Honda CB80 --> 125T

Racertje of Scrambler/Tracker

  • Racertje

    Stemmen: 4 25,0%
  • Scrambler/Tracker

    Stemmen: 2 12,5%
  • Bier

    Stemmen: 3 18,8%
  • Zoek het lekker uit

    Stemmen: 7 43,8%

  • Totaal aantal stemmers
    16
Ik zie nog steeds niks :N

Ik ga vanmiddag alle fotos in het topic wijzigen naar de mf foto dienst :)

Ik blijf persoonlijk nog wel photofucked gebruiken, ik kan mijn albums daar wel gewoon inzien, alleen linken lukt schijnbaar niet.
Maar het is wel fijn om nog wat fotos in de 'cloud' te hebben, al is het maar voor een 2e backup :)

Alleen ik ga echt geen 400 usd dokken om te kunnen linken, zoveel heb ik niet voor jullie over :+
 
Begrijpelijk, ik betaal dat ook niet. Dus op fora waar ik niet rechtstreeks kan posten zijn nu lege pagina's te zien helaas. Wat ik wel vreemd vind is dat ik je foto's wel kan zien..
Gewoon via MF doen dan maar. :t
 
Zo, heel wat plaatjes naar de mf server geupload.

Even een snelle recap van de meest recente dingetjes.

full

full

full

full

full


Niet zo heel spectaculair.

Plaatjes van het gespoten frame heb ik nog niet op de computer staan, doe ik ook morgen wel.
En dan wijzig ik meteen de vorige berichten zodat daar weer wat foto's bij staan.

Alleen niet alle foto's deden het omdat sommige net te groot waren om te uploaden naar de mf server.

:)
 
Geen idee hoe ik moet resizen ? B|

Hier de laatste fotos van wat ik afgelopen week nog heb gedaan, dingetjes zwart gespoten, en daarna in de blanke lak. De poten heb ik ook in de blanke lak gezet :)

Foto van het frame lukt niet, omdat die weer net te groot is B|

full


full


:)

Nu de andere eerder plaatjes ff omzetten naar de mf dienst, alle foto's zijn al geupload :)
 
Zo, net alles een beetje bijgewerkt.

Niet alle foto's kloppen met de plaatjes, maar you get the idea.
Juist sommige leuke/interessante foto's deden het niet omdat ze te groot waren.
Daar ga ik later nog wel ff achteraan.

Precies op tijd klaar om Max Verstappen te kijken, als die zijn troep tenminste heel houd.
Anders moet ie maar gewoon met een oude Honda gaan rijden, die waren tenminste nog goed :+
 
Ik gebruik zelf altijd Paint.Net. Gratis en kan veel meer dan Paint. Maar inderdaad kan het in Paint ook wel. Met paint.net kan je ook goed de compressie bij opslaan aanpassen. Vaak rkijg je hem daar heel makkelijk mee onder de 200k terwijl het plaatje toch groot qua afmetingen blijft.
 
Dat valt nog maar te bezien :+

Ik heb van sommige onderdelen nog echt geen idee hoe ik het ga maken..
Ik ga het gaandeweg wel zien, eerst gewoon lekker opbouwen en dan komen we die dingen vanzelf tegen.

Ik heb nog niet echt een duidelijk beeld wat ik wil.

Het word wel een racertje, beetje in de jaren 60 Honda stijl, lange lage uitlaten ( is zoiezo beter voor een rev fiets ) clip ons erop, en een mooi kontje. Voor het kontje heb ik trouwens wel een leuk idee die nog maar 1x heb gezien ( het idee ) op een cb77 :)

Ik ben alleen bang dat de voetsteunen een lastig verhaal gaan worden, maarja, ik heb nog niet echt 'beeld' van de fiets. Dus misschien een beetje zorgen om niks...
 
Ziet er prima uit. Mooi lakwerk. Zondag de remklauw van onze cb50 schoongemaakt en nwe remkabel gemonteerd. Maar het afstellen van die schijfrem is bar moeilijk. Weet jij nog een how-to te staan ?. Het wph is m.i. niet heel duidelijk.
Ik overweeg zelfs een voorwiel met trommelrem van een ss50 erin te zetten. Helaas ontbreekt in de voorvork de 'remanker vasthouder' of hoe dat dan ook heet.
 
Afstellen daarvan is moeilijk, de honda cb125 heeft dezelfde soort rem. Afstellen daarvan zal dus hetzelfde zijn.
Misschien kijken op internet voor de 125 rem werkplaatshandleiding...

Als dat niet lukt maak ik wel ff een beknopt stappenplan uit mijn honda 125 handboek :)
 
Nog even 2 foto's die ik nog graag wou laten zien, maar niet eerder lukt omdat ze iets te groot waren.

Het gespoten frame :

full


En de bovenste bevestigings beugel aan het frame voor het motorblok, wellicht is deze het meest interessant. Besproken op pagina 1 als ik me niet vergis :)

full


Afgelopen weekend mezelf een beetje gericht op de XT500, maar deze is nu weer helemaal winterklaar :9

Dus vanaf nu kunnen we weer verder met het project, volgens mij het blok erin proppen, voorvork erin, en wielen eronder. Bandjes moet ik nog bestellen :)
Oja, bedenk ik me net. Voor het achtertandwiel moet ik nog de bevestiging verbouwen :/
Misschien handig om dat als eerste te doen... nou ja, ik zie wel wat ik ga doen, en jullie ook ! ;)
 
Ik weet niet of je op je computer/laptop het Microsooft Office pakket hebt staan. Diep in de krochten van de hulpprogramma's zit dan het programma Picture Manager dat stand alone te gebruiken is.

Hier kan je resizen met pixels of met %. Als ik zo de grootte van jouw foto's bekijk is downsizen tot 25 % de foto's precies groot genoeg zijn om beelschermgroot te zijn.

Kijk eens naar deze How-To: How To: documenten (foto's) plaatsen en beheren op MF
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit. Mooi lakwerk. Zondag de remklauw van onze cb50 schoongemaakt en nwe remkabel gemonteerd. Maar het afstellen van die schijfrem is bar moeilijk. Weet jij nog een how-to te staan ?. Het wph is m.i. niet heel duidelijk.
Ik overweeg zelfs een voorwiel met trommelrem van een ss50 erin te zetten. Helaas ontbreekt in de voorvork de 'remanker vasthouder' of hoe dat dan ook heet.
Ik heb ook gedoe met die mechanische remklauw op mijn CB200. Alles spic en span, met nieuwe blokken, kabel lijkt me ook goed gangbaar. Maar na een keer remmen blijft hij aanlopen tot je een keer achteruit remt. Hij staat nu alweer een tijdje in de hoek dus ik ben er ook niet hard mee bezig.
 
Oke, dan zal ik eerdaags wel ff de beschrijving uit het wphb overtypen , of ff een fototje van maken.

Ik was/ben zelf wel aardig tevreden over de rem. Een stoppie lukt er niet mee, maar verder vind ik het heel acceptabel remmen. Goede afstelling is wel heel cruciaal. Te strak en je kan niet doseren, te los en er gebeurd niks. Het marge daartussen is klein. Te klein, maar het kan :)
 
Oke, toch even de simpele beschrijving :

1.) Draai de kabelstelbout op de klauw helemaal in.
2.) zet het mechanisme in de klauw
3.) Draai de stelschroef, die onder het plastic tandwieltje zit, helemaal uit, totdat hij tegen de stopper komt. Dus gewoon losje uitdraaien tot hij niet meer wil..
4.) Zet de klauw in elkaar, plastic tandwieltje erop, pakking en deksel erop, aandraaien, klaar.
5.) Knijp de remhendel een keer of 10 in, nu zou het mechanisme zichzelf moeten stellen.
6.) Doe de fijnafstelling met de kabelstelbout op de klauw.
7.) Haal het wiel van de grond, en check of hij mooi vrij loopt.
8.) Start de motor, rij 35km/u, en doe een stoppie :+

Zo zou het dus moeten... :)
 
Besloten om eerst het achtertandwiel te maken, wel zo makkelijk nu de werkbank nog redelijk leeg is, en nog vuil mag zijn..

Orgineel past er alleen een 420 ketting/achtertandwiel in de velg, zelfde tandwiel als een SS50. Ik had al gehoopt dat daar wat sterkere tandwielen voor te krijgen zijn aangezien de SS50 toch wat breder in de markt ligt... Maar helaas dus, ook voor de SS50 alleen maar 420 tandwiel setjes te krijgen.

Aangezien zo'n brommer kettingkje toch wat ielig is voor een 125cc ga in naar een 428 ketting.
Net iets sterker, en de 428 ketting wordt doorgaans altijd gebruikt op machines van 125cc.
Dus een veilige keuze :)

Maargoed, een 428 achtertandwiel is dus niet te krijgen voor de CB50, dus... men bestelt een blind 428 tandwiel (met 39tanden, omdat dat orgineel ook zo zit op de CB125, veilige keuze..) en maakt deze pas aan de CB50 naaf...

Het orginele 420 tandwiel

full


428 tandwiel pas maken :+

full


Nokjes uit het orginele tandwiel gehaald, ik wou nog nieuwe maken, maarja, nergens staal te vinden in de juiste maat. Zo gaat het ook :)

full


Gaatjes boren waar de nokjes invallen

full


Ik ga morgen gaten in de nokken tappen zodat ik ze 'los' in het tandwiel kan zetten.

Ik bedenk me nu pas net dat het wellicht handiger is om draadend in de nokken te zetten, zodat ik ze later met een moer aan kan draaien. Wellicht handiger met monteren/demonteren. En ook kan ik ze boel dan beter borgen....

Ja, zo ga ik het doen... :)
 
:(

Tap afgebroken in een nok :+

Klotezooi.. dan las ik de boel wel vast.. heeft misschien ook wel wat omdat je dan een soort 'zwevend' tandwiel hebt. Ik twijfelde al eerder over deze manier.

Waarschijnlijk verslijt ik dit tandwiel toch niet, dus what the heck. Lassen it is :+
 
Eigenlijk voel ik me hier ook wel prima bij :)

full


Vastgelast dus..
Ik was ook een beetje benieuwd of de passing nog wel goed zou zijn, dus dat ik de klemring nog wel kwijt kon, aangezien dit tandwiel iets dikker is.
Maar het past juist perfect, geen speling, terwijl er orgineel echt veel meer speling opzit, dan kan je het tandwiel gewoon heen en weer halen en lijkt het wel los te zitten.
Nu dus veel beter door de strakkere (maar niet te strak hoor..) passing.

full


En zo hangt dat dan in de naaf. :)

full


Hier heb ik wel vertrouwen in :)

Net het tandwiel ook in de primer gezet :)

yay, weer een flinke 'aanpas klus' af *D
 
Wiellagertjes erin gezet van het voor en achterwiel (is dat maar vast klaar)

full


En de carbs open gehaalt.
Ze waren al incompleet, dat wist ik, maar ik wist niet wat ik binnenin aan zou treffen. Dus de boel even opgehaald en opgeschreven wat ik allemaal wil vervangen of nog nodig heb.

full


Ook gisteren nog een hoop voor/speur werk gedaan op de computer naar onderdelen. Dus weer wat wijzer geworden :)
 
Zo, weer wat onderdelen bestelt. Ook voor de carbs.

Voornamelijk nog wat spul voor de voorvork, wel zo belangrijk anders kan ik de motor nog niet op zijn wielen zetten.

Moet ook nog bandjes bestellen.

Maar ik denk vanaf morgen dat ik vast begin met de motor in het frame te zetten.
Het past allemaal precies, en nu kan ik dat nog lekker op de werkbank doen.
Daarna zal de achterbrug en voorvork erin gaan, dan zorgen dat ik bandjes heb, en dan kan het motortje op de wieltjes staan. :)

Oja, nog vergeten, maar van de week ook nog een tank (met deuk :+ ) van marktplaats gehaalt.
De oude tank was gewoon te slecht, van binnen super verroest (vooral onderop, waar het water staat, en waar ik dus moet lassen...) , en gewoon niet meer te doen om dat dicht te krijgen.

Ik kon zelfs een demper van mijn CL360 lassen, en Honda uitlaten staan nou niet bekend om zijn massiviteit... maar de tank van mijn CB50 lukt niet eens. Dus dat zegt genoeg. Het is gewoon te dun geworden.

De nieuwe 2e hands tank is van binnen trouwens brandje schoon :}

Buitenkant ziet er niet uit, maar dat spuit ik toch over dus dat maakt niet uit :)

Maarja, ook nog clip-ons en alles wat daarbij hoort bestellen, achter schokbrekertjes, bandjes...

Het is weer een duur maandje zo -O-

Stomme hobby :( :+
 
Ziet er fraai uit hoor !. Ons frame is met hamerite zwart geschilderd...

Zoals eerder gemeld was onze mechanische voorremklauw uit elkaar gevallen, kapot en zat muurvast. Ik heb oa geïnformeerd bij Coos in Zwolle en hij gaf aan dat je ook e.e.a. kan ombouwen. Hij had toevallig een CB50 staan waarbij de voorremklauw omgebouwd was naar hydraulische remklauw. Jos heeft deze foto's naar mij ge-appt en ik ben zo vrij om de 2 foto's hier te delen. Misschien kan iemand er iets mee. De adapter plaat zal je zelf moeten maken....
full

full


Daarna zag ik zag op marktplaats ook deze hydr.remklauw te koop die qua bevestiging wel lijkt te passen.....
full


Maar..... op het Duitse e-bay hebben wij een mechanische remklauw van een honda cb125 gekocht voor ca 100 euri (grrrr). Deze werd gister bezorgd, mijn zoon (17jr) heeft die direct gemonteerd, (CB stond al 2 weken zonder voorrem in de garage..) en alles werkt weer !. Pffff. Samen met nieuwe remblokken in de trommel achter kan hij weer veilig tuffen :] :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan