Schokdemper vraagje

slijptol

Het is maar ijzer
Donateur
2 mrt 2010
5.052
2.547
moergestel
Ik ben bezig met de bouw van een zijspan ( Mooi op zijn wielen ) en daar komt aan de voor en achterzijde een progressief veer link systeem in.
Het linksysteem draait max. 60° om de vereiste progressiviteit te behalen.
Ik heb dat eerder toegepast en dat werkt goed.
Voor dit systeem ben ik op zoek naar een demper met een naaldlager in het bovenste oog, dit is nodig om de hoekverdraaiing te kunnen opvangen.
Het moet een demper zijn in de orde van een achterdemper van een 1000 cc motor.
Ik ga er 2 toepassen op mijn eigen zijspan en hetzelfde idee wordt nog een paar keer toegepast dus een beetje ruime verkrijgbaarheid zou fijn zijn.

Mijn vraag is, welke demper komt hiervoor in aanmerking?
Welke demper heeft een naaldlager in het bovenste oog?

Ik wacht nog op de hoofdprijs in de staatsloterij, tot die tijd moet het een redelijke gebruikte demper zijn en komen nieuwe Reiger en Öhlins dempers e.d. nog niet in aanmerking
 
Laatst bewerkt:
ik zou me niet blind staren op een naaldlager want dat is over het algemeen niet geschikt voor een schokbreker. de klappen die daar op komen zijn de manier om elke vorm van rol, ton of naaldlager te slopen. waarschijnlijk heb je meer aan een glijlager om het heel te houden. die verdeelt de krachten namelijk over een veel groter oppervlak
 
Nee
In elk link systeem zitten naaldlagers
In de Triumph demper zit ook een naaldlager maar dat zit aan de onderkant
Ik zoek een demper met een naaldlager in het bovenste oog
 
Nee
In elk link systeem zitten naaldlagers
In de Triumph demper zit ook een naaldlager maar dat zit aan de onderkant
Ik zoek een demper met een naaldlager in het bovenste oog
De naaldlagers zitten dan in het deel om de bevestiging heen en aan twee kanten een naaldlager.

Nog nooit een schokker gezien waar de naaldlager zelf in zit... could be wrong maar heb van elke jap al 1 gehad.

Wellicht moet je dus je lagering verplaatsen naar de ophanging.
 
Ik ben bezig met de bouw van een zijspan ( Mooi op zijn wielen ) en daar komt aan de voor en achterzijde een progressief veer link systeem in.
Het linksysteem draait max. 60° om de vereiste progressiviteit te behalen.
Ik heb dat eerder toegepast en dat werkt goed.
Voor dit systeem ben ik op zoek naar een demper met een naaldlager in het bovenste oog, dit is nodig om de hoekverdraaiing te kunnen opvangen.
Het moet een demper zijn in de orde van een achterdemper van een 1000 cc motor.
Ik ga er 2 toepassen op mijn eigen zijspan en hetzelfde idee wordt nog een paar keer toegepast dus een beetje ruime verkrijgbaarheid zou fijn zijn.

Mijn vraag is, welke demper komt hiervoor in aanmerking?
Welke demper heeft een naaldlager in het bovenste oog?

Ik wacht nog op de hoofdprijs in de staatsloterij, tot die tijd moet het een redelijke gebruikte demper zijn en komen nieuwe Reiger en Öhlins dempers e.d. nog niet in aanmerking

Gezien je bouwtopic lijk je me aardig in staat zelf iets te fabriceren. Pak een schokdemper met oog-oog bevestiging, pers de rubber bus bovenaan eruit en druk er een lager in zou ik zeggen.
 
ik zou me niet blind staren op een naaldlager want dat is over het algemeen niet geschikt voor een schokbreker. de klappen die daar op komen zijn de manier om elke vorm van rol, ton of naaldlager te slopen. waarschijnlijk heb je meer aan een glijlager om het heel te houden. die verdeelt de krachten namelijk over een veel groter oppervlak
Mijn onderste schokdemper-lager op de link is toch echt een naaldlager.
Die zit er al op sinds 1985. Overigens is defect naaldlager in de link wel een bekend probleem.......... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan