Voortandwiel zit los?

menner

Die hard MF'er
12 jan 2008
306
1
Een tijd terug heb ik voor het eerst een motor met ketting aandrijving gekocht (Honda NX250). Voorheen altijd cardan gehad. Nu ben ik bezig de ketting te vervangen, en zie ik dat het voortandwiel helemaal kan wiebelen, ook als het helemaal vast zit met de bouten en borg ringetjes. Dit lijkt me niet de bedoeling?!

Zie ook deze video, de bouten zijn er hier al af, maar met bouten is het precies hetzelfde zoals op de video:

Het lijkt bijna alsof er nog een derde borgring op moet om het tandwiel echt "vast" te zetten?
 

asymmetrisch:
big_34267501_0_922-768.jpg
 
Hier is een A- symmetrisch plaatje .. B|



Die hebben ze speciaal gemaakt voor ...en.llen , deze kan maar op één manier er op ..
Anders krijgen ze de boutjes er niet in ..
full


(nee dat maakt niet uit als de voorkant achter komt )
 
Laatst bewerkt:
Ja en het originele borgplaatje is (naast de oneven splinevertanding) op een andere manier asymmetrisch (off-center boutsteek).
Als TS een aftermarket setje erop heeft waarbij die bouten niet off-center zitten (zie eerder linkje) kan het dus verkeerd om zitten.

Edit; ik zeg niet dat het zo is en ik hoef ook helemaal niet mijn gelijk te hebben, maar het lijkt me de enige mogelijkheid waarop het volgens de foto van TS gemonteerd KAN zitten (het plaatje en tandwiel beide op de spline en de seegerringen in de groef).
;)
 
Laatst bewerkt:
Ja en het originele borgplaatje is (naast de oneven splinevertanding) op een andere manier asymmetrisch (off-center boutsteek).
Als TS een aftermarket setje erop heeft waarbij die bouten niet off-center zitten (zie eerder linkje) kan het dus verkeerd om zitten.


Dat weet ik ` zie nu dat de gaten niet gelijk uit het hart staan .. ik was gefocust op de splines ..
misverstandje tussen jou en mij ..

Met assymetrisch doelde ik op mijn type borgplaatje..en jij op de boutgaten . ;)


PS- Maar de strekking van het hele verhaal is, als je niet snapt hoe zo`n tandwiel vast hoort te zitten , blijf er dan aub van af .
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik ` zie nu dat de gaten niet gelijk uit het hart staan .. ik was gefocust op de splines ..
misverstandje tussen jou en mij ..

Met assymetrisch doelde ik op mijn type borgplaatje..en jij op de boutgaten . ;)


PS- Maar de strekking van het hele verhaal is, als je niet snapt hoe zo`n tandwiel vast hoort te zitten , blijf er dan aub van af .

Nou, ik doelde eigenlijk op het oneven aantal tanden van de spline, waardoor het plaatje (in dit geval) ook asymmetrisch is en daarom verkeerd om zou kunnen zitten. Dat er t.b.v. de hufterproof besvestiging origineel dan ook nog eens een asymmetrische bevestiging is voorzien kwam daarna.

Verder zegt TS toch dat het de eerste keer is dat hij hier mee bezig is en ziet zelf wel dat de montage van de vorige eigenaar niet is zoals het zou moeten zijn. Goede zaak dat hij er wel aan komt dus. :t
 
Laatst bewerkt:
Waar zeg ik dat TS er af moet blijven ? Ik zeg eerder dat de vorige die de meuk er zo op geknoeid heeft
er af moet blijven .. :/ ik hoop dat TS een fris goed setje er op pleurt ..is beter voor de as . ;)
 
Laatst bewerkt:
Waar zeg ik dat TS er af moet blijven ?
Ik las dat hier met in het achterhoofd de vraag van TS, maar blijkbaar bedoel je niet altijd precies wat je zegt ;)
als je niet snapt hoe zo`n tandwiel vast hoort te zitten , blijf er dan aub van af .




Ik zeg eerder dat de vorige die de meuk er zo op geknoeid heeft
er af moet blijven .. :/ ik hoop dat TS een fris goed setje er op pleurt ..is beter voor de as . ;)
:^ :t :W
 
~
Ik las dat hier met in het achterhoofd de vraag van TS, maar blijkbaar bedoel je niet altijd precies wat je zegt ;)Mach 4 schreef op 18 september 2017 @ 09:59:
als je niet snapt hoe zo`n tandwiel vast hoort te zitten , blijf er dan aub van af .





Dit geldt natuurlijk dan ook voor TS ` als ie niet WEET hoe het HOORT te zitten . ;)




:+
 
Laatst bewerkt:
@TS: zitten de uitsparingen voor de spiebanen nog wel in het plaatje of is dit rond uitgesleten? Dat zou verklaren waarom een vorige eigenaar deze oplossing gebeund heeft. mijn advies: NIEUW voortandwiel en zeker ook een nieuw borgplaatje monteren.
controleer ook meteen het borgboutje van de schakelpook. Omdat hier normaal behoorlijk wat kettingvet op gelingerd word, willen deze nog wel eens loslopen bij de NX.
ik hoop dat TS een fris goed setje er op pleurt ..is beter voor de as .
Tandwiel wordt inderdaad ook vervangen en voor de zekerheid zal ik ook een nieuw borgplaatje halen etc.


Edit: nuttig linkje gevonden
Erg nuttig, dank!


als je niet snapt hoe zo`n tandwiel vast hoort te zitten , blijf er dan aub van af. Dit geldt natuurlijk dan ook voor TS ` als ie niet WEET hoe het HOORT te zitten.
Ooit moet je het leren :) Bovendien had ik alle spullen (DID ketting + JT tandwielen) al gekocht. Achteraf wilde ik het toch liever laten doen, maar de garages die ik heb gebeld deden dit niet met mijn gekochte spullen ivm garantie etc. Dus ik moet het nu wel zelf doen tenzij ik dubbel wil gaan betalen voor de onderdelen. Bovendien leer je hier altijd ontzettend veel van.

Ik bedoel, de allereerste klus actie bij mijn eerste motor was direct de voorremklauw reviseren. Man, ik had nog nooit geklust aan wat dan ook, laat staan een motor. Dat was ontzettend leerzaam, en is na veel pielen en raad en daad ook helemaal goedgekomen :]


Dank voor de reacties voor zover! Als ik thuis ben ga ik gelijk kijken hoe het zit met die symmetrie etc
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel wordt inderdaad ook vervangen en voor de zekerheid zal ik ook een nieuw borgplaatje halen etc.Erg nuttig, dank!Ooit moet je het leren :) Bovendien had ik alle spullen (DID ketting + JT tandwielen) al gekocht. Achteraf wilde ik het toch liever laten doen, maar de garages die ik heb gebeld deden dit niet met mijn gekochte spullen ivm garantie etc. Dus ik moet het nu wel zelf doen tenzij ik dubbel wil gaan betalen voor de onderdelen. Bovendien leer je hier altijd ontzettend veel van.

Ik bedoel, de allereerste klus actie bij mijn eerste motor was direct de voorremklauw reviseren. Man, ik had nog nooit geklust aan wat dan ook, laat staan een motor. Dat was ontzettend leerzaam, en is na veel pielen en raad en daad ook helemaal goedgekomen :]


Dank voor de reacties voor zover! Als ik thuis ben ga ik gelijk kijken hoe het zit met die symmetrie etc



:t :Y
 
Zal wel goed komen i.c.m. borgplaatje. :Y

Alleen wel een wonder dat de bouten niet losgekomen zijn door de axiale speling op het tandwiel. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan