Le Tour du 7 Jours: Cols en Africa Twin

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.010
2.340
Overijssel
Vorige maand heb ik een fraaie motortocht gemaakt. Het idee hiervoor ontstond al een poos terug, en daardoor al vorig jaar TKC70 banden gemonteerd, nieuwe ketting en achtertandwiel, oliewissel, navi, valbeugels etc. Kortom, de AT stond gereed. Na een fijne gezinsvakantie keek ik nogmaals in mijn agenda, en, ik had nog voldoende tijd om een trip te maken. Nadat thuis alles gereed was, ben ik vertrokken op een donderdagmorgen.

Globaal plan: Franse Alpen en wel zo snel mogelijk daar naar toe zodat er meer netto rij-tijd is ter plaatse ! :] :]

Alternatief plan: indien bij Grenoble regen te zien in de hoog-alpen, dan afdraaien naar Camping Moto in Crest en in de Vercors blijven.

Donderdag 17 augustus:
Vertrokken om 9u uit Twente. Via de A35 langs Enschede naar Gronau. Daar de 31 gepakt richting Oberhausen. Een enorm saaie weg maar de AT liep lekker en met ca 125km/u schiet het (voor mij althans) goed op. Daarna richting Koln en vervolgens de 1 op naar Euskirchen.
Daar 5 liter getankt, omdat ik vermoedde dat ik Luxemburg net niet zou halen op 1 tank (was ook zo op terugweg).
Route: 1, B51, 60, B51 Trier, 64 en via de 1 Luxemburg binnenrijden. Gelijk tanken bij Wasserbillig. Hier kwamen al enkele druppels omlaag en begon het te waaien maar het bleef gelukkig droog. Doorrijden dus met de max snelheidslimiet van 110km/u tot aan Toul. Daar hield de zijwind op (de AT rijdt niet fijn met vlagen zijwind) en scheen de zon volop.
Vervolgens de A31 afrijden tot Dijon en dan de fraaie A39 op richting Grenoble. Bij Pont-d'Ain kon ik niet meer zitten en om 19u stond mij tent op de lokale camping. De laatste 2uur gereden op een soort 'pu-schuimding' wat je in de tuin kan gebruiken voor onder je knieën. Dit als noodgreep om de zadelpijn terug te dringen, had ik ergens gelezen hier op MF. Zoals bekend is het standaard zadel van een AT een drama :X , dit is iets voor de komende winter om te laten aanpassen.
Ca 850km snelweg gereden en het viel mij niets tegen. Warm weer, niet druk op de tolwegen, nul wegwerkzaamheden en de bekende erg fraaie stopplaatsen.

Wordt vervolgd...
full

full
 
Laatst bewerkt:
Tent: Coleman Darwin 2. Mat: Thermarest 5cm. Slaapzak: iets ouds van zolder. Bagagerol: 1x30liter + 1x60liter en 1 rugzak bovenop deze bagagerollen. Geen tanktas (=ideaal). Geen kookspullen. Een dag voor vertrek nog pin-lock in het vizier laten monteren, handig indien het regent. En een bagagenet gekocht: toptip nummer 1.


Vrijdag 18 augustus:
wekker om 7u en om 730u van de camping gereden, zonder ontbijt. Gelijk de snelweg weer op (A42) en via de A432 (langs vliegveld Lyon) en de A43 naar Grenoble. Geen kip op de weg, ideaal s-morgens vroeg rijden. Zie de foto bij de peage.... Bij elke tolpoort stop ik uiterst rechts om een kaartje pakken of te betalen, dan kan ik daarna rechts alles weer in mijn zakken stoppen.
Bij het tankstation / tol voor Grenoble gestopt, getankt, mijzelf gewassen, espresso en croissant. Top !. Klaar met de peage, "we praten er niet meer over ". Tijd: 9u am !!. Een strak blauwe lucht en de Alpen liggen voor mij . Kan ik echt iedereen aanraden, als je een bestemming hebt, niet zeuren en gewoon via de oersaaie maar vooral snelle en veilige autosnelwegen rijden.

Wordt vervolgd...
full

full

full
 
Vrijdag vervolg:
de A48 gaat over in de A480 (geen milieuvignet nodig omdat deze wegen volgens enkele sites vrij zijn van het milieuvignet (4,80euri voor alles >20jaar oud...en mijn AT is >20 jaar oud)). Via Vizille de N85 op richting Gap. Circa 100km stuurweg ligt voor mij. Supergaaf.
Ik zal ook enkele kaartjes erbij voegen zodat iedereen een beeld heeft van de route. Ik kan in mijn oude navi ook geen routes maken, dus ik moet enkele keren per dag de TT opnieuw instellen: geen probleem, scheelt uren werk. Mijn basis-navi is een Michelin kaart die achterop onder het bagagenetje paraat ligt !.

In Gap aangekomen is het erg warm (zwart motorkleding..) en erg druk met campers. Fransen en Italianen hebben nu volop vakantie en dat is te merken. Ik ontdek dat ik mijn gele veiligheidshesje, die ik normaal over mijn motorjas aan heb, vergeten ben. Die ligt nog thuis in de garage. Dus naar de KTM-motordealer in Gap. De weg ken ik hier goed, vaak geweest en ik heb hier ook al eens een dagje hier een motor gehuurd om passen te rijden (dafne.motors.com o.i.d.). Maar... gele hesjes zijn hier niet te koop. Enfin, tanken, espresso, frisje en weer doorrijden, gauw de drukte uit richting hoge bergen. Via de N94 naar Chorges en daar de D3 op. Langs de stuwdam van het Lac de Serre Poncon. Richting Barcelonnette en Jausiers.
Wordt vervolgd....
full

full

full
 
Pfff zou gek worden van al die snelweg, maar ieder z'n ding. En Milieuvignetten? dat was toch alleen in enkele steden? Ik heb er niet aan gedacht toen ik met mijn 35 jarige 2-takt door Frankrijk aan het tuffen was.Als het zadel zo slecht is, waarom zet je er dan geen betere op? Kost wat maar scheelt een berg ergernis.

Fijne trip verder!
 
Laatst bewerkt:
Of laat je huidige zadel aanpassen. Dat is meestal een stuk goedkoper dan een ander zadel en je kunt hem precies zo laten maken als je wil. Of als je een beetje zelf wilt knutselen kan je het natuurlijk ook zelf proberen.
 
Goed aanpassen is eigenlijk hetzelfde als een nieuw zadel... Ik heb de mijne opgestuurd naar Top Sellerie en dat bevalt me extreem goed. Eigenlijk is alleen de bodemplat behouden en is daarop iets geheel nieuws geplaatst.
 
Klopt !. A.s. winter ga ik langs viking seats in dedemsvaart, die bouwt eea vanaf de bodemplaat opnieuw op. Is nu te zacht. Was ik vergeten afgelopen winter. Zadelpijn is niet erg, maar niet al na een uur of drie. Vooral op saaie wegen (autobahn) speelt dit op, dan heb je kennelijk meer tijd om de pijn te voelen.
Snelweg: vooral een zesde versnelling mis je op de AT. Bij 125kmu rij je ca 5500toeren meen ik. Het zijn wel hele lange uren op de peage, maar s-avonds ben ik blij dat ik zover gekomen ben. (Nb: 2 weken daarvoor exact dezelfde peage gereden terug nr huis met sleurhut...).
 
Pfff waar je zin in hebt, in 2 dagen sta je binnendoor ook in de Alpen end an kun je ook nog mooie stukken jura en vogezen etc meepakken.
 
Ieder z'n meug. Ik ben liever ook z.s.m. in het gebied waar je wilt zijn als je beperkt de tijd hebt. Morgen zelfs de motoren op een aanhanger, snelste snelweg kiezen voor drie dagen rijden in de Vercors.
 
Ik volg mee, begin is super!


Pfff zou gek worden van al die snelweg, maar ieder z'n ding. En Milieuvignetten? dat was toch alleen in enkele steden? Ik heb er niet aan gedacht toen ik met mijn 35 jarige 2-takt door Frankrijk aan het tuffen was.Als het zadel zo slecht is, waarom zet je er dan geen betere op? Kost wat maar scheelt een berg ergernis.

Fijne trip verder!

Vignet voor de regio Grenoble geld bijvoorbeeld voor de snelwegen maar ook alle binnenwegen in de richting van Bourg D'Oissans.
 
@ Milieu-vignet in France........?
Toch alleen nodig in enkele grotere binnensteden zoals Lyon, Grenoble en Parijs......?

@snelweg
Nee, snelweg is geen feestje!
Wel makkelijk om in een halve dag de Alpen of de Ventoux al in zicht te hebben...........
 
Vrijdag vervolg:
Na de D3 linksaf de D9008 op richting Barcelonnette. Weer teveel campers, met dikke rookpluimen. Koffie in Le Lauzet-Ubaye. Na Barcelonnette wordt het rustiger en ook ietsje koeler. Doorrijden naar Jausiers en daar op camping Le Planet de tent opgezet (foto). Ik had gelezen dat meerdere MF-ers hier wel eens geweest waren. Met oa een tent in de speeltuin.. Tijd: 15u.
En dan ?. Gister 2 motorrijders gesproken langs de peage die beweerden dat het zaterdag wel eens kon gaan regenen. Dus, opstappen en gelijk op mijn hoofddoel van deze tocht af: Col du Parpaillon. Mijn offroad ervaring: nihil. Een ding is nl. zeker: zodra het weer omslaat kan/ga ik deze onverharde pas niet rijden. Maar nu de Col op....
full

full

full
 
Milieuvignet geldt alleen voor steden als Paris, Lyon en Grenoble. Niet voor de snelwegen daar omheen (volgens mij).
Autosnelwegen zijn natuurlijk geen feest, maar ik stond de tweede dag al om 09:00uur (a.m.)s-morgens voor de Route Napoleon. Indien binnendoor dat was dit pas 's avonds.
 
@ Milieu-vignet in France........?
Toch alleen nodig in enkele grotere binnensteden zoals Lyon, Grenoble en Parijs......?

@snelweg
Nee, snelweg is geen feestje!
Wel makkelijk om in een halve dag de Alpen of de Ventoux al in zicht te hebben...........

Voor de duidelijkheid zegt de ANWB dit:

In Grenoble geldt een tijdelijke milieuzone: bij aanhoudende extreme luchtvervuiling is de milieusticker verplicht op alle wegen en snelwegen binnen de metropool.

Om duidelijk te krijgen wat de metropool is:
https://umap.openstreetmap.fr/de/map/frankreichgrenoblezpa_146981#11/45.1547/5.8118
 
Alleen wanneer er dus aanhoudende luchtvervuiling is.

In deze ZPA worden alleen voertuigen geweerd wanneer de luchtvervuiling op meerdere op elkaar volgende dagen te hoog is. De Fransen noemen dit een pic de pollution en het wordt aangekondigd op de verkeerssite van Grenoble. Ik raad aan voor en tijdens je verblijf deze website goed in de gaten te houden. Hoewel er aan de rand van de zone elektronische borden staan, heb je hier natuurlijk niets aan als je accommodatie binnen de zone ligt.

Vanaf de tweede dag wordt de maximum snelheid met 20 km/h verlaagt. Alle voertuigen mogen nog zonder een milieusticker de vallei van Grenoble in.
Is de luchtvervuiling na vijf dagen nog niet verdwenen, dan mogen alleen auto’s met een milieusticker in de zone rijden. Verder worden de prijzen van het openbaar vervoer en de stadsfietsen gehalveerd.
Vanaf de zevende dag mogen oudere voertuigen met bordeauxrode en grijze stickers niet meer de weg op. Gebruik van het openbaar vervoer en de stadsfietsen van Grenoble wordt gratis.
Ga je op vakantie naar de omgeving van Grenoble en weet je niet zeker of jouw bestemming in de zone ligt? Hier is een lijst van alle dorpen die deel uit maken van de ZPA van Grenoble:
 
Vrijdag: DE NAMIDDAGETAPPE:
....aldus gereden van Jausiers naar La Condamine om de te starten met de Col du Parpaillon. Dus rijden van zuid naar noord. Een prachtige weg en voor mij als offroad beginner een uitdaging. In het begin probeer ik het stuur te krampachtig te leiden, terwijl je de motor deels zijn eigen weg moet laten zoeken. Vooral haarspeldbochten met gravel/puin/stenen zijn een uitdaging. Stenen vliegen tegen de carterpan aan met harde geluiden. Oooooh, nou weet ik wat de functie daarvan is, hahaha. Voortdurend staan op de motor, dan ontdek je dat de smalle standaard voetsteps behoorlijk 'voelbaar' zijn onder jouw voeten. Kan ook door mijn militaire kisten (laarzen) komen uit 1991..
De bergmarmotten rennen voor de motor uit. Omgeving is super. Duidelijk hier en daar te zien dat de weg 'afgeschoven' is geweest van de bergwand. Foto's zeggen zoveel meer.........

Hier zie je de route...
full


Na enkele kilometers ben jij bij de brug....
full



A view to a kill...
full


En opeens sta je voor de tunnel....
full


wordt vervolgd...
 
Vrijdag DE NAMIDDAG ETAPPE:
...even de motor parkeren voor een foto (aan de zuidkant dus) valt niet mee, de rijbaan is simpelweg te steil of te stenig om de motor even op de jiffy te zetten. En opeens sta je voor de tunnel...... Ik kijk in de tunnel en pas na 10 meter lopen zie ik het licht van de andere kant.
Moed verzamelen (in een stikdonkere tunnel heb ik de neiging te gaan slingeren, zeker als ik de andere kant niet zie of niet 2 achterlichten van een voorganger, zal wel met mijn evenwicht te maken hebben) en met de AT de tunnel in. Ik probeer eerst in het midden te rijden maar voel direct dat het daar spekglad is. Dan maar in een rijspoor rijden met diepe plassen. En vooral, gas erop en toeren maken !. Niet bang zijn en gassen, immers de motor kan het wel aan, het zit allemaal tussen de oren !!. Direct gaat het beter.
Aan de noordkant schijnt de zon volop en is het warmer. Het landschap is minder ruig en....de noordkant rijdt veel makkelijker (minder grote stenen en vlakker) vergeleken met de zuidkant. Koeien langs de weg etc. Ik las eerder op Motorforum: als je alleen de noordkant rijdt van deze pas: "dat telt niet". Helemaal mee eens maar ook erg fraai hier.

Noordkant tunnel...

full


Noordkant ergens halverwege....
full


Bij de opgang van de Col nabij La Chalp...
full
 
Vrijdag DE NAMIDDAGETAPPE:
....dan sta ik aan de noordkant op de parkeerplaats bij La Chalp in de brandende namiddagzon. Mijn T-shirt is nat van de inspanning (beginner-offroad). Ik eet wat ontbijtkoekrepen en drink water.

Mijn tent staat in Jausiers dus ik heb 2 opties:
1. via Embrun langs het meer terug (drukte en campers) of.....
2. retour via Col du Parpaillon.

Binnen 1 seconde weet ik het: retour via de Col !. Het is ca 16u en ik begin weer omhoog te rijden, ditmaal relaxter, ik weet dat ik het kan. De foto's tonen de afdaling aan de zuidkant, check de weg en de omgeving.
Beter is het om dit soort wegen met zijn tweeën te rijden. Stel ik val en mijn enkel is blauw, hoe til ik de motor weer op, hoe draai de motor de goede kant uit en hoe rij ik dan weer naar huis toe ?. Ik zorgde ervoor dat ik eerder afdaal dan een enkele Landrover of motorrijder die bij de tunnel stond, just in case.. Ik kan deze Col afvinken op mijn (niet bestaande) bucket-list. Job's done. Mooiste weg ooit gereden door een fantastisch landschap onder ideale omstandigheden. En dat terwijl ik gistermorgen van huis vertrokken ben !. Ik ben blij dat ik de eerste dag doorgezet heb op de tolwegen !.
's-Avonds een pizza gegeten in het dorp en een biertje gedronken op de camping met een Nederlander die (verharde) Cols rijdt op zijn fiets (petje af). Ik slaap behoorlijk slecht, nog te veel indrukken van deze dag in mijn hoofd: van "peage naar deze col......".
Wordt vervolgd...
full

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan