BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Ha Jeroen

Vandaag werd, net toen ik er was, jullie nieuwe fiets de showroom in gereden en werden de koffers erop / aan gezet.
Ziet er prima uit. Gefeliciteerd

Zelf moest ik, vanwege een nieuw plaatje op mijn display even met de sleutel naar Roelof. Batterij leeg. Had zelf geen idee hoe het ding te openen was.
Even lekker bijgekletst met Gert-Jan en de nieuwe( verplichte) reclame op de gevel bewonderd
 
Mooi knutselwerk Peter. Ik zie mezelf niet zo vlot met krimpkous en houtje in de weer gaan...

Stralende Jeroen op de 24e gaat wel lukken denk ik. Stralende Karin vereist een klein ommetje via Huizen, Cordaan vestiging De Marke, afdeling visueel beperkten... Karin is nl aan het werk...
 
Ik ben echt benieuwd naar jouw ervaring met het opschakelen van de eerste 2 versnellingen met deze 2017 versnellingsbak. Bij mij gaat het soms stil, maar meestal nog steeds met een stuk meer geweld dan bijvoorbeeld onze RT. Het aantal kilometers heeft hier helaas geen verandering in gebracht, en jij beschikt volgens mij ook over een gevoelige schakelvoet :+

Vanaf de 3e versnelling gaat haast op z'n Japans, dus het kan wel.

Met de 2015 bak ging van 1->2 in 3/4 van de gevallen zonder hinderlijk "hopje" en in de helft van de gevallen soepel tot zeer soepel. En in een kwart van de gevallen dus wel met een "hopje". Met geweld ging het nooit.

Ben ik ook enorm nieuwsgierig naar, hoe RooS 2.0 gaat schakelen met de QS.

Roelof is minder onder de indruk van de prestaties van de QS, ik moet zeggen dat ik het op mijn blauwe 2015 RS schakelend vanaf de 2 in 90% van de gevallen bizar soepel vond gaan, ik vermoed dat het voor een passagier zelfs soepeler is omdat het gas niet losgelaten hoeft te worden. Maar dat gedonder van 3->2 dat dan in Neutraal eindigde ging me dan weer wel uit de keel hangen....

Vrijdag weet ik meer...
 
Laatst bewerkt:
glk zag RooS 2.0:
Ha Jeroen

Vandaag werd, net toen ik er was, jullie nieuwe fiets de showroom in gereden en werden de koffers erop / aan gezet.
Ziet er prima uit. Gefeliciteerd

Zelf moest ik, vanwege een nieuw plaatje op mijn display even met de sleutel naar Roelof. Batterij leeg. Had zelf geen idee hoe het ding te openen was.
Even lekker bijgekletst met Gert-Jan en de nieuwe( verplichte) reclame op de gevel bewonderd

Dank voor de felicitaties! Leuk dat jij nu (weer) onze a.s fiets zag voordat wij hem gingen halen.

Gaaf dat ie al in de showroom is gerold. Mooi: dan zijn de Dunlopjes ook binnen!

RooS 2.0 heeft 9 maanden mooi staan wezen in de showroom. Er gaat door VH weer een nieuwe 2018 RS besteld worden om het winkelende publiek te tonen. Ik zou het dapper vinden als "Stijl Variant 2" te bewonderen gaat zijn. Kan me zo voorstellen dat die chocolade bruine er in het echt stiekem wel mooi uit gaat zien...

Tegen de tijd dat RooS 2.0 aan de 1.000 km beurt toe is, is haar opvolgster wellicht in de showroom opgesteld...
 
Laatst bewerkt:
Het ging er meer om Jeroen dat Euro 4 en Canbus geen beperking hoeft te zijn om eea naar je hand te zetten. Jammer dat Karin er niet bij is.....
Ik heb even gekeken naar die bruine RS, zag ook een heel fraaie zwarte en vond toen deze:
full

Steinhardt staat er bij...
 
Ik ben niet zo onder de indruk van de QS. ook met een 2017 bak: ik rij vrij veel met duo en die vindt het QS schakelen niet prettig. Daarom schakel ik dan "ouderwets".

En inderdaad, des te hoger de versnelling des te soepeler het schakelen. Dit komt door het lagere koppel dat op de tandwielen staat bij hogere versnellingen en je moet dan is een goede timing met het gas en de QS om dat soepel te laten verlopen minder belangrijk.

Solo schakel ik vaker met de QS, vooral als ik "haast" heb.

Roelof.
Helemaal mee eens, ik gebruik om dezelfde reden de QS nauwelijks meer :N


BMW en versnellingsbakken, het blijft een dingetje :/
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, ik gebruik om dezelfde reden de QS nauwelijks meer :N

Maar in dit geval bedoel ik het (ouderwets) opschakelen, vnl van 2 > 3, waar ik regelmatig moet constateren dat dit niet zuiver gaat. Ik voel echt de rollende weerstand van de tandwielen door mijn laarzen heen. Niet altijd, maar meestal wel. Ik heb ook het idee dat het bij een warme motor erger wordt. Op de demo, waar ik destijds zo'n 300 km mee gereden heb, had ik dat totaal niet. Volgens mij moet je gewoon een beetje geluk hebben bij de aanschaf.

BMW en versnellingsbakken, het blijft een dingetje :/

En toch is dat vreemd... Op de demo waar ik 480 km mee heb weggetuft ook 0 problemen. Qua souplesse in het schakelen op mijn Lupin ook nauwelijks, Old School schakelend sowieso geen. Onderhand word ik zenuwachtig voor morgen, of ik wel prijs heb in de schakelbak loterij van BMW...
 
Nog even over de Duitse R1200ST...

De dealer in München heeft me gemeld dat zij de garantie niet kunnen overdragen naar een andere Duitse dealer dichter bij de grens; garantie is exclusief gekoppeld aan de verkopende dealer en niet overdraagbaar. Ze zeggen wel dat ze me bij garantieclaims niet zullen verplichten om naar München te komen zolang als het kleine claims betreft - in die gevallen zullen ze contact opnemen met een dealer in mijn omgeving en het onderling afhandelen. Bij grote(re) claims zou de motor echter wel degelijk naar München moet komen...

Nou, lekker dan... Ik had dit wel verwacht overigens.

Deze constructie zie ik niet zo zitten.... dus dan denk ik dat ik deze fiets maar aan me voorbij moet laten gaan.

Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat zij de motor tegen een handelsprijs verkopen aan een andere dealer dicht bij de grens, en dat deze hem aan mij verkoopt.... maar of iedereen daar aan mee wil werken vraag ik me af....

Waarschijnlijk wordt het dus wachten en verder zoeken naar een modelletje dichterbij....

Willem
 
Nog even over de Duitse R1200ST...

De dealer in München heeft me gemeld dat zij de garantie niet kunnen overdragen naar een andere Duitse dealer dichter bij de grens; garantie is exclusief gekoppeld aan de verkopende dealer en niet overdraagbaar. Ze zeggen wel dat ze me bij garantieclaims niet zullen verplichten om naar München te komen zolang als het kleine claims betreft - in die gevallen zullen ze contact opnemen met een dealer in mijn omgeving en het onderling afhandelen. Bij grote(re) claims zou de motor echter wel degelijk naar München moet komen...

Nou, lekker dan... Ik had dit wel verwacht overigens.

Deze constructie zie ik niet zo zitten.... dus dan denk ik dat ik deze fiets maar aan me voorbij moet laten gaan.

Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat zij de motor tegen een handelsprijs verkopen aan een andere dealer dicht bij de grens, en dat deze hem aan mij verkoopt.... maar of iedereen daar aan mee wil werken vraag ik me af....

Waarschijnlijk wordt het dus wachten en verder zoeken naar een modelletje dichterbij....

Willem

Willem, de ST is een prachtige fiets, maar marketing technisch nogal een uitdaging voor dealers. Jouw suggestie om de fiets zo naar dichterbij te migreren klinkt als een hele goede. Aan de andere kant, de suggestie van Thijs om een fikse korting te bedingen en af te zien van garantie is ook zo gek nog niet. Het blijft namelijk wel een fiets van een zekere leeftijd, er is dus een kans dat je pas na de garantie periode je tegen wat dingetjes aan gaat lopen. Iets dat inherent is aan het rijden van een wat oudere fiets. Het rijden van een veel jongere fiets wil overigens niet zeggen dat je niet tegen dingetjes aan loopt.... daar heb ik recentelijk nog een boekje over open gedaan. Maar wat ik maar wil zeggen, hoe groot is de kans dat je in de garantie periode nou tegen hele spannende dingen aan gaat lopen die het nodig maken dat je met de fiets helemaal naar München zou moeten?

Zelf heb ik 4x een (iets) oudere BMW aangeschaft, een R1150RS, die was 11 toen ik hem kocht, een R1150R van ook 11 bij aanschaf, een R1200RT van 4 toen ik die kocht (OK, da's eigenlijk best jong...) en een R1200ST van 10 jaar oud bij aanschaf. Alleen met de R1150R heb ik een gedoetje gehad dat significant te noemen is: het kopje van een stoter stang had losgelaten en flink huis gehouden in de motor, aan die kant moest de hele cilinder vervangen worden... Met de andere fietsen heb ik slechts kleine dingetjes gehad, met de ST helemaal 0 issues.

Een goede, lange proefrit gaat je al heel veel vertellen. Ik acht de kans persoonlijk heel klein dat je binnen een jaar tegen spectaculaire rare dingen aan zou kunnen lopen als de proefrit soepeltjes verloopt...

Anders is de fiets die Rob (BoxerTall) heeft getipt wellicht een optie(<-Klik!)
.
$_27.JPG

Tikje duurder dan de München fiets, maar significant dichterbij huis te halen.
Qua "looks" niet zo fraai wellicht als de fiets in München, maar daar is voor een paar honderd Euro in Friesland wel een mouw aan te passen (middels een PB kan ik je aan een adresje helpen dat ik weer van Roelof (far) heb gekregen).
Mijn Sidney blauwe RT is namelijk niet zo "geboren" maar in dat Friesland zo mooi gemaakt. Bij die gelegenheid zijn ook de zijkoffers van de ST en de topkoffer van de ST gespoten:
RitjeRaalteAugustus06-M.jpg

Eifel11-M.jpg


Ik durf te zeggen dat je je fiets dus voor een esthetische make over volledig aan de goede zorgen van "Onze Man in Friesland" kunt overlaten...

Maar....met de hogere aanschaf prijs van de fiets zelf en dan ook het spuiten, wordt het wel weer een duurdere hobby....

Als ik jou was en mijn zinnen had gezet op een ST met alle goodies, zou ik toch nog eens nadenken over die München fiets. Of het hele import idee laten varen, alsmede de Cruise Control, ESA en ASC en vrijdag 15 september of zaterdag 16 september toch eens langs Van Harten. Want zeg nou zelf, dat Sidney blauw, dat staat de ST toch ook keurig? Uit zeer betrouwbare bron weet ik toevallig dat er "voor weinig" ook een Navigator IV bij die fiets te bedingen valt ;)


Suc6 met knopen doorhakken!
 
Laatst bewerkt:
Nog wat plaatjes van de "Frozen Bronze" waarvan ik me kan voorstellen dat Van Harten daar toch niet voor kiest om in de showroom klanten voor de RS te gaan lokken, aan de andere kant, bijzonder is het wel...

FrozenBronze01-L.jpg

FrozenBronze02-L.jpg

FrozenBronze03-L.jpg
 
Nog even over de Duitse R1200ST...

De dealer in München heeft me gemeld dat zij de garantie niet kunnen overdragen naar een andere Duitse dealer dichter bij de grens; garantie is exclusief gekoppeld aan de verkopende dealer en niet overdraagbaar. Ze zeggen wel dat ze me bij garantieclaims niet zullen verplichten om naar München te komen zolang als het kleine claims betreft - in die gevallen zullen ze contact opnemen met een dealer in mijn omgeving en het onderling afhandelen. Bij grote(re) claims zou de motor echter wel degelijk naar München moet komen...

Nou, lekker dan... Ik had dit wel verwacht overigens.

Deze constructie zie ik niet zo zitten.... dus dan denk ik dat ik deze fiets maar aan me voorbij moet laten gaan.

Het laatste wat ik nog kan bedenken is dat zij de motor tegen een handelsprijs verkopen aan een andere dealer dicht bij de grens, en dat deze hem aan mij verkoopt.... maar of iedereen daar aan mee wil werken vraag ik me af....

Waarschijnlijk wordt het dus wachten en verder zoeken naar een modelletje dichterbij....

Willem

Ik zou me daar ook niet te druk om maken: deze serie is betrouwbaar en als de onderhoudshistorie hebt en de fiets ziet (is) goed onderhouden lijkt mij het een aanvaardbaar risiko.

Manco's zijn:
Versleten koppeling
Lekkende krukaskeerringen
ABS
Te dunne remschijven

Wellicht heeft Thijs nog een paar attentiepunten.

Schade door ongevallen is altijd een risiko

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Manco's zijn:
Versleten koppeling
Lekkende krukaskeerringen
ABS
Te dunne remschijven

Wellicht heeft Thijs nog een paar
Schade door ongevallen is altijd een risiko

Roelof.
De koppeling is al vervangen, samen met de keerring van de uitgaande as. ABS is wezenlijk het grootste risico, maar 71000 km geeft wel aan dat 'ie redelijk gebruikt is en niet jaren stil heeft gestaan. Als de historie dan aangeeft dat ie jaarlijks zijn beurten heeft gehad wordt de kans op storing al veel kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Nu een hele mooie gezien, ook in Deutschland, maar dan "slechts" 4 uur rijden vanaf m'n huis....
Ook uit eind 2007, met maar 8.850 km's...
Overzichtspagina dealer:
Fahrzeugsuche - Ergebnisse

Vanavond even met the wife overleggen of ik erheen zal rijden voor een proefrit, vrijdag of zaterdag, en als-ie bevalt dan direct de koop vastleggen zodat ik 'm volgende week kan ophalen...

Willem
 
Da's ook een hele mooie, met de goede topkoffer. Maar, hoe lang ben je? Hij heeft wel een laag zadeltje. Is natuurlijk op te lossen, als je een standaard kan vinden.... nieuw zijn ze denk ik niet meer leverbaar....
En met zo weinig kilometers, kan het best zijn dat 'ie zijn jaarlijkse beurtje niet heeft gehad, en dat is wel weer een risico met het oog op de ABS unit...
 
Laatst bewerkt:
Thijs, dat zadel is toch gewoon in hoogte verstelbaar? Misschien staat-ie op de foto in de laagste stand?

Ik ben zelf 180cm lang - niet zo heel lang, eigenlijk :-)

De motor heeft nog geen 9K km's gelopen en krijgt bij aflevering de 10K beurt van de dealer; een echte BMW dealer trouwens. De verkoper die ik vandaag sprak vertelde me ook dat er op deze motor een Europese garantie wordt gegeven die ook in andere landen ondersteuning biedt - ik zal nog eens goed navragen wat hij precies bedoelt en hoe dat zou werken bij een garantieclaim in NL.

Willem
 
Ja, het zadel is in hoogte verstelbaar en hij staat ogenschijnlijk in zijn laagste stand. Maar het is (vrijwel zeker) óók een verlaagd (-3 cm) zadel. Dit was een standaard optie en levert een zithoogte op van ongeveer 78 cm. Met een lengte van 180 cm zou ik een standaard zadel willen (in de hoogste stand). Aan de andere kant kun je maatwerk krijgen bij bijv. tiger leathers of gewoon de markt afstruinen naar een zadeltje, en wie weet is 'ie nog wel leverbaar, dat zou je even kunnen checken bij een dealer.
Uit ervaring weet ik dat veel mensen het niet eens weten dat ze een laag zadel hebben, ook dealers hebben niet altijd een volledig juist beeld van wat ze eigenlijk verkopen, vreemd genoeg.... daar heb ik voldoende ervaring mee....
 
Laatst bewerkt:
Ik zal kijken hoe dat zit met dat zadel; puntje van aandacht tijfens een proefrit. Kijken wanneer ik die kan inplannen.

Mooie kleur inderdaad, blauw.
 
Mocht dat zadel voor jou te laag zijn, ik heb hier nog een standaard zadeltje liggen. Helemaal tip-top is het niet, de vorige eigenaar snapte niet helemaal goed hoe je nou het zadel netjes in de lage stand moet zetten (ook het rubberen blokje 180 graden draaien) en heeft met geweld het zadel in de houder geduwd waardoor er in het kunststof aan de onder kant een barst zit. Ik heb toen van een sloper voor €75,- een setje gekocht, maar die lever ik dus morgen bij Van Harten samen met de motor in. Het gehavende deel ligt hier nog bij mij, je mag het gratis hebben. Rij je toevallig de 24e mee met de RS rit? Dan neem ik het n.l. mee voor je.

Anders is de tip van Thijs zo gek nog niet, bezoekje aan Tijger Leathers in Den Haag, zij maken het lage zadel gewoon zoals je het hebben wilt. Kost je een paar tientjes, zit je wel magnifiek (heb dit voor de RT gedaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan