s bezoek ik vaak ik ken de meeste rijders wel.
Nol en Dirk samen 160 jaar rijden met n zijspan.
En zo kundig als ze zijn hebben ze van 2 buitenboordmotoren 1 gemaakt, ook hadden ze eerder een Trabant motor erin.
En rijden dat ze kunnen!
 
Motorrijden doe ik vanaf '73...ben nu bijna 62, en vandaag een andere motor gekocht, waarschijnlijk mijn laatste..... ;)

Ik heb vanwege de betere zitpositie een Honda vfr 800 vtec uit 2005 aangeschaft....hiermee kan ik jaren vooruit... :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ABS aan boord.....zou het schelen ter compensatie van mijn ouderdom.... :+ ...iig het was een eis op mijn wensenlijst naast grijze velgen ipv zwart...
 
Die staat hier, en gaat ook niet in de verkoop.....hou ik erbij voor het echte 'mannenwerk' zegmaar..... :+

Onderhand bijna 25 jaar oud, 15 jaar in mijn bezit en 114k km op de teller...levert in de handel weinig op en ik zit niet om die paar centen verlegen. Kortom, ik hou hem als museum stuk voor in de woonkamer..... _O-
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er maar net aan hoe fit je bent, maar door de regel genomen word het wel gewoon steeds minder als je ouder word. Mijn vaders rijstijl is naar mijn mening ook minder dan 10 jaar geleden toen hij 55 was. Sommige dingen vallen hem niet meer op, anticipatie is minder en zoals zoveel ouderen gaat de snelheid eruit omdat het besturen van een voertuig geen automatische meer is maar een handeling op zichzelf is geworden. Daardoor komt de omgeving op de tweede plaats.

Irriteer me trouwens ook het meeste aan ouderen in het verkeer omdat ze onvoorspelbaar en langzaam. Laatst ook een bejaarde die steeds fluctueerde qua snelheid, vervolgens toch ineens stoppen en achteruit rijden terwijl ik er al dicht op zat. Ik toeteren en toen zat er helemaal geen beweging meer in, wss helemaal in paniek. :9
 
Het ligt er maar net aan hoe fit je bent, maar door de regel genomen word het wel gewoon steeds minder als je ouder word. Mijn vaders rijstijl is naar mijn mening ook minder dan 10 jaar geleden toen hij 55 was. Sommige dingen vallen hem niet meer op, anticipatie is minder en zoals zoveel ouderen gaat de snelheid eruit omdat het besturen van een voertuig geen automatische meer is maar een handeling op zichzelf is geworden. Daardoor komt de omgeving op de tweede plaats.

Irriteer me trouwens ook het meeste aan ouderen in het verkeer omdat ze onvoorspelbaar en langzaam. Laatst ook een bejaarde die steeds fluctueerde qua snelheid, vervolgens toch ineens stoppen en achteruit rijden terwijl ik er al dicht op zat. Ik toeteren en toen zat er helemaal geen beweging meer in, wss helemaal in paniek. :9
Ik (62) herken me hier absoluut niet in!!
Wat me in het verkeer meermaals opvalt, dat is dat ik gedurig jongere mensen dan mezelf "GRUWELIJK" langzaam zie rijden. Dan denk ik: "OUWE LUL" rijd eens een beetje door!! :X :X
Haal ik daarna in, ben ik vaak verrast dat persoon jonger blijkt dan ikzelf. (schat ik in)

Ik kan je melden dat bij mij erg veel op automatisme gaat!
Dan is wel het risico dat als iemand iets onverwachts doet (ouwe sok), je heel snel moet reageren.

Mijn idee is altijd: het gaspedaal en -handle zijn er om 'GOED' te gebruiken.
Als ik terugkom in NL na vele km's Deutsche Autobahn val ik zo ongeveer in slaap.
 
Ik (74) herken me hier ook niet in. Alles gaat nog prima, maar ik heb dan ook de mazzel dat ik voor mijn leeftijd uitzonderlijk vitaal ben. Daar heb ik ook zeer mijn best voor gedaan, maar dat is een geheel ander verhaal.

Ik zie mensen van mijn leeftijd voor mijn gevoel strompelen en dan denk ik dat ik bevoorrecht ben.

Ik heb dan ook geen enkele moeite met een motor van 250 kg en dat gaat nog net zo goed als 40 jaar geleden. Misschien zelfs beter.
 
Ik (74) herken me hier ook niet in. Alles gaat nog prima, maar ik heb dan ook de mazzel dat ik voor mijn leeftijd uitzonderlijk vitaal ben. Daar heb ik ook zeer mijn best voor gedaan, maar dat is een geheel ander verhaal.

Ik zie mensen van mijn leeftijd voor mijn gevoel strompelen en dan denk ik dat ik bevoorrecht ben.

Ik heb dan ook geen enkele moeite met een motor van 250 kg en dat gaat nog net zo goed als 40 jaar geleden. Misschien zelfs beter.
Hierin herken ik mezelf dus wel in!
Ben je vitaal: Zat je alle jaren op de sportschool of op de bank met een zak chips?
 
Laatst bewerkt:
86!!!!

Ik heb mijn Diversion afgelopen april gekocht van een man van 86! Hij had tot kort daarvoor nog gereden. Hij merkte dat hij wat zenuwachtig werd met het door de file rijden. Toen besloten om te stoppen; het was goed zo. Ik heb zijn motor van hem overgekocht.

Wat een geweldige inspiratie! Ik hoop dat ik ook tot mijn 86'ste kan rijden! Aan de wil ligt het niet :D
 
Hmmm, ik heb het gevoel dat motorrijden mij op scherp zet, training van je hersens icm handelen.

Dat het minder wordt of gaat worden zal best aan de orde komen. Ik ben wel een stuk voorzichtiger geworden, probeer bewuster te anticiperen en mijdt daardoor potentiële gevaren. Heel vroeger gas erop...

Neem bijv. gisteren: motor gekocht in Rotterdam en denk je gelijk meenemen naar huis. Nee dus, eigenaar heeft aangeboden om hem hier as vrijdag hier af te leveren....toch een rit van 230km. Vroeger zou ik het gedaan hebben om zelf terug te rijden maar nu denk ik...ik heb geduld en lekker makkelijk. En ook eens 6 uur voor in de trein gezeten zonder seniorenkorting..... _O-
 
Hierin herken ik mezelf dus wel in!
Ben je vitaal: Zat je alle jaren op de sportschool of op de bank met een zak chips?

Het is een kwestie van genen en van onderhoud. Je moet je lichaam goed onderhouden, goede voeding en veel verantwoorde beweging.

En ik gebruik al zo'n 35 jaar dagelijks anti oxidanten, niet goedkoop, maar het werkt wel.
 
Irriteer me trouwens ook het meeste aan ouderen in het verkeer omdat ze onvoorspelbaar en langzaam. Laatst ook een bejaarde die steeds fluctueerde qua snelheid, vervolgens toch ineens stoppen en achteruit rijden terwijl ik er al dicht op zat. Ik toeteren en toen zat er helemaal geen beweging meer in, wss helemaal in paniek. :9

Mijn vader van 83 woont op papier bij ons
Hij verblijft 7 maanden van het jaar op een bungalow park.
En de rest in Spanje waarvandaan hij alleen naar huis komt in Maart (incl caravan).

Dus zijn post komt hier aan.
En ik moet een paar keer per jaar grinniken als er post van uit Leeuwarden komt.
Die is nl niet voor mij , maar voor mijn vader omdat hij weer eens ergens te hard gereden heeft.
2 jaar geleden nog zelfs eentje van 28 km te snel met de caravan in Duitsland.
Zolang dat gebeurt dan denk ik "Het gaat goed met die ouwe"

Dus ouderen rijden niet per definitie langzaam.
Hij is wel vanaf zijn 18e internationaal vrachtwagen chauffeur geweest.
Dat zal er best wel mee te maken hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan