Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je het vario deksel (die met de 4 glijnokken) al eens in de andere 3 posities geprobeerd?
Zou zo maar kunnen dat de vario met 3 posities een onbelans geeft en in 1 positie niet.
 
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Het beste zou het zijn om zoals Bulldozer zegt de complete vario van een andere SH over te zetten en dan, als de trilling weg zou zijn, telkens een eigen onderdeel terug te plaatsen tot het probleem weer terugkomt.

Fixing a problem by throwing parts at it is niet de meest elegante manier van storingzoeken, maar soms kom je er niet onderuit.

Maar als het niet weg is, dan blijft de krukas als enige over en heb ik de twijfelachtige eer als eerste van het forum een krukas gemold te hebben..
 
Je maakt wel grotere stappen door onderdelen uit te sluiten, en gewoon te vervangen. Zoveel werk is dat ook weer niet.
Als je wilt Wolk kan je wel langskomen voor een vario vervang sessie. Ik heb oud en nieuw op de plank liggen, ook riem.
Kan je meteen zien hoe een SH300 normaal hoort te trillen.
 
Hoi Kevin! Dan koop je toch een 2e hands SH300? Verkoop je je huidige motor. In Maastricht staat er 1 voor €2000,-
 
1k0.jpg

Het volgende verhaal is mijn persoonlijke ervaring en dateert van twee weken geleden:

Poelies demonteren voor inspectie.

Ik was nieuwsgierig naar de toestand van de snaar en de riempoelie’s. Daartoe heb ik op mijn werk twee stukken hulpgereedschap gemaakt om de centrale bouten los te kunnen krijgen zonder het moordende gebruik van een slagmoersleutel. Het ging wel lekker, totdat eentje van het management meedeelde dat we een productiebedrijf zijn en geen motorwerkplaats. Een eenmalige goedkeuring werd deze dag nog verstrekt. Begrijpelijk, maar toch een teleurstelling want ik was in mijn eigen tijd bezig en voorheen werd hier niet moeilijk over gedaan. In liep in mijn gedachten rond met het idee een RVS uitlaat voor de SH te maken, zodat de originele bespaard kan blijven voor weer en wind. Nou, dat kan ik op mijn buik schrijven.
Een stevige ring draaien, wat strip zagen en een beetje improvisatie met inbusbouten na verwijdering van het riemdeksel, dat was mijn plan. Pasmaken op de bestaande boutgaten waar het riemdeksel mee vast zit. Aftekenen met een stift, centeren, gaatjes boren en opnieuw passen. Hechten met het lasapparaat en na correctie en visuele goedkeuring aflassen. Een dingetje lukte toen niet: ik kon zo gauw geen 6mm paspennen vinden voor de voorste poelie. Later herinnerde ik me waar ze lagen.
Dat die twee gaten precies 6mm zijn, had ik wel gemeten. In een gat van 6 mm kan je simpel M7 X1 schroefdraad tappen. Daar heb ik thuis boutjes voor liggen. De twee 6 mm gaten in de tegenhoud-strip zijn na slordig positioneren uitgevijld naar 7mm doorsnede op de juiste plek. Met die twee M7 schroeven is het een koud kunstje de poelie te blokkeren. Dop 14 uit een bouwmarktdoos op de ½ inch ratel gestoken, kracht zetten en geen beweging in te krijgen. Ratel er af, wringijzer uit de lade gepakt voor meer moment en jawel, de dop draait. Kud met een T. De dop staat opengebogen en de bout zit nog net zo vast als daarvoor. Dop 14 van de buurman geleend. Ziet er ook iets blikkerig uit. Kracht zetten….en er is iets verdraaiing te bespeuren. Een seconde later hetzelfde verhaal. De winkels zijn niet open. Ik heb nog een dunwandige dop 14 van Snap-on liggen met ¼ inch aansluiting. Die ga ik offeren voor het goede doel. Tot mijn verbazing gaat de bout los, precies op het moment dat ik denk “daar gaat nummer drie naar de kl…ten”. Goed spul dus, uit Amerika. 20 jaar geleden gekocht voor een stevige prijs. Vandaag nog steeds plezier van. De dealer heeft deze bout wel erg vast gezet. Blij met de tegenhouder die aan het blok geschroefd zit, zo heb ik twee handen vrij voor het losdraaien. Kostte even moeite, maar goed, het is gelukt.
De vario komt er makkelijk af, is echter sterk vervuild. Zo zwart als een tor in elk hoekje. De rollen vallen op de straat. Ze zien er nog keurig rond uit, zonder vreetsporen of wat dan ook. Ik maak ze schoon met een kwast en zet ze terug op hun reeds uitgepulkte plekken. De bus waar de poelie overheen schuift, is als nieuw. Alles wijst voor zich met demonteren. Gelukkig, want ik betrap me er op de manual niet van te voren gelezen te hebben. Oenemeloen!! Nu de achterpoelie met koppeling verwijderen. De tegenhouder past exact. Ik heb de hulpstukken wit gespoten met daarover blanke lak. Dat maakt na afloop wat makkelijker schoon. Ik wil flink kracht zetten in de veronderstelling van ”die zit zo vast als een huis”, hup, daar rolt de moer als vanzelf van de as. Geen idee of ze bij de dealer de voorgeschreven aanhaalmomenten hebben gerespecteerd maar ik denk van niet. Het koppelingshuis bevat veel stof. Geen verkleuring als gevolg van overmatige hitte. De schoenen met frictiemateriaal hebben lichte groefjes in het huis achtergelaten. Ik schrijf groefjes, want echt diep zijn ze niet. Mooi gemaakt trouwens, dat koppelingshuis. Het hart met de spline er in, is in de trommel gelast. Slingervrij doet het zijn werk. De onderdelen komen trouwens van FCC, een japanse koppelingfabrikant en huisleverancier van Honda.
Tijd voor een pauze, tijd om met gewassen handen even de manual op de computer door te nemen. Voorste poelie verlangt 83 Nm, de achterste 74 Nm van de momentsleutel. De achterste combinatie koppeling/vario schuift ook keurig volgens het boekje. Ik pas de spullen op de onderplaat met de twee M6 boutjes (Tip van Bulldozer) op de juiste hart op hart afstand. Dop 41 is de juiste maat. Het past allemaal.
Volgende keer, als de riem vervangen wordt bij kilometerstand 36.000, dan haal ik deze set ook uit elkaar. Nu alles weer monteren. Het is een fluitje van een cent als je weet hoe je de riem er het makkelijkste oplegt. Na een proefrit van 25 km, weet ik zeker dat alles goed functioneert. Een dag later, wanneer ik het werkplaatshandboek in pdf formaat nog eens doorspit, kom ik er achter een foutje te hebben gemaakt. Wèl gezien dat de rollen aan één kant opener zijn dan aan de andere kant, toen ze schoon werden gemaakt. Nìet op gelet, hoe ik ze terugzette. Dat is willekeurig gebeurd. Volgens mij worden de rollen niet vreselijk axiaal belast, dus mogen ze tot na de winter ongezien blijven zitten. In elk geval komen er geen verontrustende geluiden uit de vario. Dat heb ik flink getest op stelconplaten rijdend, onder voor mijn gevoel maximale hellingshoek volgas gevend in de hoop het italiaanse drift-filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=3ghO8cTaU8M) te kunnen evenaren. Niks daarvan, geen wielspin maar een stevige acceleratie zonder poespas.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Kees Vetje! Mooie op maat gemaakte constructie om de vario's los te maken. Mooi verslag met foto's, nice! :}

Voor degene die niet zulk blokkeergereedschap heeft als Kees, kan het prima met een verlengde Buzetti blokkeersleutel.
Voorvario: pennen in de gaten van vetilvar deel (uiteinde op de grond). Voor de achtervario zet je de twee pennen in de gaten vd bel, en uiteinde op de grond. Voldoet snel, en uitstekend!

full
 
Laatst bewerkt:
Kees schreef:

"In elk geval komen er geen verontrustende geluiden uit de vario. Dat heb ik flink getest op stelconplaten rijdend, onder voor mijn gevoel maximale hellingshoek volgas gevend in de hoop het italiaanse drift-filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=3ghO8cTaU8M) te kunnen evenaren. Niks daarvan, geen wielspin maar een stevige acceleratie zonder poespas."

In het filmpje ligt er olie op de weg, dat moet je natuurlijk eerst op de stelconplaten smeren... :+
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen invulling geeft aan het maken van zelfgemaakt gereedschap. Ik heb zelf ook wat gemaakt voor het onderhoud aan de aandrijving van mijn sh150 (het kleine broertje van de sh300).
F7slr_225OpflF8364vNUWUpu3pqbJgc70NwobMn7qfc1LGp0nI-natn1llFmP3KVygd1EibKYCU2wk8WrHFhVlFkB1iA7jMiZe46yp40lgEZFhNy_7PZchCs1oJAAu5_a7zUIVPHg=w1378-h775-no

Ik heb het vrij eenvoudig gehouden zie de afbeelding. Voordeel van deze is dat de afstand in te stellen is.
 
~
Voor de blokkeersleutel heb je bij Buzetti 2 types:
https://www.easyparts.nl/category/0-4016-3-31-1281/Variateur--and-Koppeling-sleutels.html
Welke geniet de voorkeur?

Type: 5554 in de lijst.
Alleen nog evt verlengen, gaat bij mij al jaren mee (op kleine reparatie na dan).
En past ieder geval voor en achter.

Edit: Zie in mijn laaste foto dat ik nog een extra boutgat om pin te verstellen heb getapt voor het verwijderen van de koppeling/torquedriver moer. Multifunctioneel tooltje geworden zo..
Professioneel heb je deze tools ook, alleen duuur....
 
Laatst bewerkt:
De beste gereedschappen zijn die, die in de simpelste vorm zijn gemaakt en in het grootste toepassingsgebied kunnen worden gebruikt. Mijn speciaalgereedschappen zien er misschien gelikt uit, ze zijn alleen te gebruiken op de SH300 en verder niks. Ik heb waarschijnlijk meer mogelijkheden dan de gemiddelde mens om iets netjes te maken. Ik vind het altijd knap van hen, die zonder draaibank, lasapparaat of kolomboormachine iets goed bruikbaars kunnen bedenken en fabriceren.
 
Kees schreef:

"In elk geval komen er geen verontrustende geluiden uit de vario. Dat heb ik flink getest op stelconplaten rijdend, onder voor mijn gevoel maximale hellingshoek volgas gevend in de hoop het italiaanse drift-filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=3ghO8cTaU8M) te kunnen evenaren. Niks daarvan, geen wielspin maar een stevige acceleratie zonder poespas."

In het filmpje ligt er olie op de weg, dat moet je natuurlijk eerst op de stelconplaten smeren... :+

Afgelopen zondag nog geprobeerd op een natte klinkerweg. De scooter breekt uit, dat lukt me wel en dan moet je daarna moedig volhouden met het gas er op. Precies dan merk ik dat mijn jeugdigheid verdwenen is. ;( Bang om de grip van het voorwiel totaal te verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het nergens voor nodig is om op een gladde weg proberen uit te breken, zegt mijn jeugdigheid.. ;)
 
Er zit schot in de zaak. Ik zou een keertje naar Bulldozer gaan om de variateur te wisselen, maar daar is het door drukte en slecht weer nog niet van gekomen. Maar...naar aanleiding van jouw verslag ben ik mijn rolletjes nog eens gaan bekijken en zag dat ze niet allemaal in dezelfde positie lagen. Nu liggen ze allemaal gezellig lepeltje lepeltje en is het trillen behoorlijk afgenomen. Het trillen bij in en uitveren is niet weg, maar dit heb ik behoorlijk teruggedrongen door de achterveren in de stugste stand te zetten. Veel oncomfortabeler dan het al was wordt het er niet van, dus voor nu vind ik het eigenlijk best toelaatbaar allemaal.
Ik mis alleen nog wat topsnelheid. 130 is redelijk snel bereikt, maar dan ik de koek eigenlijk wel op.
Moet er wel bij zeggen dat ik met een hoog scherm rij en standaard setup, maar aan de andere kant heeft hij het met mijn bescheiden gewicht van 60 kilo niet al te zwaar. Er zou dus meer in moeten zitten lijkt mij.
Niet dat het allemaal zo hard moet, maar het hoort niet, en toen ik de SH net had, haalde hij wel 140.
Zou het er aan kunnen liggen dat ik Shell V-power tank?
Ik ben zowiezo wel benieuwd of het soort benzine volgens jullie invloed heeft op de prestaties.
 
Omdat het trillen zoveel minder was geworden met het stugger zetten van de achtervering, heb ik bij wijze van experiment rubberen bussen gemaakt van 1/2 centimeter dik tussen de veren en de schotels.
Nu is het trillen tijdens in-en uitveren echt vrijwel weg en naar mijn idee is het zo zelfs comfortabeler dan met de veren in de zachte stand.
 
Oei Wolk! 95 of 98 ron benzine, dat is wel een gevoelig onderwerp!
Veel meningen op basis van gevoel en andere mentale gesteldheden.
Kijk maar naar de onderwerpen op het MF over 'welke olie kan ik gebruiken' het 'welke aftermarket uitlaat is het snelste' of op ons motorscooter gedeelte bij de Yamaha X-max.

Onderstaand just my two cent's en grotere goden onder ons zullen hier nog wel hun plasje over doen als het niet klopt vanuit theorie danwel het gevoel.

Honda raadt 95 aan en als je kijkt naar de specificaties van je motorblok dan kan je niets zeggen wat een 98 of hoger zou rechtvaardigen. Er is geen sprake van een hoge compressie (10,5:1)of een korte slag-motor ( eerder vierkant 72X68,nogwat mm ) Het is een soort meneer 'doorsnee' met schoenmaat 42.
Een BMW 1200gs met een hogere compressie (12,5:1) mag ook op 95 rijden.
De hoeveelheid ron zegt iets over de klopvastheid ofwel 95 ontbrandt onder druk sneller vanuit zichzelf dan 98. Dat zelfontbranden wordt pingelen genoemd. Bij mijn ouwe datsun cherry 1200 klinkt dit, bij iets meer dan deellast, als een bak met knikkers en dat willen we niet ivm schade.

Verder weet ik me nog te herinneren uit een (toen nog niet) grijs scholingsverleden, dat de verbrandingssnelheid/explosie van 95 trager/langer duurt en die van 98 dus sneller/korter. Respectievelijk passend bij een vierkante of overvierkante/ korte, boring-slag verhouding van de motor. In theorie zal 98 bij de honda motor sneller geexplodeerd zijn voordat de zuiger zijn effectieve ontbrandingsslag heeft gemaakt waardoor er minder vermogen vrijkomt.
Nu is alles in het (motor)leven een kwestie van balans. Want als ik de compressie van mijn langeslagmotor die gerust op 85 ron kan draaien ga verhogen, wil ik het pingelen voorkomen en zal ik voor 98 gaan kiezen.
Mijn XT600 die fabrieksaf geschikt was tot 81 ron maakte ik 20 jaar geleden geschikt voor hele slechte benzine in Afrika door de compressie te verlagen.
Het ding deed het zelfs nog op petroleum.
Nu ik dit schrijf herinner ik me nog de Citroën traction avant. Daarbij kon je de ontsteking met een draaiknop op het dashboard aanpassen van benzine op petroleum.
Ook in de tegenwoordigetijd stelt BMW dat de GS 1200 gerust op een lager ron-gehalte kan rijden dan de aanbevolen 95 omdat de elektronische ontsteking het ontstekingstijdstip zal aanpassen indien de klopsensor pingelen waarneemt. Tuurlijk zal er dan minder vermogen worden geleverd.
Verder is het soms bij oude en/of vervuilde motoren ( mijn Datsun Cherry dus) raadzaam om van 95 naar 98 over te stappen. Dit omdat koolresten in de verbrandingskamer de compressie verhogen.

Lang verhaal maar 95 is prima en 98 is in jouw geval zinloos. Het zou in theorie in een lagere topsnelheid kunnen resulteren.
Omgekeerd 95 ron benzine in 98 geadviseerde motoren is vragen om problemen.

Voorts denk ik dat slijtage aan de aandrijfriem een grotere rol zal spelen mbt je genoemde lagere topsnelheid. (Of je hebt hele lichte rolletjes geplaatst, lopen je remmen aan, aftermarket uitlaat, zijn je wiellagers versleten, mogelijkheden en combinaties genoeg!) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mooi gezegd Jansovic.
na het plaatsen van een nieuwe riem ging mijn scooter ook gelijk 5 kilometer harder.
Met een versleten dunner geworden riem komt hij gewoon minder hoog op de voorste vario.

en wat betreft koolresten in de verbrandingskamer, die kunnen ook gaan gloeien en de boel voortijdig laten ontbranden.
ik had vroeger een ford taunus uit 1972, en op een gegeven moment als ik de contactsleutel eruit haalde bleef de motor gewoon doorlopen. Toen ook maar 98 gaan tanken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wolk, toch een stapje vooruit geraakt. Goed zo.

@Jansovic, benzineverhalen zijn altijd interessant om te lezen. Iedereen heeft er zo zijn/haar mening over.
Mijn SH krijgt altijd 95 te consumeren op het moment dat de wijzer van de benzinemeter richting het rood gaat, ongeacht welk merk benzine de pomp verstrekt. Daar loopt ie goed op.
Vorige week extra gas gegeven op de A59 om op tijd op een afspraak aan te komen. Normaal rij ik 100/u op de snelweg.
130 op de teller rijden houdt nog niet in, dat de kraan helemaal open staat. Lang niet! Ooit eens proberen wat hij kan.

Afgelopen zomer waren we in Frankrijk op vakantie. Onze auto uit 2004 deed het ook uit de kunst op die alcoholtroep die ze daar verkopen en dat viel me alles mee.
 
Laatst bewerkt:
De riem als oorzaak van een lagere topsnelheid zou kunnen, want op top kan ik gerust de gashandel een stukje terugnemen en dat maakt qua snelheid niets uit. De riem zit er echter nog maar 10000 km op en er zijn totaal geen sporen van slijtage te zien. Voorlopig laat ik de mechaniek trouwens maar even met rust.
Zo fijn als mijn SH nu rijdt heeft hij al lang niet meer gedaan en ik ben van plan daar eerst maar gewoon een tijdje van te genieten.

V-power tank ik niet vanwege prestaties, maar meer vanwege de reinigende toevoegingen. Doe ik trouwens alleen met de scooter, met de auto vind ik het een te dure hobby worden. En dan moet ik Kees gelijk geven, met de auto heb ik nog nooit enig verschil kunnen merken tussen welk merk benzine dan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan