Dure dealer of dure schijven

Femme

MF'er
15 mrt 2004
114
0
Pijnacker
Beste MF'ers

De BMW dealer waarschuwde dat bij mijn R1200RT de remschijven zijn versleten en dat de volgende beurt dus een dure wordt. B| Er zou pakweg zo'n €1000,- bij de volgende beurt erbij komen om de schijven te vervangen. :( Ik heb ze nagemeten en de slijtagegrens is inderdaad overschreden, niet heel veel maar toch. :/
Als ik Brembo onderdelen online koop schijven + blokken 2x voor en 1x achter, dan ben ik totaal kwijt bij Sparks online €494.95 en bij Ten Kate zelfs €433.61
Er zijn ook andere merken vergelijkbaar van prijs.

Zijn die BMW schijven nou zo duur, of rekent de dealer wel heel erg veel geld voor het erop zetten? :o

Is het de moeite waard om het zelf te doen? :+ Het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Momentsleutel etc heb ik wel. :P Wat komt er verder bij kijken? :?
 
Ik weet dat je geen fan bent van dealers, maar dit slaat nergens op.

3 schijven, 3 sets blokken en 15 boutjes zit je al aan de €850-900. Dat heeft niets te maken met de monteur, de pui of de voorraad, en alles met de prijs die BMW rekent voor die onderdelen.

Aftermarket is het veel goedkoper te krijgen. Zelfs Brembo schijven in een brembo ipv bmw doosje scheelt het al bijna €200. Maar mensen vergeten voor het gemak ook even dat de dealer contractueel verplicht is om onderdelen af te nemen bij BMW, danwel bepaalde andere 'beloningen' misloopt. Het is niet zo zwart-wit helaas.



Er schiet me ineens te binnen dat de Jong in Alphen a/d Rijn om die reden uit het contract met BMW is gestapt. Misschien moet ik hun eens vragen.
Ik vond ook de site van http://www.hobbyist.nl/. Ik had ooit een artikel over hem gelezen. Dat hij op de een of andere manier aan originele BWM onderdelen kon komen en deze voor een lagere prijs verkocht dan BMW zelf.
 
Is het kortom, zoals de beginvraag van ts was 'rendabel om het zelf te doen'?
Lijkt me wel. Ik heb het meermaals gedaan. En ondanks alle comments zie ik nog steeds niet wat voor rocketscience daar nou voor nodig zou zijn. Sterker nog, een garage gaat echt niet je remcilindertjes liefdevol oppoetsen. Een Pietje precies met rechterhanden en alle tijd van de wereld, doet dat echt zorgvuldiger.

Als je nul sleutelervaring hebt, zou ik het niet doen. Dat moet ik er wel eerlijk bij zeggen.
 
Als de bedoeling is om te achterhalen hoeveel omzet de dealer maakt op deze klus, dan zal je toch echt de onderdelenprijzen van BMW moeten vergelijken met de onderdelenprijzen van BMW en niet met de webshop prijs van een OEM product. De BMW dealer kan en mag die goedkopere onderdelen namelijk niet leveren.

Ja, dealers zijn relatief duur. In de regel betaal je voor de extra productkennis en know how, de specs van een merk onderdeel zijn dikwijls ook echt iets anders dan die van een OEM of imitatie product. Soms doen ze bepaalde reparaties sneller en daardoor iets goedkoper ondanks het hogere uurtarief. Er zijn uiteraard ook hele matige dealers bij, maar dat is een minderheid. Oeverloos blijven blééren dat dealers per definitie prutsers zijn, getuigd van een gebrek aan ervaring met universele (garage)bedrijven die er een potje van maken (dat zijn er in verhouding meer dan merk-dealers).

Daar komt bij dat heel veel mensen op MF iedere motorzaak 'de dealer' noemen, waardoor bijna ieder cowboy verhaal zich bij 'de dealer' af speelt ;)

Ik ben niet van mening dat je er slim aan doet om bij deze motor zonder enige ervaring zelf deze klus op te pakken, maar er is ook niets mis mee om eieren voor je geld te kiezen en naar een goede allround zaak te gaan die er Brembo tegenaan schroeft. Het zou fatsoenlijk zijn om die zaak dan wel de omzet te gunnen door ze de onderdelen te laten leveren. Er zijn via MF diverse vakkundige en goede motorzaken te vinden.

Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.

De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.

Zelf sleutelen, ach..
Na 2.5 uur per dag rijden en 8 uur werken heb ik hier niet snel veel zin meer in.
Zelf de wielen eruit halen is geen probleem. Ik heb zelfs de hiervoor benodigde torx doppen. De schijven zitten met gewone torx boutjes vast. De blokken zitten met een enkele pin vast die zelf met een clipje geborgd zit. Kopervet en loctite heb ik nog wel.
Het gaat wellicht over de finesses. Volgens de ene site moesten de schijf boutjes met vet en volgens de andere met een speciale lijm, dan is er ook nog een site die er speciale ringetje bij wil verkopen....
 
Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.

De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.

Zelf sleutelen, ach..
Na 2.5 uur per dag rijden en 8 uur werken heb ik hier niet snel veel zin meer in.
Zelf de wielen eruit halen is geen probleem. Ik heb zelfs de hiervoor benodigde torx doppen. De schijven zitten met gewone torx boutjes vast. De blokken zitten met een enkele pin vast die zelf met een clipje geborgd zit. Kopervet en loctite heb ik nog wel.
Het gaat wellicht over de finesses. Volgens de ene site moesten de schijf boutjes met vet en volgens de andere met een speciale lijm, dan is er ook nog een site die er speciale ringetje bij wil verkopen....
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...
Naar de dealer voor een nieuwe,,,
Meneer die moeten we bestellen , en moet vooruit betaald worden...550 euro ex...
PARDON... ik hoef er geen auto bij...
Dat doe ik niet, zoek er wel een op de sloop...
Nou bleek dus een misser, nergens te krijgen .....
Dan laat ik hem wel wikkelen....
Dus motor uit elkaar, kom ik een sticker ACDELCO tegen...
HMmmmmm even contact op nemen met de US...
Ja hoor kunnen wij leveren...
Wat kost die???
67 dollar incl verzenden


wat denk je dat ik gedaan heb????
 
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...
Naar de dealer voor een nieuwe,,,
Meneer die moeten we bestellen , en moet vooruit betaald worden...550 euro ex...
PARDON... ik hoef er geen auto bij...
Dat doe ik niet, zoek er wel een op de sloop...
Nou bleek dus een misser, nergens te krijgen .....
Dan laat ik hem wel wikkelen....
Dus motor uit elkaar, kom ik een sticker ACDELCO tegen...
HMmmmmm even contact op nemen met de US...
Ja hoor kunnen wij leveren...
Wat kost die???
67 dollar incl verzenden


wat denk je dat ik gedaan heb????

Toch opnieuw laten wikkelen zodat je niet zo lang hoefde te wachten tot de nieuwe vanuit de US zou arriveren? :+
 
prijs originele onderdelen en hun winstmarges .... ik vind die absoluut niet normaal. bij ons doen ze minimaal maal 3 de inkoopprijs, en wij stokeren zelf amper iets, want alles wordt toch dag erop via nachtvracht geleverd.
 
Klant van mij had al een jaar trilling in de aandrijflijn van zijn oude Volvo. Universele garage heeft er 6x naar gekeken. Dan worden de hardyschijf en het tussenlager preventief vervangen. Trilling wordt erger. Dan nogmaals, en trilling blijft even erg. Cardanas wordt gereviseerd / gebalanceerd voor €500,-. Nog steeds trilling.

Mijn eerste tip (voor hij €1000,- kosten maakte) was om bij de dealer een schofterig bedrag voor een originele hardyschijf neer te leggen en niet blind te varen op OEM zonder logo en daarna Febi-Billstein.

Die tip wordt als laatste geprobeerd, en raadt eens? Onbalans is weg. Je kan zien dat de rubbers uit dezelfde mal komen, maar je kan ook voelen dat de originele van een veel hardere rubbersoort is gemaakt dan de andere versies..
 
Ik weet dat ze duur zijn, maar deze dealer is zeker geen cowboy. Een van de grootste van Nederland die ook veel aan de politie levert. Ze hebben een keer in twee dagen mijn versnellingsbak gerepareerd. Er zijn sowieso heel weinig zaken die dat kunnen, maar deze klus moest natuurlijk ineens ertussendoor.

De prijzen van de originele BMW onderdelen heb ik nergens kunnen vinden. Als het Brembo is in een BMW doosje waardoor de prijs een factor 2 stijgt, dan vind ik dat ze zich uit de markt prijzen. Dat de specs van de producten zouden verschillen afhankelijk van de verpakking, daar geloof ik helemaal niets van. Het is veel te duur om hier verschillende processen voor te hebben.

Zelf sleutelen, ach..
Na 2.5 uur per dag rijden en 8 uur werken heb ik hier niet snel veel zin meer in.
Zelf de wielen eruit halen is geen probleem. Ik heb zelfs de hiervoor benodigde torx doppen. De schijven zitten met gewone torx boutjes vast. De blokken zitten met een enkele pin vast die zelf met een clipje geborgd zit. Kopervet en loctite heb ik nog wel.
Het gaat wellicht over de finesses. Volgens de ene site moesten de schijf boutjes met vet en volgens de andere met een speciale lijm, dan is er ook nog een site die er speciale ringetje bij wil verkopen....

Ik denk dat je hier verkeerd zit. Een fabriek kan en maakt best klant specifieke producten die weliswaar uit dezelfde fabriek komen, maar toch andere specificaties hebben.
Als de aantallen groot genoeg zijn (en dat zal best bij remschijven) dan maken ze dat gewoon. Ik ken dit specifieke geval niet, maar ik denk dat het zeker zou kunnen.
 
Ik weet niet of het ook voor de schijven van de motoren van BMW zo is maar bij de auto's zeker.

Ik heb een paar keer last van kromme schijven gehad bij mijn koekblik BMW en sinds er originele merk schijven onder zitten heb ik daar geen last meer van gehad.

Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
 
Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
Als mijn remmen heet zijn, doe ik dit niet. Dan gaat hij in zijn vrij, of als het iets afloopt, in de P.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het ook voor de schijven van de motoren van BMW zo is maar bij de auto's zeker.

Ik heb een paar keer last van kromme schijven gehad bij mijn koekblik BMW en sinds er originele merk schijven onder zitten heb ik daar geen last meer van gehad.

Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.
Ik heb mijn rijbewijs B nog niet zo heel lang geleden behaald (een jaar of zes), en mij werd geleerd voor een stoplicht met een auto met handschakeling de rem ingetrapt te houden. Zelfs de hellingproef ging met de gewone rem. Kromme schijven krijg je daar niet van.
 
Als mijn remmen heet zijn, doe ik dit niet. Dan gaat hij in zijn vrij, of als het iets afloopt, in de P.

Was ook het l*l verhaal van de man die eerst de keuze had gemaakt om er geen origineel onder te zetten. Probleem is dat je dit nooit 100% voorkomt of je bent net zo vaak met de handel van je automaat in de weer als normaal met je versnellingspook in de weer bent.

Het zal vast helpen maar het moet niet nodig zijn en met de juiste schijven is het niet nodig.
 
1000€ extra vanwege het plaatsen van 3 nieuwe schijven en remblokken.*
Bij BMW lijkt mij dat nog niet zo overdreven.

Mijn motor, Suzuki GSX F, indien originele onderdelen:
Schijven vooraan 460€ (230€ per schijf)
Blokken vooraan 52€ (26€ per kant)
Schijf achteraan 160€
Blokken achteraan 32€

Dat is al 704€ samen, en dan heb ik de 15 nodige boutjes nog niet geteld aan 4€'stuk. Dat is nog eens 60€. 764€ dus ... zonder plaatsing.
Nu kan je dat online allemaal veel goedkoper vinden natuurlijk. Maar als ik het zo zie, is die 1000€ extra bij BMW voor dat werk nog zo gek niet. Want zoals reeds iemand aanhaalde, de eind demper moet eraf en nog een hoopje plastiek ook.
De uurtarieven bij BMW zullen ook wel gevoelig hoger liggen dan die bij Suzuki denk ik?

Ik ben alvast blij dat ik alles zelf kan. Maar moet er wel bij vertellen dat ik automechanica gestudeerd heb.





* bij plaatsen van nieuwe schijven ALTIJD ook nieuwe blokken!


Voordeel van bmw remschijven op de meeste modellen is dat ze geen binnenhart van alu hebben maar rechtstreeks aan de spaken zitten gemonteerd. Bij mijn nuda zijn het dezelfde schijven en kosten iets van 150€ per stuk.
 
Ik weet niet of het ook voor de schijven van de motoren van BMW zo is maar bij de auto's zeker.

Ik heb een paar keer last van kromme schijven gehad bij mijn koekblik BMW en sinds er originele merk schijven onder zitten heb ik daar geen last meer van gehad.

Ik heb een automaat in de auto en de schijven koelen ongelijk af als je met warme schijven met je voet op de rem blijft wachten voor een stoplicht. Normaal bij een automaat. Alleen bij de merk schijven heb je geen last van kromtrekken.

Denk je dat bmw hun eigen schijven maken...
 
Ik heb mijn rijbewijs B nog niet zo heel lang geleden behaald (een jaar of zes), en mij werd geleerd voor een stoplicht met een auto met handschakeling de rem ingetrapt te houden. Zelfs de hellingproef ging met de gewone rem. Kromme schijven krijg je daar niet van.

Waarschijnlijk dan ook nog maar weinig meegemaakt met auto's ;)

Kromme schijven komen relatief vaker voor bij een automaat waarvoor dit als schuldige wordt benoemd.
 
Waarschijnlijk dan ook nog maar weinig meegemaakt met auto's ;)

Kromme schijven komen relatief vaker voor bij een automaat waarvoor dit als schuldige wordt benoemd.
Mijn franse auto met automaat (eigenlijk electronisch gestuurde zesbak) kan ik niet anders dan de rem ingedrukt te houden want die heeft geen P stand. Daarbij heb ik een automaat om alleen maar in vooruit of achteruit te moeten verzetten (of in N om te kunnen starten). Als ik aan een licht altijd in N of P zou moeten zetten kan ik evengoed een handgeschakelde nemen ...
Meestal rijdt mijn vrouwtje, die rijdt bruter dan ikzelf. Die laat zich niet uitrollen zoals ik maar remt op het laatste dus de schijven worden warmer dan bij mij. Geen Citroën schijven, ze zijn van Norauto (Auto5), staan er volgens de onderhoudsgegevens ruim 65000km op en nikske krom.

Edit: het ligt eigenlijk niet aan de automaat dat de schijven krom trekken maar aan de berijder. Veel automaat rijders remmen gewoon veel te veel. De remmen worden (lichtjes) aangetrpt en slepen zo 100den meters alvorens tot stilstand te komen. Dan worden de schijven idd veel te warm ...
Vele automaat rijders beseffen niet dat die automaat zelf wel terugschakeld om op de motor af te remmen als je het gas loslaat. Modernere auto's met automatische afstandsregeling doen dat zelfs nog sneller als er verkeer voor hun rijdt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik rijd zelf volvo, en had op een gegeven moment mijn ventilator kapot van de verwarming...
Naar de dealer voor een nieuwe,,,
Meneer die moeten we bestellen , en moet vooruit betaald worden...550 euro ex...
PARDON... ik hoef er geen auto bij...
Dat doe ik niet, zoek er wel een op de sloop...
Nou bleek dus een misser, nergens te krijgen .....
Dan laat ik hem wel wikkelen....
Dus motor uit elkaar, kom ik een sticker ACDELCO tegen...
HMmmmmm even contact op nemen met de US...
Ja hoor kunnen wij leveren...
Wat kost die???
67 dollar incl verzenden


wat denk je dat ik gedaan heb????

Ik heb een soortgelijke ervaring met de lokale volvo-dealer..
 
Denk je dat bmw hun eigen schijven maken...
nee natuurlijk niet maar ze zijn als klant groot genoeg om ze wel naar eigen ontwerp en specificaties gemaakt te krijgen. en meestal zit in het inkoop contract ook een clausule die het de fabrikant verbied het zelfde product ook aan anderen te verkopen. dat weerhoud die fabrikanten niet om een soortgelijk product onder eigen merk te leveren maar het mag nooit het zelfde zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan