tot welke leeftijd is motorrijden verantwoord?

Wat is nog een verantwoorde leeftijd om motor te rijden?

  • >85

    Stemmen: 150 56,4%
  • 80-85

    Stemmen: 8 3,0%
  • 75-80

    Stemmen: 17 6,4%
  • 70-75

    Stemmen: 37 13,9%
  • 65-70

    Stemmen: 24 9,0%
  • <65

    Stemmen: 30 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    266
Het is een kwestie van genen en van onderhoud. Je moet je lichaam goed onderhouden, goede voeding en veel verantwoorde beweging.

En ik gebruik al zo'n 35 jaar dagelijks anti oxidanten, niet goedkoop, maar het werkt wel.

(bioloog hier) Je weet dat dat geen drol doet omdat ze in je spijsverteringskanaal worden afgebroken? ;)
Anti-oxidanten maakt je lichaam zelf aan. Goede voeding is dan wel belangrijk.

Anyway. Motorrijden is voor elk persoon prima verantwoord tot het moment dat iemand 79,38 jaar wordt. Zit je op dat tijdstip op de motor dan moet je ook direct afstappen, anders val je direct en automatisch. Dat is algemeen bekend en hoeft niet wee in discussie gesteld te worden.
 
Laatst bewerkt:
Het is een kwestie van genen en van onderhoud. Je moet je lichaam goed onderhouden, goede voeding en veel verantwoorde beweging.

En ik gebruik al zo'n 35 jaar dagelijks anti oxidanten, niet goedkoop, maar het werkt wel.
Wat is voor jou verantwoorde beweging, intensief sporten of gewoon bewegen?

Mijn genen hadden bedacht dat mijn conditie ineens binnen vier weken terugviel van normaal naar zeg maar nul. Zo kwam het dat ik de ene dag nog op de motor naar het werk was en de volgende dag in het ziekenhuis lag. Ik ben geen sportman, wel gewoon beweging totaal geen overgewicht bloeddruk goed etc. altijd gek op groente nooit gerookt en alcohol echt zeer beperkt.

In het ziekenhuis zei ik gekscherend je kan heel oud worden met deze ziekte ik voel mij zeker 90.
 
(bioloog hier) Je weet dat dat geen drol doet omdat ze in je spijsverteringskanaal worden afgebroken? ;)
Anti-oxidanten maakt je lichaam zelf aan. Goede voeding is dan wel belangrijk.

Anyway. Motorrijden is voor elk persoon prima verantwoord tot het moment dat iemand 79,38 jaar wordt. Zit je op dat tijdstip op de motor dan moet je ook direct afstappen, anders val je direct en automatisch. Dat is algemeen bekend en hoeft niet wee in discussie gesteld te worden.

Je lichaam maakt geen anti-oxidanten. Maar bij te veel a-o reageert je lichaam verkeerd of niet op stress signalen zoals die door radicalen worden afgegeven, en kan de kans op kanker juist groter worden (de echte bioloog).
 
Kennis van mij is dik in de 70, maar die man is geboren op een motor,hij is één met de motor.
Prachtig om die man te zien rijden.... en rijdt daarbij velen (jonkies) het snot voor de ogen.


Dus het is heel moeilijk te zeggen wanneer je te oud bent.
Er zijn hele "oude" mensen van 50 en kwieke mensen van 70.
Zit een groot deel bij jezelf. En ook de genen en/of (geestelijke)gezondheid.
 
Twee jaar geleden hadden Mutzz en ik tijdens onze week op pad een ontmoeting gearrangeerd met mede motorrijdende GS-dames.

Daar was een vrouw bij... zij was 75 jaar en rijdt op een BMW R1200GS en ze we 1.65 meter.
Dat jaar daarvoor had ze met haar twee volwassen dochters nog offroad in Marokko gereden.
Het spreekt voor zich dat ze ook gewoon nog aan het werk was..

... ik moet zeggen dat ik haar wel ubercool vond.
 
(bioloog hier) Je weet dat dat geen drol doet omdat ze in je spijsverteringskanaal worden afgebroken? ;)
Anti-oxidanten maakt je lichaam zelf aan. Goede voeding is dan wel belangrijk.

.

Bij mijn weten zitten anti-oxidanten ook in voeding en wordt dat niet afgebroken.
Maar in principe krijg je gewoon genoeg binnen bij een goed voedingspatroon en zijn supplementen niet nodig.

Edit : Geen bioloog. :+
 
Laatst bewerkt:
Je lichaam maakt geen anti-oxidanten. Maar bij te veel a-o reageert je lichaam verkeerd of niet op stress signalen zoals die door radicalen worden afgegeven, en kan de kans op kanker juist groter worden (de echte bioloog).

Het slikken van antioxidanten heeft geen extra gezondheidseffect. Via je normale voedingspatroon krijg je al genoeg antioxidanten binnen. Het laatste klopt deels. In sommige studies leek het risico op kanker toe te nemen bij het nemen van antioxidantsupplementen (de medisch bioloog, gepromoveerd maar niet op voeding en erg grappig dat ik hier nog twee biologen tegenkom).
 
Laatst bewerkt:
Het slikken van antioxidanten heeft geen extra gezondheidseffect. Via je normale voedingspatroon krijg je al genoeg antioxidanten binnen. Het laatste klopt deels. In sommige studies leek het risico op kanker toe te nemen bij het nemen van antioxidantsupplementen (de medisch bioloog, gepromoveerd maar niet op voeding en erg grappig dat ik hier nog twee biologen tegenkom).

Zelf ben ik evolutiebioloog en heb o.a. werk gedaan op het gebied van het aantonen en meten van natuurlijke selectie, iets dat voor 1990, ruim een eeuw na het verschijnen van Darwins boek over natuurlijke selectie, vreemd genoeg nog nauwelijks gedaan was. Het anti-oxidanten/vrije radicalenverhaal is een typisch probleem waarbij het handig is om het vanuit een evolutionair standpunt te bezien - net als bij de meeste ziekten die gerelateerd zijn aan ouder worden het geval is (Nick Lane heeft daar een paar mooie artikelen over geschreven in Nature).
 
Dat is toch merkwaardig. Ik heb vier broers en twee zussen. De zussen hebben beiden kanker gehad, borst en baarmoeder en de broers hebben op een na ook kanker gehad. De een is een stuk long kwijt, de tweede had een tumor in zijn been, de derde had non Hodgekin en de vierde is docent anatomie en heeft niets gehad.

Ik ben vanwege mijn werk altijd de hele dag in beweging geweest, heb sportscholen bezocht een paar uur per week, loop veel met de hond, ben leniger dan veel veertigers en heb behoorlijk veel kracht en mankeer nooit iets, zelfs geen verkoudheid of griep.

En ik rijd graag motor en blijf dat doen zolang het verantwoord is.
 
Dat is toch merkwaardig. Ik heb vier broers en twee zussen. De zussen hebben beiden kanker gehad, borst en baarmoeder en de broers hebben op een na ook kanker gehad. De een is een stuk long kwijt, de tweede had een tumor in zijn been, de derde had non Hodgekin en de vierde is docent anatomie en heeft niets gehad.

Ik ben vanwege mijn werk altijd de hele dag in beweging geweest, heb sportscholen bezocht een paar uur per week, loop veel met de hond, ben leniger dan veel veertigers en heb behoorlijk veel kracht en mankeer nooit iets, zelfs geen verkoudheid of griep.

En ik rijd graag motor en blijf dat doen zolang het verantwoord is.
Wat wil je hiermee zeggen?
 
Dat is toch merkwaardig. Ik heb vier broers en twee zussen. De zussen hebben beiden kanker gehad, borst en baarmoeder en de broers hebben op een na ook kanker gehad. De een is een stuk long kwijt, de tweede had een tumor in zijn been, de derde had non Hodgekin en de vierde is docent anatomie en heeft niets gehad.

Ik ben vanwege mijn werk altijd de hele dag in beweging geweest, heb sportscholen bezocht een paar uur per week, loop veel met de hond, ben leniger dan veel veertigers en heb behoorlijk veel kracht en mankeer nooit iets, zelfs geen verkoudheid of griep.

En ik rijd graag motor en blijf dat doen zolang het verantwoord is.

Wat er met je broers en zussen gebeurt is heeft niet perse iets te maken dat jij anti-oxidanten slikt en de dans ontspringt.

Maar als jij je er goed bij voelt en het is verder niet schadelijk moet je dat gewoon blijven doen. :)
Als het tussen de oren goed werkt is het prima toch?
 
Dat is toch merkwaardig. Ik heb vier broers en twee zussen. De zussen hebben beiden kanker gehad, borst en baarmoeder en de broers hebben op een na ook kanker gehad. De een is een stuk long kwijt, de tweede had een tumor in zijn been, de derde had non Hodgekin en de vierde is docent anatomie en heeft niets gehad.

Ik ben vanwege mijn werk altijd de hele dag in beweging geweest, heb sportscholen bezocht een paar uur per week, loop veel met de hond, ben leniger dan veel veertigers en heb behoorlijk veel kracht en mankeer nooit iets, zelfs geen verkoudheid of griep.

En ik rijd graag motor en blijf dat doen zolang het verantwoord is.

Dus het is gezond om docent anatomie te zijn?
 
Hij weet meer van het menselijk lichaam dan menig huisarts en dat lijkt me geen nadeel.
 
Geen echt idee, maar ik denk dat het veel te maken heeft met voedsel en leefgewoonten.

En vrouwen krijgen baarmoederkanker als de man niet schoon is.

Van mijn broers en zussen heb ik wel de meeste lichaamsbeweging gehad en ik eet ook vrijwel geen overbodige meuk als snacks en dat soort zooi. En ik drink niet en rook niet. Ik eet ook vrij weinig en loop vijf keer per dag een stuk met de hond, ben altijd bezig met de een of andere klus en ook dat geeft veel beweging.

Je kunt er je vinger niet op leggen, maar ik denk dat veel mensen te weinig bewegen en te veel eten.
 
Ik (74) herken me hier ook niet in. Alles gaat nog prima, maar ik heb dan ook de mazzel dat ik voor mijn leeftijd uitzonderlijk vitaal ben. Daar heb ik ook zeer mijn best voor gedaan, maar dat is een geheel ander verhaal.

Ik zie mensen van mijn leeftijd voor mijn gevoel strompelen en dan denk ik dat ik bevoorrecht ben.

Ik heb dan ook geen enkele moeite met een motor van 250 kg en dat gaat nog net zo goed als 40 jaar geleden. Misschien zelfs beter.

Daar val je door de mand. ;)
 
Dat leefgewoonten en voeding invloed hebben op je gezondheid geloof ik ook. Op welke manier en in welke mate weet ik niet.

Als je bedoelt dat je familie niet ziek was geworden met meer beweging en andere voeding is dat een andere conclusie. Maar ik kan vanaf het scherm niet goed beoordelen of je dat zo bedoelt of niet, dus vraag ik het maar direct.
 
Geen echt idee, maar ik denk dat het veel te maken heeft met voedsel en leefgewoonten.

En vrouwen krijgen baarmoederkanker als de man niet schoon is.

Van mijn broers en zussen heb ik wel de meeste lichaamsbeweging gehad en ik eet ook vrijwel geen overbodige meuk als snacks en dat soort zooi. En ik drink niet en rook niet. Ik eet ook vrij weinig en loop vijf keer per dag een stuk met de hond, ben altijd bezig met de een of andere klus en ook dat geeft veel beweging.

Je kunt er je vinger niet op leggen, maar ik denk dat veel mensen te weinig bewegen en te veel eten.

Veel eten en weinig bewegen is wel een oorzaak. Roken is een belangrijke andere, de helft van de rokers overlijdt aan het roken.

Maar die van de baarmoederhalskanker vind ik wel erg kort door de bocht. Het heeft niets met schoon of niet schoon te maken. Ongeveer 80% van de mensen (jawel, mannen én vrouwen) raakt in zijn of haar leven wel eens besmet. Het is dus heel normaal om het HPV virus bij je te dragen. Sommige vrouwen raken het virus niet kwijt enndan kan er baarmoederhalskanker ontstaan.

Maar volgens mij dwalen we heel erg af.
 
Laatst bewerkt:
Anti-oxidanten worden door je lichaam gemaakt, denk aan de enzymen catalase of superoxide dismutase. Ook je darmbacterieën maken bepaalde vitamines aan met anti-oxidatieve werking.

Anti-oxidanten vind je uiteraard in voeding, anti-oxidanten worden ook door planten gebruikt om te zorgen dat hun eigen cellen niet oxideren, en hoewel is vast te stellen dat die stofjes in vitro een anti-oxiderende werking hebben zegt dat helemaal niets over in welke vorm die stofjes daadwerkelijk bij jouw cellen aankomen nadat je ze opeet. :)
Dit fenomeen is bekend als de "bio-availability" van stoffen uit voeding. Sommige stoffen worden niet opgenomen, of juist afgebroken.

Wetenschappelijk onderzoek dat heeft geprobeerd de relatie tussen de inname van anti-oxidanten en het verloop of incidentie van ziekten te onderzoeken hebben tot nu toe niets opgeleverd dat zegt: "door anti-oxidanten te eten blijf je gezonder"

Vooral doen als je je er beter door voelt, placebo-effect is ook een effect, maar er is geen reden om aan te nemen dat het fysiologisch iets doet.

Aan de andere kant is dit ook wel weer kort door de bocht, Arscorbinezuur (vitamine C) is een anti-oxidant (kun je goed zien door citroensap op een geschilde appel te doen, dan wordt hij niet meer bruin = hij oxideert niet meer) die je natuurlijk gewoon door voeding kunt binnenkrijgen. :)

Het gaat er vooral om dat bij een gevarieerd dieet extra anti-oxidanten geen bewezen positief effect hebben op de gezondheid. :)

Om ontopic te blijven, daar volgt natuurlijk de logische conclusie uit dat motorrijden tot 79,38 jaar verantwoord is. Daarna niet meer. :+
 
Laatst bewerkt:
Wat grappig. Ik dacht dat ik op het motorforum zat, maar zit blijkbaar op een gezondheidsforum. Ook leuk voor de afwisseling!
 
De vraag van TS was tot welke leeftijd het verantwoord is om motor te rijden. Dan kunnen we als antwoord geven dat het verschilt per persoon. Dan heb je een kort topic :)
 
Mja, dat geeft dan weer de logische volgende vraag;
Tot welke leeftijd is het veilig om een gieter over de weg te gooien?
 
Ligt er aan of het een geoxideerde gieter is of niet natuurlijk!

Zo ja: dan is dat met 0 jaar eigenlijk niet meer verantwoord, .. eigenlijk is het bij een niet geoxideerde gieter ook 0.
 
Terug
Bovenaan Onderaan