Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je vaak voor auto's kruipt en daarna niet meteen je gas goed open gooit dan ga je dit zeker vaker meemaken. Ga er gewoon naast staan dan heb je dat probleem niet omdat de automobilist dan niet meer het idee heeft dat jij hem blokkeert. Ik deed het ook altijd maar trok in ieder geval wel m'n gas goed open... en ook dan had ik dit soort geneuzel. Heb het mijzelf afgeleerd en blijf nu tussen de auto's staan. Geneuzel over.

:} :t
 
Bijkomend voordeel van tussen de file staan is: je kunt een inschatting maken van degene naast je. In de auto kijken weet je vaak al genoeg. Als het dan ook zo'n irritant figuur is die begint te rollen met de auto zodra je er naast staat, weet je ook dat je beter naar de andere rijstrook kan uitwijken als het groen is.

Daarnaast als je in de auto kijkt, krijg je van sommige blikkers een knikje. Dan weet je dat ze je gezien hebben en willen ze ook meestal wel rekening houden met je (maar ook dat zijn geen garanties, het kan ook zijn dat ze je zojuist hebben uitgedaagd voor een dragrace).
 
Afgelopen woensdag had ik samen met mijn vrouw een 3 daagse motortrip gepland in de Eiffel met verblijf op camping Rissbach aan de Moezel. Woensdagochtend besloten om toch maar met de auto te gaan i.p.v. met de motor omdat het behoorlijk stormde, wij vertrokken uit Leiden en de weersomstandigheden waren niet echt goed te noemen voor de komende dagen. Richting Duitsland toch een paar motorrijders gezien en deze zag je zomaar een meter opschuiven op de A2 bij behoorlijke windstoten.
In de Eiffel was ik blij dat we met de auto waren gegaan, terhoogte van Aken een route binen door gepland en na onze lunch reden we over een prachtige slingerweg waar plotseling in een (natte) bocht zonder enige aanleiding onze auto begon te slippen. De snelheid was op dat moment zo'n 40km per uur. Ik kon met enig kunst en vliegwerk de aankomende auto al slippend en sturend ontwijken waarbij wij uiteindelijk met de voorwielen in de greppel belanden. Een zeer vriendelijke Duitser heeft ons eruit getrokken en op een paar kleine krasjes na geen schade. De weg later nog geïnspecteerd en niets op de weg kunnen terug vinden, deze was alleen door de regen nat geworden. Op dat moment was ik blij dat we met de auto waren en niet met de motor. Uiteindelijk toch nog een paar leuke dagen in de Eiffel gehad.
 
Mannen van middelbare leeftijd kunnen dit ook hoor. :+

Had er net 1 achter me. Belg voor me. Die 50 a 60 km/h op de 80 weg wel voldoende vond.Razend irritant maar ik kan er niet langs en niet over. :P
Kerel achter me heeft de schroefjes in mijn kentekenplaat geteld geloof ik. Hij zat zijn stuur zowat op te vreten. Liet zijn gas los om dan weer heel snel en dicht te naderen. Links/rechts slingeren.
Sja....waarom? Ik kan bovenop de bumper van de belg gaan zitten en zijn we net zo ver van huis, alleen nu in een nog gevaarlijker treintje met een bange Belg voor me en een opgefokte kerel met kans op een hartverknettering achter me. _O-

Hier ligt dus de essentie van het probleem uit deze reply.

Case closed. Next !!
 
Zit tussen m'n oren denk ik. Altijd begrepen dat het handig is om wat temperatuur in de banden te rijden voordat je wat serieuzer gaat sturen. Snap dat het in de MotoGP moet, maar ik dacht dat het ook op de openbare weg wenselijk was. Blijkbaar niet dus, weer wat geleerd. :]
Jullie begrijpen dat als het fout gaat ik jullie weet te vinden he! ;)

Waar het om gaat is dat je banden grip hebben.

En temperatuur speelt daar een rol in. Niet de grootste, maar wel degelijk een rol.

Er is nogal een verschil of je op banden rijdt die als voornaamste eigenschap 'veel grip' hebben vergeleken met banden die een lange levensduur hebben. En het type motor waarmee je rijdt maakt verschil. En de staat van vering/demping maakt verschil. Enz enz, zo zijn er tal van dingen die invloed hebben.

Rij je op 10 jaar oude Macadam banden, dan heb je banden met een schier oneindige levensduur. Die overleven de levensduur van je motor als je oppast :+
Daar lever je wel wat grip voor in. Na 10 jaar, liefst buiten staand in weer, zon en wind, is de grip er ook niet beter op geworden.
Als je dan op een zondagochtend bij -3 met een hoge luchtvochtigheid wil gaan rijden, dan zou ik aanbevelen een ei op je stuur te leggen en je rijstijl dusdanig aan te passen dat het ei ten alle tijden blijft liggen.

Rij je een band die erop gericht is onder 'alle' omstandigheden veel grip te bieden dan zal die wat sneller slijten, maar is je motor in goede technische staat en ga je op een heerlijke zonnige dag bij 24 graden ( terwijl het 'snachts teringhard heeft geregend en de weg dus schoon is ) even een stukje rijden dan hoef je daar veel minder rekening mee te houden, vergeleken met de Macadam.

En ja, ook in dat laatste geval maakt het verschil of je net 20 meter gereden hebt en de banden koud zijn of dat je al een half uur rondrijdt met veel optrekken en afremmen en je banden een wat hogere temperatuur hebben. Alleen is het temperatuurverschil niet meer de grootste factor die invloed heeft.
 
Laatst bewerkt:
Rij je op 10 jaar oude Macadam banden, dan heb je banden met een schier oneindige levensduur. Die overleven de levensduur van je motor als je oppast :+
Daar lever je wel wat grip voor in. Na 10 jaar, liefst buiten staand in weer, zon en wind, is de grip er ook niet beter op geworden.

Dit kan ik uit ervaring bevestigen. Zowel motor als auto. Vooral een extreem voorbeeld van mijn auto die letterlijk van een oud opaatje is geweest. Sinds de aankoop met 95k km de voorbanden niet gewisseld, pas vorig jaar bij ongeveer 160k km vervangen. Niet omdat het profiel op was, maar doordat hij leegliep vanwege een schroef in het loopvlak. Bij het verwisselen keek ik naar de DOT-code en bleken het nog banden uit eind jaren 90 te zijn, de auto was in '98 op kenteken gezet. Zelfde ervaring met m'n Honda CB-1, die oude banden vertikken het gewoon om af te slijten.
 
Waar het om gaat is dat je banden grip hebben.

En temperatuur speelt daar een rol in. Niet de grootste, maar wel degelijk een rol.

Er is nogal een verschil of je op banden rijdt die als voornaamste eigenschap 'veel grip' hebben vergeleken met banden die een lange levensduur hebben. En het type motor waarmee je rijdt maakt verschil. En de staat van vering/demping maakt verschil. Enz enz, zo zijn er tal van dingen die invloed hebben.

Rij je op 10 jaar oude Macadam banden, dan heb je banden met een schier oneindige levensduur. Die overleven de levensduur van je motor als je oppast :+
Daar lever je wel wat grip voor in. Na 10 jaar, liefst buiten staand in weer, zon en wind, is de grip er ook niet beter op geworden.
Als je dan op een zondagochtend bij -3 met een hoge luchtvochtigheid wil gaan rijden, dan zou ik aanbevelen een ei op je stuur te leggen en je rijstijl dusdanig aan te passen dat het ei ten alle tijden blijft liggen.

Rij je een band die erop gericht is onder 'alle' omstandigheden veel grip te bieden dan zal die wat sneller slijten, maar is je motor in goede technische staat en ga je op een heerlijke zonnige dag bij 24 graden ( terwijl het 'snachts teringhard heeft geregend en de weg dus schoon is ) even een stukje rijden dan hoef je daar veel minder rekening mee te houden, vergeleken met de Macadam.

En ja, ook in dat laatste geval maakt het verschil of je net 20 meter gereden hebt en de banden koud zijn of dat je al een half uur rondrijdt met veel optrekken en afremmen en je banden een wat hogere temperatuur hebben. Alleen is het temperatuurverschil niet meer de grootste factor die invloed heeft.

Een kennis heeft geprobeerd een macadam op te roken. ( Hij was bijna op zijn plaat gegaan, vanwege gebrek aan grip) De macadam spinde wel rond, maar ging niet roken vanwege gebrek aan grip. :X _O-
 
Zit tussen m'n oren denk ik. Altijd begrepen dat het handig is om wat temperatuur in de banden te rijden voordat je wat serieuzer gaat sturen. Snap dat het in de MotoGP moet, maar ik dacht dat het ook op de openbare weg wenselijk was. Blijkbaar niet dus, weer wat geleerd. :]
Jullie begrijpen dat als het fout gaat ik jullie weet te vinden he! ;)

Hoort inderdaad in het bandentopic thuis :)

Combo motor - band.
Ter info mijn VFR1200X met Dunlop Roadsmart 3 doe ik ook rustig aan de eerste 5 minuten na wegrijden.
Zeker bij wat kouder weer en regen stapt hij zeker weten opzij wanneer de band nog niet op temperatuur is en ik het volle koppel van de 1200 erop zet. Dat wil dus gewoon niet.
Ach ook beter voor de motor, rustig warm worden, blok en band.

En ontopic, dan rij ik dus ook niet naar voren bij een verkeerslicht, dat doe ik na 5 minuten rijden wel.
 
Vandaag weer heerlijk gereden! Nog ff achter 3 motoren richting Den Helder. Misschien iemand van hier? Vanaf Callantsoog naar Den Helder. Voor de rest niets bijzonders. Kreeg zelfs een seintje dat ik een koekblik mocht inhalen op een smal weggetje. :} :]
 
Vandaag weer heerlijk gereden! Nog ff achter 3 motoren richting Den Helder. Misschien iemand van hier? Vanaf Callantsoog naar Den Helder. Voor de rest niets bijzonders. Kreeg zelfs een seintje dat ik een koekblik mocht inhalen op een smal weggetje. :} :]

Dat zal een spannend ritje geweest zijn, helemaal van Callantsoog naar Den Helder.
Dat is wel 12km langs het duin. Heb je je wel goed voorbereid voor je aan deze helse tocht begon?
 
Vandaag voor het eerst mijn twee boys geinfecteerd met het motorvirus... Ze kunnen niet wachten om zelf te gaan rijden. Dat duurt nog wel wat jaartjes :')
 
Dat zal een spannend ritje geweest zijn, helemaal van Callantsoog naar Den Helder.
Dat is wel 12km langs het duin. Heb je je wel goed voorbereid voor je aan deze helse tocht begon?


Ritje was wel wat langer hoor! :) Er staat dat ik vanaf Callantsoog tot Den Helder achter ze aan reed. :+ . Mijn rondje was ongeveer 150 km. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag reed ik met de XT over een landweggetje toen er na een bochtje ineens twee ganzen midden op de weg liepen. Ik stopte om ze rustig over te laten steken, maar daar waren de twee het niet mee eens.

Ineens renden ze sissend met snavel wagenwijd open op me af. Een peut gas liet ze even schrikken waardoor ik net genoeg ruimte had om half via de berm weg te rijden. De wandelaars en fietsers die stonden te kijken vonden het erg grappig... -O- _O-
 
Vandaag reed ik met de XT over een landweggetje toen er na een bochtje ineens twee ganzen midden op de weg liepen. Ik stopte om ze rustig over te laten steken, maar daar waren de twee het niet mee eens.

Ineens renden ze sissend met snavel wagenwijd open op me af. Een peut gas liet ze even schrikken waardoor ik net genoeg ruimte had om half via de berm weg te rijden. De wandelaars en fietsers die stonden te kijken vonden het erg grappig... -O- _O-
..Nog even geduld, over een maandje of 2 zijn ze lekker vet en een goede familiehap.. :Y
 
Vanavond met de bezorg brommer:
Ik rij midden op de rijbaan, na een verkeerslicht, inmiddels tegen de 40, komt een auto me rechts voorbij, schrik me ....
Als je er zonodig langs moet, best, maar doe dat dan links, was plek zat
 
Vanavond met de bezorg brommer:
Ik rij midden op de rijbaan, na een verkeerslicht, inmiddels tegen de 40, komt een auto me rechts voorbij, schrik me ....
Als je er zonodig langs moet, best, maar doe dat dan links, was plek zat

Dat zijn van die stille hints dat je niet midden op de rijbaan moet rijden, meer rechts rijden dus!
 
Dat zijn van die stille hints dat je niet midden op de rijbaan moet rijden, meer rechts rijden dus!

Meer rechts rijden, echt niet! Dan rijden ze je echt van de weg af, levens gevaarlijk.
Met de brommer rijd ik auto snelheid, laatste paar km sneller kost een fractie meer tijd dan een auto.

Met de motor altijd geleerd positie op de weg, doe het met de brommer niet anders.

En waarom RECHTS inhalen, als er LINKS 3x zoveel ruimte is. Bovendien beweeg ik altijd, als ik op dat moment wat bewogen had, had ik hem geraakt, en lag ik op m'n plaat.
 
Gister na het werk op de A4 file filteren. Reed absoluut niet snel. Op het moment dat ik voorbij een Porsche SUV rijdt denkt die doos dat ze toch een plaats naar links wilt. Uiteraard vanuit het niets, geen knipper en niet gekeken in der spiegel. Links reed ik net voorbij een andere auto dus had een heel klein gaatje waar ik nog naar kon uitwijken. Maar scheelde echt bijna niks en had zo op die kut auto gezeten.

Heb niet snel de neiging om een spiegel eraf te trappen, maar dit zijn echt super domme fouten die zo makkelijk te vermijden zijn...

Wil niet zo'n iemand zijn, maar misschien toch maar een camera op m'n brommer :/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan