A2 -> A

Ik heb net het CBR gebeld. Onze dochter gaat in oktober examen doen voor haar A, na eerst A1 en A2 gehaald te hebben. Op basis van de gegevens in het systeem verandert daar niets aan. We hadden nog even de hoop - net als heel veel anderen - de hoop dat ze nu automatisch haar A zou krijgen. Dat is dus helaas niet zo. Gewoon nog een derde keer examen doen en 285 euro examengeld + lesgeld betalen.
Echt weer een vreemde regeling verzonnen door een pennenlikker.
Het is zoals het is maar de nieuwe regeling de code 80 bij A klopt niet t.o.v een 20 jarige die ( b.v volgende maand) het A2 examen rijd die dan nog steeds bij slaging over 2 jaar opnieuw geld zal moeten uitgeven en de bijbehorende stress mee zal maken.
Je kan dan beter tot de leeftijd van 21 jaar wachten want dan kan je als 23 jarige kiezen wat je wilt en krijgt heerlijk zonder een extra examen het A rijbewijs .

Onzin dat je dan met een A examen op je 21ste levensjaar een A rijbewijs motor af zal rijden dus kan omgaan met een + 40kw of 50kw |( rijd gaat er bij mij niet in met een A2 max 35kw examen rij je niet langzamer of wat dan ook dan met een A vol vermogen examen.

Mijn dochter(20 jaar) is nu met het A2 bezig ze rijd wel eens met een medelesser die voor het A bezig is.en die mag of rijd echt niet harder hoor ;( :N
 
Laatst bewerkt:
Echt weer een vreemde regeling verzonnen door een pennenlikker.
Het is zoals het is maar de nieuwe regeling de code 80 bij A klopt niet t.o.v een 20 jarige die ( b.v volgende maand) het A2 examen rijd die dan nog steeds bij slaging over 2 jaar opnieuw geld zal moeten uitgeven en de bijbehorende stress mee zal maken.
Je kan dan beter tot de leeftijd van 21 jaar wachten want dan kan je als 23 jarige kiezen wat je wilt en krijgt heerlijk zonder een extra examen het A rijbewijs .

Onzin dat je dan met een A examen op je 21ste levensjaar een A rijbewijs motor af zal rijden dus kan omgaan met een + 40kw of 50kw |( rijd gaat er bij mij niet in met een A2 max 35kw examen rij je niet langzamer of wat dan ook dan met een A vol vermogen examen.

Mijn dochter(20 jaar) is nu met het A2 bezig ze rijd wel eens met een medelesser die voor het A bezig is.en die mag of rijd echt niet harder hoor ;( :N


Ja, het is heel erg zuur. Enige is dag als je dochter nu een jaar zou wachten en gelijk voor haar A gaat, ook weer theorie en bijzondere verrichtingen moet doen volgens mij. Onze dochter had haar A2 met gemak in 1 keer en verwacht dat dat bij A ook zo gaat. Maar het geld en de stress zijn niet fijn.
 
Ja, het is heel erg zuur. Enige is dag als je dochter nu een jaar zou wachten en gelijk voor haar A gaat, ook weer theorie en bijzondere verrichtingen moet doen volgens mij. Onze dochter had haar A2 met gemak in 1 keer en verwacht dat dat bij A ook zo gaat. Maar het geld en de stress zijn niet fijn.
Zeer zuur.
AVB is meen ik 1 jaar geldig, theorie geloof maar weet niet zeker 1,5 jaar.
Als ze het geduld zou opbrengen tot haar 21jaar(juli 2018) dan hoeft ze alleen het AVD te rijden maar gaat niet gebeuren want ze is net zo geduldig als haar vader niet dus....... :N
AVB heeft ze vorige maand gehaald en theorie ergens in Juli.
We zien dan wel medio eind 2019, het leven gaat snel en kost handen vol geld.
 
Ik denk dat de verkeerspolitie de instantie is die je kan vertellen wat code 80 inhoudt, want zij controleren in het verkeer op het hebben van het juiste rijbewijs. Niet het CBR.

Ik verwacht dat minder dan 10% van de politiemensen een antwoord kan geven.
Mijzelf incluis trouwens.

In 2013 uitgebreide cursus gehad over de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn.
Na drie dagen cursus wist ik alles, nog 3 dagen later snapte ik er niets meer van :+

Niet alleen voor motoren zit het allemaal zo raar in elkaar nl, aanhangers, vrachtwagens... overal maken ze een teringzooi van.
Sorry, maar ook voor veel mensen die hier voor hun werk mee bezig zijn is het een enorme bende aan het worden en is het allemaal onbegrijpelijk geworden. Gelukkig hebben wij een app op onze diensttelefoon gekregen, simpele invuloefening en je krijgt te zien welk rijbewijs de bestuurder behoort te hebben want anders.... :X
 
Zeer zuur.
AVB is meen ik 1 jaar geldig, theorie geloof maar weet niet zeker 1,5 jaar.
Als ze het geduld zou opbrengen tot haar 21jaar(juli 2018) dan hoeft ze alleen het AVD te rijden maar gaat niet gebeuren want ze is net zo geduldig als haar vader niet dus....... :N
AVB heeft ze vorige maand gehaald en theorie ergens in Juli.
We zien dan wel medio eind 2019, het leven gaat snel en kost handen vol geld.


Mijn dochter gaat begin oktober voor haar A. Gewoon weer dokken dus. 285 euro examengeld en een paar lessen. Grrr. Ik durf het niet eens meer uit te rekenen: scooterrijbewijs, autorijbewijs, A1, A2 en A. A1 heeft ze twee keer moeten doen. Dat zijn 6 praktijkexamens. Ze is dit jaar op de motor meegeweest naar Zuid-Duitsland: snelwegen, hellingen, haarspeldbochten. Van mij hoeft ze geen examen meer te doen...
 
Mijn dochter gaat begin oktober voor haar A. Gewoon weer dokken dus. 285 euro examengeld en een paar lessen. Grrr. Ik durf het niet eens meer uit te rekenen: scooterrijbewijs, autorijbewijs, A1, A2 en A. A1 heeft ze twee keer moeten doen. Dat zijn 6 praktijkexamens. Ze is dit jaar op de motor meegeweest naar Zuid-Duitsland: snelwegen, hellingen, haarspeldbochten. Van mij hoeft ze geen examen meer te doen...
Het is echt te gek voor woorden zat ervaring opgedaan en dan toch nog een examen rijden |(

Nog zo iets mijn dochter haalde haar B rijbewijs nog nooit op een scooter gereden maar mag met haar B daar wel op tuffen :] :] :] .ach anderen zonder het B rijbewijs moeten bromfiets lessen nemen en examen rijden.Natuurlijk heeft ze ervaring in het verkeer maar toch klopt dit ook niet.
Ik heb in mijn leven maar 1 motorrijles gehad,vroeguh was veel beter en dat is echt zo ;)
 
Ik heb net het CBR gebeld. Onze dochter gaat in oktober examen doen voor haar A, na eerst A1 en A2 gehaald te hebben. Op basis van de gegevens in het systeem verandert daar niets aan. We hadden nog even de hoop - net als heel veel anderen - de hoop dat ze nu automatisch haar A zou krijgen. Dat is dus helaas niet zo. Gewoon nog een derde keer examen doen en 285 euro examengeld + lesgeld betalen.
Ik denk dat wat je schrijft precies klopt. Op dit moment volgens de huidige richtlijnen in het systeem. Buiten dat het CBR toeziet op onze rijbewijzen heeft het CBR een ander belang, centjes verdienen. Ze schieten zichzelf in de voet als iedereen voor oktober en november hun examen afzegt.
 
Ik verwacht dat minder dan 10% van de politiemensen een antwoord kan geven.
Mijzelf incluis trouwens.

In 2013 uitgebreide cursus gehad over de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn.
Na drie dagen cursus wist ik alles, nog 3 dagen later snapte ik er niets meer van :+

Niet alleen voor motoren zit het allemaal zo raar in elkaar nl, aanhangers, vrachtwagens... overal maken ze een teringzooi van.
Sorry, maar ook voor veel mensen die hier voor hun werk mee bezig zijn is het een enorme bende aan het worden en is het allemaal onbegrijpelijk geworden. Gelukkig hebben wij een app op onze diensttelefoon gekregen, simpele invuloefening en je krijgt te zien welk rijbewijs de bestuurder behoort te hebben want anders.... :X

Tot degene die de app maakt er ook niks meer van begint te snappen :+
 
Ik vind het sowieso onzin dat er een A2 rijbewijs bestaat,
je mag maar max 130 op de Nederlandse wegen ,dus of je dat nu met 35kw rijd of 100kw wat maakt dat nog uit?

gewoon iedereen gelijk een A rijbewijs laten halen vanaf 20 jaar
als je 18 jaar bent mag je tenslotte ook een auto met 200pk rijden maar wat heb je eraan .je mag toch niet harder dan de toegestane snelheid en met een lichtere auto kan je ook al veel harder rijden.als het om hard rijden gaat moeten ze maar beter handhaven.als iemand zich dood wil rijden kan dat altijd op elke motor met elk vermogen.
 
Deze regel is ronduit oneerlijk voor huidige/recente bezitters van het A2 rijbewijs.
Er is een petitie gestart:
Regeling code 80 met huidige A2 rijbewijsbezitters
Ondertekenen wordt zeer gewaardeerd. Samen staan we sterk!

Ik wil geen party pooper zijn, maar ik verwacht niet heel veel van die petitie. Bovendien is ie een beetje te beperkt geformuleerd 'Graag zien wij dus in ieder geval dat de mensen die hun A2 in 2017 hebben gehaald een rijbewijs met code 80 ontvangen of dat zij na 2 jaar A2 automatisch A krijgen.' Mijn dochter heeft haar A2 in 2015 gehaald. Dus voor haar zou dit niet opgaan?

Ik vind het sowieso onzin dat er een A2 rijbewijs bestaat,
je mag maar max 130 op de Nederlandse wegen ,dus of je dat nu met 35kw rijd of 100kw wat maakt dat nog uit?

gewoon iedereen gelijk een A rijbewijs laten halen vanaf 20 jaar
als je 18 jaar bent mag je tenslotte ook een auto met 200pk rijden maar wat heb je eraan .je mag toch niet harder dan de toegestane snelheid en met een lichtere auto kan je ook al veel harder rijden.als het om hard rijden gaat moeten ze maar beter handhaven.als iemand zich dood wil rijden kan dat altijd op elke motor met elk vermogen.

Ik vind dat A2 rijbewijs niet zo gek. Het A1 rijbewijs, dat is pas zot. Mijn dochter mocht met 17 autorijden (200 pk, ja, wel 400 pk als we dat hadden kunnen betalen), maar van haar 18e tot haar 20e mocht ze op een 125 cc 11kw brommer rijden. Levensgevaarlijk op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het sowieso onzin dat er een A2 rijbewijs bestaat,
je mag maar max 130 op de Nederlandse wegen ,dus of je dat nu met 35kw rijd of 100kw wat maakt dat nog uit?

gewoon iedereen gelijk een A rijbewijs laten halen vanaf 20 jaar
als je 18 jaar bent mag je tenslotte ook een auto met 200pk rijden maar wat heb je eraan .je mag toch niet harder dan de toegestane snelheid en met een lichtere auto kan je ook al veel harder rijden.als het om hard rijden gaat moeten ze maar beter handhaven.als iemand zich dood wil rijden kan dat altijd op elke motor met elk vermogen.

Relativeer even, een auto van 400pk heeft waarschijnlijk minder pk/kg dan je doorsnee 1000cc.
 
Ik wil geen party pooper zijn, maar ik verwacht niet heel veel van die petitie. Bovendien is ie een beetje te beperkt geformuleerd 'Graag zien wij dus in ieder geval dat de mensen die hun A2 in 2017 hebben gehaald een rijbewijs met code 80 ontvangen of dat zij na 2 jaar A2 automatisch A krijgen.' Mijn dochter heeft haar A2 in 2015 gehaald. Dus voor haar zou dit niet opgaan?Ik vind dat A2 rijbewijs niet zo gek. Het A1 rijbewijs, dat is pas zot. Mijn dochter mocht met 17 autorijden (200 pk, ja, wel 400 pk als we dat hadden kunnen betalen), maar van haar 18e tot haar 20e mocht ze op een 125 cc 11kw brommer rijden. Levensgevaarlijk op de snelweg.

Ook dat A1 rijbewijs was helemaal zo gek nog niet, men had alleen de EU richtlijn moeten volgen dan was het allemaal wat logischer geweest :Y
 
Relativeer even, een auto van 400pk heeft waarschijnlijk minder pk/kg dan je doorsnee 1000cc.


Het gaat toch niet om het aantal pks maar om de maxium snelheid..harder dan 130 mag je nergens in Nederland.
en met een 1000cc motorfiets met 160pk kan je ook gewoon 30,50,80,100,120 en 130 rijden.
 
Het gaat toch niet om het aantal pks maar om de maxium snelheid..harder dan 130 mag je nergens in Nederland.
en met een 1000cc motorfiets met 160pk kan je ook gewoon 30,50,80,100,120 en 130 rijden.

Had jij niet een fireblade gekocht die 300 moest kunnen? :+
 
Ik vind het sowieso onzin dat er een A2 rijbewijs bestaat,
je mag maar max 130 op de Nederlandse wegen ,dus of je dat nu met 35kw rijd of 100kw wat maakt dat nog uit?

gewoon iedereen gelijk een A rijbewijs laten halen vanaf 20 jaar
als je 18 jaar bent mag je tenslotte ook een auto met 200pk rijden maar wat heb je eraan .je mag toch niet harder dan de toegestane snelheid en met een lichtere auto kan je ook al veel harder rijden.als het om hard rijden gaat moeten ze maar beter handhaven.als iemand zich dood wil rijden kan dat altijd op elke motor met elk vermogen.
Dat doen ze om figuren zoals jou een beetje te temmen.
 
Bron: nieuwsmotor.nl

De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs haalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit. Als de code vervalt, mag je ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen, maar als je nog geen 24 bent, moet je wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente. Doe je dat niet, dan vervalt de code 80 pas als je 24 bent.

De verlaging van de leeftijd voor het A-examen is een uitvloeisel van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Die geeft aan dat je vanaf je 21e jaar op een driewielig motorrijtuig met een vermogen vanaf 15 kW mag rijden.
- Daarvoor heb je rijbewijs A nodig.
- Hiervoor moet je twee praktijkexamens doen, namelijk het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) en het motorexamen verkeersdeelneming (AVD).
- Beide praktijkexamens leg je af op een tweewielige motor, er komt dus geen examen voor driewielige motorrijtuigen.
- Voor het praktijkexamen AVB moet je geslaagd zijn voor het motortheorie-examen of in bezit zijn van een geldig rijbewijs B.
- Voor het praktijkexamen AVD moet je eerst geslaagd zijn voor het motortheorie-examen.
- Alleen als je al een rijbewijs voor de lichte motor (A1) of de middelzware motor (A2) hebt, hoef je geen theorie-examen meer te doen.

Het CBR past momenteel de ICT-systemen aan op de wetgeving die in Nederland per 12 juli 2017 versneld is doorgevoerd op aandringen van de Europese Commissie. Dit moet het mogelijk maken dat je met ingang van eind november vanaf je 21e jaar een motorexamen voor de zware categorie (A) kunt reserveren. De definitieve invoeringsdatum volgt nog.

Voorbeelden
Ter verduidelijking, hierbij twee voorbeelden van het halen van het A-rijbewijs als je al in het bezit bent van het A2-rijbewijs.

1. Je haalt op je 20e het A2-rijbewijs (middelzware categorie). Je haalt vervolgens op je 21e het A-rijbewijs (zware categorie). Je krijgt dan code 80 op je rijbewijs vermeld. Op het moment dat je in dit geval twee jaar het A2-rijbewijs bezit, dus op je 22e, vervalt code 80. Je moet dan wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente.

2. Je haalt op je 20e het A2-rijbewijs (middelzware categorie). Als je het A2-rijbewijs twee jaar bezit, haal je het A-rijbewijs (zware categorie) via het getrapte traject. Je krijgt dan geen code 80 op je rijbewijs vermeld.

Meer informatie: alles over het nieuwe A1, A2 en A Code 80 motorrijbewijs
 
3. Je hebt nog geen 2 jaar het A2 rijbewijs maar wordt wel binnenkort 24. Kan je dan ook het getrapte examen doen en je A rijbewjjs halen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan