Wat is een hoge kilometerstand voor een Yamaha WR450?

Die off road motoren met een cilinder inhoud hebben van rond de 600cc, die hebben misschien minder pk's, maar dat zijn best fijne blokken hoor, koppel op een off road is net zo fijn als een berg pk's, misschien zelf beter.
En zo'n 600 kun je natuurlijk ook wel wat aan doen, dikke uitlaat en een andere nokkenas kan een hoop verschil maken.

Ik heb 13 jaar lang een DR500 gehad uit 1981, flink verbouwd, en ook het blok onderhanden gehad, standaard zo'n 31pk, die van mij had zo'n 55pk. Heerlijke motor, ik vond dat blok een stuk fijner dan zo'n moderne 450.

Da's bijna een verdubbeling van het vermogen, wat heb je eraan gedaan dan?
 
Dat zijn allemaal motoren van het type WR450, die veel onderhoud nodig hebben en niet gemaakt zijn om woon werk te rijden.

Alternatieven (allemaal zwaarder en degelijker): Husqvarna 610SM, KTM690, Yamaha XT660 en de genoemde DRZ400 en FMX650

Op de KTM na wel voor 3500 te vinden, denk ik.
Hier een 610, heeft al redelijk wat onderhoud gehad. :+ :t
 
De BMW G650 Xmoto is ook een kek ding. :P Maar ik vind hem overpriced en ik weet niet of ik hem mooi vind...

Gisterenavond onderzoek gedaan naar de SM610 en hij valt toch af.

Dus uiteindelijk zal het of XT660 Yamaha of de KTM 690 SM zijn.

Het zou een snelle keuze zijn voor de XT660 als ik het gewicht van de Yamaha kan verlagen tot 150 kilo, maar dat is volgens mij onmogelijk.

Wellicht kan ik een prijs voor de KTM 690 SM nog iets meer naar beneden te halen richting het bedrag dat ik bereid ben uit te geven voor een motor. Verwachting is dan een KTM te hebben met ongeveer 20K op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Oh, wauw.. Ff checken dan.

Hoeveel zou er nog ongeveer bijkomen als ik bijvoorbeeld iets van €3500,- wil imoprteren?
 
Het zou een snelle keuze zijn voor de XT660 als ik het gewicht van de Yamaha kan verlagen tot 150 kilo, maar dat is volgens mij onmogelijk.
Frame, banden en de holle delen van de achterbrug vullen met helium zie je tegenwoordig ook al gebeuren. Mits correct door een vakman uitgevoerd (eerst lasnaden etc nalopen op gaatjes) kan je naar de 100kg gaan.

Probeer het niet zelf, het is een heel secuur werkje, je zult de eerste niet zijn die hem te vol gooit, denkt dat zijn motor gejat is, maar in werkelijkheid is deze gewoon opgestegen en zweeft hij ergens in de dampkring.
 
Haha, what the fuck ^

Wauw, ik dacht dat er na alle invoerkosten ongeveer 25% van de aankoopprijs erbij kwam; net als bij het invoeren van auto's. Niet dus. :)

De KTM 690 SM it is.. Ik ben benieuwd hoe de rit naar Bosnië ermee zal zijn.. Hehe.

Dank voor alle hulp!
 
Haha, what the fuck ^

Wauw, ik dacht dat er na alle invoerkosten ongeveer 25% van de aankoopprijs erbij kwam; net als bij het invoeren van auto's. Niet dus. :)

De KTM 690 SM it is.. Ik ben benieuwd hoe de rit naar Bosnië ermee zal zijn.. Hehe.

Dank voor alle hulp!
Invoerkosten (beter gezegd BPM) zijn afhankelijk van de leeftijd van de motor. Hoe nieuwer de motor, hoe meer je moet betalen. Goed inlezen dus voor je op pad gaat naat Duitsland.

En op een 1cilinder naar Bosnie, sterkte :)
 
Ik heb er graag eentje uit 2007. Moet lukken voor die prijs.

Uiteraard niet 1300 km in één stuk. Max 300 km per dag.. :)
 
Da's bijna een verdubbeling van het vermogen, wat heb je eraan gedaan dan?

Kop bewerkt, een goede en grote carburateur, die Mikuni's die op Harleys zitten (42mm), dikke uitlaat, die in diameter op liep (dat maakt een ongelooflijk verschil) en een speciaal gemaakte nokkenas. En door die nokkenas kwam ie echt los.
Ik durfde op een natte straat in de 3de versnelling niet het gas ineens vol los te trekken.

Die blokjes zijn af fabriek aardig tam, maar laten zich goed opvoeren, de versnellingsbak vond het niet echt fijn.
Ding ging zo'n 170km/h

Die 55pk was gemeten.
 
Die indicatie is eigenlijk niet te geven, want afhankelijk van hoe jij de motor gebruikt. Bij competitiegebruik - waar die dingen voor zijn gemaakt - kun je denken aan olie+filter elke 10 draaiuren, kleppen controleren/stellen elke 2 dagdelen rijden, luchtfilter beoordeel je na iedere rit, zuiger om de 25 uur, en een blokrevisie na 75-100 uur.

Als je dat vertaald naar kilometers straatgebruik - uitgaande van een gemiddelde snelheid van pakweg 60 km/u - dan praat je ongeveer over 1000 km ("kleine grote beurt") en 5000 km (al dan niet gedeeltelijke revisie). Stel dat je kalm en met veel gevoel voor techniek ermee rijdt, dan kun je mss wat langere intervallen hanteren, maar dat is gokken, en zelfs als dat bijvoorbeeld 3000 resp. 10000 km wordt dan is het alsnog een kostbare hobby. Daar komen nog zaken als banden, remmen, ketting (etc.) bij: allemaal spul dat bij een enduro niet is gedimensioneerd voor straatgebruik (doorgaans snellere slijtage).

Hoe een enduro zich houdt op het moment dat je deze (nagenoeg) uitsluitend op straat gaat gebruiken is een vraagteken: zo'n enduro is daar niet voor gemaakt. Je zou de eindoverbrenging aan kunnen passen om het toerental bij langdurig "hoge" kruissnelheden wat te drukken, maar dat gaat ten koste van de inzetbaarheid off-road. Langdurig met eenzelfde toerental rijden vinden competitiefietsen imho sowieso niet erg leuk, maar daar zou je maling aan kunnen hebben natuurlijk.

Zoals anderen al aangeven: voor het doel dat je voor ogen hebt zou ik uitkijken naar een meer straat-georiënteerde off-road. Die kun je eventueel wat lichter maken: onderdelen eraf, en voor je het weet ziet het eruit als een enduro.

De eind vertraging wordt bij enduro's niet aangepast, maar de laatste 2 versnellingen.
Zo is ie geschikt voor on en off road
 
De eind vertraging wordt bij enduro's niet aangepast, maar de laatste 2 versnellingen.
Zo is ie geschikt voor on en off road
Dat maakt een enduro (iets) geschikter voor weggebruik dan een crosser, idd. Maar tussen de proeven door een verbindingsstukje over de openbare weg rijden is iets anders dan hoofdzakelijk of uitsluitend weggebruik. Daar is een enduro niet voor gemaakt, volgens mij was dat het punt.
 
Kop bewerkt, een goede en grote carburateur, die Mikuni's die op Harleys zitten (42mm), dikke uitlaat, die in diameter op liep (dat maakt een ongelooflijk verschil) en een speciaal gemaakte nokkenas. En door die nokkenas kwam ie echt los.
Ik durfde op een natte straat in de 3de versnelling niet het gas ineens vol los te trekken.

Die blokjes zijn af fabriek aardig tam, maar laten zich goed opvoeren, de versnellingsbak vond het niet echt fijn.
Ding ging zo'n 170km/h

Die 55pk was gemeten.


Je bedoeld denk ik een HSR? Dat zijn fijne carbs!
 
Dat maakt een enduro (iets) geschikter voor weggebruik dan een crosser, idd. Maar tussen de proeven door een verbindingsstukje over de openbare weg rijden is iets anders dan hoofdzakelijk of uitsluitend weggebruik. Daar is een enduro niet voor gemaakt, volgens mij was dat het punt.

Ah, zo..
Niet echt, rijdt ook voor geen meter, ik snap ook niet echt dat men dat wil.
 
Is geloof ik inderdaad een HSR. Gasschuif op rollenlagers, goed werkende acceleratiepomp.
Dat zijn hele fijne carburateurs. Motor liep daar heel mooi op, en lekker agressief op het gas
Mooie woon-werk fiets dus. :+
 
Laatst bewerkt:
Mooie woon-werk fiets dus. :+

Ik heb het een aantal keren gedaan, zo'n 35 km, ook snelweg, ik vond er niets aan op zo'n motor op een lang recht stuk..

Ik had er ook geen kilometerteller op dat ding, dus was altijd een beetje gokken hoe hard ie ging.

Keer met dat ding tegen een RD500 aan het racen geweest in de stad, niets geen probleem om hem bij te houden, maar op de rondweg ging de RD er toch goed vandoor ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het een aantal keren gedaan, zo'n 35 km, ook snelweg, ik vond er niets aan op zo'n motor op een lang recht stuk..

Ik had er ook geen kilometerteller op dat ding, dus was altijd een beetje gokken hoe hard ie ging.

Keer met dat ding tegen een RD500 aan het racen geweest in de stad, niets geen probleem om hem bij te houden, maar op de rondweg ging de RD er toch goed vandoor ;)
Ja, ik had vroeger een KLX650R en een CR500.
Niet ideaal, maar het kan wel. Paar lange ritten, meeste was gelukkig kort.

Met de CR500 wel stoplichtsprintjes gewonnen van maten met een ZX6R en (minder snelle) Bandit 600. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan