TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen resultaat?!?

Ik klik op de blauwe navigatiepijl.
Krijg dan te zien:
-Markeer Locatie
-Wijzig Maximumsnelheid
-De straat waar ik me op dit moment bevind.

Selecteer ik echter het vlaggetje dat het beginpunt markeert, komt wel de optie: 'rijd naar beginpunt' in beeld.
Maar dan geeft hij als totale afstand 60km (de afstand tot het beginpunt).
 
Dat klopt. Als je dan bij het beginpunt begint automatisch de route die je wil rijden. De kleur van de eigenlijk route is ook wat donkerder gemaakt op dat moment.
 
Hi Guys!

Ik rij al jaren vrolijk rond met mijn Tomtom Rider v5 en ben daar erg over te spreken. Het formaat vind ik af en toe wat hinderlijk op mijn kleine racekuip, maar a-la. Nou heb ik een nieuwe motor gekocht en de vorige eigenaar wilde de Tomtom niet meeverkopen, maar ik kreeg wel de motormount bij. Dit is de mount van de 40/400/410. Na even met deze gespeeld te hebben tijdens de proefrit, maakte deze mij toch ook wel enthousiast.

Inmiddels zijn we bij 450.. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de 400 en 450? Kan de 450 ook op de mount van de 400 worden gebruikt? En welke zaken vonden jullie bij de v5 beter geregeld? :9

Aanvullend vraagje, Tomtom Traffic. Hoeveel data verbruikt dat nou als je elke dat een uur heen en uur terug in de spits rijdt? Ik rij richting Amsterdam. Op de website van tomtom staat 7mb per maand obv 1 uur spitsrijden per dag. Is dit daadwerkelijk zo weinig? :?

Hoor graag!!

Bjorn
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met het dataverbruik is ongeveer 10 MB per dag en ben ik dus een dagrit aan het rijden van 9-17 uur. Dat is ongeveer 250-300 km

De 450 kan gewoon op de mount van de 400. De verschillen zijn vooral softwarematig op een paar details. De 450 heeft licentie voor wereldkaarten en heeft standaard een aantal POI's aan boord.
Qua hardware kan de 450 beter bedient worden met handschoenen aan door een gevoeliger scherm (instelbaar) maar dat maakt de 450 direct ook gevoeliger voor waterdruppels.
Dat zijn eigenlijk de grootste verschillen.

Ik heb nooit met de Rider 5 gereden dus kan in die vergelijking niets zeggen.
De Rider 400-serie kan nu wel GPX bestanden overweg wat de Rider 5 officieus ook zou moeten kunnen maar ik praktijk niet goed bleek te werken.
 
Die POI toevoeging krijgen we later misschien ook nog wel op de andere 4xx toestelen via een FW update maar dat is gissen.
TT maakt niets bekend over hun update strategie. Het blijft afwachten.
De 450 is wel nieuwer en in die zin waarschijnlijk ook 2e hands gewilder en dus waardevaster dan een 400.
Heb zelf een 400 en wel tevreden over.
Je moet zelf de afweging maken wat je belangrijk vind mbt de prijsverschillen.
Je moet ook bekijken of je wel of niet een autosteun wilt hebben. Die zijn los nogal prijzig (ca €60) en bijv. ook als set met tasje te koop bij Mr.gps.

Ik heb een Urban Rider gehad.
Grootste verschillen 4xd serie t.o.v. oude Riders
- Oude Riders hebben uitgebreide sets POI's on board. De 400 alleen vast voor benzinepompen en flitsers (mits je voor flitsers en files wel de live-services activeert (gratis).
- Handschoen bediening op nieuwe Riders is veel minder goed dan bij oude Rider.
Komt door te kleine menu items en capacitief scherm.
Is bij de 450 blijkbaar wel verbeterd.
Ongeveer de helft van de gebruikers (bij R400) klaagt over slechte/hinderlijke handschoen bediening. De andere helft vind het wel goed zo. Ik klaag ook. Je moet eigenlijk echt stoppen voor een veilige bediening.
- Tijdens rijden skippen van een ITN routepunt is een heel andere ervaring dan bij je oude Rider (minder prettig)
- Daarentegen werkt het GPX track afrijden (die door Rider als route ingelezen wordt incl aanwijzingen)
- De 4xx serie is veel minder intuïtief dan de oude generatie, maar heeft wel meer mogelijkheden en je kunt dus ook routes via de cloud in de Rider laden.
- Spannende route is heel mooi om snel even een mooie route in elkaar te flansen.
 
Laatst bewerkt:
Die POI toevoeging krijgen we later misschien ook nog wel op de andere 4xx toestelen via een FW update maar dat is gissen.

Waar het gaat om motorspecifieke POI's en routes verwacht ik zeker niet dat die content et terugwerkende kracht voor oudere types beschikbaar komt. Zo zijn bijvoorbeeld ook de routes van de 410 niet voor de 400 beschikbaar gekomen. Hoe spannend dat is moet iedereen zelf bepalen. Zelf vind ik de motor-POI's interessanter dan de routes.

Qua waterdichtheid valt op te merken dat waar dat een probleem is voortkomt uit een fabrikagefout. Die fout doet zich met name voor bij de eerste 400's. Nadien is de quality-check verbeterd en komt het veel minder voor. Toch zie ik nu en dan een melding van een 410 met condens.
De 450 heeft echter een compleet ander scherm; waarbij TT me verzekerd heeft dat het daarbij echt niet meer kan voorkomen. Time will tell, maar vooralsnog heb ik inderdaad geen enkele melding gezien van een 450 met condens. Dat kán een goede reden zijn voor keuze voor een 450; ook al is dat argument eigenlijk een beetje uit zwakte geboren.
 
Die POI toevoeging krijgen we later misschien ook nog wel op de andere 4xx toestelen via een FW update maar dat is gissen.
TT maakt niets bekend over hun update strategie. Het blijft afwachten.
De 450 is wel nieuwer en in die zin waarschijnlijk ook 2e hands gewilder en dus waardevaster dan een 400.
Heb zelf een 400 en wel tevreden over.
Je moet zelf de afweging maken wat je belangrijk vind mbt de prijsverschillen.
Je moet ook bekijken of je wel of niet een autosteun wilt hebben. Die zijn los nogal prijzig (ca €60) en bijv. ook als set met tasje te koop bij Mr.gps.

Ik heb een Urban Rider gehad.
Grootste verschillen 4xd serie t.o.v. oude Riders
- Oude Riders hebben uitgebreide sets POI's on board. De 400 alleen vast voor benzinepompen en flitsers (mits je voor flitsers en files wel de live-services activeert (gratis).
- Handschoen bediening op nieuwe Riders is veel minder goed dan bij oude Rider.
Komt door te kleine menu items en capacitief scherm.
Is bij de 450 blijkbaar wel verbeterd.
Ongeveer de helft van de gebruikers (bij R400) klaagt over slechte/hinderlijke handschoen bediening. De andere helft vind het wel goed zo. Ik klaag ook. Je moet eigenlijk echt stoppen voor een veilige bediening.
- Tijdens rijden skippen van een ITN routepunt is een heel andere ervaring dan bij je oude Rider (minder prettig)
- Daarentegen werkt het GPX track afrijden (die door Rider als route ingelezen wordt incl aanwijzingen)
- De 4xx serie is veel minder intuïtief dan de oude generatie, maar heeft wel meer mogelijkheden en je kunt dus ook routes via de cloud in de Rider laden.
- Spannende route is heel mooi om snel even een mooie route in elkaar te flansen.

Dus onderaan de streep is de Urban Rider (en ik heb 't breedbeeld) minder "hip" en wat logger, maar degelijker ingebruik. Ik kan nu bijvoorbeeld rustig een adres in tikken op de snelweg, terwijl de Tomtom laag op m'n stuurzit (kan bijna blind typen). Dat kan ik straks dus wel vergeten? :9
Wijze van inladen vind ik op dit moment ook wel prima, dus dat is voor mij niet echt een dealmaker. Het maken van een route op het toestel wordt dus wel een stukkie handiger. Spannende route is vergelijkbaar met "Kronkel routes" neem ik aan?
 
Spannende routes is echt beter dan kronkel routes (mooiere routes over de kleinere wegen) maar met deze opmerking dat Spannende routes wel een voorkeur voor de bebouwde kom heeft.

De verkeersinfo functie is wel super van de nieuwe TomTom apparaten. Op dit moment het beste wat je krijgen kan. Ook vind ik de rechterzijbalk een erg prettige functie. Je kan dan voor de komende 50 km al zien waar de benzinepompen, parkeerplaatsen (geen horeca), flitsers en verkeersproblemen zitten.

Of de huidige rider minder intuïtief zijn weet ik niet. Dat is persoonlijk. Ik heb er geen problemen en vind het een prettig te bedienen apparaat. Het is totaal afhankelijk hoe je het apparaat wil gaan gebruiken.

Alles kleiner dan een laptop scherm is voor mij te klein om er actief mee bezig te zijn. Dat betekent voor mij dat afgezien van een adres intypen, ik alles van te voren voorbereid op mijn laptop (met losse muis) of computer. Ik ga onderweg dus geen routes aanpassen. De spannende route functie gebruik ik dus ook niet. Dat gepriegel op zo'n klein scherm heb ik gewoon een hekel aan. Dat betekent dus dat de Rider in feite voor mij niet veel meer is dan een luxe voorleesapparaat.
 
Spannende routes is echt beter dan kronkel routes (mooiere routes over de kleinere wegen) maar met deze opmerking dat Spannende routes wel een voorkeur voor de bebouwde kom heeft.

De verkeersinfo functie is wel super van de nieuwe TomTom apparaten. Op dit moment het beste wat je krijgen kan. Ook vind ik de rechterzijbalk een erg prettige functie. Je kan dan voor de komende 50 km al zien waar de benzinepompen, parkeerplaatsen (geen horeca), flitsers en verkeersproblemen zitten.

Of de huidige rider minder intuïtief zijn weet ik niet. Dat is persoonlijk. Ik heb er geen problemen en vind het een prettig te bedienen apparaat. Het is totaal afhankelijk hoe je het apparaat wil gaan gebruiken.

Alles kleiner dan een laptop scherm is voor mij te klein om er actief mee bezig te zijn. Dat betekent voor mij dat afgezien van een adres intypen, ik alles van te voren voorbereid op mijn laptop (met losse muis) of computer. Ik ga onderweg dus geen routes aanpassen. De spannende route functie gebruik ik dus ook niet. Dat gepriegel op zo'n klein scherm heb ik gewoon een hekel aan. Dat betekent dus dat de Rider in feite voor mij niet veel meer is dan een luxe voorleesapparaat.

Kijk, daar biedt perspectief! Ik denk dat ik dan inderdaad tot voor een nieuwe 450 of 2e hands 410 ga! Dank!
 
Dus onderaan de streep is de Urban Rider (en ik heb 't breedbeeld) minder "hip" en wat logger, maar degelijker ingebruik. Ik kan nu bijvoorbeeld rustig een adres in tikken op de snelweg, terwijl de Tomtom laag op m'n stuurzit (kan bijna blind typen). Dat kan ik straks dus wel vergeten? :9
Wijze van inladen vind ik op dit moment ook wel prima, dus dat is voor mij niet echt een dealmaker. Het maken van een route op het toestel wordt dus wel een stukkie handiger. Spannende route is vergelijkbaar met "Kronkel routes" neem ik aan?

Ja, en de zoek functie is ook irritant traag voordat een stad of straat "herkent" wordt tijdens intypen.
Bij de oude Riders werd dit meteen aangevuld op basis van de eerste letters.
POI categorieën zijn er ook niet meer maar je zoekt nu alles in een grote database (die dan beter van Google had kunnen zijn maar dat is helaas niet zo)

De knoppen van de oude Rider zijn veel groter en druk gevoelig.
De nieuwe Rider heeft een capacitief scherm waardoor het slechter op handschoenen reageert.
De menu items zijn zo klein/dicht op elkaar dat je goed "moet kunnen mikken" om de juiste keuze aan te tikken. En je hebt geen "stap terug" functie.
Spannende route is handig maar oh zo makkelijk verkeerd tikken. Ik begin soms vier keer opnieuw aan een spannende route met maar drie punten, dat gaat sneller dan corrigeren. (Zucht nu ik er aan denk. Waarom maken ze dat niet gewoon fool-proof of hoe je het ook wilt noemen. Daar wordt ik zo sjagrijnig van. Dat zijn die puntjes op de i waarvan er nog heel veel missen bij de 4xx serie)
Maar niettemin, niet te veel over nadenken over die onhebbelijkheden, en je kan veel plezier hebben aan je 4xx.
De 4xx heeft veel meer mogelijkheden dan de oude Riders, en naar mijn mening daardoor al minder intuïtief en "slechter gedocumenteerd".
Het meeste actuele staat wel in de online manual maar veel mensen nemen niet de moeite zich in te lezen en dat is echt wel nodig wil je ook echt kunnen "genieten" van dit toestel.

Voor ITN routes kun je beter je Breedbeeld Rider houden.
Maar de 4xx werkt steeds beter met voorgeprepareerde GPX routes/tracks.
ITN is ideaal voor een koeriersdienst. Het gaat dan om de tussen bestemmingen.
Bij GPX gaat het om de hele route die vooraf vast ligt, ideaal voor recreatief rijden door mooie omgevingen.
Automatische verkeersomleiding werkt alleen bij ITN.
GPX geeft alleen de verkeersinfo zonder daar verder iets mee te doen, je moet dus zelf om de versperring heen of gewoon de bewegwijzerde normale omleiding volgen.
Een spannende route is feitelijk een ITN route.
 
Laatst bewerkt:
Is er wel wat goed aan de Rider 400-serie??
Er is wel een stap terug functie. Dat is de pijl linksboven. En met de pijl rechtsboven ga je direct weer terug naar de kaart.
Het scherm met handschoen aan is inderdaad lastig maar het swipen wil sowieso al niet met de handschoen. En als je de handschoen dan toch al uit hebt (om te kunnen swipen), zijn knoppen ook direct niet te klein. Maar zoals gezegd, ik probeer dat priegelen op het kleine sowieso al te vermijden.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort gaat tomtom tripadvisor integreren via mydrive. Lijkt me hartstikke goed dan hoeven we niet meer op de smartphone te zoeken voor iets lekkers. Kun je tegelijk dat adres aan je route toevoegen. :t
 
Was het maar waar. Nou ja, aan een itn file gaat het, ook aan een gpx natuurlijk, maar wordt ie binnen een GPX track afgeroepen? Ik denk het niet en dus knal je er nog voorbij ;)
 
Laat ik bij een recent model van Garmin nou ook gezien hebben dat je daar iets met Tripadvisor kan doen. Dus waar zal het idee voor de integratie vandaan zijn gekomen??
 
Zien jullie dit:

full


......
2. Ik hoef niet meer door Boxtel! :)



-------------
Helaas te vroeg gejuicht. Stippelwegen nog steeds een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat veel stippeltjes weggehaald zijn.
Ook elders die ik genoteerd had.
Aanpassingen in de kaart derhalve.
 
Laatst bewerkt:
Een mooie verbetering.

MRA gaat inderdaad soms niet goed. Als je overigens het startpunt iets verschuift, heb je die blinde darm waarschijnlijk niet meer. Als je een GPX Route met genoeg punten gebruikt, heb je dit probleem ook niet.
 
Mijn theorie is dat er een trackpunt precies op het kruispunt ligt. Als je het startpunt verschuift, verschuiven de trackpunten ook en daarmee ligt er waarschijnlijk ook geen trackpunt meer op het kruispunt waardoor die blinde darm niet meer verschijnt.

Als je alleen maar het stukje maakt wat je in screenshot laat zien, is de blinde darm er waarschijnlijk ook niet.
 
Ik heb nu de route gesynchroniseerd en de blinde darm is weg.
(Had de track gesynchroniseerd.)
 
Ik ben van telefoon gewisseld. Van een SamsungS6 naar een S8.
Het pairen.met de 410 ging probleemloos en ook de Cardo Freecom werkt weer. De Tomtom services werken ook, maar wat niet werkt is het route's van de MRA met MyDrive in de TomTom zetten. Alles staat (volgens mij) goed ingesteld. Maar toch worden de routes niet zichtbaar in dd 410.

Iemand een idee??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan