Yamaha FJR 1300 Part 5

Vandaag in de Dolomieten....[afbeelding]
Ben je nou nog zo jaloers ?
Jazeker!!!

Heb ooit een tochtje in het voorjaar gemaakt samen met een maat. Was om een toertocht voor een grotere groep voor te bereiden. Dit verhaal komt nog uit de tijd dat er geen GPS en geen digitale fototoestellen bestonden. Je weet wel: de tijd dat koe nog met lange oe geschreven werd.

Rijden we vanuit Belgie Duitsland in over de Himmeltreppe. Boven op de berg blijkt het te sneeuwen. Mijn maat rijdt op een vuurrode kawa GRR, heeft zwart leren pak aan en een helm die net zo fel rood was als zijn motor. Ik rij voorop, rustig aan in de hoogste versnelling. Helemaal boven gekomen is het opgehouden met sneeuwen maar is ook mijn maat weg. Er zat wel autoverkeer achter me, maar hij niet meer. Er zal niks gebeurd zijn, want anders was ik wel gewaarschuwd vanuit een auto. Even wachten dus....
Realiseer ik me opeens dat hij straks het besneeuwde bos uit zal komen, met rode motor, zwart pak en rode helm in de volle zon met besneeuwd bos achter zich. Dat moeten geweldige fotos worden. Dus snel handschoenen uit, toestel opgedoken uit de koffer en in de aanslag.

Toen hij aankwam rijden veel fotos gemaakt. Zijn reactie was wel: "Heb je al naar jezelf gekeken?" Ik bleek op de ruwe delen van mijn pak (schouders, knieen) veel sneeuw verzameld te hebben. Was ook een bijzonder plaatje.

Zou graag de fotos hier delen. Vooral omdat ik pas een dag later tot de ontdekking kwam dat er geen rolletje in de camera zat...... -O- -O-
 
OK, vandaag de FJR opgehaald na de 20000 beurt: weinig spannends, behalve dat het nodig was. Vloeistoffen (motor- en cardanolie, remvloeistof) en filters (lucht en olie) vervangen, idem bougies, gasklephuizen gesynchroniseerd, linksysteem gede- en monteerd incl. reinigen en smeren, en een verse achterband. €737 was ik kwijt, moest even slikken, maar soit.

ik neem aan dat je dat hier nog zult laten weten.
En ook is gekeken naar de oorzaak van het motorstoringslampje. Uitgaande van de factuur duurde dat een half uur die niet in rekening werd gebracht. Het verhaal is ongeveer dit:

  • Als motorstoringslampje blijft branden, dan moet de eigenaar incl. FJR per kerende post naar de dealer.
  • Dealer leest het geheugen van de ECU uit, en treft daar een foutcode.
  • Foutcode verwijst naar mogelijke oorzaken van defecten. Dat is handig, want monteur hoeft zodoende niet de volledige motor uit elkaar te trekken om het defect op te sporen, maar weet gewoon waar-ie moet zoeken.
  • In mijn geval, aldus monteur, betrof de foutcode een ABS storingsmelding, de exacte code kon of wilde-ie niet reproduceren.
  • ABS is gecontroleerd (remsysteem ging sowieso uit elkaar t.b.v. schoonmaken) en er zijn geen defecten gevonden. Niets aan de hand + foutcode verwijderen = lampje uit.
Toch maar even een paar vragen gesteld, want ik wil dingen altijd graag begrijpen.

DucBMW: Wat heeft ABS te maken met motormanagement, mede indachtig dat het remsysteem een eigen lampje heeft i.g.v. defecten of storingen.
Monteur: weet niet, maar motorstoringslampje is een algemene melding die zegt dat je naar de dealer moet om de foutcode uit te laten lezen.
DucBMW: Was er iets mis met het ABS, of anderszins?
Monteur: Nee, er was niets an de hand.
DucBMW: OK, maar wat veroorzaakt dan een ABS storingsmelding als er geen defecten zijn?
Monteur: Dat komt voor als "het systeem" een verschil in draaisnelheid tussen voor- en achterwiel detecteert.
DucBMW: Kortom, de gebruikelijke aanleiding voor het ingrijpen van ABS danwel TCS?
Monteur: Inderdaad, dat wordt opgeslagen.
DucBMW: hoeveel van die foutmeldingen stonden er in het geheugen?
Monteur: 1.
DucBMW: Ik activeer minimaal wekelijks ABS en TCS (goed voor het systeem en goed voor DucBMW), maar nog nooit deed dat het motorstoringslampje permanent branden, of überhaupt ook maar aan gaan. Hoedanook, de motor is nu een jaar oud, dus had je zeker 60 van die foutmeldingen moeten aantreffen?
Monteur: Ja dat weet ik niet, maar dit kan ook het gevolg zijn wanneer 1 van beide wielen draait terwijl de motor op de middenbok staat met het contact aan, bijvoorbeeld zoals wanneer je de ketting smeert.
DucBMW: Ik gebruik de middenbok nooit als het contact aan staat (en een FJR heeft geen aandrijfketting, dacht ik).
Monteur: (zucht) ja maar tegenwoordig i.v.m. EU4 moet alles gelogged worden. Dus als b.v. het voorwiel sneller draait dan het achterwiel, of omgekeerd, dan geeft dat een foutcode die wordt opgeslagen, en dan gaat het motorstoringslampje branden om de klant erop te wijzen dat het geheugen uitgelezen moet worden. Wij maken die wetgeving niet, en Yamaha ook niet.
DucBMW: Dat geloof ik best, maar waarom gaat dan het motorstoringslampje aan, terwijl er niets aan de hand is?
Monteur: Omdat er een foutcode is die verwijst naar een ABS storing.
DucBMW: Maar er was helemaal geen ABS storing of enig ander defect, toch?!
Monteur: Dat klopt.
DucBMW: Sorry hoor, nog 1 vraagje.
Monteur: ... (zucht)
DucBMW: Wat heb ik aan een motorstoringslampje dat alarm slaat terwijl er niets aan de hand is?
Monteur: ...?
DucBMW: Dankjewel, dat bedoel ik.

Weet niet zeker of de monteur mij nog aardig vind, maar het komt er klaarblijkelijk op neer dat i.v.m. EU4 richtlijnen er van alles in de ECU gelogged wordt, en klaarblijkelijk vind Yamaha dat aanleiding geven om het motorstoringslampje - al dan niet incidenteel (het dinh heeft 20k km gereden zonder foutmelding!) - permanent aan te zetten. Omdat de klant m.i.v. 2016 niet kan zien of en wat er aan de hand is, noch zelf de storingscode kan wissen, dient elke keer een dealerbezoek te volgen. Dat kost dus niet alleen tijd, maar per saldo ook geld.

Om heel eerlijk te zijn geloof ik maar de helft van het verhaal:

  • Ik geloof beslist dat de monteur z'n best heeft gedaan, binnen de mogelijkheden/instructies die-ie heeft.
  • Ik geloof ook dat DucBMW stomme vragen kan stellen als-ie iets niet begrijpt.
  • En ja, EU4 leidde tot het plaatsen van OBDII diagnose rommel (het enige dat in deze context echt nieuw is aan de RP28 t.o.v. de RP23), en ik wil dus best geloven dat die aanpassing deze flauwekul veroorzaakt.
  • Dat het zo bedoelt werd als het nu klaarblijkelijk werkt (...) geloof ik niet, want vanuit EU perspectief had die OBDII interface slechts tot doel om storingen te monitoren en zo informatie over uitstootgassen eenvoudiger inzichtelijk te maken
Volgens mij is er sprake van een fabrieksfout: ik kan niet geloven dat de eigenaar van een FJR (met nog 12 maanden resterende fabrieksgarantie) voortaan naar de dealer moet voor tevergeefs onderzoek naar defecten die er niet zijn (anders dan mogelijk een foutje in die OBDII implementatie). Want dat zou beteken dat wanneer de garantie is afgelopen, de eigenaar vorstelijk mag betalen voor datzelfde.

Vraag is: wat nu? Voor de dealer is het voorlopig klaar, want lampje uit. Als het vaker gebeurt mag ik terugkomen. Wat er dan gaat gebeuren is onduidelijk, want tegelijkertijd wordt gezegd dat dit met de invoering van EU4 nu eenmaal zo hoort. Ik kan natuurlijk ook gewoon even bellen, of een mailtje sturen, wanneer ik ABS of TCS gebruik: dan weet de dealer dat ook, en het zou me iedere keer een halve dag schelen, ware het niet dat ik dat lampje niet zelf kan resetten...

Jullie gedachten en/of advies?
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je het foutnummer niet weet.
Verschil in draaisnelheden wiel kan het abs lampje doen oplichten. Er wordt geen permanente fout voor opgeslagen.
Het is nu gokken maar ergens vuil? Ergens iets lucht in het systeem? Tijdelijk te lage spanning? Echt, het is puur gokken.
OBDII heeft alleen alle bestaande rommel gestandariseerd. Ook voorheen was er een ecu die foutcodes op kon slaan. Ik vind het een vooruitgang. Met 1 klein apparaatje en de iphone lees ik bij autos en fjr de fouten uit en eh.....ik wis ze. Soms komen ze niet terug en was het dus een vuiltje. Als er echt iets stuk is komt de code wel terug. Dealer bezoek dus niet nodig.
Overigens: als een dealer ziet dat de storing eenmalig was doen ze hetzelfde.
De kennis van de monteur valt tegen. De foutcode hoort ook op je factuur te staan.
Loos alarm? Ach, een brand alarm gaat ook wel eens af zonder echte brand. Dat is beter dan niet afgaan bij echte brand ;-)
En verder..gewoon lekker rijden. Komt het ooit terug dan de foutcode eisen. Ik wil hem dan ook wel wel even uitlezen voor je. Ik geloof niet dat er een fout in je fjr zit
 
Verschil in draaisnelheden wiel kan het abs lampje doen oplichten. Er wordt geen permanente fout voor opgeslagen.OBDII heeft alleen alle bestaande rommel gestandariseerd. Ook voorheen was er een ecu die foutcodes op kon slaan.De kennis van de monteur valt tegen. De foutcode hoort ook op je factuur te staan.
Dank, dit beschrijft precies hetgeen ik vermoedt. Precieze foutcode heb ik meermalen naar gevraagd, maar de monteur werd alleen maar roder in het gelaat, dus die vraag viel niet zo goed. Begrijp niet helemaal waarom.

Bij de RP23 logt de ECU (lees: motorstoringslampje, niet zijnde ABS of TCS lampje) als er geen of raar signaal komt van de voor- of achterwielsensor, elk afzonderlijk. Dat is nuttig, want het zegt iets over het (kunnen) functioneren van de ECU v.w.b. aansturing van ABS of TCS. Omdat het een afzonderlijke logging is, zegt het niets over draaisnelheid voor t.o.v. achter. Kortom, het daadwerkelijk ingrijpen van ABS of TCS wordt niet geregistreerd, hetgeen de monteur beweerd nu wel het geval is. Ik geloof dat niet, want niemand heeft daar iets mee te maken (privacy wetgeving, kuch...), en de ECU heeft sowieso niets aan die extra informatie. Die logt immers ook niet dat de motor het vandaag weer eens lekker deed. Zou wat zijn als-ie dat laatste wel gaat doen, want dan staan we straks met z'n allen iedere dag bij de dealer...

Over dat brandalarm: als een brandalarm permanent aanstaat zonder dat er brand is, wat heb je er dan aan? ;) In principe is dat ook mijn "probleem" met dat motorstoringslampje i.c.m. foutcodes zonder werkelijke defecten. Dat maakt zo'n lampje nutteloos, en jaagt de klant onnodig op kosten.

Die OBD verplichting onder EU4 ging immers over vastlegging van gegevens m.b.t. uitstootgassen. Of moet ik nou echt geloven dat de EC beoogde motorrijders wat vaker onnodig dealers te doen bezoeken, toen ze besloot de EU4 richtlijnen van kracht te verklaren? Waarom zou dat onderdeel uitmaken van Europees beleid?

Een te snelle registratie (OBDII) i.c.m. een trage ECU (Yamaha) lijkt me aannemelijker, ook al kan ik nog niet precies duiden hoe dat zich zou moeten uiten i.r.t. wielsensoren. Maar het is precies hetgeen Yamaha zelf beschreef in haar Amerikaanse service bulletin, én in context van EU4 zijn OBD en de zesbak de enige verschillen tussen de RP28 en de voorganger RP23. Zesbak heeft hier volgens mij niets mee te maken, dus...

Als ik tijd heb zal ik morgen eens kijken of ik bij de Yamaha importeur iemand te spreken kan krijgen.
 
Beste DucBMW,

Ik heb ook een FJR1300A, type RP28. Ik heb enkele maanden last gehad van een steeds terugkomend ABS controle lampje. Steeds zonder aanleiding. De dealer kon niets ontdekken, alleen elke keer het systeem resetten. Uiteindelijk ook met Yamaha Nederland pogingen gedaan, doch zonder resultaat. Op aanraden van een FJR Clublid de rode sleutel gaan gebruiken. Vreemd genoeg kwam hiermee de storing niet voor. In overleg met Yamaha Nederland is vervolgens besloten alle sleutels te resetten. Nu ruim 3.000km verder nergens meer last van gehad. Bij het jubileum event van de FJR Club waren enkele mensen van Yamaha Nederland aanwezig, waaronder een technische man. Hiermee uitvoerig gesproken. Volgens hem zou deze storingen voor kunnen komen bij deze serie (RP28) met als uiterste paardemiddel het volledig vervangen van de ECU! Incidenteel kan een sleutel blijkbaar een niet bestaande storing opslaan welke niet zomaar te resetten is. Als ik het niet ervaren had, zou ik het niet geloven. Blijkbaar een echte spookstoring! Voor de volledigheid voeg ik nog toe dat een andere FJR rijder het lampje van de motorstoring regelmatig onnodig zag branden.

Succes ermee. Verder natuurlijk een erg fijne machine.

Indien het probleem zich weer voordoet aangeven dat Yamaha Nederland op de hoogte is van deze erg vreemde storing en dat de dealer met Yamaha Nederland contact dient op te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Beste DucBMW,

Ik heb ook een FJR1300A, type RP28. Ik heb enkele maanden last gehad van een steeds terugkomend ABS controle lampje. Steeds zonder aanleiding. De dealer kon niets ontdekken, alleen elke keer het systeem resetten. Uiteindelijk ook met Yamaha Nederland pogingen gedaan, doch zonder resultaat. Op aanraden van een FJR Clublid de rode sleutel gaan gebruiken. Vreemd genoeg kwam hiermee de storing niet voor. In overleg met Yamaha Nederland is vervolgens besloten alle sleutels te resetten. Nu ruim 3.000km verder nergens meer last van gehad. Bij het jubileum event van de FJR Club waren enkele mensen van Yamaha Nederland aanwezig, waaronder een technische man. Hiermee uitvoerig gesproken. Volgens hem zou deze storingen voor kunnen komen bij deze serie (RP28) met als uiterste paardemiddel het volledig vervangen van de ECU! Incidenteel kan een sleutel blijkbaar een niet bestaande storing opslaan welke niet zomaar te resetten is. Als ik het niet ervaren had, zou ik het niet geloven. Blijkbaar een echte spookstoring! Voor de volledigheid voeg ik nog toe dat een andere FJR rijder het lampje van de motorstoring regelmatig onnodig zag branden.

Succes ermee. Verder natuurlijk een erg fijne machine.

Indien het probleem zich weer voordoet aangeven dat Yamaha Nederland op de hoogte is van deze erg vreemde storing en dat de dealer met Yamaha Nederland contact dient op te nemen.
Fascinerend, dank.

Contacteren van Yamaha Nederland is precies wat ik bij inleveren van de motor suggereerde, maar dat werd weggewaaid: we lezen de motor wel even uit (wat weet jij, klant, er nou van). Gelet op het halve uurtje "garantietijd" op de factuur en de tijd die het kan kosten om de interface tot stand te brengen (aldus eigenaar van de zaak) is mijn sterke vermoeden inmiddels dat er gewoon 1 foutcode is uitgelezen, die vervolgens gewist is omdat-ie er maar eenmaal in stond. Vanzelfsprekend mag ik bij herhaling terugkomen, maar daar heb ik nou juist geen zin in (kost tijd, tijd is geld, wordt dure hobby zo).

Omdat geen van mijn FJR-en (i.h.b. de 2 RP23's en de huidige RP28) - ondanks identiek gebruik - ooit een foutmelding in de ECU hebben opslagen, en omdat OBD het enige relevante nieuwe element lijkt te zijn op mijn huidige FJR, verdenk ik die OBD implementatie. Het Amerikaanse service bulletin waarnaar eerder werd verwezen ging over een (ander) probleem dat werd veroorzaakt door een snelle OBD interface i.c.m. een trage Yamaha ECU. Hierdoor kwamen signalen sneller dan voorheen bij de ECU, waarbij de ECU door trage verwerking van die gegevens storingen verondersteld die er niet zijn. Daar is vervolgens - na maanden onderzoek, en vervanging van ECU's, gasklephuizen en wat dies meer zij - een update voor uitgeleverd, maar naar vooralsnog alleen in Amerika.

Zoals gezegd: een brandalarm dat permanent aan staat zonder dat er brand is, is nutteloos. Hetzelfde geldt voor een motorstoringslampje dat permanent brandt, terwijl er geen defecten zijn. Het leidt tot onnodig dealerbezoek, jaagt klanten alleen maar op kosten, en uiteindelijk weg.

Mijn Suzuki, Triumph en KTM resetten onbelangrijke foutcodes automatisch als een geregistreerde fout niet langer wordt waargenomen. En zo hoort het.

Weet iemand toevallig de naam van desbetreffende technische man van Yamaha Nederland? Mag ook via PB. Het zou mss wel handig zijn om even snel spijkers met koppen te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Sommige fouten wissen zelf. Andere niet omdat de dealer het moet zien. Bij Suzuki en KTM is dat precies eender omdat dat zo in de OBD eisen vastgelegd is. Het is echt de drukte niet waard maar 'up to you' natuurlijk om je tijd er in te steken.
 
FYI... kleurtje 2018...

2018_MDPBML.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn fjr werkt weer, de garage heeft de kabelboom nagelopen en bij het los- en vastmaken van de stekkers is het probleem verholpen. Een exacte boosdoener dus helaas onbekend en in principe geen reparatie maar probleem wel verholpen... Nu maar hopen! Gelijk de MotoBatt vervangen door een Yuasa, eens kijken wat de leverancier van MotoBatt te zeggen heeft over deze k*taccu.

In ieder geval, ik ben blij want ik rij
 
De week van 27 November word mijn FJR herspoten

Hierbij mijn vraag : op FJR Club Nederland vond ik verschillende afkortingen voor de kleurcoderingen , terwijl ze bij de lakspuiterij deze kleurcodering terugvonden voor model 2008 en aanprezen
Model 2008 = Graphite / dark grey metalic g ( DNMG )
Model 2009 - 2010 - 2011 = Smokey Gray / dark gray metalic a / metalic titanium ( DNMA )
Model 2015 - 2016 - 2017 - 2018 = Tech Graphite / dark grey Metalic ( DNMN )

weet er soms iemand hier of men het telkens heeft over het zelfde kleur :? en dit telkens een andere benaming heeft ? Of zou er toch kleurverschil zijn tussen deze bouwjaren die ik opsomde ?

Vele dank alvast , Panky :}
 
Zijn elk andere kleuren cq combinaties van kleuren. Dus zeker niet gelijk.
Klopt, en ik zou voor die eerste 2 gaan, liefst i.c.m. bijbehorend kleurenschema.

Want: Tech Graphite vind ik op zich een mooie kleur, maar is nooit geleverd op iets dat op een RP13 lijkt, dus daar ga je een boel uitleg over moeten geven, wss geld op toeleggen, als je tzt de motor wilt verkopen of inruilen: zie de vele vragen in de categorie "is dit wat?" veelal i.c.m. een link naar e.o.a. vage advertentie van een opgelapte schadefiets. Zo'n vraag werd meestal beantwoord met een verwijzing naar een fjr-club website zoals waar je zojuist die kleurcodes vandaan haalde. Sowieso loop je het risico op argwaan - en bijbehorende afschrijving - als je besluit tot overspuiten in een kleur die niet hoort bij het feitelijke bouwjaar, maar dat is een keuze.

Mijn handen jeuken bijvoorbeeld behoorlijk bij de gedachte om de huidige RP28 naar Sunset Silver te transformeren - want dat vind ik verreweg de mooiste uitvoering - maar het voornoemde weerhoudt me daarvan: per saldo ga ik er (in tijd) te kort mee rijden om de extra kosten + afschrijving niet te merken.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk de zilveren met blauwe strepen het mooiste.
 
De kleuren op de clubsite zijn de officiële codes zoals Yamaha ze hanteert. De foto's zijn ook van Yamaha gekomen, en helaas is op deze studio foto's het verschil in kleuren lastig te zien. Yamaha photoshopt zijn foto's zelfs (vergelijk de fotoset van de zilveren 2016 maar eens met de mat blauwe 2018...)

In het echt zijn de kleuren duidelijk herkenbaar anders, en je mag ervan uitgaan dat als Yamaha een andere kleurcode hanteert de kleur ook echt anders is...


2008graphite-large.jpg

Graphite /
Dark Gray Metallic G
(DNMG)

2009-2010smokeygrey-large.jpg

Smokey Grey /
Dark Gray Metallic A /
Metallic Titanium (DNMA)

2015techgraphite-large.jpg

Tech Graphite /
Dark Grey Metallic
(DNMN)
 
@ DucBMW , Rush Hornet en Schift2rjen

Bedankt alvast met jullie antwoorden :} en nuttige informatie die ik kreeg over die verschillende kleurverschillen :t
Ik had echt geen flauw idee en dacht eerlijk dat men telkens sprak over ee’n en dezelfde kleurcode bij de verschillende jaartallen , maar las dan in een antwoord dat Yamaha zelf de foto’s naast de kleurcodering fotoshopte

Groeten en tot later ;)
Panky :]

Oja , DucBMW , Thnks voor uw privebericht , alvast veel nuttige info gevonden voor demonteren van de kuip vanaf pag 158 tot en met 166 , en voor demonteren van de benzinetank vanaf pag 388 tot en met 390 :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan