BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik vraag me ook wel eens af wat Euro 98 doet op de lange termijn ter vergelijk met Euro 95.
Ik ga dat testen met mijn Xmax250 scooter.
Die gaat alleen maar op 98 rijden en zal na 4 jaar een dikke ton op de klok hebben.
Dat gaat dus rap en is andere koek dan onze dikke boxers.
Die hebben adem zat op de snelweg maar mijn Xmax draaid al snel 6000 toeren bij iets meer dan 100km per uur.
De belasting voor het kleine blokje is dus ander verhaal dan voor de dikke 1200cc 2 cilinder.
Ik ben erg benieuwd.
Fijn weekend allemaal.
 
Conclusie: voor de "Lekker Toeren" rijders onder ons geen aanleiding om aan de Tunerij te gaan.. En gewoon 95 in de Kuga en 98 in de DeeOoHaaCee (plus daarvoor). Het boekje van mijn RS waterkoker (en dus neem ik ff aan dat dit ook voor de overige boxer water kokeRTs gaat gelden) zegt dit:
Aanbevolen brandstof kwaliteit:
  • Super loodvrij (max. 10% ethanol, E10)
  • 95 ROZ/RON
  • 89 AKI
Staat dit dan op volgorde van wenselijkheid en dien ik te lezen onder "Super loodvrij" Shell V-Power, BP Ultimate en alle andere merken die een RON getal van 98 (of hoger, Ron's getal is 102...)?

Dus dat de ook de watergekoelde boxer wel op 95 en 89 AKI (WTF??) wil lopen, maar als 2e en 3e keus?

Zo lees / interpreteer ik dan niet, het maakt niet uit welke brandstofsoorten je gebruikt, mits voldaan aan de genoemde normen.

AKI (Anti Knock Index) staat hier uitgelegd: Octane rating - Wikicars

Roelof.
 
Zo lees / interpreteer ik dan niet, het maakt niet uit welke brandstofsoorten je gebruikt, mits voldaan aan de genoemde normen.

AKI (Anti Knock Index) staat hier uitgelegd: Octane rating - Wikicars

Roelof.

AKI is de overzeese notatie van het octaangetal van een brandstof. 91 AKI is hetzelfde als 95 RON. In de US krijgen de fietsen een andere ontstekingsmapping zodat ze op een wat slechtere brandstof kunnen rijden tegen een kleine prijs qua vermogen. Die wijziging kan je bij de dealer ook in je EU fiets laten zetten, maar heeft weinig zin omdat er hier bij elke pomp minimaal 95 RON verkocht wordt.

Het lijstje is niet of-of, maar en-en. Alleen als je in een land bent waar AKI de notatie is, is je fiets ook af-fabriek geschikt om hier mee te rijden en vice versa.

Bovendien hebben de BMW's klopsensoren, en passen hun onstekingstiming dynamisch aan aan de brandstofkwaliteit. Hoe hoger het octaangetal van de brandstof die ingespoten wordt, hoe meer vermogen je hebt. 89AKI is echter zo'n flinke stap in klopvastheid dat hier een instelling in de ECU voor verandert dient te worden, anders is ie constant het ontstekingstijdstip aan het verlaten.
 
Laatst bewerkt:
Een slot dagje. Wat houdt dat in zult u misschien denken.
Niets meer dan een dagje toeren en al dan niet per toeval diverse sloten (of Forten) zien langs de kant van de weg.

Gisteren de RT maar weer eens ingeladen. Voor de eerste keer na de vakantie de tijd (en droog weer) of een mooie tocht te maken. In de morgen nog gekeken wat mij zou kunnen bekoren, maar niet echt wat interessants gevonden.

Dus, de landkaart ingepakt, tomtom in de houder, broodjes gesmeerd, flesje water mee en snorren maar! Uiteindelijk gekozen om vanaf de A9 de provinciale weg richting Weesp en verder af te rijden, ware het niet dat de RT nog wat sap behoeft. Zonder pitstop zou na een kleine 80 km de rit noodgedwongen eindigen. U weet, zoals eerder in dit topic, waar ik tank en waar ik vooral niet tank. De laatste tank had een gemiddelde van 5,5L, wat mij ernstig deed twijfelen aan de correctheid van de meter. Doch aan het einde van de dag was die twijfel nog niet helemaal weg.

De eerste stop, zo rondom lunchtijd. Het MuiderSlot. Niet bedoeld, maar wel die kant op gestuurd. De N236 tussen Weesp en Bussum was opgebroken. Dus waarom niet, Muiden, Muiderberg, Naarden. Gedeeltelijk de linie van Amsterdam.

oa900l.jpg


Toeganspoortjes ter plekke, dat was niet de bedoeling. En zeker niet 10+ pleuro's. Rij ik liever 100km (of momenteel iets minder) voor in het rond. Van buitenaf zeer de moeite waard om eens te gaan kijken, net zoals het dorp waar ik doorheen ben geschut. Esa of niet, goede demp sokjes, vering, of wat dan ook. De klinkers laten de spieren schudden, de botten trillen en de tanden klapperen. Maar je krijgt er een hoop voor terug!

xoqq0g.jpg


Via de Dijkweg, hoe toepasselijk, onder de A6 met zijn nieuwe bruggen, via het Naarderbos naar Naarden (Vesting). Het Naarderbos deed mij ergens aan denken. Alleen dan aan een warmer oord. Nieuwe flats aan het water, rollators die aan het water liepen. Benidorm is een stuk kwieker dan het Naarderbos! Geen foto, anders zou ik mij nog oud voelen. Iets wat 5 minuten daarvoor op de klinkerweg al was gebeurd.

Dan denk je dus alles gehad te hebben, van waardeloze vering tot een klapperend gebit. En dan mag je nog de grindpaden van Naarden Vesting doorrijden. Mooi dorp, maar een stukje asfalt kende men 100 jaar geleden helaas nog niet. Zo vlak voor het uitrijden toch nog een fotootje van het moois aldaar, de Utrechtse Poort:
33os18i.jpg


Toch kon je een kanon afschieten daar. Weinig mensen, wel veel stalen speelgoed:
2qxb585.jpg


Tot zover de foto's, het verhaal gaat verder. De bedoeling was om via Huizen, Blaricum, Eemnes, Eemdijk naar Bunschoten-Spakenburg te rijden. Even een visje scoren in het dorp van vis en brood(wagens). Na Blaricum raakte mijn richtingsgevoel de weg kwijt en reed ik van Blaricum naar Laren, Hilversum en Baarn. Ook geen slechte route, al vaker gereden, maar niet geheel de bedoeling...
Bij Hooge Vuursche maar eventjes de bammetjes genuttigd en een nieuw plan, voor zover je daar al van kan spreken, maken. De landkaart niet voor niets meegenomen, de navigatie was voor de wegen onderweg!
Vervolg: Baarn, Soest en op naar Amersfoort. Onderweg kreeg ik het stoute idee nog maar eens naar v.H te A. te rijden. Waarom stiekem toch eens kijken hoe een RS zit of toch eventueel eens koekeloeren naar een GS. Met genoeg informatie in het hoofd weer verder gereden. Vriendelijke en behulpzaam personeel, goede koffie en leuke modellen om naar te kijken!

Nieuw plan: naar het zuiden, de middag vordert, het verbruik blijft stabiel op 5,1L hangen, en de terugweg moet ook langzaam aanvangen. Overigens dat verbruik, vond ik voor een toertocht aan de hoge kant. Morgen een herkansing, als de volgende tocht op het programma staat. Maar eerst, deze tocht afmaken. Eerst volgende plaats die gepasseerd werd was Leusden. In plaats van kasseien gewoon strak asfalt en een hoop scholieren die naar huis fietsen. Maar, ik heb de tijd en vooral geen haast!

De bossen werden weer opgezocht, via Woudenberg op naar Zeist. Ook hier bekend en mooi terrein! Langs Dick zijn werkplek op naar Bunnik. Maar voordat ik daarlangs kom, Slot Zeist. In de bossen verscholen, maar niet minder mooi! Toch heerlijk, de geur van verse bladeren die langzaam aan het vallen zijn.
Maar Bunnik, zo naast Utrecht. De keuze is niet gevallen om kort even de snelweg op te gaan maar proberen richting Nieuwegein te rijden om zo Utrecht niet door te gaan. Helaas laat mijn gevoel mij deze dag voor de tweedemaal in de steek. Zuidelijk Utrecht moet worden doorkruist, de Uithof met alle studenten gepasseerd en tot slot nog een bedrijvenpark. Dan toch maar tegen wil en dank kort de snelle weg, afslag Maarssen is tenslotte niet al te ver. Het is ook pas tussen 16 en 16.30 uur, nog niet het drukste punt van de dag...

Maargoed, afslag Maarssen. De laatste kilometers binnendoor. Over de snelweg kan je in 45 minuten thuis zijn, binnendoor het dubbele blijkt. Maar wel dubbel zo leuk! Naast Maarssen ligt Vleuten. Nooit geweest, nu dus wel. Kent u ook Haarzuilens? Ik in ieder geval niet. Vriendelijk zijn ze er wel, loopt 1 weg door waar ze een boog boven spannen. Niet slecht zo'n welkom. Ik hou mij in, om toch nog even te genieten van het laatste oude pand wat ik vandaag passeer: Kasteel De Haar! Totaal niet verwacht die naam....
De rest, weinig interessant, van de route gaat via Kockengen met zijn koeien, Woerdense Verlaat, Noorden, Nieuwkoop, Nieuwveen, Vrouwenakker langs de Flora naar huis.
De dagteller eindigt op 170 km met een gemiddelde van 5,1L. Niet erg zuinig is mijn mening voor een dagje 'rustig' rijden. Telt u bij deze 170km plusminus 50 km op van voor de tankbeurt, toch een mooie 230 km weg gesnord.
Tot mijn verbazing denkt de tomtom, dat ik 293km heb weg gereden. Dit wordt nog onderzocht aan de hand van het route bestand. Maar het zou mij niet verbazen als de waarheid in het midden ligt.

Wordt vervolgd, wat betreft brandstof en route!
Voor wie wil kan ik uiteraard een gpx bestandje maken en delen.
 
Leuk verslag Mark in een voor mij bekende omgeving. Hoewel... ik ben al meerdere keren door Naarden Vesting getuft, maar die Utrechtse Poort heb ik nog niet gezien moet ik met het schaamrood op de kaken bekennen.
Het verbruik van mijn RT is rustig aan het dalen. Wat daar bij helpt is dat gister een donker blauw golfje achter mij reed en ineens "Volg, Politie" toonde... Wat of dat de haast was. "Nou, ik ben opgeroepen uit reserve dienst voor op en neer Malaga en dan door naar Edinburgh."
Ja ja, dat kunnen we allemaal wel zeggen, heeft een KLM ID? "Ja hoor". Hmmm... mag daar een foto van gemaakt? "Ja hoor". Hmmm. Maar dat u bent opgeroepen geeft u nog geen recht te hard te rijden en u reed behoorlijk stevig door het dorpje Lage Vuursche waar je maar 30 mag.
"Is dat zo? Ik reed bij mijn weten achter dat autootje voor me, ging niet veel vlotter dan 45. Ja, vlak voor einde 60 km/u ging ik daar langs en iets te vroeg al 80".
Ja, gaat u nu maar, rijd u wel voorzichtig, u krijgt een bekeuring voor te hard rijden in de 30 km/u zone. Prettige vlucht.
Dus dan rij toch ff niet gek veel vlotter dan plus 10 (is dan net onder flip grens). Terug ook. BC wees "5.0/100 km". Komende van 5.4/km na het uitlenen van mijn RT aan een bevriend koppel die allebei een BMI van een tikje meer dan 25 en een leuk, sportief tempo er op na houdend.
Goede voornemen: boven kantje flip marge snelheid blijven rijden. Beter voor milieu, bandjes en portemonnee..
 
Poeh he, wat zijn de remblokjes voor het waterhoofd aan de prijs. 88 eu per set en je hebt er 3 nodig. En dat al na 32K. Bij het 2005 model gingen ze bij mij 60k mee.
 
Dat is bij de BMW dealer?, ik vind het ook behoorlijk prijzig.
Tip, ik heb ze bij NH motoren vandaan, Brembo voor 29,50 per set.
Woon er vlakbij, maar je kan er ook via het internet je spulletjes bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Poeh he, wat zijn de remblokjes voor het waterhoofd aan de prijs. 88 eu per set en je hebt er 3 nodig. En dat al na 32K. Bij het 2005 model gingen ze bij mij 60k mee.

Misschien rijd en rem je harder met je waterkoker? :+
 
Poeh he, wat zijn de remblokjes voor het waterhoofd aan de prijs. 88 eu per set en je hebt er 3 nodig. En dat al na 32K. Bij het 2005 model gingen ze bij mij 60k mee.

Rij je veel kms met een duo? Meer massa op de brommeRT betekent harder werken voor 't beessie, alles wordt zwaarder belast, remmen ook ..... En misschien heb je zelf ook zwaardere botten dan tien jaar geleden })
 
Bij on2wheels bestel ik ook vaak filters (naast de remblokken)
Altijd scherp geprijsd en ook nog franko thuis.

Originele remblokken bij de dealer zijn mij te duur en zeker niet beter.
 
Laatst bewerkt:
AKI is de overzeese notatie van het octaangetal van een brandstof. 91 AKI is hetzelfde als 95 RON. In de US krijgen de fietsen een andere ontstekingsmapping zodat ze op een wat slechtere brandstof kunnen rijden tegen een kleine prijs qua vermogen. Die wijziging kan je bij de dealer ook in je EU fiets laten zetten, maar heeft weinig zin omdat er hier bij elke pomp minimaal 95 RON verkocht wordt.

Het lijstje is niet of-of, maar en-en. Alleen als je in een land bent waar AKI de notatie is, is je fiets ook af-fabriek geschikt om hier mee te rijden en vice versa.

Bovendien hebben de BMW's klopsensoren, en passen hun onstekingstiming dynamisch aan aan de brandstofkwaliteit. Hoe hoger het octaangetal van de brandstof die ingespoten wordt, hoe meer vermogen je hebt. 89AKI is echter zo'n flinke stap in klopvastheid dat hier een instelling in de ECU voor verandert dient te worden, anders is ie constant het ontstekingstijdstip aan het verlaten.


Een LC heeft geen klopsensoren '(
 
Enfin, ik meer gisteren dus de RT af in het motor hok naast een exemplaar dat kennelijk ook door de pekel moet, maar daarnaast denk ook een zwaarder leven kent:
RTPekel01-M.jpg


Ben onlangs in de weer geweest met mijn uitlaat aan de voorkant, was niet 100% gelukkig met het resultaat van mijn inspanning, des te beter was het voor me om deze eens goed te bekijken....
RTPekel02-M.jpg


Want daarbij vergeleken lijkt die van mij ineens toch bijna "als nieuw":
RTpekel03-M.jpg


Bij de RS rit nog over het verschil in de DOHC en de LC machines gesproken. Dat spookt dan heus wel allemaal door mijn hoofd. Maar eergisteren ritje met Karin gedaan (voor degenen die "op het andere net" niet meelezen: mijn blauwe RS en de blauwe R1200ST van Karin zijn allebei een kleine 2 weken terug ingeruild voor 1 nieuwe R1200RS omdat de blauwe wat probleempjes had die niet 1, 2, 3 op te lossen leken).
Dat ritje was dus in deze set-up:
KarinRS02-M.jpg

En dan kan ik niet anders dan vaststellen dat de DeeOoHaaCee erg lekker rijdt. En dat ik absoluut geloven wil dat de LC nog speelser, soepeler en mooier rijdt. En ik moet bekennen dat de Quick Shift een hele fijne feature is.... Maar.... ik kan dus zo goed als zo vaak als ik kan en wil met een QS machine (nl de RS) rijden. Want in de bovenstaande configuratie rij ik misschien eens 1200 km in een jaar....
Blijven er ongeveer 6.800 km over die ik dan ook nog met de RT doe, waarvan een groot deel in de 6e versnelling, dus weinig te shiften, laat staan Quick Shiften (woon-werk, vrij vlot de snelweg op en praktisch naast het motor hok de snelweg weer af). Dan wordt zo'n Quick Shift goodie en wat uitgebreidere boordcomputer en Zentral Verschluss van de koffers (topkoffer dan wel met "koelkast lampje", moet bekennen, erg praktisch lijkt me dat) wel een hele investering want ik schat in gauw zo'n 15k te moeten bijleggen voor zo'n mooie Planet Blue Spezial.

Denk dus toch maar even wat langer met de DeeOoHaaCee door te tuffen, tot dat de vering aangeeft aan renovatie toe te gaan zijn, hopelijk zijn er tegen die tijd (ik ga er van uit dat dit reëel gezien pas ergens rond de 80k gaat spelen gegeven de vele solo ritten en de lange rechte stukken waarbij ESA bijna geen klap heeft hoeven uitvoeren), dus over een jaar of 3, wel geschikte 2018 Spezial Planet Blue fietsen op de markt, al dan niet op te halen uit Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, ik meer gisteren dus de RT af in het motor hok naast een exemplaar dat kennelijk ook door de pekel moet, maar daarnaast denk ook een zwaarder leven kent:
[afbeelding]

Ben onlangs in de weer geweest met mijn uitlaat aan de voorkant, was niet 100% gelukkig met het resultaat van mijn inspanning, des te beter was het voor me om deze eens goed te bekijken....
[afbeelding]

Want daarbij vergeleken lijkt die van mij ineens toch bijna "als nieuw":
[afbeelding]



Denk dus toch maar even wat langer met de DeeOoHaaCee door te tuffen, tot dat de vering aangeeft aan renovatie toe te gaan zijn, hopelijk zijn er tegen die tijd (ik ga er van uit dat dit reëel gezien pas ergens rond de 80k gaat spelen gegeven de vele solo ritten en de lange rechte stukken waarbij ESA bijna geen klap heeft hoeven uitvoeren), dus over een jaar of 3, wel geschikte 2018 Spezial Planet Blue fietsen op de markt, al dan niet op te halen uit Duitsland.
Ik zie bijna geen verschil behalve het schijfremslot dan :+
 
Jij vind de LC toch niet mooi? Jij bent ook snel om ;)

Die Spezial Planet Blue met bruin zadel, die vindt ik dan ongeveer net zo mooi als mijn blauwe, hoewel ik een ernstig zwak blijk te hebben voor die platina striping op de Spezial waardoor die (bijna) mooier is dan die blauwe van mij.

Goodies als Quick Shift, Zentral Verschluss en de extra mogelijkheden van de BC (met kleuren scherm) maken de LC voor mij dan weer nog een tikje aantrekkelijker. Jammer dat het zo veel munten kost..
 

uit het hoofd 9nm, maar haal alsjeblieft even kwaliteit schroeven. Misschien heeft een dealer wel een schroef in de zelfde lengte. (en kan die meteen even kijken wat het juiste aanhaalmoment is :+)
 
Terug
Bovenaan Onderaan