Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren tijdens een stukje toeren een vriendelijke groet gehad van een motoragent.

:t

En vorige week is er een vrachtwagen in de berm gaan staan om mij er langs te laten op een smal landweggetje. :]

Toch wel een aparte combinatie van zowel zeer asociale als zeer sociale bestuurders die je tegenkomt onderweg...al heb ik de horror verhalen nog niet echt meegemaakt, meer onwetende prutsers waar ik in de auto ook last van zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren tijdens een stukje toeren een vriendelijke groet gehad van een motoragent.

:t

En vorige week is er een vrachtwagen in de berm gaan staan om mij er langs te laten op een smal landweggetje. :]

Toch wel een aparte combinatie van zowel zeer asociale als zeer sociale bestuurders die je tegenkomt onderweg...al heb ik de horror verhalen nog niet echt meegemaakt, meer onwetende prutsers waar ik in de auto ook last van zou hebben.
:}

Het is niet allemaal kommer en kwel op de weg! :t
Ten slotte rijden we toch (bijna) allemaal motor voor onze lol :Y
 
Laatst bewerkt:
Zondag ff stukje rijden samen met 2 andere, een op een R1 en de ander op een Kawasaki, en ik als slak op de Diversion.

Op een gegeven moment komen we in leimuiden en moeten we op de brug bij de wegwerkzaamheden van 2 naar 1, Google Maps (is geen recente foto, alles is daar verbouwd, naast de rechter rijstrook zit nu een soort vluchtstrook)

de 2 andere rijders trekken hem door en gaan het rijtje auto's voorbij, de voorste 2 auto gaan naar rechts (half vluchtstrook op) om hun er langs te laten, was ter hoogte van de brug.

De voorste van de 2 auto's is een "Fin" en gaat echt op 0.50 cm van het achterwiel van de achterste motor rijden, de auto tussen mij en de "nederlander met een immigratie achtergrond" laat mij op de dubbele rotonde voorbij gaan, ik rij nu achter het geval, en zie echt hoe dicht hij op die maat van me rijdt.

Ik schud nee met mijn hoofd en hij ziet het en loopt te gebaren, dan bij het stoplicht bij Woubrugge, dimt hij in als hij ziet dat we bij elkaar horen en in Alphen staat hij achter ons bij het stoplicht en is foto's aan het maken van ons. Tich maar ff zijn kenteken opgeschreven...

Kijk het was niet netjes van die 2 om hem op het laatste in te voegen, maar hij gaf ze de ruimte, maar om dan zo achterlijk te rijden daarachter...

Volgende keer toch weer GoPro meenemen.
 
Is "Fin" een nieuw politiek correct woord voor Nederlander van Noord Afrikaanse komaf, of was het echt iemand uit Finland?
 
Ik reed gister met een "koude motor" (net weggereden, blok en banden nog niet op temperatuur) een flinke rij auto's voorbij die voor het stoplicht stonden te wachten. 2 banen voor linksaf, ik ging voor de auto op de rechterbaan staan. Eenmaal op groen trok ik op, snel genoeg om de gemiddelde automobilist niet in de weg te zitten. Na 30 meter draait de weg in een scherpe bocht naar links, waar ik op tempo doorheen ga, met daarbij rekening houdend dat de banden nog koud zijn. Vervolgens trek ik met hetzelfde tempo door naar de 80 (max snelheid op die N-weg).
Toen ik de bocht uitkwam keek ik in mijn spiegel en zag ik een golf 5 met een jonge, opgefokte bestuurder binnen een meter van m'n achterwiel rijden. 2 seconde later keek ik of hij er nog zat, dus ik draai me even om. Vaak begrijpen mensen de hint dat motorrijders in het algemeen niet zo zitten te wachten op een rijdende inspectie van de achterband. Echter begint deze knul druk te gebaren en zie hem non-verbaal druk schreeuwen. Uit reactie steek ik me hand op, om aan te geven dat ik het niet op prijs stel. Geen vinger, alleen een hand. Vervolgens komt hij naast me rijden en doet z'n raam naar beneden.
Ik krijg vervolgens een aantal (netjes verwoord) verwijten naar m'n helm geslingerd. Het letterlijk verwoorden heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog, dit is niet de rede van mijn relaas. Het gaat mij om de achterliggende gedachte van deze piloot. Zijn boodschap was:
Ik ga vooraan bij de stoplichten staan, dus ik moet ervoor zorgen dat ik dan ook hard optrek. Als ik dit niet doe, moet ik niet vooraan gaan staan. Ik zat hem nu in de weg en daar was hij het niet mee eens.
In essentie kan ik mij vinden in deze gedachte. Echter weet ik zeker dat hij veel/zo niet vol gas heeft moeten geven om mij bij te blijven. Daarnaast was het tempo waarmee ik optrok genoeg om de gemiddelde automobilist voor te blijven. Je kan het dus wegschrijven als een "verkeerde" inschatting van de automobilist
Later zat ik te denken dat hij zich misschien al een tijdje zat te "verheugen" op het groene licht, zodat hij er even vol vandoor kon gaan. In zijn ogen verpest ik dit. Ik praat zijn actie niet goed om verschrikkelijk dicht achter me te rijden, maar kan me wel voorstellen (uit ervaring sprekende) dat automobilisten ook wel van een potje sturen kunnen houden.

Wat vinden jullie van deze gedachtegang? En in hoeverre zou dit invloed moeten hebben op een beslissing om met een motor die niet op bedrijfstemperatuur is naar voren te kruipen? Ik ben er na 12 uur nog steeds niet uit. Ben benieuwd!
 
Die gedachtengang snap ik wel, maar 't is wel bullshit natuurlijk. Je moet als je vooraan gaat staan de achterliggers niet hinderen, maar wat ik me dan wel afvraag is gaat deze bestuurder elke keer dat hij als tiende voor een stoplicht staat actief zijn negen voorliggers lopen uitleggen dat ze keihard moeten wegknijteren omdat hij anders niet vol gas kan? Of neemt 'ie alleen die motorrijder op de korrel, en is hij van mening dat motorrijders die vooraan gaan staan met het volle vermogen moeten wegtrekken? Allemaal road rage bullshit.

Wat natuurlijk wel zo is is dat als je "voordringt", je dan ook wel moet zorgen dat je snel genoeg weg bent om niemand te hinderen. Maar dat wist je al.

Dat vind ik ook altijd zo irritant (al begrijp ik het ook wel weer) van scooterrijders die dan voor de voorste auto gaan staan en dan bij groen als dikke stront door een trechter op gang moeten komen. Daar krijg je van die rare inhaal-acties van van "ik duik 'm wel even over de tramhalte voorbij" en zo. Toen ik scooterreed stelde ik me altijd helemaal rechts op zodat ik de eerste paar auto's voorbij kon laten, en in kon voegen als ik zelf op stoom was. Ook weer niet helemaal de bedoeling maar toch vaak wel het best voor de doorstroming denk ik. Maar goed, ander verhaal :)
 
.. golf 5 met een jonge, opgefokte bestuurder..


Had hij/zij een petje op? Want dan is het zijn normale rijstijl om bumper te kleven en volgas op te trekken. Zat er ook nog een knappijp onder?



Maar serieus, ookal ging jij harder weg, dan kwam hij een kilometer later wel achter op je wiel rijden.
En achteraan in de rij aansluiten zou ik sowieso niet doen, veel te gevaarlijk


Tijd geleden voegde ik redelijk krap van de rechterbaan op de linkerbaan in voor een Audi met een jonge bestuurder. Die bestuurder ging toen ook heel dicht achterop rijden, gewoon zo snel mogelijk voor laten gaan en bij het volgende stoplicht al zwaaiend naar voren toe rijden (en daarna meer tijdwinst te halen dan hij had)
 
Ach ik rij auto en ik rij motor dus snap beide kanten wel een beetje.

Je zegt dat het max 80 is en dat je dat dan daar ook rijdt. Dat doet iedere auto ook en vaak nog een paar km meer dus is het de vraag wat het nut is om vooraan te gaan staan als je toch van plan bent om met de flow van koekblikken mee te gaan zie ik het nu er niet zo van in.

Niet dat ik daarmee het gedrag van jouw opgefokte VW-rijder wil goed praten.
 
golf 5 met een jonge, opgefokte bestuurder

Is dat niet een beetje dubbelop? :+

Maar ja joh, dit soort gasten denken dat elk stukje afvalt hun persoonlijke circuit is, maar ze hebben geen geld om daadwerkelijk een snelle auto te kopen of naar het circuit te gaan, dus moet iedereen het maar ontgelden.
Dat soort types lach ik altijd gewoon vol in hun gezicht uit als ze weer eens vervelend doen :W
 
Laatst bewerkt:
SadBunny, eens wat betreft scooters. Helemaal als ze niet harder gaan dan de constructiesnelheid. Voor mijn vriend denk ik dat hij wilde vertellen in de kroeg dat hij een motor kon bijhouden...

Pedrofich die zwaai later is geniaal. "Dag hoor, tot nooit". Wonder boven wonder geen petje, wel stoelleuning standje auping. Liet hem ook uiteindelijk aan me voorbij gaan.

MotorZeeRob, ik heb het wat ongelukkig verwoord. Ik trok door naar de 80, ben niet verder gekomen omdat hij verhaal kwam halen. Kruissnelheid is vaak +10/15 op de teller. Toch vind ik dit niet relevant, zeker gelet op het verschil met normale automobilisten, die rijden zo'n gat niet heel snel dicht. De voorsprong bij het optrekken is al snel groot zoals je zelf ook weet :)

Smeck: Smile & wave boys... Just smile & wave..
 
Laatst bewerkt:
Thomas312 De boodschap voor jou is dus andere weggebruikers niet te onderschatten. Als je niet in staat bent om anderen niet te verhinderen, blijf gewoon achter staan. Er is geen plicht voor de motorrijders om naar voren door te dringen. En als je 80 op een N-weg rijdt, dan ben jij wat mij betreft te traag. Je moet +-90 rijden om 80 echte km te bereiken. Zo voorkom je veel frustraties van de achterliggers en ook bespaart wat eigen zenuwcellen. ;)
 
Ik reed gister met een "koude motor" (net weggereden, blok en banden nog niet op temperatuur) een flinke rij auto's voorbij die voor het stoplicht stonden te wachten. 2 banen voor linksaf, ik ging voor de auto op de rechterbaan staan.
Waarom denk je dat je met koude banden niet stevig kunt wegtrekken? Je doet niet mee aan de motogp (hé, dat rijmt! :+). Je kunt ook met koude banden hard genoeg wegtrekken om zo'n Golfje ruim voor te blijven.
Daarbij is het bij 2 banen echt niet nodig om voor een auto te gaan staan. Blijf er gewoon tussen als de ruimte er is, dat scheelt dit soort geneuzel.

Later zat ik te denken dat hij zich misschien al een tijdje zat te "verheugen" op het groene licht, zodat hij er even vol vandoor kon gaan. In zijn ogen verpest ik dit.
Je vult het zelf al in. Gewoon niet meer doen dus.

Niet dat de actie van de Golfrijder netjes is. Verre van, zelfs gevaarlijk! Maar je lokt het wel een beetje uit.
 
Tja, verderop staat een flitspaal, plus is er 300 meter na de bocht een stoplicht staat. Maakt verder niet uit, daar ging het (mij) ook niet om. Het ging mij om de inschatting die ik (/we: motorrijders) maken bij het vooraan kruipen. Het is de eerste keer dat dit mij overkomen is, dus vroeg me af wat de ervaringen hier zijn. Wat betreft het onderschatten heb je een punt. De bocht maakte het lastig, gezien ik niet gek wil doen met de koude banden. Dan alsnog ging ik er met een redelijk tempo doorheen.
Ik geloof ook dat dit een "unieke" situatie is geweest en dat het niet snel nog een keer zal gebeuren.

Hiking, ik ben het eens met je punt wat betreft uitlokken. Zeker bij dit soort types, echter kom je daar pas te laat achter door mijn positionering. In het midden gaan staan (kon in dit geval niet omdat auto's te krap op elkaar stonden en ik de rij passeerde op de rijstrook voor rechtdoor) is een slim idee. Ik deed het eigenlijk niet omdat het gevoelsmatig wat onveiliger aanvoelt, maar ga het toch eens proberen. Het voorkomt wel dit soort situaties.

Verder moet ik misschien maar een Go-Pro kopen :) Moeilijk om uit te drukken dat ik niet motor GP stijl door de bocht ging, maar ook niet als een slak... :+
 
Laatst bewerkt:
@Thomas312:
Als je vaak voor auto's kruipt en daarna niet meteen je gas goed open gooit dan ga je dit zeker vaker meemaken. Ga er gewoon naast staan dan heb je dat probleem niet omdat de automobilist dan niet meer het idee heeft dat jij hem blokkeert. Ik deed het ook altijd maar trok in ieder geval wel m'n gas goed open... en ook dan had ik dit soort geneuzel. Heb het mijzelf afgeleerd en blijf nu tussen de auto's staan. Geneuzel over.

En echt, koude banden... je hoeft toch geen kneedown te maken om die bocht door te komen?
 
@Thomas312:
Als je vaak voor auto's kruipt en daarna niet meteen je gas goed open gooit dan ga je dit zeker vaker meemaken. Ga er gewoon naast staan dan heb je dat probleem niet omdat de automobilist dan niet meer het idee heeft dat jij hem blokkeert. Ik deed het ook altijd maar trok in ieder geval wel m'n gas goed open... en ook dan had ik dit soort geneuzel. Heb het mijzelf afgeleerd en blijf nu tussen de auto's staan. Geneuzel over.

En echt, koude banden... je hoeft toch geen kneedown te maken om die bocht door te komen?

@Thomas312, dit was ook de essentie van mijn reactie.

Als het droog is gaan bij mij de schaamrandjes er ook met koude banden vanaf... Ik heb er iig nog nooit bij stilgestaan om ze eerst warm te rijden.

Hoe krijg ik mijn banden toerend warm? Als ik normaal rij dan blijven deze gewoon "koel" en ik ga ze dan echt niet eerst warm rijden als ik een mooie bochten combinatie zie waarbij de schaamrandjes er weer vanaf kunnen.
 
Is dat niet een beetje dubbelop? :+

Maar ja joh, dit soort gasten denken dat elk stukje afvalt hun persoonlijke circuit is, maar ze hebben geen geld om daadwerkelijk een snelle auto te kopen of naar het circuit te gaan, dus moet iedereen het maar ontgelden.
Dat soort types lach ik altijd gewoon vol in hun gezicht uit als ze weer eens vervelend doen :W

Mannen van middelbare leeftijd kunnen dit ook hoor. :+

Had er net 1 achter me. Belg voor me. Die 50 a 60 km/h op de 80 weg wel voldoende vond.Razend irritant maar ik kan er niet langs en niet over. :P
Kerel achter me heeft de schroefjes in mijn kentekenplaat geteld geloof ik. Hij zat zijn stuur zowat op te vreten. Liet zijn gas los om dan weer heel snel en dicht te naderen. Links/rechts slingeren.
Sja....waarom? Ik kan bovenop de bumper van de belg gaan zitten en zijn we net zo ver van huis, alleen nu in een nog gevaarlijker treintje met een bange Belg voor me en een opgefokte kerel met kans op een hartverknettering achter me. _O-
 
Op Dumpert.nl hebben ze het tegenwoordig inderdaad over 'Finnen' in plaats van 'mensen met een Noord-Afrikaans uiterlijk'. Daar doelt MBM op :)

Is 'Finnen' niet al jaaaaaaaaaaaren een andere benaming voor bepaalde mensen met een bontkraagje en handtasje?
 
@Thomas312, dit was ook de essentie van mijn reactie.

Als het droog is gaan bij mij de schaamrandjes er ook met koude banden vanaf... Ik heb er iig nog nooit bij stilgestaan om ze eerst warm te rijden.

Hoe krijg ik mijn banden toerend warm? Als ik normaal rij dan blijven deze gewoon "koel" en ik ga ze dan echt niet eerst warm rijden als ik een mooie bochten combinatie zie waarbij de schaamrandjes er weer vanaf kunnen.
Zit tussen m'n oren denk ik. Altijd begrepen dat het handig is om wat temperatuur in de banden te rijden voordat je wat serieuzer gaat sturen. Snap dat het in de MotoGP moet, maar ik dacht dat het ook op de openbare weg wenselijk was. Blijkbaar niet dus, weer wat geleerd. :]
Jullie begrijpen dat als het fout gaat ik jullie weet te vinden he! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan